رئیس‌جمهور کرواسی در راستای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران و در رأس یک هیأت اقتصادی به منظور آغاز فصلی نو در روابط 2 کشور، امروز (سه‌شنبه) وارد تهران می‌شود.

به گزارش مشرق، پس از اجرایی شدن برجام در اواخر دی ماه سال گذشته، تهران شاهد حضور مقامات عالی‌رتبه از قاره‌های اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا بوده و در ماه‌های ابتدایی سال جاری نیز روسای جمهور و وزرای خارجه تعدادی از کشورها در راستای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی و استفاده از فضای پسابرجام به تهران سفر کرده‌اند.

در همین راستا «کلیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهور کرواسی قرار است عصر امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی عالی‌رتبه وارد تهران شود. کیتاروویچ چهارمین رئیس‌جمهوری است که در سال جاری به تهران سفر می‌کند. پیش از او روسای جمهور آفریقای جنوبی، قزاقستان و کره جنوبی مهمان حسن روحانی بودند. «ماتئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا نیز از دیگر مقامات بلندپایه اروپایی بود که در فروردین ماه به ایران سفر کرد.

رئیس جمهور کرواسی مهمان امروز روحانی
«کلیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهور کرواسی

 «کلیندا گرابار کیتاروویچ» که از فوریه سال 2015 به عنوان رئیس‌جمهور کشور جمهوری کرواسی انتخاب شد، اولین زن و جوان‌ترین فردی است که تاکنون به این مقام در کراوسی دست یافته است. وی دومین بانوی رئیس‌جمهور است که در سالجاری در سعدآباد مورد استقبال حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران قرار می‌گیرد. روحانی 13 اردیبهشت ماه نیز میزبان «پارک گئون های» رئیس‌جمهور کره جنوبی بود.

چندی پیش روزنامه «وچرنی» از سفر رئیس‌جمهور کرواسی و هیأت اقتصادی این کشور به ایران خبر داد و نوشت: «مطمئنا ملاقات رئیس‌جمهور کرواسی خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» همراه هیأت بزرگ اقتصادی که با برنامه‌ریزی و هماهنگی اتاق بازرگانی کرواسی انجام می‌شود، موفقیت‌آمیز خواهد بود و نتایج مثمرثمری به همراه خواهد داشت.»

طبق آنچه پیش از این اعلام شده «کلیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهور کرواسی عصر امروز (سه‌شنبه) در صدر هیأتی اقتصادی متشکل از 50 شرکت کروات برای رایزنی با مقامات ایرانی در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی وارد ایران می‌شود. وی در این سفر با حسن روحانی رئیس‌‌جمهور و برخی دیگر از مقامات ایرانی دیدار و رایزنی می‌کند.

آنگونه که پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرده مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کرواسی روز چهارشنبه و در مجموعه سعدآباد از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام و پس از معارفه هیأت‌های عالیرتبه، مذاکرات رسمی روسای جمهوری دو کشور برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین چند سند موافقتنامه و تفاهمنامه در حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و کرواسی توسط مسئولان ارشد دو کشور امضا و سپس آقای روحانی و خانم کیتاروویچ در کنفرانس خبری مشترک حضور خواهند یافت.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور همچنین گفت: رئیس جمهوری کرواسی در ادامه برنامه‌های روز چهارشنبه در نشست فعالان اقتصادی ایران و کرواسی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور شرکت خواهد کرد و سپس با تعدادی از مقامات ارشد نظام دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

به گفته اسماعیلی، برای خانم کیتاروویچ در روز پنجشنبه برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده است و وی بعد از آن تهران را ترک خواهد کرد.

کرواسی واقع در منطقه بالکان از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. این کشور 56٬594 کیلومتر مربع وسعت دارد و بیشتر مناطق آن آب‌ و هوای مدیترانه‌ای و قاره‌ای دارند. اغلب جمعیت کرواسی کروات هستند و مذهب رایج این کشور مسیحیت کاتولیک است و 2 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

*رفت‌وآمدهای سیاسی و دیدارهای دوجانبه

به گزارش فارس، ‌هیأت وزیران در جلسه مورخ دوم خرداد 1372 بنا به پیشنهاد وزارت خارجه مورخ 21 شهریور 1371 و به استناد تبصره بند (1) ماده (2) قانون وظایف وزارت خارجه تصویب کرد که این وزارتخانه نسبت به برقراری روابط سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری کرواسی و تأسیس سفارت در زاگرب، اقدام کند.

در طی سال‌های اخیر رفت و آمدهایی بین مقامات دو کشور انجام شده از جمله سفر علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مهر ماه 1392 به زاگرب.

«وسنا پوسیچ» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی نیز 5 بهمن سال 1393 به تهران سفر و با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس کرواسی نیز مهر ماه سال گذشته (1394) به ایران سفر کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم «وسنا پوسیچ» وزیر امور خارجه کرواسی هشتم مهر ماه سال گذشته (1394) نیز در حاشیه هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات و ضمن رایزنی در خصوص مسئله سوریه و آوارگان سوری بر ارتقای روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، توریسم، دارو، حمل و نقل و افزایش ارتباطات پارلمانی و همچنین حمایت 2 کشور ایران و کرواسی از یکدیگر در محافل بین‌المللی تاکید کردند. همچنین تبادل هیات‌های سیاسی و تجاری و دعوت از یکدیگر برای انجام سفر به کشورهای متبوع مطرح و مورد استقبال طرفین قرار گرفت. 

در سفر وزیر خارجه کرواسی به ایران در بهمن 1393 وزرای خارجه 2 کشور بر گسترش مناسبات دوجانبه تاکید کردند و وسنا پوسیچ تاکید کرد که کرواسی با دیدگاه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مقاله مشترکی در روزنامه واشنگتن پست از مذاکره و دیپلماسی با ایران حمایت کرده و با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده‌اند، هم نظر بوده و از آن حمایت می‌کند.

 

رئیس جمهور کرواسی مهمان امروز روحانی
دیدار معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کرواسی با رئیس‌جمهور

 

به گزارش فارس، وی همچنین در این سفر با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. روحانی در این دیدار با تاکید بر اینکه تهران از گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با زاگرب استقبال می‌کند، گفت: کرواسی می‌تواند نقطه اتصال ایران به اروپا در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی باشد. 

معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی نیز در این دیدار خواهان گسترش همکاری‌های تهران - زاگرب شد.

پوسیچ همچنین دیداری نیز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشت.

در سال گذشته نیز «یوسیپ لکو» رئیس مجلس کرواسی به تهران سفر و در خصوص گسترش مناسبات پارلمانی 2 کشور با لاریجانی ملاقات و رایزنی کرد. در این سفر همچنین هیأت‌های پارلمانی و اقتصادی کرواسی با وزیر صنعت نیز دیداری داشتند.

رئیس مجلس کرواسی در دیدار با لاریجانی با بیان اینکه منافع مشترک ما در این بخش از جهان با جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است،‌ اظهار داشت: متاسفانه سطح همکاری‌های اقتصادی 2 کشور رضایت‌بخش نیست، ولی زمینه و افق روشنی برای توسعه این همکاری‌ها وجود دارد.

سفر اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کرواسی برای توسعه روابط و تبادل هیأت‌های اقتصادی بین 2 کشور از دیگر رفت و آمدها بین مقامات 2 کشور در چند سال اخیر بوده است.

رئیس جمهور کرواسی در پی حادثه منا این ضایعه دردناک را به مردم و دولت ایران تسلیت گفت و خانم سارا لوستیگ به نمایندگی از رئیس‌جمهور کرواسی با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در زاگرب پیام تسلیت لیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی در پی درگذشت حجاج ایرانی در حادثه منا را به مسئولان سفارت ابلاغ و دفتر یادبود قربانیان را امضا کرد.

در این پیام آمده بود: از طرف رئیس‌جمهور و مردم کرواسی ضایعه دردناک درگذشت حاجیان ایرانی در حادثه منا که طی آن تعداد زیادی از مسلمانان درگذشته‌ یا مجروح شده‌اند، تسلیت گفته و تأسف عمیق خود را ابراز می‌دارم و درخواست دارم مراتب تسلیت من را به مسئولان و مردم جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نمایید.

* روابط اقتصادی

تجارت ایران و کرواسی طی یک دهه اخیر فراز و فرودهای بسیاری داشته است. طبق آنچه در آمارهای رسمی گمرک ایران اعلام شده، ارزش صادرات ایران به کرواسی در سال 1385 معادل 700 هزار دلار و در سال 86 معادل 600 هزار دلار بوده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات ایران به کرواسی در سال 1387 سیر صعودی داشته و به چهار میلیون و 800 هزار دلار و سپس در سال 89 به هشت میلیون و 400 هزار دلار رسیده است. پس از این سال‌ها ارزش صادرات ایران به کرواسی سیر نزولی یافته و به حدود نیم میلیون دلار در سال 1394 کاهش یافته است.

روند واردات ایران از کرواسی نیز تقریبا سیری مشابه صادرات ایران به این کشور داشته است و پس از سال‌های 88 و 89 که این روند صعودی بوده، در سال‌‌های 88، 89 و 90 ارزش واردات ایران از کرواسی به زیر 10 میلیون دلار در سال افت کرده است و در سال 1394 واردات ایران از این کشور با افتی شدید به سه میلیون دلار رسیده است.

اقلام صادراتی ایران به کرواسی در سال 94 شامل چند نوع انگور خشک‌کرده، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات، پسته و خرما بوده و اقلام وارداتی ایران از این کشور نیز شامل واکسن، متیونین، توتون و تنباکو، کمباین، قالب برای شیشه، کارتن قوطی و جعبه، تئودولیت‌ها و تاکی‌مترها و تاکئومترها (دستگاه‌های نقشه‌برداری)، ماشین آلات چاپ برجسته، الیاف از رشته‌های سنتیک، ماشین‌های برش و انواع سوزن‌های بیوپسی بوده است.

* کرواسی به دنبال رونق بخشیدن به روابط خود با ایران

کرواسی نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از توافق وین و اجرایی شدن برجام تلاش خود را برای ترمیم روابط با ایران به ویژه روابط اقتصادی و گسترش مناسبات تجاری آغاز کرده است تا هم سال‌های از دست رفته را جبران کند و هم از دیگر رقبای اروپایی خود عقب نماند.

روزنامه وچرنی چاپ کرواسی درباره این سفر همچنین می‌نویسد:‌ با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلتیکی موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد و همانطور که مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند این موضوع یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و تمامی عوامل و شرایط جهت عملی شدن این پروژه در هر دو طرف موجود است.

سفر رئیس‌جمهور کرواسی به ایران نیز با این هدف صورت می‌گیرد تا کرواسی بتواند جایی در بازار ایران بیاید. روابط اقتصادی تهران و زاگرب در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از رونق افتاده بود و این سفر شاید سرآغازی باشد برای آغازی فصلی نو در مناسبات ایران و کرواسی. تهران و زاگرب می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و گردشگری همکاری خوبی داشته باشند و با توجه به همراهی 50 شرکت کروات با رئیس‌جمهور کرواسی در سفر به ایران و وجود زمینه‌های مختلف برای همکاری 2 کشور، می‌توان در آینده شاهد رونق دوباره روابط ایران و کرواسی در زمینه‌های مختلف بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    دوستان جهت اطلاع این خانم فوق منشوری است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس