کد خبر 568204
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: احیای ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در برنامه وزارت صنعت است.

به گزارش مشرق، علی یزدانی با اشاره به اینکه راه اندازی دوباره این تعداد واحد به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: پارسال با حمایت‌های صورت گرفته ۸۵۰ واحد با اشتغالزایی ۱۶ هزار و ۷۰۹ نفر درشهرکها و نواحی صنعتی کشور دوباره راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: در این طرح تامین منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط در کشور تصویب شده و قرار است از محل منابع بانکی، صندوق های تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت و استفاده از منابع خارجی(یوزانس) تامین شود.


وی گفت: توجه ویژه به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از مهم ترین مصوبات این ستاد است و در بخشنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به بانک ها اعلام شده که واحدهای صنعتی تحت اختیار خود را دوباره راه‌اندازی کنند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به اینکه فعالیت ۷ هزار و ۵۸ واحد متوقف است، ادامه داد: در شهرک‌ها ونواحی صنعتی کشور ۳۷ هزار و ۳۵ واحد صنعتی مستقر هستند.


یزدانی افزود: هم اکنون ۸۷ هزار و ۶۰۹ واحد صنعتی در کشور دارای پروانه بهره برداری هستند که از این تعداد ۷۹ هزار و ۸۳۸ واحد صنایع کوچک هستند که ۴۲ درصد اشتغال کشور را پوشش می‌دهند. وی اظهار کرد: در شهرک های صنعتی کشور یک هزار و ۹۹ واحد توسط بانک ها تملک شده که از این تعداد ۲۷۶ واحد به صورت کامل متوقف هستند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.


یزدانی اظهارداشت: ۹۹ هزار و ۸۴۰ سرمایه‌گذار تاکنون در کشور جواز تاسیس گرفته اند که از این تعداد ۲۹ هزار و ۷۹۹ طرح در شهرک‌های صنعتی است و در استان گلستان یک هزار و ۳۴۵ طرح با میزان پیشرفت‌های مختلف در حال اجراست که ۸۰۳ طرح در داخل شهرک‌های صنعتی است.


وی گفت: ۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که در ۷۷۸ ناحیه زمین واگذار شده و ۱۳۶ هزار هکتار زمین در اختیار این نواحی است و در استان گلستان هم ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در ۲۲ واحد در حال واگذاری زمین هستیم.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از این ۷۷۸ ناحیه صنعتی کشور، ۱۵۰ شهرک تقاضامحور است و هم اکنون ۹۷ شهرک صنعتی کشور ۷۰ درصد منابع مالی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور را که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، را تامین می‌کنند.


وی گفت: در استان گلستان نیز ۹۰۶ واحد صنعتی وجود دارد که ۸۲۰ واحد صنایع کوچک است. یزدانی افزود: ۶۴۲ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان گلستان وجود دارد که ۱۷۱ واحد متوقف است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: شرکتهای استانی با پایش و شناسایی شایستگی و قابلیتهای صنایع کوچک و متوسط، زمینه لازم برای حضور آنان در فرابورس را فراهم کنند. صنایع کوچک یکی از محورهای اصلی مأموریت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکتهای استانی است.


مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یکی از موضوعات درحال پیگیری این سازمان را بحث امکان سنجی و نوسعه خوشه ها برشمرد و افزود: بابحث پیمانکاری فرعی، می توانیم در تأمین منابع مالی واحدهای کوچک از طریق واحدهای بزرگ و همچنین بازاریابی و فروش محصولاتشان مؤثر باشیم.


یزدانی اظهارداشت: در سالجاری برنامه گسترده ای، جهت برگزاری دوره های آموزشی برای سرمایه گذاران و همچنین کارکنان سازمان و شرکتهای استانی در حوزه های مختلف، در نظر داریم. باید صنایع کوچک را پالایش کنیم و از بین آنها، تعدادی که شایستگی، قابلیت و توان پیوستن به فرابورس را دارند، شناسایی کنیم و با همکاری و تعامل دوسویه با فرابورس، بستر را برای حضور واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط فراهم کنیم.


مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یکی از مسائل مهم سازمان را شرکت خدماتی دانست و تصریح کرد : با توجه به هزینه های بالای دولت در ایجاد زیرساخت شهرکهای صنعتی بایستی توجه لازم به حفظ این زیرساخت ها از سوی شرکت های خدماتی شهرک صورت پذیرد.


یزدانی خاطرنشان کرد: دستورالعمل واگذاری حق انتفاع و حق بهره برداری برای شهرکها و نواحی صنعتی، به تمام شرکت های استانی ابلاغ شده و در کلیه شهرکها و نواحی، قیمت گذاری که در گذشته بصورت سه ماه انجام می شد، در طول سال، دستورالعمل ها بصورت شفاف آمده و بصورت ثابت و یکنواخت آمده است و قیمت حق بهره برداری از تاسیسات در طول سال ثابت است و لذا هیات مدیره شرکت های استانی می توانند بیشتر وقت خود را جهت رفع معضلات صنایع کوچک صرف خواهند کرد.



منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس