کد خبر 569689
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

صادق خان شهردار جدید لندن در یادداشتی كه روز یكشنبه منتشر شد، در یك حمله غیرمنتظره دیوید كامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌كار انگلیس را ضمن تشبیه به 'دونالد ترامپ'، او را به استفاده از شیوه‌های تفرقه افكنانه و تخریبی در انتخابات شهرداری لندن متهم كرد.

 به گزارش مشرق، صادق خان یك روز پس از ادای سوگند به‌عنوان شهردار جدید لندن، در این یادداشت كه در نشریه آبزرور منتشر شد، گفت: كه كامرون و 'زك گلداسمیت' نامزد یهودی حزب محافظه‌كار در انتخابات شهرداری پایتخت انگلیس تلاش كردند با دامن زدن به مسایل قومیتی و تحریك كردن آنها علیه یكدیگر او را از پیروزی بازدارند.

صادق خان كه هم‌اینك مبدل به قوی‌ترین سیاستمدار مسلمان در اروپا شده است، در این یادداشت نوشت: كامرون و 'زك گلداسمیت ' از همان تاكتیك‌های دونالد ترامپ ( اسلام هراسی ) در انتخابات شهرداری لندن به كار گرفتند.

وی افزود: این در حالی است كه امیدوارم بود كه كامرون و گلداسمیت در كمپین انتخاباتی‌شان بر روی مسائلی چون خانه‌سازی، حمل‌ونقل و آلودگی هوا تمركز می‌كردند.

صادق خان اضافه كرد: 'اما كامرون و گلداسمیت شیوه تفرقه و ایجاد شكاف میان جوامع لندن را برگزیدند و تلاش كردند رأی برخی از مناطق را كسب و رأی‌دهندگان دیگر مناطق این شهر را تحت‌فشار قرار دهند.'

وی گفت: 'آنها با استفاده از ترس و كنایه سعی كردند كه گروه‌های مختلف قومی و مذهبی را علیه یكدیگر تحریك كنند و این شیوه‌ای است كه دونالد ترامپ بكار گرفته است و من امیدوارم كه حزب محافظه‌كار هرگز سعی به تكرار آن نكند.'

صادق خان از سوی رقیب اصلی‌اش' زاك گلدسمیت'، نامزد محافظه‌كاران و حتی دیوید كامرون نخست‌وزیر و مایكل فالون وزیر دفاع انگلیس متهم شده بود كه دیدگاه افراط‌گرایانه دارد و با افراط‌گرایان ارتباط داشته است.

مایكل فالون' وزیر دفاع انگلیس و از اعضای ارشد حزب محافظه‌كار به‌صراحت از صادق خان به‌عنوان كسی 'كه از طرف افراط‌گرایان سخن می‌گوید' یاد كرده بود.

وی همچنین ادعا كرده بود كه صادق خان مناسب شهرداری لندن نیست و مشروعیت لازم را برای این پست كه می‌تواند امنیت پایتخت انگلیس را با خطر مواجه كند، ندارد.

هجمه تخریبی كمپین انتخاباتی 'راك گلدسمیت ' علیه صادق خان به حدی بود كه سروصدای خود محافظه‌كاران را درآورد.

حتی خواهر خود 'گولداسمیت' نیز از ادعاهای مكرر نامزد محافظه‌كاران و دیوید كامرون به عنوان نخست‌وزیر از نگرش صادق خان نسبت به افراط‌گرایان، آشكارا ابراز نارضایتی كرده است.

'استیو هیلتون'، مدیر راهبردی سابق كامرون نیز در مصاحبه با 'بی‌بی‌سی' اذعان كرده كه گولداسمیت با طرح چنین موضوعاتی، برچسبی زننده را به محافظه‌كاران نسبت داده و همین مسئله باعث شكست وی شده است.'

'مایكل فالون' روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو 4 در توجیه حركت تخریبی كمپین انتخاباتی راك گلدسیمت علیه صادق خان گفت: 'در مورد پیشینه و شخصیت هر دو نامزد سؤالاتی مطرح‌شده بود و مردم بایستی در مورد آنها قضاوت می‌كردند و این طبیعت دمكراسی ما و صحنه خشن سیاسی است .'

وی همچنین با عقب‌نشینی از ادعای قبلی‌اش در مورد در معرض خطر قرار گرفتن لندن در صورت پیروزی صادق خان، گفت: ' لندن با تعامل دولت محافظه‌كار با شهردار جدید لندن در امنیت است.'
جرمی كوربین روز جمعه گذشته عنوان كرده بود كه اقدامات تخریبی كمپین انتخاباتی 'زاك گلدسمیت' علیه صادق خان سبب شد كه حزب كارگر موقعیت بهتری را در انتخابات به دست آورد.
صادق خان پاكستانی تبار نماینده حزب كارگر كه با پیروزی در انتخابات شهرداری لندن به ‌عنوان نخستین شهردار مسلمان یك پایتخت اروپایی وارد تالار شهر شد، روز شنبه در مراسم سوگندش گفت كه او شهرداری برای همه لندنی‌ها است.

صادق خان در این مراسم كه در 'كلیسای جامع ساوث ارك' در لندن برگزار شد، گفت: «من قصد دارم شفاف‌ترین، متعهدترین و در دسترس ترین شهرداری لندن را بیش از هر زمان دیگری مدیریت كنم. می‌خواهم تمامی جوامع و تمامی بخش‌های شهرمان را به ‌عنوان شهردار تمامی لندنی‌ها نمایندگی كنم.»

صادق خان كه دارای تحصیلات حقوقی است و سال‌ها درزمینهٔ حقوق بشر فعال بوده است، براساس آمار رسمی اعلام‌شده موفق شده است در انتخابات شهرداری لندن كه روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، 57 درصد آرای مأخوذه را به دست آورد.

براساس آمار رسمی منتشرشده، وی در این انتخابات یك‌میلیون و 310 هزار و 143 رأی به دست آورده و این درحالی‌كه است كه رقیب اصلی‌اش 'زاك گلدسمیت ' نامزد حزب محافظه‌كار تنها 994 هزار و 614 رأی كسب كرده كه این‌یك پیروزی شیرین برای حزب كارگر و یك شكست آشكار برای حزب محافظه‌كار شمرده می‌شود.

زك گلداسمیت نامزد یهودی حزب محافظه‌كار ، 43.2 درصد آرا را به دست آورده است.

صادق خان كه از سال 2005 نماینده منطقه توتینگ در مجلس عوام است، پس از اعلام پیروزی‌اش وعده داد كه شهرداری برای همه لندنی‌ها باشد و عدالت اجتماعی را به این شهر بیاورد.

صادق خان همچنین وعده داده است كه ضمن بهبود شبكه حمل‌ونقل عمومی لندن و افزایش شمار خانه‌های عمومی برای افراد بی‌بضاعت، نرخ مالیات را به نفع افرادی كه درزمینهٔ اقتصادی پیشرو هستند، كاهش دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس