عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: قبل از انتخابات می‌گفتند کاندیدهایشان از فیلتر نظارتی عبور نکرده و کاندیدی ندارد و حالا ادعای پیروزی می‌کنند.

به گزارش مشرق، کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحلیل انتخابات مجلس دهم به صورت واقع‌بینانه و بیطرفانه در دو بخش قابل انجام است، گفت: نتایج را می‌توان از نظر مفهوم سیاسی و ساختار انتخاباتی حاکم بر جمهوری اسلامی به 2 بخش تقسیم کرد. بخشی که مبتنی بر اوج رقابت‌های سیاسی است و 2 شاخص اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در راس آن قرار دارد که از این منظر به نظر من به عنوان یک استاد دانشگاه برد مطلق برای هیچ کدام از دو گروه نبوده است.

وی افزود: اگر بر اساس یک لنز شفاف بخواهیم نتیجه انتخابات را بررسی کنیم 40 نفر اصولگرای واقعی و 20 نفر اصلاح‌طلب واقعی به مجلس راه یافتند و بقیه کرسی‌ها به دلیل اینکه تجربه اول نمایندگی‌شان است نمی‌توان معیار اساسی برای اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن آنها تعیین کرد. همانطور که مطابق با مفاد ماده 10 احزاب کشور خود این جریانات نیز جایگاه شفافی در کشور ندارد.

یزدان‌پناه ادامه داد: بخش دوم تحلیل انتخابات مربوط به رقابت‌های غیرسیاسی است، بسیاری از حوزه‌های انتخابی مجلس در استان‌ها تابع عواملی مانند گرایش‌های سنتی، بومی و قومی قبیله‌ای است و گرایش‌های سیاسی تاثیر چندانی ندارد زیرا مردم برداشت مشخصی از این احزاب ندارند، بنابراین اگر حزبی مدعی شود که برنده مطلق شده است درست نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: آنچه اصلاح‌طلبان مدعی می‌شوند بر اساس این موضوع است که اولا آنها همیشه دچار یکسری تعارضات عملکردی و گفتاری هستند ولی حافظه مردم بسیار قوی است و تعارضات شدیدی که در گفتارشان قبل و پس از انتخابات موجود است را متوجه می‌شوند، قبل از انتخابات می‌گفتند کاندیدهایشان از فیلتر نظارتی عبور نکرده و کاندیدی ندارد و حالا ادعای پیروزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اینها فاقد پویایی لازم و استاندارد هستند و اگر بخواهند همین روند را ادامه دهند مانند سال‌های فتنه هم گزینه‌های گزافی را متحمل کشور می‌شوند هم خودشان به کما می‌روند که این مسائل نیز ناشی از جهل وناآگاهی آنها است.

یزدان‌پناه ادامه داد:‌ اینکه حزبی یک ادعایی کند که مشارکت مردم را زیر سؤال ببرد بازی‌های سیاسی است، سردمداران اصلاحات یا حتی اصولگرایی باید بپذیرند جامعه ایران در شرایط فعلی با جامعه دهه 60 و 70 متفاوت است و قابل توجه اینکه با ادامه این روند در دهه آینده انتخابات ایران به صورت بسیار نهادینه برگزار می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: گاهی به خاطر اینکه اصلاحات بتواند خود را در راس هرم قرار دهد پایش را از چارچوب‌های نظام بیرون می‌گذارند که برای نظام هزینه دارد و خوراک تبلیغاتی دشمنان را فراهم می‌کند در حالی که هر دو جریان و به ویژه اصلاحات که مدعی پیروزی است، باید از گذشته درس بگیرند تا حداقل فرصتی که مردم در اختیارشان قرار دادند را به نفع مردم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 40 اصولگرای واقعی و 20 اصلاح‌طلب واقعی وارد مجلس شدند، اظهار داشت: به نظر من اینکه یک گروه را برنده مطلق بدانیم، اشتباه است. اصلاح‌طلبان برجام را ابزاری قرار دادند تا جریانات اصلاحات واعتدال از آن به عنوان رمز موفقیت خود بهره‌گیری کنند ولی باید ابتدا بدانیم ملاک تشخیص مردم از خود برجام چیست و چند درصد از مردم از محتوای برجام مطلع هستند و آیا آنچه منتشر شده است، واقعی است یا خیر.

یزدان‌پناه گفت: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم برجام تا امروز نه تنها دستاوردی برای ایران نداشته است بلکه هر چه آمریکا گفته اتفاق افتاده و ایران امتیازاتی را به طرف مقابل داده ک در برابر آن نتوانسته امتیازی دریافت کند و این مسئله می‌تواند در آینده مجلس مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: ما باید به مسئله برجام واقع‌بینانه نگاه کنیم و بدانیم که نمی‌توان به واسطه برجام در مجلس محصول چید و در زمان کوتاه مردم در رابطه با برجام قضاوت درستی دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس