کد خبر 579465
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷

جنگ فلوجه، مهمترین پایگاه سرکرده های داعش در 50 کیلومتری غرب بغداد، در روزهای اخیر نه تنها فضای امنیتی بلکه به طور محسوسی فضای سیاسی را در عراق تلطیف کرده و حداقل طی هفته جاری از اظهارات آتشین سیاسی اثری دیده نشده است.

به گزارش مشرق، دو جبهه پارلمانی 'تحول خواه' و 'قانون گرا' که از نیمه ماه آوریل گذشته در عراق شکل گرفته و قالب سنتی احزاب سیاسی این کشور را تحت الشعاع قرار داده است، در تحولی نادر تصمیم گرفتند که برای حل اختلاف نظر خود، به دادگاه متوصل شوند.

همسو با آن رهبران عمده سیاسی اهل سنت عراق که قبلا در عملیات سابق آزادسازی مناطق اهل سنت همواره می کوشیدند بر آن صبغه مذهبی دهند، در جنگ فلوجه بر عکس، آن را جنگ همه مردم عراق برای نجات از تروریسم دانسته اند.

جریان صدر مهمترین گروه سیاسی که در طول ماه های اخیر، متولی تظاهرات ها و تحصن های خیابانی بوده است نیز به طور محسوسی از بیان اظهارات آتشین علیه رقبای سیاسی خویشتنداری کرده است.

همزمان شهرک صدر پایگاه اصلی طرفداران مقتدی صدر که موتور حرکت تظاهرات ها و تحصن ها در بغداد به شمار می رود، مزاج عمومی آن نیز متوجه جنگ فلوجه شده و کمتر حرف و حدیث از تظاهرات ها در افواه عمومی شنیده می شود.

فراخوان های مکرر برای تاخیر تظاهرات های خیابانی تا آزادسازی فلوجه که از 'حیدر العبادی' نخست وزیر و 'سید عمار حکیم' رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق صادر شده، بیش از پیش این فضای عمومی سیاسی را آرامش بخشیده است.

اعلام ائتلاف کردها به حضور در جلسه آتی پارلمان عراق و اتفاق دو حزب مهم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و تغییر مبنی بر وحدت بخشیدن به مواضع خود، گزینه مثبت دیگری است که در داخل عراق از آن استقبال شد و این اتفاق در راستای منافع عمومی عراق ارزیابی شده است.

دادگاه تصمیم گیری درباره اعتراضات دو جبهه پارلمانی تحول خواه و قانون گرا دیروز (چهارشنبه) در بغداد برگزار شد و دو طرف دعوا، اظهارات خود را بیان داشتند و دادگاه جلسه تصمیم گیری را به یکشنبه آینده موکول کرده است.

جبهه تحول خواه معتقد است، جلسه ای که در 14 آوریل گذشته برگزار کرده و هیات رییسه پارلمان را برکنار کرد، قانونی است، اما جبهه قانون گرا، این جلسه را غیر قانونی و فاقد حدنصاب قانونی می داند و بر بقای هیات رییسه سابق و قانونی بودن جلسه 26 آوریل اصرار دارد.

همین اختلاف دو جبهه مبنای، ورود تظاهرات کنندگان به منطقه امنیتی سبز و اشغال پارلمان و محاصره دفتر نخست وزیری عراق در 30 آوریل گذشته و تشدید بحران سیاسی و پارلمانی در این کشور شد.

متعاقب این حادثه بود که تظاهرات کنندگان در 19 ماه می مجددا وارد منطقه امنیتی سبز شدند و این بار ساختمان هیات دولت و دفتر نخست وزیری را اشغال کردند.

کمی قبل از شروع عملیات آزادسازی فلوجه، دو جبهه پارلمانی که ترکیب سیاسی هر دوی آنها از بافت های مختلف قومی، اجتماعی و مذهبی است، ترجیح دادند که به دادگاه برای حل این بحران متوصل شوند و همین امر فضا را برای شروع عملیات فلوجه و کمی قبل از آن، آزادسازی 'الرطبه' غربی ترین شهر الانبار فراهم کرد.

این فضای مثبت سیاسی باعث شده است که دعوت ها در داخل عراق برای تاخیر تظاهرات های خیابانی در بغداد و دیگر شهرهای این کشور بالا بگیرد و در پیشاپیش این افراد، نخست وزیر و رییس مجلس اعلای اسلامی عراق قرار دارند که از متولیان تظاهرات ها خواسته اند تا آزادسازی فلوجه تظاهرات ها را به تاخیر بیندازند.

در تحول دیگری که حاوی پیام های مثبتی در داخل عراق بوده اعلام 'سرایا االسلام' شاخه نظامی جریان صدر مبنی بر تقویت تدابیر امنیتی خود همزمان با عملیات فلوجه در حومه 'سامراء' در شمال بغداد بوده است.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز بعد از آخرین بیانیه اش در 19 ماه می و متعاقب دومین حادثه ورود تظاهرات کنندگان به منطقه امنیتی سبز، تاکنون هیچ بیانیه تند مزاج دیگری نداشته است.

برخی از اعضای جریان صدر از جمله 'سید ابراهیم الجابری' مدیر دفتر شهید صدر در بغداد دیروز (چهارشنبه) در حین بازدید از مجروحان حادثه 19 ماه می، گفته است که انقلاب اصلاحات و مبارزه با فاسدان تا ریشه کنی آنها از عراق ادامه می یابد.

با وجود این اظهار نظر اما مزاج عمومی در شهرک صدر متوجه جنگ علیه داعش در فلوجه است.

گزارش های اخیر سایت های خبری مختلف عراق و شبکه های اجتماعی نیز نشان می دهند که افکار عمومی در در داخل این کشور بیش از هر چیز درحال حاضر به آزادسازی فلوجه با توجه به اهمیت راهبردی آن در تامین امنیت پایتخت، اهتمام ورزیده اند.

همسو با این تحولات، از همه مهمتر مواضع و اظهارات رهبران سیاسی اهل سنت عراق است که به طور برجسته ای، در جنگ فلوجه از اظهارات فرقه گرایانه فاصله گرفته اند و جنگ فلوجه را جنگ همه مردم عراق دانسته اند.

این اظهارات را در موضع 'عبدالطیف الهمیم' رییس دیوان اوقاف اهل سنت، 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان، 'خالد العبیدی' وزیر دفاع و بالاخره 'سعد الحدیثی' سخنگوی رسمی دولت می توان مشاهده کرد و بازدیدهایی که این رهبران از محورهای عملیاتی در فلوجه داشته اند، فضای انسجام داخلی را بیش از گذشته تقویت بخشیده است.

الجبوری در نامه ای که دیروز (چهارشنبه) برای نخست وزیر عراق ارسال کرد، بر این جمله تاکید کرد که جنگ فلوجه فضای انسجام، وحدت، اجماع داخلی و دوری از فرقه گرایی را برای همیشه در عراق ایجاد کرده است.

حضور مستمر رهبران از جریان های مختلف سیاسی عراق در جبهه جنگ فلوجه و اعلام حمایت از این عملیات به عنوان آغاز مرحله ای تازه در تاریخ جدید عراق، بیش از پیش فضای عمومی عراق را آرامش و ثبات بخشیده است.

این امر باعث شده که برخی کارشناسان، بین تاخیر حکم دادگاه قانون اساسی درباره اعتراضات دو جبهه پارلمانی متخاصم عراق و جلسه پارلمان که قرار است یکشنبه آینده برگزار شود و آزادسازی شهر فلوجه که انتظار می رود تا یکشنبه آینده تحقق یابد، ارتباط منطقی قائل باشند.

با وجود این، همچنان پاره ای صداهای ناموزن برای دادن صبغه مذهبی به جنگ فلوجه شنیده می شود و همچنان برخی جریان های ناشناس در سطح شبکه های اجتماعی می کوشند تا تب و تاب، تظاهرات های خیابانی نخوابد و برای آن فراخوان می دهند.

برخی از این فراخوان های تظاهرات ها در بغداد، برای روز یکشنبه آینده و همزمان با جلسه عمومی پارلمان عراق است که قبلا هیات رییسه پارلمان اعلام کرده است.

با وجود صداهای مخالف خوانی، اما می توان ادعا کرد که در حال حاضر صدای همگرایی و انسجام در داخل عراق بیش از هر زمان دیگری بالاتر از هر صدای دیگری است و می توان ادعا کرد که یکشنبه آینده، شاید یک روز سرنوشت ساز در تاریخ این کشور باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس