نارندرا مودی که دو سال پیش با شعار تنش‌زدایی با غرب، حزب حاکم هند را کنار زد، تا کنون 40 سفر خارجی داشته اما برای اولین بار به تهران آمد تا به قول خودش نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

گروه بین‌الملل مشرق- نارندرا مودی اولین نخست‌وزیر هندی است که طی 15 سال اخیر پا به ایران می‌گذارد. تایمز هند گزارش داد روحانی قرار است در این سفر دو روزه، 12 سند همکاری با مقامات هندی به امضا برساند که مهمترین آن توسعه بندر چابهار با مشارکت 500 میلیون دلاریِ طرف هندی است.

فرش قرمز تهران زیر پای مودی + عکس

به گزارش ایندین اکسپرس، نخست‌وزیر هند که حدود یک‌ماه و نیم پیش به عربستان سفر کرد، یکشبنه‌شب به تهران رسید و دوشنبه صبح مورد استقبال رسمی واقع شد. او علاوه بر دیدار هیأت‌های دو طرف، پشت درهای بسته با حسن روحانی به گفتگو نشست. اسناد تبادل علمی میان اندیشکده‌ها و تعامل فرهنگی نیز به امضا می‌رسد، اما مهمترین دستور کار نخست‌وزیر هند، تقویت همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل، امنیت انرژی و تجارت کالا است، آنچه در دهه‌های اخیر بر تعامل فرهنگی گذشته میان دو کشور غلبه یافته است. سفر بعدی مودی به ایالات متحده خواهد بود.

اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان، دیگر مهمان تهران است که شأن نزولش،‌ امضای توافق ترانزیتی برای جایگزینی بندر چابهار به جای سواحل پاکستان و بندرعباس در مسیر حمل کالا میان هند و افغانستان است. ناامنی در مرزهای افغانستان و پاکستان موجب شده مقامات افغان، مسیر چابهار را با وجود فاصله طولانی‌تر ترجیح دهند.

{$sepehr_media_1559782_400_300}
دانلود

پخش زنده استقبال رسمی از مودی توسط رئیس‌جمهور روحانی در شبکه هندی

علاوه بر افغانستان، سایر کشورهای آسیای میانه می‌توانند از رونق چابهار برای توسعه ترانزیت دریاییِ کالا با کشورهای جهان بهره گیرند. تحلیلگر ان‌دی‌تی‌وی بر این باور است که هند تلاش دارد بندر چابهار را با سرمایه‌گذاری خود به رقیبی جدی برای بندر گوادر در جنوب پاکستان و 72 کیلومتریِ چابهار تبدیل کند که با مشارکت چینی‌ها به سرانجام رسیده است. ظاهراً سفر شی جین پینگ به ایران که چهار ماه پیش انجام شد، رقیب اقتصادی اصلی آنها در منطقه را به تکاپو انداخته است.

به گزارش سرویس کسب‌و‌کار فرست‌پُست،‌ جزئیات این توافق اولیه نشان می‌دهد دو تراست هندی، جواهر لعل نهرو و کَندِل قرارداری را با شکرت آریابندر امضا می‌کنند که طی فاز نخست آن 2 پایانه و 5 اسکله بزرگ بارگیری به رونق چابهار خواهد افزود. پیشتر در مه 2015 میلادی، آخوندی با همتای هندی خود، گادکاری، یادداشت همکاری اولیه‌ای در این زمینه امضا کرده بودند. گفته می‌شود ساخت 500 کیلومتر راه ریلی برای تسهیل ارتباط میان چابهار و زاهدان نیز با مشارکت دهلی صورت خواهد گرفت.

مودی و روحانی هر یک بر اهمیت امضای توافقات امروز به عنوان نقطه عطف در روابط اقتصادی ایران، هند و افغانستان تأکید کردند. مودی برای نشان‌دادن حسن نیت خود،‌ بخشی از بدهی دو شرکن نفت و گاز مانگالر و ایندین اویل را پیش از سفر خود با ایران تسویه کرد. گفته می‌شود مجموع این پرداختی که اولین نوبت پس از رفع تحریم‌های ایران است، حدود 750 میلیون از کل 6.4 میلیارد دلار بدهی دهلی بوده است.

فرش قرمز تهران زیر پای مودی + عکس
همه این بنادر می تواند مقصد صادرات کالاهای ایرانی از طریق چابهار باشد

نخست‌وزیر هند یکشنبه‌شب بیکار ننشست و به معبد سیک‌‌ها در تهران رفت. او همچنین قرار است با رهبر انقلاب دیدار کرده و در افتتاحیه جشنواره فرهنگ هند سخنرانی کند. حضور نارندرا در تهران 4 ماه پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران اگر به عملی‌شدن توافقات پیش از حضور بوئینگ‌ها در فرودگاه‌های ایران بیانجامد، اولین اثر محسوس برجام خواهد بود.

نماینده هند در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سال 2009 میلادی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران رأی داد. کمتر از شش ماه پیش بود که مودی کلنگ خط لوله تاپی را برای انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و سپس هند به زمین زد و عملاً خط لوله صلح میان ایران، پاکستان و هند به پروژه‌ای سوخته تبدیل شد. همچنین با وجود فروش هنگفت نفت خام ایران به عنوان دومین صادرکننده این ماده حیاتی به هند تا سال‌های 2011-2012 میلادی، تحریم‌ها مانع از پرداخت هزینه آن از سوی دهلی به تهران شده است.

فرش قرمز تهران زیر پای مودی + عکس

این موارد به گفته فاطمه امان تحلیلگر مسایل ایران و جنوب آسیا تهران را متقاعد کرد در اولویت سیاست خارجی هند قرار ندارد. بنابر این مقامات ایران پس از رفع تحریم‌ها بلافاصله در تلاش برای یافتن راهکاری برای احیای روابط اقتصادی و جبران سال‌هایی هستند که فرصت‌های اقتصادی هند را به دیگران هدیه داد.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    هند دشمن قسم خورده اسلام است و همین ناندارا مودی یکی هندوهای بشدت افراطی و حامیان تخریب مسجد بابری و ساخت بتخانه به جای آن است. هدفشان هم فقط ایجاد تنش بین ایران و پاکستان است. راستی مگر کشور قحط است؟ چرا با امکانات داخلی یا کشورهای دیگر چابهار را آباد نمی کنیم؟ چرا فقط می رویم سراغ هند؟ ما داریم عمق استراتژیک خود در کشورهای اسلامی و آنهم کشوری مثل پاکستان را قربانی می کنیم برای منافع دو روزه اقتصادی مسوولان احمق ما هرگز نفهمیدند اشکهای رهبری برای سیل زدگان پاکستان واقعی بود و این دوستی دو طزرفه است و پاکستانی ها بیش از هرملت دیگری به ایران و نظام جمهوری اسلامی علاقه دارند. اما ما داریم خودمان با همکاری با هند به عنوان دشمن تشنه به خون پاکستانیها ، عملا هر چه بیشتر افکار عمومی آن کشور را با خودمان بد می کنیم و آنها را به سوی عربستان هل می دهیم. همکاری ایران و هند یعنی چند برابر شدن رشد افراط گرایی در پاکستان. بعدا خودمان بهای امنیتی این همکاری احمقانه با هند را خواهیم داد. یک عده بیشعور در ایران معنای دیپلماسی عمومی را نمی فهمیند و خیال می کنند هرگاه با دولتی مشکل پیدا کردیم باید ملت آن کشور را هم را کنیم و یا با آنها دشمنی کنیم. ما اصلا فکر نمی کنیم مسلمانان در کشورهای مختلف چه نتیجه مهمی از روابط بین ایران خواهند گرفت. پس باشید منتظر حوادث بعد. آنکه باد می کارد طوفان درو خواهد کرد.
  • مهدی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    برای خبرگزاری مشرق متاسفم که این حرفهای زشت رو منتشر میکنه.
  • تازه مسلمان نروژی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    احسنت مثل همیشه متقن و غیرقابل خدشه
  • امير ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    البته كشور ياكستان مسلمان هست ولى اكر لازم باشد به دستور سعودى مرزهاى ما را شلوغ مى كند ،كشور هند نسبت به ياكستان مسلمانان زيادى هم دارد و و در كشور ياكستان كه در بعضى از كروهاى مسلمان انجا رايج شيع كشى را عامل رفتن به بهشت هست در هند و جود ندارد ،در روابط جه هند و يا ياكستان بايد مواظب بود و إحساسى عمل نكرد
  • بی نام ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    البته دوست عزیز ممکن است نظرات شما کاملا درست باشد. و حتی بنده با بخش زیادی از آن موافقم. ولی وقتی پاکستان با همه مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی که با ایران دارد، به خاطر یک مشت دلار نفتی و منافع دو روزه دست دوستی ما را رد می کند و با دشمن ایران و البته دشمن جهان اسلام (ژریم بدوی سعودی) نرد عشق می بازد، تکلیف چیست؟ بهتر نیست همین سوالاتی را اینجا مطرح نمودید از برادر نواز شریف نیز بپرسید؟!
  • قل مراد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    پاکستان توی کدوم صحنه بین المللی کنار ما بوده ؟ اونها همیشه مانع توسعه چابهار بودند. پاکستانی ها متحد شماره یک وهابی ها و عربستان هستند و هند فرصت موازنه توی منطقه رو به ما می ده
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ای کاش می دانستید چطور در پاکستان تنفر نسبت به ایران و شیعه ایجاد می شود.
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    از این بیت مودی رمز گشائی کنید به جای بد و بهراه گفتنها ببینید مردم هند چه پیامی به شما داده اند جنونت گر به نفس خود تمام است ز کاشی تا به کاشان نیم گام است . در تعامل فرهنگی میان هند و ایران همواره بزرگان هندی و همچنین ایرانی یکدیگر را به چالش در فهم و درک معرفتی کشیده اند این بار جناب مودی با این بیت رمز گونه مطلبی را مطرح نموده که به رمز گشائی نیاز دارد از مشرق می خواهم این بیت را فراخوان رمز گشائی کند و پاسخی در خور به مردم هند فراهم کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس