در دوازدهمین دوره جام ملت‌های اروپا دیدار افتتاحیه در فینال مسابقات هم تکرار شد و یونان با تفکرات تدافعی اوتوره هاگل توانست با پیروزی ناپلئونی مقابل پرتغال به قهرمانی اروپا برسد تا غیر قابل پیش بینی ترین تیم جام در پایان قهرمان شود.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه در فرانسه آغاز خواهد شد. مسابقاتی سراسر هیجان که 10 استادیوم در شهرهای مختلف فرانسه میزبان آن خواهند بود. این جام بعد از جام جهانی مهیج ترین رقابت فوتبالی جهان در رده ملی محسوب می شود.

این مسابقات برای نخستین بار با 24 تیم برگزار می شود و تیم های حاضر در 6 گروه به رقابت خواهند پرداخت و در پایان مرحله گروهی دو تیم برتر از هر گروه و 4 تیم برتر سوم گروههای ششگانه به مرحله حذفی راه خواهند یافت.

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه ای به بررسی تاریخچه 14 دوره گذشته جام ملتهای اروپا به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال از ناگفته های ادوار این جام آگاه شوند.


تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا 2004/دوره دوازدهم؛ 2004 - یونان

دوازدهمین دوره مسابقات جام ملتهای اروپا با بیشترین تعداد تیم‌های حاضر در مرحله مقدماتی برگزار شد. در این دوره 50 تیم در غالب 10 گروه پنج تیمی به رقابت پرداختند و در نهایت 16 تیم راهی مرحله نهایی در کشور پرتغال شدند.

در این مرحله تیم‌ها به 4 گروه 4 تیمی تقسیم شده و به رقابت پرداختند. بعد از انجام بازی‌های گروهی، تیم‌های اول و دوم هر گروه به صورت ضربدری در مرحله یک چهارم نهایی به رقابت پرداختند و تیم‌های برنده این مرحله نیز به نیمه نهایی و پس از آن به فینال ‌رسیدند.

نکته جالب این دوره تکرار بازی افتتاحیه در فینال مسابقات بود که در هر دو بازی یونان موفق شد پرتغال میزبان را یک بار با نتیجه 2 بر یک و یک بار هم با نتیجه یک بر صفر از پیش رو بردارد.

راه مقابله با سیستم دفاع اتوبوسی و بردهای ناپلئونی یونان تا پایان مسابقات پیدا نشد تا یکی از عجیب ترین و البته نچسب ترین قهرمانی های تاریخ یورو رقم بخورد.

تعداد تیم ها: 16 تیم

میزبان مرحله نهایی: پرتغال

قهرمان: یونان

فینال: یونان یک پرتغال صفر

*** دیدار رده‌بندی: -

ستاره جام: تئودوروس زاگوراکیس از یونان

آقای گل‌ مرحله نهایی: میلان باروش از جمهوری چک با 5 گل

تعداد بازی: 31 بازی

تعداد گل زده مرحله نهایی: 77 گل (میانگین 2 و 48 صدم گل در هر بازی)

زننده اولین گل جام: جورجیوس کاراگونیس از یونان (دقیقه 7) بازی با پرتغال

زننده آخرین گل جام: آنجلوس کاریستیاس از یونان (دقیقه 57) بازی با پرتغال در فینال

بهترین خط حمله: انگلیس و جمهوری چک با 10 گل زده

بهترین خط دفاع: یونان با 4 گل خورده

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا 2004/

آیا می‌دانستید:

ایتالیا علیرغم شکست 2 بر یک بلغارستان، با تساوی در مقابل دو کشور حوزه اسکاندیناوی یعنی دانمارک و سوئد در کمال شگفتی از دور مسابقات کنار رفت.



مرحله نهایی:

مرحله نهایی این دوره از مسابقات یورو در سال 2004 با حضور 16 تیم (پرتغال، یونان، اسپانیا، روسیه، فرانسه، انگلیس، کرواسی، سوئیس، سوئد، دانمارک، ایتالیا، بلغارستان، جمهوری چک، هلند، آلمان و لتونی) در کشور پرتغال برگزار شد.

تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی به 4 گروه چهار تیمی تقسیم شدند که گروه‌ها به شکل زیر بود:

گروه اول: پرتغال، یونان، اسپانیا و روسیه

گروه دوم: فرانسه، انگلیس، کرواسی و سوئیس

گروه سوم: سوئد، دانمارک، ایتالیا و بلغارستان

گروه چهارم: جمهوری چک، هلند، آلمان و لتونی

در گروه اول پرتغال با 6 امتیاز (2 پیروزی و یک شکست) و یونان با 4 امتیاز (یک شکست، یک تساوی و یک برد) دو تیمی بودند که به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند.

در گروه دوم فرانسه با 7 امتیاز (2 برد و یک مساوی) اول شد و انگلیس با 6 امتیاز (2 برد و یک باخت) به عنوان تیم دوم صعود کرد.

در گروه سوم در نهایت سه تیم 5 امتیازی شدند که ایتالیا به خاطر تفاضل گل کمتر سوم شد و از دور مسابقات کنار رفت و سوئد و دانمارک به ترتیب اول و دوم شدند.

در گروه آخر هم جمهوری چک با قدرت و با کسب 3 برد پا به مرحله بعدی مسابقات گذاشت و به دنبال آن هلند با 4 امتیاز (یک برد، یک مساوی و یک شکست) راهی دور بعد شد.

مرحله یک چهارم نهایی:

(در این مرحله تیم‌های اول هر گروه به مصاف تیم دوم گروه بعدی رفتند)

پرتغال 2 (6) انگلیس 2(5)

فرانسه صفر یونان یک

سوئد صفر (4) هلند صفر (5)

جمهوری چک 3 دانمارک صفر

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا 2004/

مرحله نیمه نهایی:

پرتغال 2 هلند یک

جمهوری چک صفر- یونان یک

فینال:

دیدار فینال در تاریخ 4 جولای 2004 (14 تیر 1383) در ورزشگاه دا لوز شهر لیسبون و حضور حدود 63 هزار هوادار بین دو تیم پرتغال و یونان برگزار شد.

تلاش این دو تیم در نیمه نخست نتیجه‌ای نداشت و بازی در این نیمه گلی در برنداشت. در نیمه دوم اما یونان که تا فینال جام با دفاع کردن بالا آمده بود و در آستانه گرفتن جام قرار داشت موفق شد طبق روال سابق خود یک گل زده و به به لاک دفاعی خود بازگردد. پس از گل آنجلیوس کاراستیاس که در دقیقه 57 به ثمر رسید همه توپ‌های پرتغال برای جبران به در بسته خورد تا رونالدو و یارانش در زمین خود در حسرت جام بمانند.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا 2004/

چهره برجسته:

«تئودوروس زاگوراکیس» کاپیتان تیم ملی یونان و رهبر خط دفاعی این تیم، شگفتی‌ساز جام 2004 بود. دفاع به شدت قدرتمند یونان سخت‌ترین تیم‌های جام را هم از نفس انداخت. زاگوراکیس، در این باره می‌گوید: «وقتی در بازی فینال در مقابل پرتغال که میزبان جام هم بود قرار گرفتیم، آنقدر به خود ایمان داشتیم که هیچ خط حمله‌ای نمی‌توانست در ما نفوذ کند. پرتغال در وطن خود تمامی فشاری که می‌توانست بر ما وارد اورد اما ما خسته‌ نمی‌شدیم و ایمانمان به خودمان بیشتر می‌شد. یک گل زدیم و تا پایان بازی مستحکمانه دفاع کردیم و قهرمان یورو 2004 شدیم.


تیم منتخب یورو 2004

پیتر چک (جمهوری چک)

ترانوس دلاس (یونان)

ریکاردو کاروالیو (پرتغال)

یورکاس ستاریدیس (یونان)

جیانلوکا زامبروتا (ایتالیا)

مانیچه (پرتغال)

پاول ندود (جمهوری چک)

تئودوروس زاگوراکیس (یونان)

میلان باروش (جمهوری چک)

کریستیانو رونالدو (پرتغال)

وین رونی (انگلیس)


رویدادهای بزرگی که در سال برگزاری یورو 2004 در دنیا اتفاق افتاد:

1. پورتو با شکست 3 بر صفر موناکو قهرمان اروپا شد.

2. «آندری شوچنکو» بازیکن آ ث میلان بهترین بازیکن سال اروپا شد.

3. کفش طلای اروپا به «تیری آنری» بازیکن آرسنال رسید.

4. جایزه نوبل صلح به «وانگاری ماتای» برای تلاشهایش جهت حصول صلح در کنیا رسید.

5. «جاستین گاتلین» از آمریکا با 9.85 ثانیه قهرمان دوی 100 متر المپیک شد.

6. «مایکل شوماخر» آلمانی قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شد.

7. جایزه اسکار بهترین فیلم به «عزیز میلیون دلاری» رسید.

8. در روز یکم می، اتحادیه اروپا ده عضو جدید پذیرفت.

9. در روز 15 می، آرسنال سی و هشتمین بازی لیگ برتر را بدون شکست سپری کرد.

10. در روز 3 نوامبر، جورج بوش دوم، برای دومین بار به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس