کد خبر 576891
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

وزارت دفاع فدراسیون روسیه پس از چند سال آزمایش موفق سیستم ضد تانک « متیس — ام 1» و صادرات آن به کشورهای دیگر، تصمیم گرفت به این سامانه مسلح بشود.

به گزارش مشرق، وجه تمایز این سامانه در سطح بالای تحرک آن است. به گفته ویکتور موراخوفسکی کارشناس « ایزوستیا»، درحال حاضر این تنها سامانه ضدتانک است که می تواند بدون وسیله نقلیه در میدان نبرد مورد استفاده قرار بگیرد.

به نوشته روزنامه « ایزوستیا» تحویل سامانه جدید که در ماه نوامبر سال گذشته اتخاذ شد در آستانه روز پیروزی به تصویب رسید. قبلا این سامانه فقط برای صادرات تولید می شد.

ویکتور  موراخوفسکی سردبیر مجله « آرسنال میهنی» در این خصوص گفت: « سامانه « مِتیس — ام 1» یگانه سامانه ضد تانک از نوع متحرک است که در این اواخر در روسیه تولید شده است.  این سیستم را «توپخانه جیبی» نیروی زمینی می نامند زیرا بدون هر گونه وسیله نقلیه خاصی می تواند در میدان نبرد مورد استفاده قرار بگیرد.

تجهیز ارتش روسیه به «توپخانه جیبی» +عکس

قبلا این سیستم فقط صادر می شد زیرا در روسیه برای مقابله با تکنیک آلات زرهی معاصر  زیاده از حد سبک تلقی می شد. اما استفاده از  این سیستم در شرایط  جنگی، کارایی  آن را بخوبی نشان داد. از اینرو وزارت دفاع روسیه خواهان دریافت سامانه « مِتیس — ام 1»  شد.

 سیستم « مِتیس — ام 1» که در دفتر طراحی  ابزار سازی ساخته شده است  یک سیستم منحصربفرد است که  می تواند  بدون کمک وسیله نقلیه  در میدان نبرد مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم  از لحاظ ویژگی های خود از  سامانه « کورنِت» ، « فاگوت»  و « کونکورس» برتر است، زیرا وزن آنها به علت دستگاه پرتاب و موشکها بیشتر از « مِتیس — ام1» است.  همانا به این دلیل این سامانه را « دستی»  می نامند.

سامانه « مِتیس — ام1» بطور سریال  تولید می شود  و در مقایسه با سامانه های مشابه قیمت آن ارزان تر است  و  فقط با استفاده از  اجزاء تولید داخلی ساخته می شود.  از اینرو در تحویل  زیاد این سیستم  به نیروهای مسلح روسیه مشکلی بروز نخواهد کرد».

 مطابق با اطلاعات  منبعی نزدیک به « ایزوستیا» در  مجتمع  نظامی صنعتی،  از سامانه جدید می توان هم از روی دستگاه پرتاب ثابت به شکل سه پایه استفاده کرد و  هم  از روی شانه  نظامی  بصورت ایستاده و یا با دراز شده روی زمین  آن را شلیک کرد.  در موشک جدید  از  کلاهک تجمعی  برای  نابودی وسایل نقلیه و زره پوش دشمن  و کلاهک جدید با  قدرت انفجاری بالا  برای  نابودی نیروی زمینی  و  از بین بردن تحکیمات  دشمن استفاده شده است.  در مقایسه با سامانه های قبلی بُرد  نابودی هدف در  « مِتیس — ام 1» بیشتر شده  و  2 کیلومتر است.

 ایوان  کونووالوف  رئیس  مرکز  وضعیت استراتژیکی  گفت که  سامانه روسی از نظر  سرعت برتر از  نوع آمریکایی « اف. جی. ام — 148 — جاوِلین»  است.  سلاح آمریکایی نیاز به  30 ثانیه برای زدن هدف  دارد  که در شرایط  جنگی  خطرناک است.  بعلاوه، سامانه « مِتیس —ام1»  روسیه  ارزان تر است.

* اسپوتنیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مصطفی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    زکی،آمریکا که قبلا جاولین رو ساخته بود
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    اف. جی. ام — 148 — همین جاوِلینه
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    این متیس رو با این همه زلم زیمبو میشه از رو شونه شلیک کرد اخه؟
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    جاولين نيست و ژاولين درسته مگه شما عربين ؟!
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    وزنش 15-16 کیلو میشه در مقایسه با موشک های ضد زره دیگه که وزن خود موشک 24 کیلوهست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس