کد خبر 572653
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

یکی از اعضای سابق کمیسیون یازده سپتامبر از وجود گزارشی محرمانه درباره نقش عربستان سعودی در حمایت از عاملان اصلی حملات تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا خبر داد.

به گزارش مشرق، «جان لمن» از اعضای جمهوریخواه سابق کمیسیون یازده سپتامبر در کنگره آمریکا به تازگی اعلام کرده که گزارش محرمانه‌ای که این کمیسیون سال‌ها پیش تهیه کرده بود، از همکاری و ارتباط عوامل سعودی مرتبط با دولت عربستان در حمایت از عاملان اصلی حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 حکایت داشته است. این در شرایطی است که رئیس این کمیسیون درباره انتشار این گزارش محرمانه و به خطر افتادن موقعیت عربستان به عنوان متحد آمریکا به دولت «باراک اوباما» هشدار داده‌اند.

کمیسیون یازده سپتامبر در کنگره آمریکا در سال 2004 میلادی گزارشی 28 صفحه‌ای و محرمانه تهیه کرده بود که شامل جزئیاتی درباره رابطه عربستان سعودی با حملات تروریستی سال 2001 در آمریکا می‌شود.

بنا بر گزارش روزنامه «گاردین» چاپ لندن، ظاهرا نسخه نهایی این گزارش که در آن سال منتشر شده بود به جای اینکه این ارتباط را علنی کند، عربستان را از هرگونه اتهامی در این رابطه تبرئه می‌کرد اما این گزارش محرمانه کنگره آمریکا که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن علنی شده است،‌ از این امر حکایت دارد که مقامات عربستان سعودی از عاملان حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 حمایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از اعضای جمهوریخواه سابق کمیسیون یازده سپتامبر روز چهارشنبه اعلام کرد که معتقد است شواهد مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد عاملان دولت سعودی بخشی از شبکه حمایتی تروریست‌های یازده سپتامبر بوده‌اند و به همین دلیل دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا باید هر چه سریعتر اقدامی صورت دهد تا این گزارش کنگره درباره ارتباط عربستان سعودی با عاملان این حملات تروریستی که سال‌ها محرمانه بود، از حالت محرمانگی خارج شود.

این اظهارات نشان دهنده شکاف جدی و علنی میان 10 کمیسیونر کنگره از سال 2004 میلادی است که نسخه نهایی این گزارش محرمانه به عنوان عاملی برای تبرئه عربستان ارائه شده بود؛ کشوری که ملیت اصلی 15 نفر از 19 عامل حملات تروریستی 11 سپتامبر را تشکیل می‌داد.

این مقام سابق کنگره آمریکا که در تدوین این گزارش محرمانه نقش مهمی ایفا کرده، حال می‌گوید: اتباع عربستان سعودی نقش مهمی در حمایت از عاملان اصلی این حملات ایفا کرده‌اند و برخی از این اتباع با دولت عربستان همکاری مستقیم دارند. گزارش ما هرگز نباید به صورت گزارشی برای تبرئه عربستان منتشر می‌شد. این یک اشتباه بود که کمیسیون مرتکب شد و این مطلب را علنا در گزارش نهایی اعلام نکرد.

این قانونگذار سابق آمریکایی در اظهارات اخیر خود به شدت از بیانیه ماه گذشته رئیس سابق و قائم مقام فعلی کمیسیون یازده سپتامبر انتقاد کرد. قائم‌مقام کمیسیون یازده سپتامبر، ماه گذشته گفته بود که دولت اوباما باید درباره انتشار کامل گزارش 28 صفحه‌ای درباره نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر محتاطانه عمل کند.

«تام کین» رئیس کمیسیون یازده سپتامبر و «لی همیلتون» قائم مقام این کمیسیون در اظهارات خود عربستان سعودی را به عنوان «یک متحد آمریکا در مبارزه با تروریسم» خطاب قرار داده‌ و اعلام کرده‌اند که تحقیقات این کمیسیون نشان داده که تنها یک دیپلمات سابق در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در طراحی توطئه یازده سپتامبر نقش داشته است.

این در شرایطی است که جان لمن در مصاحبه روز چهارشنبه خود تأکید کرد: این کمیسیون از همان ابتدا کاملا مطلع بود که شواهدی مبنی بر مشارکت دست‌کم 5 مقام دولتی عربستان سعودی در حمایت از شبکه تروریستی عامل حملات یازده سپتامبر وجود دارد.

وی در ادامه گفت که این گزارش 28 صفحه‌ای که به بررسی شواهد پیش از شکست اطلاعاتی یازده سپتامبر در آمریکا پرداخته هر چه سریعتر باید علنی شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • aria ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    اول اینکه15 نفر از کسانی که اون حملات را انجام دادن در 11 سپتامبر :اتباع عربستان بودن :جالبش اینجاست که اون یارو عربستانی میگه :عربستان تابعیت این 15 الی 16 نفر را لغو کرده بوده"مگه میشه با لغو تابعیت جرم را پاک کرد:دوم اینکه این وزیر خارجه عربستان خیلی داره بی ادبانه راجع به ایران صحبت می کنه :و میگه ایران صادر کننده تروریسم هستش : یه درخواستی از رهبر معظم انقلاب دارم :و اون این هستش :رهبر عزیز خواهشا مثل قبل که جواب کوبنده به عربستان دادید و فرمودید ما حق همسایگی و برادری را بجا آوردیم وگرنه جواب ما سخت و سنگین و دندان شکن هستش:این بار هم یک جواب دندان شکن بدید به این عادل الجبیر :چون بقیه که چیزی نمیگن و ساکت نشستن :یکی نیست به این ناعادل جبیر بگه :ایران اگه اراده کنه :در عرض 24 ساعت عربستانی نخواهد بود در روی زمین:اما ما بخاطر اعتقادمون و وجود خانه کعبه که سر زمین امن شمرده شده :کاری انجام نمیدیم وگرنه عربستان عددی نیست در مقابل قدرت ایران بزرگ و مقتدر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس