کد خبر 575481
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

از سال 93 تا 95 حدود 2 ميليون نفر به جمعيت جوانان در حال عبور از سن باروري اضافه شده است...

به گزارش مشرق، در شرايطي كه هرم سني كشورمان به سمت پيري جمعيت حركت مي‌كند، 13 ميليون جوان در حال عبور از سن باروري و خروج از ميدان افزايش جمعيت هستند. اين در حالي است كه يكي دو سال پيش اين آمار 11 ميليون و 200 هزار نفر بود و طي سال‌هاي اخير نه فقط فكري به حال اين تعداد نشده بلكه حدود 2ميليون نفر نيز به جمعيت جواناني كه در حال عبور از سن باروري هستند، اضافه شده است.

3 ميليون زوج نابارور و 13 ميليون جواني كه در آستانه ناباروري قرار دارند، آن هم در شرايطي كه هنوز مجردند.

اگر مطلقه‌ها را هم به اين آمار اضافه كنيم با جمعيت قابل‌توجهي مواجه مي‌شويم كه به راحتي از چرخه فرزند‌آوري خارج شده‌اند، آن هم در شرايطي كه با برنامه‌ريزي‌هاي كلان حاكميتي هم اين جمعيت هم سر و سامان مي‌يابد و هم مي‌تواند در افزايش جمعيت كشور نقش داشته باشد.

اين در حالي است كه رها شدن اوضاع و ناتواني مسئولان در برنامه‌ريزي موجب شده 11 ميليون و 200 هزار جوان مجردي كه بنا‌بر آمار ارائه شده از سوي علي‌اكبر محزون، مدير كل فناوري، اطلاعات و آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور در سال 93 در حال خروج از سن مناسب باروري بوده‌اند حالا براي سال 95 به 13 ميليون نفر افزايش يابند؛ آمار قابل تأملي كه با شيب نه چندان ملايم در حال افزايش است.
 
مهم‌ترين چالش ارتقاي باروري

به گفته معاون فني دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي وجود 13 ميليون دختر و پسر ازدواج نكرده، مهم‌ترين چالش پيش روي برنامه ارتقاي باروري در كشور است.

 محمد اسلامي در نشست بررسي سياست‌هاي جمعيتي، گفت: بعد از ابلاغ سياست‌هاي جمعيتي از سوي رهبر در سال 93، دو متن در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفت كه عمده سياست‌هاي افزايشي جمعيت به وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اصلي يا همكار ابلاغ شد اما بايد مجموعه فعاليت‌هاي انجام شده در يك بازه زماني بررسي شود چراكه به عنوان مثال تغييرات باروري در فرانسه در 200 سال و در تونس و ايران در 20 سال رخ داده است پس نبايد انتظار داشته باشيم در دو سال همه چيز برگردد.  به باور «اسلامي» براي داشتن جمعيت پويا به چهار عامل تولد، مرگ، مهاجرت به داخل و خارج بايد توجه كرد.
 
امکان باروری همه زوج‌هاي نابارور

معاون فني دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد مشكلات ناباروري گفت: هزينه اين خدمات، گران بودن داروهاي تخصصي و وارداتي و ‌وجود خدمات تخصصي از جمله موضوعاتي است كه در استاندارد بودن اين خدمات و ارائه آنها مشكلاتي ايجاد مي‌كند و آن طور كه بايد باشد، اتفاق نمي‌افتد.

 وي ادامه داد: برخلاف ساير كشورها مجموعه قوانين ما در حوزه درمان ناباروري اختيارات خوبي را در اختيار پزشكان و زوجين قرار داده، به طوري كه هيچ زوج نازايي وجود ندارد كه نتواند بارور شود.

 رئيس اداره باروري گفت: طي دو سال گذشته داروهاي ناباروري يا به توليد داخل رسيده يا بيمه شده‌اند و غربالگري ناباروري براي زوجيني كه دو سال است از ازدواج‌شان مي‌گذرد و باردار نشده‌اند در پرونده الكترونيك آنها ثبت شده، انجام شود و براي دريافت خدمات ارجاع داده مي‌شوند.

  اسلامي تأكيد كرد: 3 ميليون زوج نابارور داريم و براي اينكه افزايش نيابد در اداره باروري، گروهي به عنوان باروري سالم تشكيل شده كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
 
افزايش  بیش از يك ميليونی جمعيت

محمد اسماعيل مطلق، رئيس دفتر سلامت، خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با بيان اينكه سبك زندگي ما را به سمتي مي‌برد كه ديرتر ازدواج كنيم و اين باعث به خطر افتادن سلامت خانواده و جمعيت مي‌شود، با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي رهبر در زمينه افزايش جمعيت، گفت: در سال 94، بر اساس روند سال‌هاي گذشته تعداد موارد تولد افزايش يافته است. بنا به تأكيد مطلق در سال گذشته يك ميليون و 577 هزار تولد توسط وزارت بهداشت به ثبت رسيده كه در واقع 36 هزار مورد از سال 93، بيشتر شده است. از سوي ديگر در سال 94 نسبت به سال 93 با كاهش 70 هزار مرگ مواجه بوده‌ايم و از ميزان تولد و مرگ مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه يك ميليون و 195 هزار نفر افزايش جمعيت داشته‌ايم.
 
توقف روند رشد طلاق در كشور

بنا به اظهار مطلق در سال 93 و 94 روند افزايشي طلاق در كشور متوقف شده است. وي در توضيح اين ادعا گفت: از دلايل طلاق نارضايتي از زناشويي است كه بر اين اساس وزارت بهداشت آموزش‌هاي قبل از ازدواج، حين ازدواج و بعد از ازدواج را اجرا مي‌كند كه بر اين اساس با وزارت آموزش و پرورش بحث فرهنگ‌سازي و پرداختن به سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است.

اين در حالي است كه بر اساس اعلام احمد دلبري، مديركل بهزيستي استان تهران، ‌در اين شهر طلاق به ۳۶ درصد رسيده است و در شميرانات اين آمار ۵۸ درصد است. 

در اين نشست خبري سؤال خبرنگاران درباره افزايش مرخصي زايمان از شش ماه به 9 ماه به عنوان يكي از مشوق‌هاي فرزند‌آوري از سوي رئيس دفتر سلامت، خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اينگونه پاسخ داده شد: اجرا نشدن 9 ماه مرخصي زايمان در بخش خصوصي بيشتر مشاهده شده است و وزارتخانه‌هاي بهداشت، نفت، آموزش و پرورش و حتي وزارت تعاون قانون را براي نيروهاي خود اجرا مي‌كنند.

 مديركل دفتر سلامت، جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت براي اجراي افزايش مرخصي زايمان هم گفت: وزارت بهداشت براي زنان باردار زير 18 سال و بالاي 35 سال مراقبت‌هاي بيشتري در نظر مي‌گيرد و دانشگاه‌ها نيز بايد به دانشجوهاي زن باردار براي تسهيلات بيشتر از جمله درس خواندن در منزل و در نهايت فرصت امتحاني بيشتر به آنان اين موارد را لحاظ كنند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    2 0
    بی خیال فدای سرتون بزار بسوزند و خاکستر شون رو باد ببرد تا چشم پدرو مادرشون کور میشد و بچه نمی زاییدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس