کد خبر 574536
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

معاون دانشجویی وزیر بهداشت اعلام کرد:خوابگاه‌های ما پاک نیستند و در خوابگاه‌های دولتی انواع آسیب از دخانیات یا سایر موارد دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی وزیر بهداشت در نشست خبری هفته خوابگاه‌ها گفت: تأمین معیشت دانشجو و اسکان آن از اهداف آموزش عالی کشور است که اگر از آن غفلت شود به اهداف خود نخواهیم رسید و در حوزه سلامت اگر از سلامت جسمی و روانی برخوردار نباشند، از هدف ارتقاء نیروی انسانی بازمی‌مانیم.
 
وی ادامه داد: 6 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی با آسیب روبه‌رو هستند و این زنگ خطر است، یعنی به معیشت آنها بی‌توجه بوده‌ایم، این آسیب‌ها از خوابگاه‌های دولتی به ترتیب به سمت خوابگاه‌های خودگردان، خصوصی و خانه‌های مجردی افزایش می‌یابد.
 
فراهانی ادامه داد: خوابگاه‌های ما پاک نیستند و در خوابگاه‌های دولتی انواع آسیب از دخانیات یا سایر موارد دیده می‌شود، دلیل آن این است ما مدیریتی که اعمال می‌کنیم حداکثری نیست. در قانون در حد نیاز باید آموزش عالی رایگان باشد، اما در تأمین معیشت توجهی نشده است.
 
وی افزود: منابع ما برای تأمین نیاز دانشجویان محدود است و امیدواریم مسئولان با توجه به این هفته، به مسئله معیشت و اسکان دانشجویان توجه کنند. به طورکلی یک میلیون نفر از خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند که 85 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خوابگاه بسر می‌برند.
 
وی گفت: 8 خوابگاه از سال گذشته تاکنون به بهره‌برداری رسیده و سند خوابگاه استاندارد که سال گذشته رونمایی شد، قرار شده براساس آن 20 خوابگاه جدید ساخته شود.
 
معاون دانشجویی وزیر بهداشت گفت: سرانه هر دانشجو در خوابگاه 10 متر است که با ایجاد خوابگاه استاندارد به 18 متر می‌رسد. اگر بخواهیم خوابگاه استاندارد داشته باشیم، باید برای 80 هزار نفر تدارک ببینیم، اما اکنون فقط 20 خوابگاه برای 8 هزار نفر دیده شده است.
 
فراهانی گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بود هر سال 20 درصد تصدی‌گری در امور خوابگاه‌ها واگذار شود، اما برداشت نادرست شد که سرمایه‌گذاری نمی‌توان کرد، به همین دلیل بودجه‌ای برای تجهیز به ما ندادند.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه احکام دائمی اتفاقات خوبی در خوابگاه‌ها در راه است، گفت: شهرداران خوابگاه ایجاد کرده‌ایم و امسال 20 درصد خوابگاه‌ها شهردار خواهند داشت که منتخب شورای صنفی است.
 
وی افزود: همتا یاران سلامت برای مشاوره و پیشگیری از آسیب دانشجویان امسال اجرایی می‌شود، کانون‌های سلامت رفتار و اخلاق حرفه‌ای اکنون در تمام دانشگاه‌ها ایجاد شده است.
 
وی از احداث 6 خوابگاه از سوی یک خیر خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شده و در مرحله طراحی قرار دارد و برای متأهلان نیز حداقل فضا 60 متر است که می‌تواند برای سه مجرد استفاده شود، به همین دلیل ما به سمت ایجاد خوابگاه مجردی رفتیم، البته مجلس هر سال اعتباری برای خوابگاه متأهلان می‌گذار که در مجلس جدید هم به آن توجه شده است.
 
فراهانی با اشاره به احکام دائمی گفت: طبق این احکام جدید، وزارت بهداشت و علوم می‌توانند اموال غیرضروری خود را بفروشند و پولش را به صندوق رفاه دانشجویی بدهند، این به افزایش سرمایه کمک می‌کند. ما منابع خوبی داریم که اگر مسکن رونق یابد، فرصت خوبی برای صندوق رفاه خواهد بود.
 
معاون دانشجویی وزیر بهداشت ادامه داد: 15 درصد وام‌های سال گذشته را امسال افزایش داده ایم، اما چون منابعی که دولت دراختیار ما گذاشته، نسبت به وزارت علوم عادلانه نیست، سر ما کلاه رفته است و ما نمی‌توانیم مانند وزارت علوم، تسهیلات بدهیم.
 
وی گفت: کمک هزینه به دانشجویان ماهانه 80 هزار تومان است و برای تهیه مسکن در تهران 7.5 میلیون و در شهرستان 5.5 میلیون به عنوان وام پرداخت می‌شود.
 
فراهانی در مورد رتبه‌بندی خوابگاه‌ها گفت: منتظر بودجه دولت هستیم که تا پایان سال انجام می‌شود، این خوابگاه‌ها در چهار رده از استاندارد تا نامطلوب تعریف می‌شود که فکر می‌کنم حتی یک خوابگاه استاندارد هم نداشته باشیم و اکثراً نامطلوب هستند.
 
وی در مورد وضعیت تغذیه گفت: در این زمینه با کمبود اعتبار مواجهیم و از درآمد اختصاصی آن را می‌پردازیم. در مورد صنعتی شدن آشپزخانه‌ها هم فقط حرف زده‌ایم. الگوی آن به خوبی در دانشگاه‌ها اجرا نشد اما طرح جدید آن آماده شده است.
 
معاون دانشجویی وزیر بهداشت افزود: شناسنامه سلامت دانشجو در قالب طرح تحول سلامت که شامل بسته‌های سلامت جسمی، اعتیاد، خودکشی و خودمراقبتی است، در هر دانشگاه ایجاد می‌شود که پرونده سلامت برای آنها تشکیل می‌شود.
 
وی با اشاره به وجود 30 خوابگاه خودگردان گفت: مشکلات جدی در این رابطه ایجاد شد، در نتیجه آئین‌نامه خوابگاه مشارکتی را طراحی کردیم و این 30 خوابگاه امیدواریم به خوابگاه مشارکتی تغییر کنند.
 
فراهانی افزود: 20 تا 30 هزار نفر به طور متوسط متقاضی خوابگاه هستند که نمی‌توانیم جوابگوی آنها باشیم که بخشی از این تعداد، طبیعتاً به خانه‌های مجردی روی می‌آورند.
 
معاون دانشجویی وزیر بهداشت در مورد آئین‌نامه انضباطی نیز گفت: این آئین نامه با مشورت وزارت علوم طراحی و بازخوانی شد، اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ حرفه‌ای، مواردی دارد که باید در آئین‌نامه به آن توجه شود، در نتیجه اختلافات مطرح شده باید بررسی می‌شد تا بحث‌های حرفه‌ای علوم پزشکی در آن گنجانده شود، بنابراین امیدواریم در این دولت به آن پاسخ داده شود.
 
وی در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: 10 سال طول کشید تا تصویب شود، اما ابلاغ نشد، البته بخشی از سند محقق شده و اگر منابع مالی آن تأمین می‌شد، شاهد اجرای آن بودیم، اما به نظر می‌رسد، در لایحه امسال هم حرفی از اجرای آن نیست.
 
فراهانی در مورد اخلاق پزشکی نیز گفت: در حوزه اخلاق حرفه‌ای، نمره 20 نداریم، اما نمره قبولی داریم چون جوانان به این حوزه وارد می‌شوند، باید به آن توجه کرد، در حال حاضر، زیرمیزی بحثی خلاف اخلاق حرفه‌ای است که در کشور رایج نبوده و وزارت بهداشت با آن برخورد می‌کند، اما باز هم وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم صفر شده است.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد دو واحد اخلاق حرفه‌ای کفایت نمی‌کند، کانون‌هایی لازم است تا دانشجویان خودجوش وارد شوند.
 
وی در مورد آسیب‌های اجتماعی که متوجه دانشجویان است، گفت: تنها آمار موجود، مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 92 است، در حالی که باید به روز شود، به همین دلیل، در زمینه سلامت روان، برای 200 هزار دانشجو پرسشنامه تهیه شده است که اواخر خرداد نتایج آن استخراج می‌شود.
 
معاون دانشجویی وزیر بهداشت در مورد اعلام پذیرش دانشجو از سوی سازمان سنجش و نبود ظرفیت، گفت: گسترش جغرافیایی دانشگاه‌ها را بدون زیرساخت داریم، برخی از این دانشگاه‌ها در اثر فشارهای سیاسی در هر شهری ایجاد شده که امروزه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده با آمایش سرزمینی، توسعه را محدود کند.
 
فراهانی گفت: در زمینه افزایش کمّی دانشجو، همیشه نیاز وجود دارد، اما زیرساخت آن آماده نیست، ما ناراضی هستیم، چرا که هر چه می‌سازیم کم می‌آوریم.
 
معاون وزیر بهداشت در امور مجلس، همچنین در مورد اختلاف اختیارات بین سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد در حال ارتقاء زیرنظر رئیس‌جمهور است. در قانون استاندارد موردی وجود داشت که با اختیارات سازمان غذا و دارو تداخل داشت، این موضوع از کمیسیون بهداشت مجلس رد شد، با اینکه دولت با کلیات آن موافق بود.
 
وی ادامه داد: بنابراین، توافق شد هر آنچه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به نتیجه برسد اجرایی شود، صورتجلسه‌ای تصویب شد و این موضوع مشکلی در وظایف غذا و دارو ایجاد نکرد، بلکه با تصویب قانون منع تبلیغات مجازی و ماهواره‌ای در حوزه غذا، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی بدون مجوز این سازمان جایگاه آن را تحکیم بخشیده است‌ و تداخل و حصری برای سازمان غذا و دارو ایجاد نشده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس