کد خبر 574875
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که اردن بیش از یک سال است که با مانع تراشی های زیادی به مردم غزه اجازه ورود به اردن برای عزیمت به کشور دیگر را نمی دهد.

 به گزارش مشرق، درحالی که مردم غزه برای حدود یک دهه از سوی مصر با منع عبور و مرور مرزی و محاصره مواجه هستند، اکنون اردن نیز با صادر نکردن مجوز رفت‌وآمد برای ساکنین این باریکه حتی بیماران و دانشجویان بر وخامت این محاصره افزوده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» پیشتر درحالی که مصر گذرگاه «رفح» را بعنوان اصلی‌ترین معبر مرزی غزه کنترل می‌کرد، اردن نقش کلیدی را در انتقال فلسطینیان به خارج از مرزها ایفا می کرد لکن اکنون ساکنین غزه برای این امر نیازمند صدور ویزای مخصوص از سوی اردن با عنوان "بلا مانع" برای ورود به این کشور هستند.

ناظران حقوق بشر در سازمان ملل نیز در جدیدترین گزارش خود ضمن اشاره به اقدام غیرانسانی اردن، از این کشور خواست تا هرچه زودتر مسافرت فلسطینیان از غزه به کشور سوم را تسهیل کنند.

«کِن روث» رئیس اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک در نامه‌ای به نخست وزیر اردن با اشاره به اینکه قبل از تابستان گذشته اردن اجازه رفت‌وآمد را می‌داد اما حدود یک سال است از این قضیه امتناع می‌کند، تصریح کرد که مردم غزه فقط خواهان مجوز عبور هستند.

این نهاد همچنین اعلام کرد که هنوز پاسخی از سوی اردن دریافت نکرده است.

گفتنی است اردن البته با نوار غزه مرز زمینی ندارد لیکن بواسطه حضور سه میلیون آواره فلسطینی در اردن که بسیاری از آنان را خانواده های آوارگان فلسطینی در غزه تشکیل می دهند رفت و امد اهالی غزه به اردن در مقیاس زیادی وجود دارد.

پیش از این رژیم صهیونیستی از هوا و زمین و دریا غزه را به محاصره خود در آورده بود و مصر نیز با کنترل گذرگاه رفح تنها راه تنفسی یک میلیون 800 هزار انسان غزه ای را به دنیای خارج مسدود کرده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس