برخی گلوله‌های مورد استفاده در این توپ‌ها قابلیت تنظیم برای شرایط مختلف را داشته و به حسگر نیز مجهز هستند که با استفاده از این حسگرها، می‌توان گلوله مورد نظر برای درگیری با اهدافی مثل موشک‌های کروز نیز استفاده کرد.

به گزارش گروه دفاع امنیت مشرق، تیربارهای سبک و سنگین و توپها از جمله سلاح هایی به شمار می آیند که با وجود پیشرفت های بسیار صورت گرفته در بحث های موشکی، همچنان بر روی شناورهای رزمی نصب شده و اتفاقا برای حضور در میادین نبرد قرن بیست و یکم به طور قابل ملاحظه ای مدرن سازی شده اند. شرکت های مختلفی در نقاط مختلف جهان امروزه برنامه های ارتقایی را برای این تیربارها و توپها در نقش دریایی ارائه کردند که در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا می شویم.

Sea defender

شرکت بلژیکی FN Herstal برای دوستداران جهان جنگ افزار نامی آشنا به شمار می آید. این کمپانی بلژیکی از جمله معروف ترین تولیدکنندگان سلاح سبک محسوب شده و سالهاست که تولیدات آن در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی تیربار 12.7 میلی متری M2 که در اصل در آمریکا ساخته شده است به حساب آمده و آن را برای امور مختلف نظامی تولید می کند. فراموش نکنید که تیربار ام 2 در حدود اواخر دهه 1920 میلادی تولید شده است.

توپ دریایی
تیربار سنگین M2

توپ دریایی
سامانه   Sea defender

برنامه Sea defender در حقیقت یک جایگاه کنترل از راه دور سلاح است که در اصل برای تیربار ام 2 توسعه یافته است اما می تواند تا تیربارهای 5.56 میلی متری را نیز کنترل کند. این سامانه کنترل از راه دور خود مجهز به سیستم های اپتیکی هدف گیری بوده و از داخل کشتی کنترل می شود. با داشتن توان شلیک 1700 گلوله در دقیقه این تیربار سنگین می تواند یک دفاع موثر در برابر تهدیداتی مثل قایق‌های تندرو و پهپادهای کوچک ایجاد کند.

MK 110

شرکت سوئدی Bofors یکی از تولید کنندگان مطرح سلاح از کشور سوئد محسوب می شود. این شرکت از اواسط دهه 1960 میلادی توپهای 57 میلی متری دریایی را ساخته و به مشتری های گوناگونی در نقاط مختلف دنیا تحویل داده است. اما جدیدترین مدل از خانواده توپ های 57 میلی متری این شرکت که به عنوان MK 110 شناخته می شود به نوعی یک انقلاب در نبردهای دریایی ایجاد کرده است.

توپ دریایی
نمونه قدیمی توپ 57 میلی متری ساخت سوئد

شاید در نگاه اول برای بسیاری کالیبر 57 میلی متر برای توپ اصلی یک شناور خیلی قوی نباشد، اما باید گفت که سوئدی ها با استفاده از گلوله‌های هوشمند MK 110 را تبدیل به سلاحی بسیار قوی کرده اند. گلوله های مورد استفاده در این توپ قابلیت تنظیم برای شرایط مختلف را داشته و به حسگر مجهز هستند. با استفاده از این حسگر می توان گلوله مورد نظر برای درگیری با اهدافی مثل موشک‌های کروز نیز استفاده کرد.

قابلیت انفجار در زمان برخورد، فیوز مجاورتی و یا تاخیری هوشمند از دیگر قابلیت‌های نصب شده بر روی این گلوله است. استفاده از برجک با طراحی پنهان‌کار از دیگر نکات مهم درباره این توپ دریایی است.

توپ دریایی
MK 110

نواخت این توپ در حدود 220 گلوله در دقیقه بوده و تا برد 17 کیلومتری ار پوشش می دهد. کشتی های رزمی نسل جدید آمریکا موسوم به LCS از جمله کاربران این توپ است.

MLG 27

در اواخر دهه 1960 میلادی و در جریان برنامه ساخت جنگنده چند میلیتی تورنادو، شرکت آلمانی ماوزر آلمان توپ 27 میلی متری BK-27 را برای این جنگنده طراحی کرد. این توپ بر روی جنگنده جدید تر یورو فایتر تایفون نیز نصب شده است. اما مدلی از این توپ برای مقاصد دریایی به اسم MLG 27 آماده شده است و امروز بر روی نسل جدید شناورهای نیروی دریایی آلمانی نصب شده است.

توپ ها و مسلسل های قدیمی برای شناورهای جدید آماده شدند+عکس(آماده نیست)
BK 27

توپ ها و مسلسل های قدیمی برای شناورهای جدید آماده شدند+عکس(آماده نیست)
MLG 27

این توپ به صورت کنترل از راه دور عمل کرده و با تمامی سامانه های راداری و اپتیکی نصب شده در روی شناور قابلیت شبکه شدن و هدایت شدن به سمت هدف را دارد. نواخت تیر 1700 گلوله در دقیقه و بردی در حدود 4 هزار متر و همچنین قابلیت شلیک انواع گلوله های ضد زره، نفوذگر و شدید الانفجار باعث شده است تا MLG 27 به عنوان یکی از سلاح های مناسب دفاع نزدیک برای شناورهای مدرن در دنیا به حساب آید.

NARWHAL

اما محصول بعدی ما یک جایگاه کنترل تسلیحات از شرکت فرانسوی Nexter Systems است که توپ 20 میلی متری M621 که در دهه 1980 میلادی در فرانسه ساخته شده است را تبدیل به یک سلاح هدایت شونده برای نبردهای قرن بیست و یکم کرده است.

توپ دریایی
مدل اولیه توپ M621

به طور معمولی این توپ 20 میلی متری فرانسوی به صورتی چشمی و توسط یک کاربر هدایت و شلیک می شود اما با اضافه شدن سامانه NARWHAL این توپ به دوربین حرارتی، مسافت سنج لیزری و یک دوربین با قابلیت قفل و تعقیب هدف مجهز شده و در عین حال توان استفاده از اطلاعات سامانه های کنترل آتش کشتی را نیز دارد.

توپ دریایی
سامانه NARWHAL

این توپ توان شلیک 750 تیر در دقیقه را داشته و می تواند در برد دو کیلومتری به اجرای موثر آتش بپردازد. در حال حاضر ناو های محافظ پنهان کار فرانسوی FREMM به این سلاح مجهز است.

Oto Melara DART/STRALES

اما بری آخرین سامانه به یکی از مشهورترین نام ها در زمینه توپ‌های دریایی می رسیم و آن هم توپ دریایی 76 میلی متری مدل Oto Melara ساخت ایتالیا است. مدل‌های قدیمی تر این توپ بر روی بسیاری از شناورهای رزمی در نقاط مختلف دنیا از جمله کشور ما نصب شده و به موفقیت در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

توپ دریایی
مدل قدیمی

اما شرکت سازنده برای این توپ در قرن بیست و یکم برنامه های جدیدی داشته است. در بحث مهمات مخصوص درگیری با اهداف پر سرعت و مانور پذیر و در فاصله کم این توپ‌ها به مهمات سری DART  مجهز شده اند که دارای حس‌گر بوده و با استفاده از هدایت موج سواری امواج رادیویی و نزدیک شدن به موشک های کروز توان نابود کردن آنها را دارد.

توپ دریایی
مدل جدید

اما گونه دیگری از مهمات که برای این توپ در نظر گرفته شده است سری Vulcano است که علاوه بر داشتن انواع حسگر و هدایت ماهواره‌ای توان رسیدن به برد 40 کیلومتر را نیز دارد. این توپ می‌تواند با بر سرعت 120 گلوله در دقیقه شلیک کرده و برجک آن نیز از طراحی پنهان کار برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    پس فجر چی شد؟؟؟؟
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    MLG 27 به نظر جالب میاد .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    روزی به امام روح الله رحمه الله علیه عرض کردند یک عده می گویند جنگ جنگ تا پیروزی امام روح الله فرمودند جنگ جنگ تا رفع فنته از جهان. به یاری خدا اسلام به وسیله دو بال فرهنگی و نظامی اش تمام حکومتهای ستمگر را له و لورده خواهد کرد اگر چه به مذاق کفار و منافقین خوش نیاید.
  • دوست البرت ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    جنگ که شد معلوم میشه
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    چون جنگ نمیشه معلوم شده...
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اگر برنامه ای برای ارتقا توپهای 23 میلیمتری با توجه به تعداد زیاد ان در کشور انجام شود خیلی خوب میشه سامانه هدفگیر ان با یک سری اهرم وچرخ دنده مکانیکی خیلی قد یمی و نا کارمد است
  • اسفندیار ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    الله اکبر تو چقدر خوب و ساده ای دکتر چند ساعت پیش دکتر احمدی نژاد عزیز تر از جان در خواب به منزل ما آمده بودند اما من حتی نتوانستم یک کلمه با ایشان سخن بگویم این شیرین ترین خواب تمام عمرم بود خواب هنگام صبح معتبر است در همان رو می دهد اثرش در دوشنبه شبی که خواب بدید زود یابد اثر و هست سعید احمدی گر به خواب کس آید مشکلاتش تمام بگشاید
  • محمد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    بعض رویاها درباره یک موضوع به خاطر فعالیت روزمره مغز ما حول و حوش آن موضوع است یعنی وقتی موضوعی فکر و ذهن ما را در طول روز به خودش مشغول میکند در هنگام استراحت هم مغز ما درباره آن رویا پردازی میکند.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    انشای یه بچه دبستانی راجع به کابوس های دم صبح
  • محمود ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    نمیشه یه دونه ازاینا روسقف پراید نصب کنین که اگه خواست تصادف کنه باهش بزنین ماشین روبرو بره هوا
  • محمد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    "احمدی گر به خواب کس آید مشکلاتش تمام بگشاید" یعنی الان مشکلاتت حل شد؟ شب، شام چی خورده بودی؟
  • سروش ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    امریکا چیزی‌نیست‌جز‌پروپاگاندا وقتی اف۲۲درمرز سوریه زده‌شد هایپوکسی را علت سقوط دانستند‌وقتی اف۱۱۷توسط میگ۲۹زده شد نپذیرفتند
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    بد دفاع کردن از کسی همون خراب کردنشه اونم با اسم اسفندیار که مردم بهش حساسن و در کناراسم احمدی نژاد ببین چه جوری دارن حیله میزنن
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اتفاقا منم خواب عارف واکبر جونو دیدم که رئیس نشدند و گام سومم کم کردن روی شما اصلاح طلب هاست
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    باز مشرق دیوانه شد -
  • پری مجرد38ساله ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    جل الخالق ترشی نخوری یه چیزی میشی
  • حجت ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    F117 به وسیله سام زده شد. هیچ صحیتی را جع به زدن F22 نشده
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اف 22 زده شد ؟ دیشب چقدر شام چرب خوردی ؟
  • اسفندیار ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    همه خبر ها در ایران به احمدی نژاد ختم می شود در تبس به یوزارسیف.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق نماینده برحق روسیه در ایران هست و حسابی سنگ روسیه رو به سینه می زنه
  • احمد ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اسلحه های سنگین ایرانی ضد نفر که از زره های ضخیم نیز عبور می کند مثل شاهر محرم اخگر و غیره از همه انها بهتر هستند.
  • اسفندیار ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    با ابزار زور و سلاح کمال و پیشرفتی اتفاق نمی افتد و اصولا جنس این ابزار از «زمستان»است اما کمال آفرینش و علم از جنس بهار است
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق چیزی نداری بگی چرا چرند می نویسی ؟ همه راهها که به غرب ختم شد. آمریکا هم شریکشونه مگه نیست؟ حالا اگه می تونی برو از بلژیک و فرانسه سیم خاردار بگیر در مورد هک سایت های ایرانی توسط عربستانیها یک گزارش بنویس ببینم چی به چیه؟!
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مثل اینکه جزو افراد سیر جامعه هستی
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    کسی نگفت اسلحه های قدیمی بد هستن ولی همونطور که دیدین باید بهسازی بشن الان خود آمریکا از اسلحه M-14که زمان جنگ جهانی دوم استفاده میکرد استفاده میکنه ولی ارتقا داده مثلا قنداقشو تلسکوپی کرده بدنشو از مواد جدید ساخته ماهم باید ارتقا بدیم
  • مهران ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق لطفا مقایسه ای هم بین تیربار ppsh و اسلحه m 16 انجام بده و قابلیتها و برتری های اون رو بر m 16 مشخص کن
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    قبلاً که جنگ شده بود معلوم هم شده بود ، الآن هم که جنگ شده ، باز هم معلوم شد ، اگه فردا هم جنگی باشه باز هم معلوم خواهد شد، منتهی عده ای فقط همیشه پشت به جبهه هستند و اهل تیپ روشنفکری گرفتن ، اگر بیدار نشوند به میل خود ، زیر چکمه دشمنان لِه خواهند شد و آن موقع دیگر پشیمانی و بازگشت به سوی الله ، سود اثر گذار چندانی نخواهد داشت.
  • علیرضا ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    شما با دکتر عباسی نسبتی نداری ؟؟
  • محمد ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    انجام شده یک نمونش سامانه 8 لول هست که به وسیله دوربین هائی که دید های حرارتی دارن هدایت میشه و هم به وسیله رادار و هجم آتشش هم 4 هزار گلوله در دقیقه هست
  • محمد ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    این مطلب را یک جائی خواندنم تازه‌ترين سانحه F22 Raptor در سال 2013 اتفاق افتاد كه در آن، اين هواپيما به علت نامعلوم پس از پرواز در شمال اردن سقوط كرد. البته گفته شد اين پرنده توسط سامانه‌های پدافندی S300 و S400 سوريه سرنگون شده است كه مقامات سوری آن را تاييد يا تكذيب نكردند. البته 5 سقوط دیگه هم داشته که عمدتا در خاک آمریکا بوده
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    اسییییییییییییی
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دمت گرم،حرف حساب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس