کد خبر 575470
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

استندآپ كمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اولین استندآپ كمدی مستقلی است كه در ایران اجرا می‌شود.

به گزارش مشرق، امیر كربلایی‌زاده كارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینكه استندآپ كمدی، شیوه‌ای نمایشی برای نقد مسائل روز جامعه است، اظهار كرد: اجراگر با خلق فضا و موقعیت، دغدغه‌های انسان معاصر را بر صحنه با طعم كمدی و طنز به چالش می‌كشد و مهم‌تر آنكه او را به تفكر وا می‌دارد.

این بازیگر تصریح كرد: هر موضوعی را می‌توان به شیوه‌ استندآپ كمدی به اجرا برد ولی بستگی به این دارد آن موضوع چقدر مسئله و نیاز روز جامعه باشد. در یک اجرای استندآپ كمدی، موضوع باید با تماشاگر نقطه‌ اشتراک داشته باشد و لذا هنرمند به سراغ موضوعاتی می‌رود كه مخاطبان با آن در ارتباط و درگیرند. در غیر این ‌صورت رفتن به سراغ موضوعاتی فانتزی و تخیلی كه هیچ وجه مشتركی با جهان تماشاگر ندارد، مخاطب را از اجرا زده می‌كند.

كربلایی‌زاده گفت: در ایران، استندآپ كمدی هنری نوپاست و هنوز زمان زیادی نیاز دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد. نكته‌ای كه باید روی آن تاكید شود این است كه استندآپ كمدی، قصد تمسخر كردن را ندارد؛ بلكه زبان نقدی است كه با احترام به عرف جامعه، مشكلات را به رخ می‌كشد. در این شیوه‌ نمایشی به سراغ شكستن خط قرمزها نمی‌رویم بلكه با زبان طنز به یك نیاز اجتماعی پاسخ می‌دهیم. طرح موضوعات دینی و سیاسی در استندآپ كمدی، نیازمند گذر زمان است. سعی من بر آن است تا به سمتی بروم كه به راحتی بشود با مشاوره گرفتن از كارشناسان مذهبی، موضوعات دینی را هم به این شیوه اجرا كرد.

وی در مورد واپسین اثر خود كه از اول خردادماه در حوزه هنری به روی صحنه می‌رود، توضیح داد: استندآپ كمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اولین استندآپ كمدی مستقلی است كه در ایران اجرا می‌شود؛ مستقل از آن جهت كه تماشاگران، بلیت تهیه می‌كنند تا به تماشای این استندآپ كمدی یك ساعته بنشینند. در این اجرا تماشاگر با مفاهیم و مسائلی نظیر صلح، تروریسم و خطر داعش به زبان طنز آشنا می‌شود و بعد از اینكه یك ساعت از ته دل خندید با تلنگری كه به ذهنش‌ خورده سالن را ترك می‌كند.

این بازیگر تئاتر اضافه كرد: «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» در سه اپیزود آماده شده است. اپیزود اول از صلح می‌گوید و اینكه اگر در درون خودمان به آرامش و صلح برسیم، می‌توانیم آن را در جهان پیرامون‌مان هم جست‌وجو كنیم. در اپیزود دوم، شازده كوچولو نامه‌ای كنا‌یه‌آمیز به دولتمردان جهان می‌نویسد و از كارهای كرده و نكرده ایشان انتقاد می‌كند. اپیزود سوم نیز داستان یك تروریست را بازگو می‌كند كه در افكار پوچش گرفتار شده است.

وی با تاكید بر پیچیدگی‌های كار استندآپ كمدی خاطرنشان كرد: متاسفانه این تصور وجود دارد كه استندآپ كمدی هنری بر پایه بداهه‌گویی است. این درست نیست؛ بلكه بداهه‌گویی یكی از ابزارهای استندآپ كمدی است كه بنا به فضا و عكس‌العمل‌های تماشاگران شكل می‌گیرد. هنرمند باید هدف را برای خودش مشخص كند و بداند درباره‌ی چه موضوعی حرف بزند و از پیش آماده باشد. در اجرای «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» من و كاوه مهدوی- به عنوان نویسنده- تعامل خوبی با هم داشتیم و ایده‌هایمان را در كنار هم قرار دادیم و در نهایت متن اصلی به قلم ایشان نوشته شد.

امیر كربلایی‌زاده در پایان گفت: به شخصه تمام تلاشم را با تكیه بر تجربیاتم به كار گرفته‌ام تا «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اثری مناسب و قابل پسند و پذیرش تماشاگران قرار گیرد كه امیدوارم چنین شود.

استندآپ كمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» نوشته‌ كاوه مهدوی و با كارگردانی و اجرای امیر كربلایی‌زاده از اول تا دوازدهم خرداد‌ماه ۱۳۹۵ هر شب ساعت ۱۹:۳۰  در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا خواهد شد. علاقه‌مندان برای تهیه‌ بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

تماشاخانه مهر حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ واقع است.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس