چمبرلین هیتلر

چمبرلین نخست وزیر بریتانیا معتقد بود که می‌تواند از طریق سازش با هیتلر از جنگ جلوگیری کند. بر مبنای همین باور، توافقنامه مونیخ را با هیتلر امضاء کرد. اما این توافق مقدمه تصرف مناطق بیشتری از سوی هیتلر شد. سیاست چمبرلین به «سیاست مماشات» معروف شد و سرنوشت تلخی برای او رقم زد.

گروه سیاسی مشرق - "نویل چمبرلین" [۱] نخست‌وزیر بریتانیا در فاصله سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰ میلادی بود. وی در دوره کوتاه‌مدتی که عنان قدرت را در لندن به دست داشت؛ معتقد بود که می‌تواند از طریق سازش با هیتلر از جنگ جلوگیری کند.

چمبرلین بر مبنای همین باور در ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۸ توافقنامه مونیخ را با هیتلر امضاء کرد که به موجب آن بریتانیا و فرانسه، در غیاب نمایندگان جمهوری چک‌اسلواکی، پذیرفتند که منطقه سودتنلند چک به آلمان هیتلری واگذار شود؛ اما هیتلر که خیلی زود با شخصیت نه‌چندان باهوش و مسامحه‌گر چمبرلین آشنا شده بود قرارداد صلح ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۸ را پایه‌ای برای تصرف باقی‌مانده چک‌سلواکی قرارداد.[۲]

این اتفاق باعث شد مشی مسامحه‌کارانه چمبرلین در عرصه سیاست خارجی با نام دیپلماسی مماشات[۳] نام‌گذاری شود. شیوه‌ای که در بدو تولد به بدترین حالت ممکن شکست خورد و پایه‌های قدرت چمبرلین را در لندن تا حدی سست کرد که در ۱۰ می ۱۹۴۰ از نخست‌وزیری کناره گرفت.

هرچند چمبرلین قبل از کناره‌گیری به‌اشتباه بزرگ خود در خصوص مماشات با هیتلر پی برده بود اما پس از حمله رعدآسای آلمان به لهستان و شکست متحدین در نروژ بریتانیا در شرایط بسیار سخت و پیچیده قرار گرفت و عاقلانه‌ترین اقدام چمبرلین همان استعفا بود.[۴]

85
توافقنامه مونیخ - از چپ به راست: چمبرلین، ادوار دالادیه، هیتلر، موسولینی، گالئاتسو چیانو

اقدامات دولت آمریکا پس از برجام شباهت بسیار زیادی به رفتار هیتلر پس از توافق با بریتانیا بر سر چکسلواکی دارد. در این میان دیپلماسی لبخند دولت یازدهم نیز چیزی شبیه مماشات چمبرلین با هیتلر است. باگذشت صدوچند روز از اجرایی شدن برجام ایران تمام اقدامات مربوط به خود مندرج در برجام را دقیقاً انجام داده است – گزارش‌های آژانس همکاری ایران را کاملاً تأیید می‌کند- اما هنوز خبری از اجرایی شدن تعهدات طرف غربی نیست.

نگرانی از چشم‌انداز سکوت در برابر رفتار پسابرجامی غرب تنها محدود به التزام نداشتن به مفاد برجام نیست. در طول بیش از سه ماه گذشته روند رفتاری آمریکا نه‌تنها مثبت نشده بلکه در پاره‌ای مواقع اقداماتی به مراتب بدتر از دوران قبل از برجام در رفتار آمریکایی‌ها دیده می‌شود.

شیوه پیش‌گرفته شده توسط دولت تدبیر در قبال رفتار یک بام و دو هوای آمریکا هیچ تناسبی با اقدامات طرف مقابل ندارد. درحالی‌که کاخ سفید با همراهی کنگره این کشور با ترفندهای مختلف در حال دور زدن تحریم‌ها و تحمیل شرایط سخت به کشورمان است؛ دولت فقط به صدور چند بیانیه داخلی و خارجی بسنده کرده است.

هرچند رفتار دولت روحانی در قبال طرف غربی قابل‌درک است و کاملاً از ذوق‌زدگی زودهنگام در زمان امضای برجام منشعب می‌شود اما ادامه روند فعلی شرایط روحانی را در حالتی غیرقابل‌بازگشت قرار می‌دهد. رئیس‌جمهور در دوگانگی میان شاه‌کلید دانستن برجام و اطمینان بی‌حد به غرب و از سوی دیگر، نقض مکرر برجام گرفتارشده است. پذیرفتن رفتار آمریکا به‌عنوان ناقض برجام دولت تقریباً سه سال عمر دولت را زیر سؤال می‌برد و قبول نکردن این حقیقت مانعی بر سر تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم است.

با ادامه روند موجود دولت در آینده نه‌چندان دور نمی‌تواند به سؤال ایجادشده در ذهن مردم درباره بی‌نتیجه بودن سرمایه‌گذاری بر برجام و خسارت ناشی از توافق بر صنعت هسته‌ای کشور پاسخگو باشد لذا احتمالاً روحانی با توجه به روند گذشته و ابهامات آینده، یکی از سه روند زیر را در پیش خواهد گرفت.

حاشیه‌سازی و جنجال‌آفرینی در داخل

دولت یازدهم که در ابتدا با شعار اعتدال به میدان آمده بود در ظرف کمتر از سه سال شیب معنی‌داری به سمت جریان اصلاحات پیدا کرد. لغزش روحانی به سمت اصلاحات تا حدودی با نیازهای دولت سازگار است. برای مثال روحانی به‌خوبی می‌داند که طرح مطالباتی چون رفع حصر مجرمین ۸۸ در مقاطعی که توقع عمومی برای بهبود وضعیت اقتصادی بالاست کاملاً چاره‌ساز است.

دولت با همین ترفند برخی اقدامات خارق‌العاده را انجام داد که قطعاً اجرای هرکدام از آن‌ها دولت احمدی‌نژاد را با چالشی جدی مواجه می‌کرد. رئیس‌جمهور ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی از مردم را از لیست یارانه بگیران حذف کرد و آن را به دوش مجلس اصولگرا انداخت. تک‌نرخی کردن بنزین و بالا بردن قیمت بخش قابل‌توجه اقلام مصرفی مردم درست با همین تاکتیک کمترین هزینه را برای دولت داشت.

مسامحه بیشتر در برابر غرب با چاشنی دیپلماسی

احتمالاً اظهارات چندی پیش روحانی درباره برجام ۲ و ۳ درحالی‌که هنوز ثمره خاصی از برجام یک نصیب مردم نشده است؛ نوعی نیازسنجی دولت مبتنی بر مذاکرات پشت درهای بسته با مقامات آمریکایی است. اظهارات مقامات واشنگتن در پسابرجام، اعمال تحریم‌های جدید به بهانه برنامه موشکی، اظهارات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مفهوم را می‌رساند که کاخ سفید به برجام به‌عنوان یک پل برای تحقق اهداف آتی نگاه می‌کند و قطعاً گروکشی برای تغییر رفتار ایران مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای آمریکا به همین‌جا ختم نخواهد شد.

دولت روحانی به‌خوبی می‌داند که نه متن برجام از بازدارندگی لازم برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برخوردار است و نه طرف غربی پرونده ایران را با پایان جنجال هسته‌ای بسته تلقی می‌کند لذا باید به برخی خواسته‌های غیرهسته‌ای آمریکا به‌گونه‌ای جامه عمل پوشاند که موجب حساسیت جریانات منتقد داخلی نشود.

واژه دیپلماسی که از ابتدای دولت یازدهم حلال مشکلات روحانی بوده است اینجا نیز قرار است کرنش بیشتر در برابر آمریکایی‌ها را به‌گونه‌ای شیک و مجلسی به خورد افکار عمومی داخلی و خارجی دهد.

فرافکنی و پاس‌کاری مشکلات به دیگران

دولت یازدهم در فاصله زمانی آغاز به کار تا به نتیجه رسیدن برجام مشکلات جاری کشور را از طریق انتقاد دائمی و بدون وقفه به دولت گذشته مدیریت می‌کرد. روحانی در این دوران تلاش می‌کرد تا به مردم بفهماند که حجم خرابکاری‌ها ناشی از اقدامات دولت گذشته تا حدی گسترده است که نباید در آینده نزدیک توقع تحول چشم‌گیر در اوضاع اقتصادی خود را داشته باشند. روحانی که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده تحول در شرایط اقتصادی کشور ظرف مدت صد روز را داده بود باید گریزگاهی برای تحقق نیافتن این وعده پیدا می‌کرد.

بزرگ‌نمایی شرایط وخیم اقتصادی کشور بهترین شیوه برای اقناع مخاطب در قبال محقق نشدن این وعده بود. روحانی هر از چند گاهی در سخنرانی‌های خود توپ را به زمین دولت نهم و دهم می‌انداخت و تا مدت‌زمانی طولانی افکار عمومی و رسانه‌ها را با حواشی اظهاراتش درگیر می‌کرد.

قطعاً بعد از گذشته سه سال از عمر دولت یازدهم این رویه برای مردم قابل‌قبول نخواهد بود لذا دولت پس از محقق نشدن وعده‌های پسابرجامی غرب ممکن است چهره منتقدتری به خود بگیرد و در قالب‌هایی چون دفاع از حقوق زنان یا حقوق شهروندی یا آزادی مطبوعات مطالبات عمومی را منحرف کند.

بخشی از رأی لیست امید در مجلس دهم از این دیدگاه ناشی می‌شود که مردم گمان می‌کنند دولت برای عمل به وعده‌هایش نیازمند یک مجلس هم‌سو و مکمل است اما در صورت بدعهدی غرب قطعاً یک مجلس مکمل نیز نمی‌تواند کمک خاصی به تحقق وعده‌های روحانی کند لذا چشم‌انداز روشنی در انتظار رئیس‌جمهور نیست.

دولت با استفاده از هرکدام از سناریوهای مقطعی فوق بازهم مجال چندانی برای فرار از نقض ممتد برجام در آینده نخواهد داشت. روحانی هرچقدر به تاکتیک‌های بالا متوسل شود اما بهبود شرایط اقتصادی کشور با معیشت مردم در ارتباط است و کم و کیف وضعیت معیشتی با جریان سیاسی قابل توجیه نیست.

به نظر نمی‌رسد حتی در صورت نقض کامل برجام باز روحانی مانند چمبرلین بابت خوش‌بینی بی‌حد به غربی‌ها استعفا دهد اما با ادامه روند موجود احتمال اینکه مردم برای اولین پس از پیروزی انقلاب؛ روحانی را از تکیه زدن مجدد به کرسی ریاست جمهوری محروم کنند؛ کم نیست.


[۱] - Neville Chamberlain

[۲] - http://www.history.co.uk/study-topics/history-of-ww۲/appeasement

[۳] -Appeasement / Appeasement Diplomacy

[۴] -https://en.wikipedia.org/wiki/Appeasement

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    شما طوری مقاله را نوشته اید که ایران دنبال تهیه بمب هسته ای بوده است و حالا سر ایران کلاه گذاشته اند اگر ایران دنبال بمب هسته ای نبوده است پس چیزی از دست نداده است ولی طرف غربی اعتبار خود را از دست داده است.
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    دیپلماسی خنده نتیجش این میشه که عربستان هم برای ما شاخ میشه... دیپلماسی باید قوی و جدی باشه، تا طرف مقابل نتونه سو استفاده بکنه!
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    دوره اول بیشتر خرابکاری بود و دور دوم این دولت هم فقط وقت تلف کردنه.
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    امیدوارم منتشر کنید. این دور خوردن چمبرلین از هیتلر نبود که باعث جنگ شد. این یهودیها بودند که از یک طرف با تحریک دولتهایی مثل لهستان و چکسلواکی باعث کشتار آلمانیهای ساکن در آن مناطق شدند و با سوء استفاده از تفکرات ناسیونالیستی هیتلر رو به حمله به اون مناطق وادار کردند.از طرف خاندانهای یهودی قدرتمند در انگلستان با زیر پا گذاشتن قرار داد صلح باعث اعلام جنگ انگلستان به آلمان شدند.
  • نظریه پرداز ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    اینو خودم توی نظراتم اعلام کردم و نظرم را چاپ نکردی این سیاست اشتباه روحانیست اگر میخایم پیروز شویم باید کاری کنیم که کشورها سمت ما بیایند. ای کاش کمونیست بود و آمریکا سرگرم کمونیسم می موند تا اسلام انقلابی حکومت های به ظاهر اسلام گر ازبین میرفتن ترکیه عربستان قطر امارات کویت . ما بارها میگیم که آمریکا هم اشتباهات محاسباتی زیادی دارد وخودخواهی آمریکا نابودی کشورهای اروپایی هم در پی دارد اشتباه محاسباتی از جمله 1.مک فارلن 2.داعش 3. القاعده4.انقلاب لیبی و ازبین بردن قذافی.5.ازبین بردن صدام وحمله نظامی به عراق.6.جنگ ویتنام .اگر آمریکا ازبین هسته ای استفاده نکرده بود الان جهان دست گروه دیگری بود. 7.جنگ ایران وعراق. جواب نابودی نابودیست و آمریکا شوروی را نابود کرد خودش نابود خواهد شد. الان همه ی نظریه گل کرد تا فلسفه اسلام رو به کل نابود کند
  • نسل سومی ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    مماشات با غرب جز خسارت هیچ سودی ندارد تاریخ نیم قرن اخیر ایران گواه روشنی بر صدق این مدعاست.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق تو چرا ضد هیتلری؟ تو حق نداری هر چی دلت میخواد درباره هیتلر بگی و بعد کامنت های منطقی و منصفانه ما رو تایید نکنی. کی این حقو بهت داده؟ این چه مقایسه ایه که بین هیتلر و آمریکا انجام میدی؟ اگه میخوای فقط حرف خودتو بزنی بزن قسمت کامنتها رو ببند بپکون خودتو راحت کن خلااااااااص. من به دوستان توصیه میکنم مطالب و مستندهای ترجمه شده سایت نازی سنتر رو که هم دانشگاهی های ما ادارش میکنند و شبکه من و تو هم علیهش برنامه زنده رفته بود بخونند. تو که با من و تو بدی، پس بفهم وقتی من و تو ازش احساس خطر میکنه حرفهای زیادی برای گفتن داره. من نئونازی نیستم ولی معتقدم هیتلر یکی از مظلوم های تاریخه و به خاطر قضاوت های بیرحمانه تاریخ درباره اش گریه میکنم و دفاع ازش رو وظیفه خودم میدونم حتی واجب تر از دفاع از دولت دکتر روحانی. جان مادرت این چکیده مختصری رو که همیشه در دفاع از هیتلر میذارم و منصفانه اس چاپ کن. یه بار چاپ کرده بودی پس دلیلی نداره که الان جزء ممیزیت باشه. هیتلر بر خلاف آمریکای کنونی متجاوز نبود. مدافع بود. هیتلر میدونست که نفوذ یهود در آلمان به پشتوانه انگلیس خبیثه و ناز ضربه شستی که به چمبرلین زد. زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. انگلیس میخواست آلمان را با موریانه های یهود ویران کنه و هیتلر خودش میگه که 80 میلیون آلمانی چرا باید چند صد هزار یهودی بر ثروت هاشون حکومت کنند؟ دقیقا همون حرف های جنبش وال استریت الان رو میزد. چرا جنبش وال استریت خوبه اما جنبش نازیسم هیتلر بد؟ چرااا؟ نکنه شما هم اون مستند متعفن من و توی دروغگو رو درباره اردوگاه شکنجه لهستانی ها باور کردین؟ اگه این قضیه واقعیت داشت چرا سالها بعد از پایان جنگ جهانی ازش رونمایی کردن؟ چراااا؟ من قبول دارم که هیتلر اشتباهاتی هم داشت ولی محاسنش بیشتر بود. او از آزادگی و تسلیم ناپذیری امام حسین (ع) تمجید میکرد. به ایران علاقه داشت. از فلسطین دفاع میکرد. از استقلال ملی دفاع میکرد و از استعمار و استثمار ملت های مستضعف ابراز برائت میکرد. سوشال داروینیسمی که هیتلر پیاده کرد یک نظریه اشتباه و غیر قابل توجیه بود ولی باید توجه کرد که نظریه اشتباه با جنایت فرق داره. هیتلر سوشال داروینیسم رو با توجه به نظریات نیچه در باب اصلاحات اجتماعی و از سر دلسوزی نسبت به خود معلولین و نسل آینده انجام داد اما باید قبول کرد که این دلسوزی، هرچند اشتباه بود اما به انگیزه جنایت نبود. قتل عام لهستانی ها یک دروغ بزرگه. یک دروغ وحشتناک. هیتلر در سخنرانیش برای سربازان لهستانی بغض میکنه. ابراز تاسف میکنه که به خاطر خیانت دولت لهستان و همدستیش با متفقین مجبوره به اونجا حمله کنه. به مردم بی دفاع لهستان پناهندگی میده. اون قتل هایی که متفقین ادعا میکنند قتل نبوده. طرح اصلاحات اجتماعی و اصلاح ژن های معیوب بوده. مطلبی که هرگز در کتاب های تاریخ بازارها دیده نمیشه. رفتارش با یهود هم که یک دفاع بود و نه یک تجاوز. یهودی که قصد داشت همین بلا رو که سر فلسطین آورده، سر ژرمن ها بیاره. هولوکاست هم افسانه ایه که با الهام گیری از همون قاعده دروغ گوبلز که در واقع دروغ انگلیسیه، ساخته شد. دروغ گوبلز ترفند کثیف انگلیس و یهود بود و از این جهت دروغ گوبلز خونده میشه که گوبلز اون رو کشف کرد نه اینکه مبدع این حقه کثیف باشه. و این دروغ میگه یه دروغ خیلی بزرگ رو اونقدر بگو که مردم بگن کسی نمیتونه اونقدر کثیف باشه که چنین دروغی بگه و لذا باورش میکنند. چرا تاریخی رو که متفقین نوشتند ما هم در مدارسمون "عینا" تدریس میکنیم و خبرگزاری ها هم "عینا" از همون تاریخ مدارس ما الهام میگیرند؟ چرااااا؟؟؟؟
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    تو رو به شرف و انصاف و انسانیت قسم، اون کامنت منو در دفاع از مظلومیت هیتلر تایید کن. من با اینکه به این مقایسه ات بین دولت دکتر روحانی و دولت انگلیس انتقاد دارم به خصوص نسبت به از هم گسستگی سیاق نقدت که یک دفعه زدی به صحرای کربلا و مطالب دیگه رو هم وصله و ضمیمه اش کردی؛ ولی الان بازش نمیکنم تا بلکه اون یکی کامنتم تایید بشه. بعضی کامنت ها رو با خون دل میگذارم و اون قبلی از این نمونه بود. تمام خبرگزاری های ما، اصولگرا و اصلاح طلب و معتدل در رابطه با هیتلر اسیر پروپاگاندای رسانه ای جهان غرب شدن و این فوق العاده دردناکه.
  • شایان ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    تویه این عکس تفاوت ابهت دو رهبر و نگاه کنید نخس وزیر انگلیس کرکر خندست
  • اسکندر ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    رکود بی سابقه کشور در سه سال اخیر کمترین نتیجه سیاست تسامح دولت به اصطلاح تدبیر و امید است. این دولت ما سه سال است همه ظرفیت ها و استعدادهای کشور را با انفعال و مدارا و امید واهی در برابر غربی ها و آمریکا معطل کرده
  • ناشناس ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    بلکه خودشون یفهمن سیاست تسامح و دیپلماسی خنده و زانو زدن چه عاقبتی داره
  • حمزه ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    غربیها به خصوص آمریکایی ها یکسری استاندارد دارن که ترکیبی از منافع و ارزشهاشون هست شاید در نظر و مذاکره فراز و نشیب های زیادی رو با طرف مقابل طی کنند و حتی گاهی امتیازهایی بدهند اما در عمل هرگز از استانداردهای خودشون کوتاه نمیان مثل عملکردشون نسبت به شوروی، با اونکه گرباچف از در تسامح باهاشون در اومد و در ظاهر مقبول غربیها بود که میتونستن باهاش مسالمت آمیز زندگی کنند اما در عمل تا شوروی رو فرو نپاشاندند و خطر بلوک کمونیسیم رو از سرشون رفع نکردند آروم ننشستند،اصولا غربیها با اونکه همواره ژست دمکراتیک میگیرند و شعار زندگی مسالمت آمیز با همگان رو سر میدهند، در عمل بسیار تکسونگر هستند و عملا هیچ تفکر سیستمی رو برای روش زندگی و حکومت غیر از فلسفه و روش لیبرالیستی قبول نکرده و نفی میکنند و کمر به نابود کردن روشها و تفکرات دیگر میبندند. و این بسیار ساده لوحانه است که ما فکر کنیم اگه ما کوتاه بیاییم اونها هم از اصولشون کوتاه اومده و ما رو در به اصطلاح جامعه جهانیشون وارد میکنند.اونها ظرف و قالبی بر اساس استانداردهای خودشون ساختن که تا ما تغییر ماهیت ندیم و مظروف اون ظرف و فالب نشیم کوتاه نمی ایند.البته ما هم هم ظرف و قالب خودمون رو داریم و هرگز به حق و و باطل در کنار هم اعتقادی نداریم و انشاالله قالب ما غالب خواهد شد.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    واشنگتن: تحویل اس-300 به ایران نقض برجام نیست
  • kambiz ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    مطمینا با این سیاست فعلی دولت باید منتظر ظهور یک هیتلر جدید در خاورمیانه باشیم که در صدد رویارویی با ایران باشه!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اونجایی که منبع شماره 4 را آوردی، منبع شماره 4 را مطالعه کردم: Norway یا نروژ در کل متن اصلا توش نبود! جایی که گفته شده "پی بردن چمبرلین به اشتباهش در مماشات با هیتلر" را پیدا نکردم. هیچ جایی از متن، استعفای چمبرلین را به عنوان "عاقلانه ترین اقدام" قید نکرده است. حتی در مرجع معرفی شده جملاتی تشکرآمیز از چرچیل در مدح وی برای برقراری صلح و امنیت گفته شده و حتی گفته شده در کابینه جدید بین تعهد به توافقنامه یا جنگ، اختلاف نظر وجود داشته.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر میشه از موبایل به کامنتها پاسخ داد اطلاع رسانی کنید اگر هم نمیشود ثواب میکنید درستش کنید
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق جان یک کلام بگو احمدی نژاد بیاد دیگه. این همه زمین وزمان را می بافید که این دولت کارایی ندارد واخلاقیات را کلا کنارگذاشتید.انگار که همه کارهای دولت خسارت بار است .ولی مردم می فهمند وتوی انتخابات نظرشان را گفتند.یک کم منصف باشید.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    به نظرم برمیگرده به شماره نسخه اندروید. اما این یک مشکل اساسیه. از مشرق توقع میره علاوه بر تیم فعال سانسورچی، از برنامه نویسان باتجربه نیز استفاده بکنه.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اسکندر انصافی انصاف داشته باش
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    ای بابا! چه حوصله ای داشتی؟ مگه نمی دونی تحلیلهای مشرق آبکیه؟
  • یک ایرانی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    برادر من، مخالفت و انتقاد را بی اخلاقی نامیدن هنر بی اخلاقان است
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اگه برنامه نویسان باتجربه داشته باشه و اونا هم بشند سانسورچی، بهتره! حداقل دید بازتری دارند.
  • عدالت ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    برادر خیلی چیزها از دست داده برو بیشتر مطالعه کن
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    یکبار در زمان دولت اصلاحات که روحانی رئیس هیئت مذاکره کننده بود حیله گری غربیها رو دید اما باز هم عبرت نگرفت
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    کل هسته ای رو بار وانت کردن تازه میگه چیزی از دست ندادیم؟ در مورد اعتبار طرف غربی هم شما نگران نباش، خودشون بلدن با رسانه هاشون چه جوری داستانسرایی کنن که مردم دنیا باورشون بشهما محور شرارت هستیم، میمونه بعضی داخلی ها که کلا زیر بیرق غربی ها سینه میزنن که اونا هم عین خیالشون نیست چی دادیم و چی گرفتیم
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    شما چرا نگرانی؟ اصلاً بگه احمدی نژاد بیاد یا نیاد، وقتی نتیجه رو رای مردم تو انتخابات 96 مشخص میکنه چی کار به انتخابات 94 و یا 0.7% سال 92 داری؟ منتظر بشین خبری بشه خبرت میکنیم
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    پس به خاطر بی اعتباری طرف غربی است که روسایشان باهوش و مودب قلمداد می شوند
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    هر سکه یک رو دارد یک پشت درست مثل بازی سیاست
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر تحلیلهایش آبکی است چرا شما خود را ناراحت میکنید و قبل از آن چرا آنها را میخوانید
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق من در خبرگزاری بهار نیوز که اصلاح طلب است عملیات استشهادی میکنم و هرچه کامنت بر علیه دولت اعتدال می گذارم بهارنیوز منتشر میکنداما تو چه بگویم؟
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر دولت تدبیر انصاف به خرج دهد و مدام توپ ناکارآمدیش را به زمین دولت قبل نیندازد میتواند چون شما انتظار انصاف داشته باشد هر چند با این حجم از نقدینگی بی سابقه ای که تکلیفش در لایه های ابهام جا خوش کرده انصاف انتقاد برای این دولت به خوبی رعایت شده است
  • علی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    قرآن کریم: ای پیامبر یهود و نصارا از شما راضی نمی شوند مگر آن که از آنهاتبعیت کنید.
  • ناشناس ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    بتن ریزی تاسیسات هسته ای هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است و حالا چه کسی مسئول خسارت محض ناشی از عدم لغو تحریمهاست .
  • ناشناس ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    برجام خسارت محض بود . و اگر شما توانستی یک کار مثبت این دولت را نام ببری جایزه داری !
  • ناشناس ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    دمت گرم فدایی داری نروژی جان .
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    کاهش تعداد سانتریفیوژها از 20000 به 5000 عدد و تقلیل سطح غنی سازی از 20 درصد به 5/3 درصد و بتن ریختن قلب راکتور اراک و خروج 11 تن اورانیوم غنی شده از کشور و اکسید کردن 400 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده و فروش 130 تن آب سنگین به قیمت پایین و پذیرش محدودیت 10 الی 25 ساله در برنامه هسته ای و محدودیت در بکار گیری سانتریفیوژهای پیشرفته مدل IR1 به بالا بخشی از چیزهایی است که ما از دست داده ایم .
  • نسل اول انقلاب ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس