کد خبر 581497
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

در این گزارش حکم شرعی خوردن گوشت خرچنگ، لابستر، کوسه و غیره از نظر مراجع عظام تقلید بیان شده است.

به گزارش مشرق، خداوند در آیات 164 و 173 سوره بقره، 157 سوره اعراف، 106 سوره مائده، 14 سوره نحل، 12 سوره فاطر و 12 سوره جاثیه حکم شرعی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت را بیان کرده و خوردن مردار، گوشت خوک و گوشت حیوانی که برای غیر خدا ذبح شده را ممنوع شمرده است.

خداوند در این آیات پاکیزه‌ها را حلال و ناپاکی‌ها را حرام اعلام کرده است اما حکم شرعی تناول گوشت انواع حیوانات توسط پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) تشریح شده است.

فقهای و دانشمندان دینی از میان آبزیان دریایی فقط ماهیان دارای فلس (پولک) و میگو را حلال گوشت دانسته‌اند و بیشتر آنها خوردن لابستر، خرچنگ، هشت پا و صدف دریایی را حرام اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهاری با اشاره به حلال یا حرام گوشت بودن آبزیان دریایی اظهار داشت: خداوند در سوره فاطر می فرماید «این دو دریا یکسان نیست ما از آب شیرین و گوارا و خنک به شما می دهیم و از همان آب گوشت تازه می‌گیرید و از آب تلخ و شور هم گوشت تازه هست برای خوردن» اما به صراحت شرط پولک دار بودن را برای ماهیان بیان نشده است.

وی افزود: با وجود اینکه خداوند در قرآن به شرط پولک‌دار بودن ماهی اشاره نمی‌کند اما تقسیم و تفسیر آن را برعهده پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) گذاشته است.

این کارشناس مذهبی به نقل از کتاب «وسائل الشیعه» گفت: در روایات از امام صادق(ع) نقل شده است که «ماهی را که پولک‌دار است را بخورید و حضرت علی(ع) نیز در بازار مردم را از خوردن و فروش ماهی های بدون پولک منع می کردند.»

وی با اشاره به دلایل منع خوردن ماهیان بدون پولک خاطر نشان کرد: از دلایل آن می‌توان به گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک اشاره کرد.

بهاری افزود: ماهی‌های پولک‌دار گیاه‌خوار بوده و به واسطه فلس‌ها از آلودگی‌های دریا در امان هستند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال اعلام شده است.

در همین راستا استفتائات مراجع عظام تقلید پیرامون خوردن گوشت حیوانات دریایی به تفصیل آمده است:

امام خمینی(ره):
اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد و ماهی بی فلس را اگرچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.

آیت‌الله سیستانی: 
پرسش: آیا از روغن ماهی که از ماهی‌های حرام گوشت تهیه می‌شود و مرغان دریایی در خوراکیها و جز آنها می‌توان استفاده کرد؟
پاسخ: خوردن آنها جایز نیست لیکن در غیر موارد خوردن می‌توان از آنها استفاده کرد.

پرسش: خوردن صدف دریایی حلال است ؟
پاسخ: جایز نیست .

پرسش: چگونه تشخیص دهیم که ماهی حلال گوشت است؟
پاسخ: ماهی اگر فلس دار باشد.

پرسش: خوردن گوشت کوسه ماهی چه حکمی دارد؟
پاسخ: جایز نیست. 

پرسش: استفاده از ماهی دریائی بنام سقنقور برای خوردن و مداوا چه حکمی دارد ؟
پاسخ: سقنقور حیوانی است از جنس خزندگان و ماهی نیست، و بهر حال استفاده از آن اگر برای خوردن نباشد اشکال ندارد و اگر برای خوردن باشد در غیر مورد ضرورت جایز نیست.

پرسش: آیا خوردن خاویار حلال است؟
پاسخ: خوردن تخم ماهی که فلس ندارد جایز نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
پرسش: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟
صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی .
لازم به ذکر است که این غذا ها در کشورهای جنوب شرقی آسیا جزو غذاهای روز و معروف هستند.
پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا هشت پا (ماهی مرکب) حلال گوشت است؟
پاسخ: ماهی مرکب، هشت پا و مانند آن، حرام گوشت هستند.

پرسش: با توجه به اینکه ما در کشور ژاپن زندگی میکنیم عنایت فرموده حکم خوردن غذاهای دریائی مانند ماهی و میگو و یا سیب زمینی که با روغن حیوانی مانند روغن گاو و یا گوسفند به جز خوک پخته و سرخ می شوند را در رستوران غیر اسلامی بفرمائید که آیا حلال است یا خیر؟
پاسخ: استفاده از ماهی فلس دار و میگو و همچنین روغن هایی که از شیر حیوان حلال گوشت گرفته باشند اشکال ندارد.

پرسش: آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟
پاسخ: خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

پرسش: من در کانادا زندگی می کنم. اولا می خواستم بدانم می توانم همه ماهی های فلس دار را بخورم با اینکه نحوه مردن آنها مشخص نست. ثانیا کدام یک از حیوانات دریایی حلال و کدامیک حرام است؟ 
پاسخ: ماهی های فلس دار عموماً حلال است مگر اینکه در آب مرده باشند. (اگر در تور بمیرد اشکالی ندارد). از حیوانات دریا فقط دو چیز حلال است ماهی فلس دار و میگو.

پرسش: آیا خوردن ماهی کولی که هم به صورت فیله و هم به صورت ماهی در فروشگاهها عرضه می شود اشکال دارد یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که جزو ماهی ان فلس دار باشد اشکالی ندارد و اگر نمی دانید چگونه است ماهی هایی که از بازار مسلمین می گیرید و صید اسلامی است حلال است.

پرسش: خوردن کدامیک از جانوران و موجودات دریایی حلال است؟
پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهی ان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا کوسه ماهی ها حلال گوشت مى باشند؟
پاسخ: اگر به تصدیق اهل اطّلاع داراى فلس باشند حلالند و الاّ حرام مى باشند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 5
    ماهی کولی کوسه های کوچک هستند وبدون فلس وتاسفانه به صورت گسترده همراه با لابستر در بازارهای ماهی فروشی عرضه میشوند
  • محسنی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    6 2
    کجا باید این حرفها را به مردم یاد داد. خیلی مردم از حلال و حروم خبری ندارند
  • رسول ایران ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    17 7
    یه سری تو یه نشریه ی علمی ( اسمشو به خاطر ندارم ) در مورد ماهی های بدون پولک مثل کوسه و اقسام مشابه که حتی تو پروتئینی های ما موجوده ، خوندم که اصولا این مدل ماهی ها تو بدنشون((( جیوه )))به مقدار غیر مجاز دارن که علنی واسه سلامتی انسان مضره( سرطان زاست )....... بین خودمون بمونه با علم کافی ( هرکی توان رو داره ) که میری تو دین ( اسلام ،تشیع ) همه چی علمی و غیر قابل رد کردن هستش...... نمونه میگم ... تو دینمون هست که میگه حرام نخورید و هر لقمه ای که ( درست یا حرام ) بخورید ۳ ماه طول میکشه که اثراتش از بدن شما پاک شه!!!!! ،یه دکتر تغذیه ی معروف داشت همین رو علمی اثبات میکرد که نزدیک به ۸۷ روز طول میکشه اثرات خوردنی ها از بدن شخص پاک شه ... حالا اگه این فرد تو این روزها باردار کنه ( آقا ) یا باردار بشه ( خانم ) بچهاشون یکمی مشکل دار میشن !!! مثل همون قضیه ی تیکه و لقمه که به خانوما خیلی گوشزد میشه.... یا گوشت خوک که خیلی تابلو هستش، اینم علمیش... اول اینکه فلان عامل انگلی به حجم زیاد تو بدن خوک وجود داره ، طوری که این عامل اگه حتی تو حرارت هم قرار بگیره با غشایی که دور خودش ایجاد میکنه ، کاملا در امانه ، طوری که شما اون گوشت رو ذغال کن و بسوزون ، اون عامل انگلی هنوز موجوده... دوم بی حساب و کتاب بودن این حیوون نجس تو بحث مسایل جنسی هست که باعث هرزگیه.. سوم نجاست خوار بودن که همه چیز ، لاشه ، مدفوع ، گیاه و...... میخوره ومورد چهارم که تازه پیداش کردم ( تقدیم شما ) اینکه خوک تنها حیوانی هستش که به لحاظ فزیولوژیک عمرا نمیتونه آسمونو نیگا کنه!!! ما همیشه یاد رهایی و خدا که باشیم نگاهمون ناخودآگاه میچرخه سمت آسمون ، و دیدیم که اونایی که نادرست هستن اکثرا خدا و آخرت رو فراموش میکنن و محو محیط و دور و برشون میشن ( من بهش میگم دید خوکی ) شاید یه عده بگن که اگه بده ( خوک ) ، چرا خلق شده ؟ ماها در جایگاه قضاوت کارای خالق نیستیم ، اما شاید برای نشون دادن(( بد ))بودن باشه که خوبی ها کنارش معنی پیدا کنه ( تو غذاهای پاک ) ، مثل مقایسه ی ارزش های انسانی و نگاه های حیوانی... شرمنده زیاد تایپ کردم ولی ارزشش رو داره.....
  • بی طرف هستم ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    10 3
    من هم به عنوان یک بی دین از گوشت حرام استفاده نمیکنم
  • گیاهخوار ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 10
    اما ماهی اوزون برون که فلس ندارد اما صرفه اقتصادی دارد یهویی حلال شد...آره دیگه
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 1
      چون اولش فلس داره و بعد فلسش می ریزه
  • علی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    چرا نظر من منتشر نمیکنی
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 3
    جایز نیست یا حرام است؟
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 2
    شاید یه عده بگن که اگه بده ( خوک ) ، چرا خلق شده ؟ !!!! مگر هرچه که خلق شده برای خوردن خلق شده ؟! خوک از نظر ژنتیکی و DNA بسیار نزدیک و شبیه انسان است و تنها موجودی است که دریچه قلبش را به راحتی می توان به انسان پیوند زد . شاید خیلی از اعضای دیگرش هم همین خاصیت را داشته باشند . شاید اصلا برای همین هم خلق شده باشد .
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 0
    فلس دارد .
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    4 1
    وی با اشاره به دلایل منع خوردن ماهیان بدون پولک خاطر نشان کرد: از دلایل آن می‌توان به گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و . . . اردک ماهی هم گوشتخوار است و هم مردار خوار و هم پولک دارد . قزل آلا هم گوشت خوار است و هم پولک دارد . . . .
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 3
    خیار دریایی جانور است و خوردنش حرام. ظاهرا دفتر مرجع مذکور نسبت به گیاه یا جانور بودن خیار دریایی اطلاع نداشته است.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 3
    حرفهایت درست است اما سعی نکنی برای احکام دلیل بتراشی. فرضا هیچ یک از این اطلاعات شما را نداشتیم یا مثلا یا در آینده این خواص بد خوک را حذف کنند باز هم خوردن آن حرام است.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    7 0
    چرادین نداری بیا داداش مسلمان شد خجالت میکشی به کسی نگو یواشکی از گناه پرهیز کن.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    چی نوشتی ؟
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    خبر دارن جوک نگو
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 2
    کوری؟؟متتنو بخون
  • 182 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 3
    ماهی پولک دار چون از گیاهان و جلبلگ های دریایی تغذیه میشود و گوشتخار نیست درصد جیوه گوشتش نیم تا یک درصد است ولی ماهی های گوشت خوار درصد جیوه گوشتشان ۹ الی ۱۱ درصد جیوه دارد زنان حامله نباید گوشت کوسه و ماهی بدون پولک بخورند چون در جاء باعث سقط جنین آنها و همه موجودات میشود زنانی که سالم و ناگهان سقط جنین میکنند بخار مصرف گوشهای حرام که درصد جیوه آنها بسیار بالاست اتفاق می افتد..
    • آیت حق IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      آقای جان پرت نگو الان این همه آدم تو دنیا دارن میخورن درجا سقط جنین کردند! دفاع بد نکن بگو اطلاعی ندارم یا نمیخوام قبول کنم
  • 182 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 2
    اونی که صیاد هست باید بدونه و اونی که فروشنده ی ماهی هست میدونه حتما" باید پولک داشته باشد و اونی که خریدارهم هست دنبال پولک ماهی هست .. شما فقط میل کنید !!!
  • کیوان ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    خوردن تن شیلتون چه حکمی دارد؟
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 3
    اوزون برون یعنی دماغ دراز! شاید بخاطر دماغ درازش حلال شده !!!
    • پیام عرب زاده IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      0 0
      باسلام احتراما پوست ماهی از سه لایه اپیدرم،درم و هیپودرم تشکیل شده است.فلسها از ناحیه درم منشاء می گیرند . ماهی‌های خاویاری در هلال بالای دم دارای فلس‌هایی از نوع گانوئید یا لوزی شکل می‌باشند و جزء ماهیان فلس‌دار محسوب می شود.
  • یاسین ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 1
    کاش ازین تن ماهی ها خبرداشتین درین صورت هم بخاطر حرام بودن و هم بخاطر افزودن مواد نگهدارنده تا آخر عمر لب به تن ماهی نمیزدین
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 1
    امروز تو روزنامه خوردن خرچنگ رو توصیه کرده بود .. آقا اصلاً معلوم هست اینجا چه خبره؟!!! برای اینکه دروغ نگفته باشم آدرس میدم: روزنامه ای که هفت صیح منتشر میشه صفحه 15 ویتامین B-12. مخلصیم.
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    7 1
    گوشت قحطی نیست که حالا برم گوشن خوک استفاده کنم. گوشت گوساله و گوسفند وقتی هست آدم نمیره سراغ چیز دیگه ای
  • محمد ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    در فتوای امام هست که فلس داره
  • اااا ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    1 1
    خوک یه حیونه که توی علم کشاورزی بهش میگن:تراکتور،کلا کارش شخم زدن زمینه، وز مین رو حاصلخیزمیکنه
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    8 7
    ولی در کشورهای جنوب شرق اسیا که کوسه و ماهیهای بدون پولک هم مصرف میشه زنان در جا سقط جنین نمیکنن!!! امار سقط جنین در انها از ایران پایینتره!!!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    1 1
    ماهی های استروژن (خاویاری) دارای فلس های سخت و براق هستند(ganoid scales) ولی در دین یهود حرام هستند.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    1 0
    شما میگو بخور. تقریبا مثل هم هستند.
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    گراز که دندان تیز داره بهتر زمین رو شخم می زنه. البته به زمین های کشاورزی که در محدوده ی جنگل و مراتع طبیعی ایجاد شده باشند آسیب می زنه که حق هم دارند.
  • کریم ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    مردم این زمانه دزدی رو که نامش گذاشتن اختلاس ..یا زرنگی گذاشتن بکنند ...اشکالی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس