بر اساس طرح «یک میلیون قدرتمند» که میان اوباما و رئیس جمهور چین به امضاء رسیده، قرار است یک میلیون دانشجوی آمریکایی زبان چینی را یادبگیرند.

گروه جنگ نرم مشرق- مارک زاکربرگ بنیانگذار «فیس‌بوک»، میرا سوروینو هنرپیشه آمریکایی و برنده جایزه اسکار و ساشا دختر اوباما چه وجه مشترکی دارند؟ همه آنها چینی را به عنوان زبان دوم فراگرفته‌اند.

آنها تنها کسانی نیستند که این زبان را انتخاب کرده‌اند. علاقه آمریکایی‌ها به یادگیری زبان چینی در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله تجاری افزایش یافته است. بنا بر آمار، نزدیک به سه هزار دبستان و دبیرستان در آمریکا زبان چینی را تدریس می‌کنند.

«کالج بورد» سازمانی مستقر در نیویورک که آزمون‌گیری دانش‌آموزان دبیرستانی در رشته‌های دانشگاهی را بر عهده دارد، گزارش داد که زبان چینی سریع‌ترین رشد را میان زبان‌های پیش دانشگاهی و از لحاظ محبوبیت به سومین زبان خارجی در برنامه کلاس‌های پیشرفته این سازمان تبدیل شده است.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
دانش آموزان یک مدرسه راهنمایی در میسوری نگارش به زبان چینی را تمرین می کنند. (عکس از آسوشیتدپرس)

چین چند سالی است که لقب سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده و به غیر از حوزه تجارت و اقتصاد، توانسته قدرت‌های بزرگ دنیا را در حوزه‌های دیگری مانند تکنولوژی و نظامی نیز به چالش بکشد، به‌طوری که از این کشور به عنوان قدرت اول جهان در آینده‌ای نزدیک نام برده می‌شود.

اهمیت شناخت چین و ارتباط با این کشور برای آمریکا که چین را بزرگ‌ترین رقیب خود در حوزه‌های مختلف قدرت در جهان می‌شمارد، موجب شده تا آمریکا یادگیری زبان چینی را یک نیاز استراتژیک تلقی کرده و آن را به یکی از اولویت‌های اصلی برنامه آموزشی خود تبدیل کند. در دیدار سال گذشته اوباما و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در واشنگتن، دو طرف به توافق رسیده‌اند تا در زمینه‌های مختلف فرهنگی همکاری دو جانبه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مربوط به طرح «یک میلیون قدرتمند» (One Million Strong) است که توسط بنیاد «100 هزار قدرتمند» (the 100,000 Strong Foundation) مدیریت می‌شود که بر اساس این طرح قرار است یک میلیون دانشجوی آمریکایی به یادگیری زبان چینی تا سال 2020 بپردازند.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
در فکت شیت منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است: «طرح "یک میلیون قدرتمند" در نظر دارد تا یک میلیون دانشجوی آمریکایی را جهت یادگیری زبان چینی تا سال 2020 آموزش دهد»

در فکت شیت (FACT SHEET) منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است: «طرح "یک میلیون قدرتمند" در نظر دارد تا یک میلیون دانشجوی آمریکایی را جهت یادگیری زبان چینی ماندرین تا سال 2020 آموزش دهد. از اهداف این پروژه می‌توان به دو برابر کردن مدرسین زبان چینی در آمریکا از خلال سرمایهگذاری در دانشگاه‌ها، استفاده از ابزار تکنولوژیک جهت وارد ساختن دانشجویان به جوامع ناشناخته‌تر و مهجورتر، و ابداع پروژه «100 هزار ایالت» (100K Strong States) جهت ترویج زبان چینی در ایالت‌های آمریکا توسط فرمانداری‌ها اشاره کرد».

سایت «بنیاد 100 هزار قدرتمند» نیز در رابطه با این پروژه می‌نویسد: «در این پروژه پنج گروه 200 هزار نفری در آمریکا تحت تعلیم زبان چینی قرار خواهند گرفت. هدف اصلی طرح "یک میلیون قدرتمند" تربیت مدیران فرهنگی و تجاری در جهان آتی تحت مدیریت آمریکا و چین است تا رقابت و همکاری مستمر در آن داشته باشد».

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
سایت «بنیاد 100 هزار قدرتمند»: هدف اصلی طرح "یک میلیون قدرتمند" تربیت مدیران فرهنگی و تجاری در جهان آتی تحت مدیریت آمریکا و چین است تا رقابت و همکاری مستمر در آن داشته باشد

بنیاد «100 هزار قدرتمند» از سوی دولت‌های آمریکا و چین، فرمانداران آمریکایی، اعضای کنگره و تجار مطرح چینی و آمریکایی مورد حمایت مالی و حقوقی قرار دارد.

مرکزتحقیقات سیار دانشگاهی (center for academic mobility research) تحت نظر موسسه آموزش بین‌المللی آمریکا (Institute of International Education) نیز گزارشی تحت عنوان «دانشجویان آمریکایی در چین: آشنایی با اهداف 100 هزاری» جزئیات این طرح را کامل شرح داده است.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
موسسه آموزش بین‌المللی آمریکا در گزارشی تحت عنوان «دانشجویان آمریکایی در چین: آشنایی با اهداف 100 هزاری» جزئیات این طرح را کامل شرح داده است (دانلود)


خیز دولت چین برای تبدیل زبان چینی به زبان دوم جهان

مسئولان چینی با دادن بورسیه تحصیلی به 40 هزار دانشجو از 182 کشور جهان در سال 2015 که بیش از 80 درصد آنها به زبان چینی درس می‌خوانند، خیز بلندی را برای رساندن زبان چینی به دومین زبان مطرح دنیا برداشته است. همچنین این کشور با تاسیس موسسه‌ای به نام «کنفسیوس» (Confucius) که در داخل و خارج از چین به فعالیت مشغول است، قصد گسترش زبان چینی در جهان را دارد. نزدیک به 500 موسسه کنفسیوس در بیش از 130 کشور دایر شده که به آموزش زبان چینی مشغول‌اند و نزدیک به 4 میلیون نفر در دنیا در حال یادگیری زبان چینی هستند.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
دولت چین با جذب 40 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های خود و همچنین ارائه آموزش زبان چینی به 4 میلیون نفر در جهان با کمک موسسه «کنفسیوس»، خیز بلندی را برای رساندن زبان چینی به دومین زبان مطرح دنیا برداشته است

رشد زبان چینی به فضای سایبر نیز سرایت کرده و این زبان در چند سال اخیر توانسته به دومین زبان اصلی اینترنت تبدیل شود؛ در همین رابطه "آلوین تافلر" (Alvin Toffler) آینده‌شناس معروف در کتاب «ثروت انقلابی» عنوان می‌کند که بزودی زبان چینی به زبان اول اینترنت تبدیل خواهد شد.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
آلوین تافلرآینده‌شناس معروف در کتاب «ثروت انقلابی» عنوان می‌کند که بزودی زبان چینی به زبان اول اینترنت تبدیل خواهد شد


یادگیری زبان چینی به آفریقا نیز رسیده است!

در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم کشورهای غربی مشغول یادگیری زبان چینی هستند. به عنوان نمونه کودکان انگلیسی نیز به فراگیری زبان چینی می‌پردازند و چندی پیش، نخستین مهد کودک آموزش زبان چینی در لندن تاسیس شد؛ این مهد کودک نه تنها کلمات و آوازهای چینی را به کودکان می‌آموزد، بلکه غذاهای چینی را نیز برای کودکان آماده می‌کند تا آن‌ها از کودکی با فرهنگ خوراک چینی آشنا شوند. نیاز به یادگیری زبان چینی فقط مربوط به مردم اروپا و آمریکا نیست و با افزایش تمایل دانشجویان آفریقایی به فراگیری زبان چینی، دانش‌آموزان این کشورها نیز به دنبال یادگیری این زبان هستند.

آموزش زبان چینی در مدارس مقطع متوسطه برخی کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، تانزانیا و ماداگاسکار شروع شده و پیش بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند. طی پنج سال آینده مجموع 500 مدرسه در آفریقای جنوبی زبان چینی را به عنوان زبان دوم به دانش آموزان خود آموزش می‌دهند که در حال حاضر این برنامه در 15 مدرسه اجرا می‌شود.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
طی پنج سال آینده مجموع 500 مدرسه در آفریقای جنوبی زبان چینی را به عنوان زبان دوم به دانش آموزان خود آموزش می‌دهند

طبق اعلام وزارت آموزش آفریقای جنوبی هر سال 100 معلم به چین اعزام می‌شوند تا با روش‌های آموزش زبان چینی و دیگر بخش‌های آن آشنا شوند. در تانزانیا نیز شش مدرسه مقطع متوسطه و سه دانشگاه در برنامه آزمایشی آموزش زبان چینی شرکت دارند که این طرح با کمک 12 معلم و استاد اجرایی شده‌ است.


ضرورت یادگیری زبان چینی برای ایرانیان

جایگاه جهانی و منطقه‌ای کشور چین در میان کشورهای آسیا به ویژه رشد و توسعه سریع آن و وجود شعبه، نمایندگی و یا کارخانه 500 شرکت برتر دنیا در چین در دهه‌های اخیر، اهمیت زبان چینی را دوچندان کرده است.

روابط تجاری ایران و چین بیش از ده میلیارد دلار در سال است و در حال حاضر ده‌ها پروژه‌ مختلف در زمینه پتروشیمی، کارخانه فولاد، کارخانه آلومنیوم و راه‌سازی و غیره نیز در ایران با چینی‌ها در دست انجام است و ایران با هیچ کشوری چنین سطح روابط تجاری نداشته است.

یادگیری زبان چینی، اولویت اول آمریکایی‌ها
برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد، یادگیری زبان چینی برای ایرانیان را به یک اولویت تبدیل کرده است

برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد، نیازمند افرادی در داخل ایران هست که شناخت کاملی از کشوری که در حال تجارت و انتقال تکنولوژی و اجرای پروژه‌ها با آن‌ها است، داشته باشند؛ بنابراین یادگیری زبان چینی برای ایرانیان به یک اولویت تبدیل ‌شده تا علاوه بر سهولت کاری، سود بیشتری را در رابطه با چین کسب کنند.

دست اندرکاران مناسبات دوجانبه میان ایران و چین اعتراف دارند که شناخت کشور چین به عنوان کشوری که مناسبات گسترده اقتصادی و سیاسی با ایران دارد، در درجه نخست برای مسوولان، مدیران کشور و سیاست‌گذاران و سپس برای ایرانیان امری ضروری است؛ به تایید صاحب نظران، بدلیل شناخت کم ایران از این کشور بزرگ، بازشناسی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود که قدم اول در این راه، یادگیری زبان کشور چین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 2
    جوانان نابغه و تیزهوش ایرانی ها در دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید مرزهای دانش را بشکنند و به تولید علم بالاخص در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی همت گمارند و قله های دانش را فتح کنند تا تمام دنیا مجبور شوند زبان شیرین پارسی را بیاموزند تا خوشه چین خرمن دانش و معرفت نبوغ های ایران شوند من برای اموختن زبان فارسی جهدبلیغی کردم تا با آثار علمای شیعه ایرانی آشنا شوم
  • ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    امریکایها اصولا مردم متعصبی نیستن چه در غرب گرایی چه شرق گرایی برعکس جهان سومی های داخل خاورمیانه که حتی روشن فکرهای اونها هم روشن فکر از نوع متعصب هستن.....به خوبی می دونن که چینی چند دهه دیگه ممکنه زبان قدرت اول اقتصادی و علمی دنیا بشه به خاطر همین از الان برنامه دارن..بعد داخل کشورها افتادن دنبال زبان کشورهای اروپای ورشکسته...اصولا چین و هند دو غول آسیایی دنیا خواهند بود...
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 4
    اولویت ما نه انگلیسی است نه چینی و نه اسپانیولی. اولویت ما آموزش زبانهای خود ایران است. چرا من که فارس زبان هستم نباید ترکی یا کردی یا بلوچی را حداقل در حد مکالمه روزمره بدانم؟ چرا باید در تبریز یا سنندج احساس کنم که حرف مردم خودم را نمی فهمم اما حر ملتی با دهها هزار کیلومتر فاصله را می دانم؟ اگر کسی ذره ای شعور دارد و به وحدت کشور علاقه دارد آموزش این زبانها را به مردم شروع کند.
  • جرات داری منتشر کن ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 6
    کار دنیا رو ببین مشرق حزب الهی عاشق چین کمونیست شده که در اون حداقل حقوق مسلمونا رعایت نمی شه
  • محمد ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    منظور از مسلمان های چین همون وهابی های ایغور هست که در منطقه ترکستان زندگی میکنن و الان در سوریه در خط مقدم داعش علیه ما میجنگند
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    دم خروس تون رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! از یه طرف آمریکا شیطان بزرگه از طرفی دیگه مرجع تقلید مشرق ، در حالی که زبان انگلیسی زبان بین المللی است و در همه دنیا پذیرفته شده و براحتی با همه ملتهای دنیا با زبان انگلیسی می توان ارتباط برقرار کرد . خیلی هم مایل به آموزش زبان های بیشتر هستید که اتفاقا سبب ایجاد اشتغال سازنده هم برای هموطنان خودمون خواهد شد با نظر عزیزی که به آموزش زبان های ترکی و کردی و بلوچی اشاره کرده کاملا موافقم و حتی لازمه دست کم تحصیلکرده های ما بتونن همه زبانهای داخلی کشور رو صحبت کنن.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 1
    استاد زبان امریکاییها انگلیسی است.پس نیازی ندارن انگلیسی یاد بگیرن .ولی اولویت اول ما باید انگلیسی باشد نه چینی
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    اولویت اول: رفع نیازهای ماست.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    زبان یک ابزاره آمریکاییها اونا خوب فهمیدند.
  • شهبازی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    برای یادگیری زان چینی به هر جا سر زدم فایده ای نداشته. فقط دوره هایی در دانشگاه شهید بهشتی وجود دارند. همین!
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    بچه های ما انگلیسی که ساده ترین زبان دنیاست و زیان مشترک دنیا بخه حساب میاد طوری که انگلیسی بلد نباشی یعنی بی سوادی رو بلد نیستند هنوز دو تو جمله بگن اونوقت میگی چینی یاد بگیرن؟؟ زبان چینی رو مثل زبان فرانسوی یا روسی یا آلمانی باید وارد دانشگاه کنن هر کی دلش خواست بره یاد بیگیره در ضمن زبان ایران باستان هم باید وارد دانشگاه بشه حالا که خط میخی چینی رو قراره آموزش بدن
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    منتشر کرد اما تکرار طوطی وار بلغور های شبکه های ماهواره ای تزویر را به حقیقت تبدیل نمی کند
  • حسن ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 1
    آفرین مشرق، آفرین، الان زبان چینی در انگلستان و فکر کنم آمریکا، در سطح مدارس زبان دوم برای یادگیری است. چین و هند در زمره قدرتهای در حال رشد جهان هستند که "نادانی" نسبت به آنها، در تنظیم روابط می تواند خسارتهای زیادی به ما بزند همچنان که الان شاهد این خسارتها بخاطر عدم شناخت کشورهای مهم پیرامونی و حتی دور خود هستیم. برای شناخت بهتر باید از منابع داخل و زبان خود آنها استفاده کرد و در جامعه آنها زندگی کرد. اتکا به شناخت چینی‌ها و هندوها از طریق دیگران و به خصوص غربی‌ها، شناخت پر ابهام و بی‌فایده‌ای را برای ما به همراه خواهد داشت. بنابراین ما باید زبان‌های مهم و پرجمعیت جهان بخصوص چینی را یاد بگیریم تا بتوانیم با شناخت دقیق آنها، مناسب‌ترین روابط را پی ریزی نماییم.
  • آمار شیعیان چین ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    آمار شیعیان چین 1- آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان چين‏ ـ سال 2000 جمعیت کشور: 1.256.167.701 درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 1.5 درصد ---------------------------------------------------------------------- 2- آمار مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) از شیعیان چین - سال 2008 جمعیت کشور: 1.303.700.000 جمعیت شیعیان: 3.128.880 درصد تقریبی شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 0.2 درصد
  • persian ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    تا کی قراره از این ابر قدرت به اون ابر قدرت گرایش پیدا کنیم؟!! همش میگید "امریکا شیطان بزرگ" ولی از اینطرف گرایش امریکا به آموزش زبان چینی میشه معیار اهمیت این موضوع برای ایرانیا!!! هر تحرکی از امریکاییا که به نفعتونه میشه معیار و اوناش که به ضررتونه میشه اشکال...! نظر مردمم این وسط "کشک" حداقل سعی نمیکنید یکم از سیاستهای چین در روابطش با کشورهای مهم دنیا مثل امریکا یاد بگیرید!! اینقدر بدبخت شدیم که با این همه منابع غنی کشورمون از نظر ژئوپولتیکی و داشتنه یکی از مهمترین مناطق استراتژیک در جهان ،نشستیم ببینیم کدوم کشور قراره در آینده ابر قدرت بشه و سیاستمون رو با اون کشور سازگار کنیم...! حالام که هند و چین واسمون شدند آرزو...
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    ما نیاز به ل له داریم ولی نه این ل له ای که الان هست
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    به هر حال باید هزینه ایرانی بودنمونو بدیم دیگه
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    آمریکایی ها اگر تعصب ندارند به خاطر سابقه کوتاهشان در عالم وجود است هر چند با این قبضی که در فرهنگ دنیا ایجاد کرده اند چندان متعصب به نظر می آیند که وطن پرستان وطنی در مقابلشان هیچند
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    تقلید در صورتی شایسته است که عقلانی باشد
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    حفظ زبان های قومی لازمه ولی شک نکنید گسترش زبانهای قومیتی در ایران مثل ترکی بلوچی عربی و کردی د تنها خروجی که داره شکاف نسل ها در ایران و خطر تجزیه کشور و جنگ داخلی در ایران بر سر بحران زبان و جنگ قدرت هست در هند و افغانستان هم زبان فارسی همینطوری نابود شد کم کم زبان اقوام دیگر گسترش یافت تا اینکه با زبان اول اون کشور برابر شد و بعد که قوم گرایان پشتو در افغانستان قدرت رو بدست گرفتن تیشه به ریشه زبان فارسی زدند و به کمک طالبان و ایجاد جنگ داخلی در مناطق فارسی زبان و شیعه افغانستان میلیون ها فارسی زبان رو از افغانستان اخراج کردن به اسم ناامنی و فقر ولی در اصل از بین بردن ترکیب جمعیتی که به نفع فارسی زبانان بود. بخصوص وقتی که مذهب و ملی گرایی که ریشه حفظ یک پارچگی ایران هست هم در نسل های جدید به شدت داره به خاطر موضوعات اقتصادی و فرهنگی افول می کنه......تاریخ مصرف این حرف ها گذشته همانطوری که زبان انگلیسی زبان اول دنیا به صورت رسمی شده زبان فارسی هم در ایران زبان رسمی هست برای ایجاد وحدت....
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    حرف شما احساسی هست نه منطقی
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    تا زمانی که یک قدرت واقعی فرهنگی و اقتصادی نشیم همینجوری باید آلت دست این قدرت و اون قدرت باشید..باور کنید دشمنی غرب هم با ایران کاملا تاکتیکی برای منافع اقتصادی هست و نه یک دشمنی واقعی ایدئولوژیک!... اصولآ 200 ساله داریم به همه ابرقدرت های دنیا فقط باج می دیدم.....
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 0
    نیاز اول ما تقویت وحدت در کشور است. چرا باید یک هموطن آذری یا کرد م زمان مادری من را که فارسی است را بداند اما من زبان مادری او را ندانم؟ این مساله فقط سبب ایجاد فرصت برای تحریکات تجزیه طلبانه است. باید به هر قیمت ممکن آموزش زبانهای اصلی ایران در کنار فارسی به تمام دانش آوزان در کشور الزامی شود تا حداقل مردم بتوانند در حد مکالمه روزمره این زبانها را یاد بگیرند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا بسیار متعصبند. البته روی آنچه ارزشهای آمریکایی می نامند. مثلا مطلقا تحمل نمی کنند اگر شما علیه یهودیان یا قوم لوط حرفی بزنید.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا خطر اصلی جایی است که یک کودک آذری با مقایسه خود با کودک فارس زبان حس کند زبان فارسی به او تحمیل می شود در حالی که یک کودک فارس زبان چنین احساسی را نداشته باشد. عدالت حکم می کند که همه مجبور باشند زبانهای یکدیگر را بدانند. اینکه عده ای مثل شما ترویج و آموزش ترکی را خطر برای زبان فارسی می دانند خودش بزرگترین خطر برای امنیت کشور است. نکنید خیال کرده اید یا آموزش ترکی تعداد ترک زبانها زیاد می شود و مثلا ترکیب جمعیتی به هم می خورد؟ ابدا آموزش زبان چنین تاثیری را ندارد. آنچه ترکیب جمعیتی را به هم می زند مهاجرت و زاد و ولد است. اما آموزش زبان اتفاقا سبب ایجاد الفت و وحدت قومی می شود. وقت یک آذری حس کند که من فارس زبان برای او و زبان مادریش احترام قایلم و حرف دلش را می فهمم هزار برابر بیشتر با من احساس صمسمیت خواهد داشت و دیگر ادعای دشمنی با فارس زبانها را باور نخواهد کرد. پس مقایسه شما با ماجرای افغانستان که با مهاجرت مشکوک پشتونها از پاکستان به افغانستان و مهاجرت فارسها به ایران و اروپا مواجه است کاملا قیاسی مع الفارق و غلط است. لازم به ذکر است که دلیل اصرار آمریکا برای آموزش زبان انگلیسی هم همین حقیقت است که یادگیری زبان الفت و دوستی با صاحبان زبان ایجاد می کند. و اگر ملت ها آمریکا و انگلیس را دوست خود بدانند نفوذ در آنها بسیار آسانتر خواهد بود. من شخصا آماده ام تا در کلاسهای آموزش ترکی و کردی و بلوچی که دولت برای همه مردم به رایگان ایجاد کند شرکت کنم. اصلا می شود از صدا و سیما و شبکه آموزش برنامه آموزش همکانی این زبانها را در ایران دنبال کرد. اما اینکار کافی نیست و آموزش این زبانها در مدارس حتما لازم است.
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق عتیقه تو که اینقدر خوب تز میدی یه کاری کن بقیه مردم دنیا و از جمله چینیا بیان فارسی یاد بگیرن. شرم اوری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس