کد خبر 571749
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

دوله تو نامی تلخ و درد آور در دل تاریخ جنگ ایران و عراق به حساب می آید که طی آن نیروهای حزب منحله دموکرات و ارتش بعثی در یک انتقام گیری خونین 50 زندانی ایرانی را به خاک و خون کشیدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سال 1360 در حالی که دشمن بعثی حساب زیادی را بر روی حزب منحله دموکرات باز کرده بود و مطمئن بود کردستان با فعالیت های این گروه از دست ایران خارج شده است به یکباره خواب بر آنها آشفته شد به نحوی که نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران بخش های عمده از خاک کردستان را از چنگال نیروهای حزب دموکرات خارج می کنند و با پیشروی به سمت مرز، در صدد تعقیب نیروهای حزب دموکرات بر می آیند.

این تعقیب و گریز یک راه را در پیش روی صدامیان و حزب منحله دموکرات باقی می گذارد و آن چیزی نبود جز انتقام از 280 زندانی که عموما از نیروهای سپاه، ارتش، جهاد سازندگی، بسیج، ژاندارمری، پیشمرگان مسلمان کرد و مردم بی دفاع طرفدار نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

حزب دموکرات در زمان حضورش در کردستان این تعداد افراد را در زندانی به نام دوله تو محبوس کرده بود و با بهره گیری از  روش های مختلف توسط نیروهای ارتش محمد رضا پهلوی اقدام به اجرای سنگین ترین شکنجه و آزار و اذیت ها نسبت به آنها می کرد  برای مثال بعد از بیگاری های فراوانی که از زندانیان می کشیدند، مقداری کمی آب، گوجه، نخود و یا گندم به عنوان غذا به زندانیان می دادند و روز بعد باز هم این برنامه را پیاده می کردند.

زندانیان به بند کشیده شده در دوله تو در مدت اسارتشان بارها مورد بازجویی قرار می گرفتند و در این میان تعدادی به اعدام محکوم می شدند. محاکمه‌ زندانیان توسط «واحد قضایی حزب دموکرات کردستان ایران» انجام می شد.

محل نگهداری این زندانیان قبل از آن که به عنوان زندان مورد استفاده قرار گیرد، محل نگهداری احشام و چهار پایان بوده و به همین دلیل اسرای حاضر دراین زندان در بدترین شرایط زندگی می کردند و از گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان در امان نبودند.

با فرار حزب دموکرات از کردستان در تاریخ 17 اردیبهشت 1360 دو فروند هواپیمای عراقی، این محل را بمباران کردند و پس از آن با هماهنگی حزب دموکرات، چند فروند بالگرد عراقی با راکت و تیرباران، مجروحان این زندان را مورد هدف قرار دادند که در مجموع این حمله ناجوانمردانه 50 تن شهید و مابقی را مجروح کردند.

هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رئیس مجلس شورای اسلامی بود در یک جلسه علنی جزئیات بیشتری از بمباران زندان دوله تو را افشا می کند:

" تا آن جائی که تحقیقات ابتدائی نشان می دهد، روز بمباران زندان، محافظان زندان خودشان رفته بودند به جز عده بسیار کمی از ۱۵۰ نفر ۱۲ نفر پرچم های بلندی افراشته بودند، هواپیماها می رسند و به عنوان اطلاع بقیه محافظان هم مطلع می شوند و زندانی ها که درصحن زندان بودند به دستور محافظان به داخل عمارت منتقل می شوند واین ها خودشان از محل دور می شوند و هواپیماها در برگشت زندان را بمباران می کنند و صدها مبارز اسیر که ماه ها در دست ضدانقلاب و آشوبگران کردستان باند قاسملو و کومله و دوستان فدائی خلق و مجاهد خلقشان اسیر بودند، شهید و تعداد نامعینی مجروح می شوند. "

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس