در یورو 1992، تیم فوتبال دانمارک که با تبصره (به خاطر جنگ بالکان و حذف یوگوسلاوی) به مسابقات آمده بود، با گلر فوق‌العاده خود پیتر اشمایکل نمایش خیره کننده‌ای داشت و توانست در میان بزرگان فوتبال اروپا جام قهرمانی را بالای سر ببرد و یکی از عجیب ترین قهرمانی های تاریخ فوتبال را رقم بزند.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه در فرانسه آغاز خواهد شد. مسابقاتی سراسر هیجان که 10 استادیوم در شهرهای مختلف فرانسه میزبان آن خواهند بود. این جام بعد از جام جهانی مهیج ترین رقابت فوتبالی جهان در رده ملی محسوب می شود.

این مسابقات برای نخستین بار با 24 تیم برگزار می شود و تیم های حاضر در 6 گروه به رقابت خواهند پرداخت و در پایان مرحله گروهی دو تیم برتر از هر گروه و 4 تیم برتر سوم گروههای ششگانه به مرحله حذفی راه خواهند یافت.

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه ای به بررسی تاریخچه 14 دوره گذشته جام ملتهای اروپا به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال از ناگفته های ادوار این جام آگاه شوند.


تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)دوره نهم؛ 1992 - سوئد

در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات 33 تیم در قالب 7 گروه 4 و 5 تیمی با یکدیگر به رقابت ‌پرداختند و پس از آن تیم‌های نخست هر گروه به مرحله نهایی راه ‌یافتند. در این مرحله 7 تیم نخست گروه‌های 7 گانه مرحله مقدماتی به علاوه سوئد، میزبان مسابقات به 2 گروه 4 تیمی تقسیم شدند. تیم‌های حاضر در هر گروه با یکدیگر بازی کرده و پس از آن تیم‌های نخست و دوم هر گروه به صورت ضربدری با تیم‌های دوم و اول گروه دیگر بازی کرده و پس از آن برنده‌ها به دیدار فینال راه یافتند. در این دوره هم دیدار رده‌بندی برگزار نشد.

تعداد تیم ها: 32 تیم در مرحله مقدماتی و 8 تیم در مرحله نهایی

میزبان مرحله نهایی: سوئد

قهرمان: دانمارک

فینال: دانمارک 2 آلمان صفر

*** دیدار رده‌بندی: از این دوره حذف شد

ستاره جام: پیتر اشمایکل از دانمارک

آقاى گل مرحله مقدماتی: دارکو پانسف از یوگسلاوی با 10 گل

آقای گل مرحله نهایی: دنیس برکمپ از هلند، هنریک لارسن از دانمارک، توماس برولین از سوئد و کارل هانیتز ریدله از آلمان با 3 گل

تعداد بازی: 138 بازی (123 بازی مقدماتی و 15 بازی نهایی)

تعداد گل زده کل مسابقات: 365 گل (میانگین 2 و 64 صدم گل در هر بازی)

تعداد گل زده مرحله نهایی: 32 گل (میانگین 2 و 13 صدم گل در هر بازی)

زننده اولین گل جام: ایدور گودیانسن از ایسلند (دقیقه 42) بازی با آلبانی

زننده اولین گل جام در مرحله نهایی: جام اریکسن از سوئد (دقیقه 25) بازی با فرانسه

زننده آخرین گل جام: کیم ویلفورد از دانمارک (دقیقه 78) بازی با آلمان در فینال

بهترین خط حمله: یوگسلاوی (24 گل زده) جالب اینکه این تیم همه 24 گل خود را در مرحله مقدماتی به ثمر رسانده و در گروه خود اول شده و جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کرد اما به دلیل جنگ در منطقه بالکان از مسابقات کنار گذاشته شد. جالب‌تر اینکه دانمارک که در این گروه پس از یوگسلاوی قرار داشت پس از حذف این تیم به جای آنها راهی سوئد شد و توانست به مقام قهرمانی برسد!

بهترین خط دفاع: هلند و انگلیس (5 گل خورده)

مرحله نهایی این دوره از مسابقات یورو در سال 1992 به میزبانی سوئد برگزار گردید و پس از برگزاری دیدارهای مقدماتی، 7 تیم (دانمارک، فرانسه، انگلیس، هلند، آلمان، اسکاتلند و شوروی) به علاوه سوئد میزبان مجوز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب کردند.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)

آیا می‌دانستید:

در یورو 1992 به میزبانی سوئد برای اولین بار نام بازیکنان در بالای شماره آنها حک شد.


3 نکته جالب این دوره از مسابقات:

* آلمان شرقی و آلمان غربی ادغام شده و تیم ملی آلمان با قدرتی بیشتر از گذشته در مسابقات حضور پیدا کرد.

*تیم ملی فوتبال کشورهای مستقل مشترک المنافع به عنوان یک تیم ملی موقت، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جایگزین این تیم شد. پس از یورو 92، این تیم به روسیه تبدیل شد.

*نکته جالب تر حذف یوگوسلاوی از مسابقات و جایگزین کردن دانمارک بود. یوگوسلاوی که همواره به پرورش فوتبالیست های خوب معروف بود، در آن سال مجموعه ای غیر قابل تصور از بازیکنان استثنایی در اختیار داشت. دیان ساویسویچ، دراگان استویکوویچ، زوونمیر بوبان، داور شوکر، دارکو پانچف، سرکو کاتانچ، روبرت پروسینچکی، روبرت یارنی، ولادیمیر یوگوویچ و پردراگ میاتوویچ از جمله ستاره های یوگوسلاوی بودند. برخی از آن ها به همراه ستاره سرخ بلگراد قهرمان جام باشگاه های اروپا شده بودند. توانایی های این تیم به حد و مرز بود، اما به دلیل جنگ و کشتار در بوسنی، این تیم با قطعنامه 757 شورای امنیت سازمان ملل با تحریم مواجه شد و اجازه نیافت در دور نهایی رقابت ها که در سوئد برگزار شد شرکت کند و به جای آن ها تیم دوم گروه یعنی دانمارک، برای این مسابقات انتخاب و در نهایت قهرمان شد.



مرحله مقدماتی:

به گزارش مشرق، مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات یورو با حضور 33 تیم (در هفت گروه 4 و 5 تیمی) برگزار شد که در نهایت پس از جدال درگروه‌های هفتگانه تیم‌های نخست هر گروه تیم (دانمارک، فرانسه، انگلیس، هلند، آلمان، اسکاتلند و شوروی) توانستند جواز حضور در مرحله نهایی به میزبانی سوئد را کسب کنند.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)

مرحله نهایی:

تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (هفت تیم نخست گروه‌های هفتگانه مرحله مقدماتی به علاوه سوئد) به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند که گروه‌ها به شکل زیر بود:

گروه اول: سوئد، دانمارک، فرانسه و انگلیس

گروه دوم: آلمان، هلند، اسکاتلند و شوروی

در گروه نخست سوئد با دو پیروزی و یک تساوی و کسب 5 امتیاز به عنوان تیم اول از گروه صعود کرد و دانمارک با یک برد، یک مساوی و یک شکست و با 3 امتیاز راهی نیمه نهایی مسابقات شد.

در آن سو و در گروه دوم هلند با دو برد و یک تساوی 5 امتیاز گرفت و آلمان با یک پیروزی، یک مساوی و یک باخت 3 امتیازی شد تا دو تیم به مرحله نیمه نهایی راه یابند.

در مرحله نیمه نهایی تیم‌های اول 2 گروه به مصاف تیم‌های دوم گروه دیگر رفتند.

در نیمه نهایی این رقابت‌ها سوئد میزبان 3 بر دو بازی را به آلمان واگذار کرد و دانمارک و هلند در حالی که در جریان بازی به تساوی 2 بر 2 دست یافته بودند این دانمارک بود که در ضربات پنالتی 5 بر 4 لاله‌های نارنجی را پر پر کرد و در فینال حریف آلمان‌ها شد.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)

در دیدار فینال که در تاریخ 26 ژوئن 1992 (5 تیر 1371) در ورزشگاه نیا اولوی شهر گوتبورگ و در مقابل دیدگان حدود 38 هزار هوادار برگزار شد و دانمارک و آلمان به مصاف یکدیگر رفتند.

دانمارک با زدن یک گل در دقیقه 18 توسط جان یانسن به برتری یک گله به رختکن رفت و در نیمه دوم هم کیم ویلفورت در دقیقه 78 کار را برای آلمان‌ها تمام کرد تا تیم جام قهرمانی را بالای سر ببرد که با اما و اگر و حذف یوگسلاوی توانسته بود به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کند.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)

تیم منتخب یورو 1988

پیتر اشمایکل (دانمارک)

یوکلین آنگلوما (فرانسه)

لوران بلان (فرانسه)

یورگن کوهلر (آلمان)

آندریاس برمه (آلمان)

رود گولیت (هلند)

استفان افنبرگ (آلمان)

توماس هسلر (آلمان)

برایان لادروپ (دانمارک)

دنیس برکمپ (هلند)

مارکو فان باستن (هلند)


چهره برجسته:

تیم ملی دانمارک در اصل در مرحله مقدماتی یورو 92 حذف شده بود اما از آنجایی که یوگسلاوی درگیر جنگ بود و شرایط حضور در مسابقات را نداشت، دانمارک جایگزین آن شد. دانمارک، در مرحکله گروهی موفق به شکست فرانسه و انگلیس شد و به مرحله بعد راه یافت. در نیمه نهایی موفق شد که در ضربات پنالتی هلند را شکست دهد و در بازی فینال با نتیجه 2 بر صفر آلمان را در هم کوبید. پیتر اشمایکل دروازه‌بان اسطوره‌ای تیم ملی دانمارک بود که عامل اصلی قهرمانی آنها در یورو 1992 شد.

تاریخچه کامل جام ملتهای اروپا (1992)

خود اشمایکل در این مورد می‌گوید: «راستش وقتی در کپنهاک به نزد مردم خود بازگشتیم و جشن گرفتیم، اصلا باورمان نمی‌شد که ما قهرمان یورور شدیم».


رویدادهای بزرگی که در سال برگزاری یورو 1992 در دنیا اتفاق افتاد:

1. بارسلونا با شکست یک بر صفر سامپادوریا قهرمان اروپا شد.

2. مارکو فان باستن بازیکن سال اروپا شد.

3. کفش طلای اروپا ببه «آلی مک کوی» از رنجرز رسید.

4. جایزه نوبل صلح به «ریگوبرتا منچو» فعال گواتمالایی حقوق بشر رسید.

5. «لینفورد کریستی» از انگلیس با 9.96 ثانیه قهرمان دوی 100 متر المپیک شد.

6. «نایگل مانسل» از انگلیس قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شد.

7. جایزه اسکار بهترین فیلم به «نابخشوده» رسید.

8. در 7 فوریه، وزرای 12 کشور اروپا پیمان «ماستریخت» را برای تشکیل اتحادیه اروپا امضا کردند.

9. در روز 4 نوامبر، «بیل کلینتون» به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا انتخاب شد.

فوتبالیست‌های بزرگی که در سال برگزاری جام ملتهای اروپای 1992 به دنیا آمدند:

داوید آلابا

نیکلای بویلسن

کریتسین اریکسن

واکلاو کادلک

ماریو گوتزه

ایکر مونیان

نیمار

جک ویلشر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس