باید از مسئولان پرونده هسته‌ای پرسید با چه استدلالی و با چه قیمتی این مقدار از ذخایر (32 تن آب سنگین) استراتژیک جمهوری اسلامی را به کشوری فروخته‌اند که به راحتی دو میلیارد دلار از سرمایه ایرانیان را بر اساس هیچ تصاحب کرده و به تاراج برده است.

ارزان فروشی آب سنگین دانشمندان هسته‌ای به آمریکا چه معنایی دارد؟//در حال ویرایشگروه سیاسی مشرق - در هفته گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، خبر فروش 32 تن از ذخایر آب‌سنگین تولید کارخانه اراک را به آمریکا در راستای عمل به تعهدات برجام اعلام کرد.

بر اساس برجام، ایران متعهد شده بود میزان مازاد نیاز ذخایر آب‌سنگین (D2O یا ۲H۲O ) خود را که چیزی در حدود 130 تن می‌شود در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند.

آن‌طور که اعلام‌شده است این قرارداد با یک شرکت آمریکایی به ارزش 8 میلیون و 600 هزار دلار بوده و قرار است این محموله آب‌سنگین این هفته تحویل طرف آمریکایی داده شود.[1]

با مطرح‌شدن مسئله فروش محصول آب‌سنگین به آمریکا به‌عنوان یک کالای تجاری، موضوع قیمت تمام‌شده تولید این محصول و همچنین قیمت فروخته‌شده آن در کشور طرح و بحث شد، برخی از کارشناسان این حوزه معتقد هستند که ایران آب‌سنگین مازاد خود را بسیار ارزان‌تر از قیمت جهانی و بین‌المللی آن به آمریکا فروخته است.

طبق اعلام وزارت خارجه در گزارش اجرای برجام که 26 فروردین به مجلس ارسال‌شده بود، آزمایشگاه‌های آمریکا کیفیت آب‌سنگین تولیدی در ایران را مورد تأیید قرار داده‌اند.[2]

همچنین مهندس جوانی مدیرعامل مجتمع تولید آب‌سنگین نیز پیش‌ازاین از غنای 99.9 درصدی آب‌سنگین تولیدشده در کشور خبر داده بود؛ این میزان، جزو بالاترین سطوح غنی‌سازی در جهان است.[3]

از سوی دیگر، محصول آب‌سنگین که تنها 9 کشور در دنیا توانایی ساخت آن را دارند، در بازارهای جهانی با قیمتی بالاتر ازآنچه ایران، تصمیم به فروش گرفته معامله می‌شود.

وب‌سایتQUORA.COM) ) با قیمت فروش هر کیلو آب‌سنگین را متناسب با میزان غنی‌سازی آن از حداقل 680 دلار شروع و تا 7520 دلار اعلام کرده است.

آیا ارزان‌فروشی آب سنگین اراک به آمریکا صحت دارد؟

این در حالی است که با یک حساب‌وکتاب ساده می‌توان متوجه ارزان‌فروشی بیش‌ازحد این محصول استراتژیک به کشور آمریکا پی برد. تا جایی که برخی نمایندگان مجلس با اعلام اینکه حداقل به مبلغ یک‌سوم قیمت اصلی این محصول فروخته‌شده از عملکرد وزارت خارجه انتقاد کردند.

از لحاظ محاسباتی، با توجه به اینکه میزان فروخته‌شده توسط ایران 32 تن بوده و مبلغ قرارداد نیز 8 میلیون و 600 هزار دلار بوده است می‌توان گفت:8.600.000/32000=268.75 

در واقع ایران هر کیلو از این محصول را حدود 269 دلار فروخته است که با رقم فروش حداقل 680 دلاری در بازارهای بین‌المللی تفاوت زیادی دارد.

5در همین زمینه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر صحبت می‌کرد در واکنش به انتقادات نسبت به قیمت فروش محصول آب‌سنگین تولید داخل به کشور آمریکا اظهار داشت: من تاجر آب‌سنگین نیستم.[4]

این اختلاف قیمت به حدی بود که برخی رسانه‌های خارجی حتی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان نیز به ارزان فروخته شدن آب‌سنگین ایران به آمریکا اذعان کرده‌اند.

در این رابطه بهروز بیات از کارشناسان فیزیک اتمی ساکن اروپا، در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که قیمت آب‌سنگین در بازار جهانی بسته به میزان خلوص آن، از 500، 600 دلار در هر کیلو آغاز می‌شود و به چند هزار دلار در هر کیلو می‌رسد.[5]

هسته ایبخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به انتقال آب‌سنگین مازاد ایران به عمان، تصریح کرد: انتقال این محصول بر اساس توافق هسته‌ای صورت گرفته، زیرا بر اساس برجام، ایران تا 15 سال باید از انباشت آب‌سنگین در کشور خودداری کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: در شرایط کنونی در بازارهای بین‌المللی، هر لیتر آب‌سنگین حدود 700 تا دو هزار دلار است، اما بر اساس آمارها، آمریکا هر لیتر از این محصول را حدود 273 دلار از ایران خریداری کرده، که این موضوع نشان می‌دهد که ما آب‌سنگین را بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش رساندیم.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت فروخته‌شده آب‌سنگین به آمریکا، به نظر من، ایران دیگر نمی‌تواند آب‌سنگین تولید کند.[6]

هسته ایاز سوی دیگر، منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی در مخالفت با ارزان‌فروشی آب‌سنگین به آمریکا مدعی می‌شود: بازار فروش این‌گونه محصولات بسیار رقابتی است و ما به‌تازگی به این بخش واردشده‌ایم، البته من این موضوعات و مسائل را از مسئولان و متولیان امر سؤال کرده‌ام و آن‌ها اعلام کردند که قیمت فروخته‌شده این محصول، متعارف و بر اساس قیمت جهانی بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: اظهارات و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی افراد با واقعیت و اصل موضوعات بسیار متناقض است، البته ممکن است که ما یک مقدار پایین‌تر از قیمت جهانی آب‌سنگین را بفروشیم، اما قطعاً این میزان به حدود یک‌سوم قیمت جهانی آن نمی‌رسد.[7]

85در همین راستا، کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید درباره خرید آب‌سنگین ایران از سوی واشنگتن، تأکید کرد که چنین موضوعی اصلاً در برجام نیامده است. همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره گزارش خرید 32 تن آب‌سنگین ایران توسط کابینه باراک اوباما در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که این خرید امتیاز بی‌سابقه دیگری برای بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

این نماینده جمهوری‌خواه در بیانیه خود اضافه کرد که این خرید 8.6 میلیون دلاری به نظر می‌رسد بخشی از تلاش‌های کابینه دموکراتیک برای شیرین کردن توافق هسته‌ای با ایران باشد و مستقیماً به برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.

شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد: اد رویس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از این توافق اعلام شده انتقاد کرد.

رویس نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: کابینه اوباما پول بیشتری را به ایران می‌دهد و این معامله ایران را تشویق می‌کند تا آب‌سنگین بیشتری برای فروش در بازار بین‌المللی با مهر تصویب آمریکا تولید کند.[8]

درباره همین موضوع، کیهان در مطلبی با عنوان " قرارداد قرن نوزدهمی آب‌سنگین! می‌نویسد:

"با توجه به اینکه در حال حاضر، کانادا و هند بخش عمده تقاضای جهانی آب‌سنگین - حدود 100 تن - را تأمین می‌کنند و آمریکا سه‌چهارم این میزان تقاضا را به خود اختصاص داده، سؤال این است که چرا آمریکا مشتاق استفاده از آب‌سنگین ایران شده و توجه جامعه جهانی را به این موضوع جلب کرده؟ پاسخ: برای اینکه «لابراتوار ملی رود ساوانا» با آزمایش آب‌سنگین اراک پی برده دستاوردهای شهدای هسته‌ای ایران در اراک بسیار باکیفیت‌تر است و موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که سازمان انرژی اتمی اعلام کرده آمریکا در پروژه بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک فعالیت خواهد داشت.

وزارت خارجه و وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند «خریدهای بعدی آب‌سنگین از ایران در کار نیست و آمریکا مشتری دائمی ایران نخواهد بود»! این یعنی چه؟ ایران دیگر بر اساس برجام آب‌سنگینی نمی‌تواند تولید کند که بتواند آن را صادر کند و ایران موظف بود بر اساس قرارداد عهد قاجاری برجام دستاوردهای خود را فقط با زورگویی آمریکایی‌ها از دست بدهد تا شاهد پیشرفت نباشد!

سرنوشت پرداخت همین پول اندک هم در هاله‌ای از ابهام است و معلوم نیست که کی و چگونه به دست ایران می‌رسد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با خودداری از بیان جزئیات پرداخت پول آب‌سنگین ایران گفته «این کار به همان روش انجام می‌شود»!! کدام روش؟؟؟ با همان روشی که معامله دلاری با ایران ممنوع است!.

این بدان معناست که فروش آب‌سنگین ایران، هم نیاز آمریکا را برطرف کرده و هم عملاً ارزش غیرواقعی آن - هرچند اندک و ناچیز باشد پرداخت‌نشده. لذا هنوز معلوم نیست این رقم پایین به چه دلیلی در گفت‌وگوی‌های اخیر میان تیم ایرانی و آمریکایی پذیرفته شده است!؟ آنچه در رسانه‌ها درز پیدا کرده نشان می‌دهد آقای ظریف در نیویورک به دنبال برطرف کردن موانع اجرای برجام و حل مشکل معاملات بانکی کارآفرینان و فعالان اقتصادی و مجبور کردن آمریکا به انجام تعهداتش نبوده بلکه چگونگی معامله فروش آب‌سنگین ایران به آمریکا دستور کار روی میزش با جان کری بوده است.[9]

حال معلوم نیست بر اساس کدام فرمول یا معادله، آب‌سنگین صنایع هسته‌ای جمهوری است ایران به کشوری فروخته‌شده است که به‌راحتی دو میلیارد دلار از اموال ایرانیان را به دلایل واهی ضبط کرده و به تارج برده است.

از سوی دیگر، باید از مسئولان پرونده هسته‌ای پرسید با چه استدلالی این مقدار از ذخایر (32 تن) استراتژیک کشور را با قیمت اندک به دشمن‌ترین دشمن کشور فروخته‌اند؟

اقدامی که خوشحالی زائدالوصف طرف آمریکایی را به دنبال داشته تا آنجا که "الیزابت ترودو" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به فروش آب‌سنگین ایران به آمریکا گفت: این معامله، نیاز آمریکا را برطرف کرد.[10]

حال باید دید با توجه به بدعهدی طرف‌های غربی-آمریکایی در اجرای تعهدات برجام که بسیاری از مسئولان دولت نیز به آن اذعان داشتند تا جایی که رئیس بانک مرکزی دستاوردهای برجام برای ایران را هیچ عنوان کرده بود. ادامه روند اجرای تعهدات طرف ایرانی بدون در نظر گرفتن اقدامات متقابل طرف مقابل چه ضرورتی دارد؟ و حتی تعهدات طرف آمریکایی در همین قرارداد اخیر که می‌توان از آن به‌عنوان کرسنت هسته‌ای نام برد با توجه به دسترسی نداشتن ایران به سوئیفت دلاری و تداوم تحریم بانکی کشور در این حوزه تا چه حد اجرایی خواهد شد؟



[1] - isna.ir/fa/news/95020401214

[2] - tabnak.ir/fa/news/581703

[3] - mashreghnews.ir/fa/news/461939

[4] - irna.ir/fa/News/82048134

[5] - seratnews.ir/fa/news/294926

[6] - http://www.icana.ir/Fa/News/297557

[7] - http://www.icana.ir/Fa/News/297557

[8] - http://khorasannews.com/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=523523

[9] -http://kayhan.ir/fa/issue/704/10

[10] - khorasannews.com/Newspaper/ 523523


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 42
  • ویدا خانم ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    درشگفتم که یک عده به کشورخودشان به ملت خودشان خیانت میکنند
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    خدا انشاالله اگر کسی خیانت می کنه، ریششو رو از سر کشورمون پاک کنه
  • جواد ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    بگذارید دولت آقای روحانی هرچه را که میخواهند بفروشند اینان که هر کاری دوست داشتن و دارند میکنند کسی هم نمیتواند حریفشان شود چرا که معاونین محترم دولت آقای روحانی بیشتر از توان سیاسی توان توجیه مردم و لاپوشی خطای خود را دارند. چه ارزان و چه گران کار خودشان را میکنند. مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر آل سعود مرگ بر انگلیس
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چوب حراج زدند به دستاوردهای دانشمندان شهید هسته ای .
  • ناشناس ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    آب سنگین محصول استراتژیک است و فروش آن به صلاح کشور نبود چه برسد به مفت فروشی آنهم به امریکای جهانخوار و غارتگر !
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    دارند خسارت بزرگی به کشور وارد میکنن...!!!!!! و حتی یه دونه از مشکلات مردم هم حل نشده در این دولت.
  • کامران ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    برجام باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و خسارت محض بود و دیگرهیچ !
  • محمد ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    حاجی فقط میگم صالحی! هر چیزی بگم فیلتر میشه ولی به خدا قسم از صالحی انتظار نبود!. جالبه پیش خودم می گفتم چمران هم محصل آمریکا بود ولی از اونا تاثیر نگرفت ولی این فرضیه من موقعی که مونیز و صالحی جوک می گفتن و می خندیدن به کلمه یاس تبدیل شد.صالحی تو چرا؟ مشرق نشر بده دیگه زیادی نگفتم خداییش
  • ناشناس ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    امشب سریال معمای شاه را نگاه می کردم رزم آرا میگفت ملی شدن صنعت نفت یعنی جنگ با انگلیس !! ناخودآگاه یاد حرف بعضی ها افتادم که میگفتن اگر برجام نبود جنگ میشد !! تاریخ در حال تکرار است اما این بار به ضرر منافع ملی ایران !
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    هنوز هم افکار عده ای از مردم ما در سطح مردم قاجاره ، بلکه کمتر
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    باور کنید حامیان روحانی این چبزها بهتر از شما می دانند اما معتقدند کار مهم روحانی حذف ابدئولوژی انقلاب از دستور کار جمهوری اسلامی و رابطه و همکرایی با آمریکا است. برای همین به او رای می دهند. دقت کنید که آینده کشور را بورژوا ها می سازند نه مستضعفان. از ابتدای انقلاب رسم بر این بود که انتخاباتها بیشتر با حضور عناصر مستضعف و فقیر حزب اللهی برگزار می شد و اقشار مرفه در آن شرکت نمی کردند جز در بعضی انتخاباتها مثل انتخابات 88. اما از سال 92 به بعد وضعیت بر عکس شد. یعنی اقشار مرفه پرامید به لیبرالیزه کردن حاکمیت شرکت بیشتری در انتخابات نسبت به اقشار مستضعف دارند که عملا نسبت به انتخاباتها ناامید شده اند. این مساله به وضوح خود را در انتخابات تهران نشان داد. انتخابات سال 88 یک نقطه عطف بود. آن نگاه سنتی به انتخابات را فراموش کنید.
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    دستاورد دولت قبل رو به نابودی کشیدن.!!!!
  • برجام خسارت محض ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    برجام یعنی برنامه جامع باج دادن به کدخدای شیاطین
  • مهران ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    آقای عراقچی شما اگر تاجر آب سنگین نیستی باید با یک نفر تاجر اینکار مشورت میکردی . شما اگر خانه تون را هم بخواهید بفروشید قیمت نگرفته میفروشید ؟!!
  • ناشناس ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چه تضمینی وجود دارد که امریکا پول آب سنگین فروخته شده ایران را نقدا"پرداخت کند و دلارها بلوکه و غارت نشود ؟!
  • رامین ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    بسه دیگه شماها شورشو در آوردید.درد و بلای کابینه ی مومن و تحصیلکرده و باشخصیت دولت بخوره تو سر شما رسانه های انحصارطلب و اقتدارگرا و دلواپس.
  • ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    عزیزم دستاورد چیزی است که برای مردم ارزش داشته باشد. اگر جایی از دنیا مردم برای طلا ارزش قایل نباشند اگر معادن طلا را هم داشته باشند برایشان مثل ریگ بی ارزش است. دستاورد زمانی دستاورد است که مردم آن را بخواهند. حال آنکه مردم دیروز برای سومین بار فریاد زدند رابطه با آمریکا و ... را می خواهند نه دانش هسته ای را.
  • ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    این همش روی هم چندهزاردلار! ارزون فروشیه ولی اینکه نفت ایران رو با صدتا واسطه و باج و پورسانت میفروختید (و از اخر هم شندرغازی که می موند رو زنجانی ها و العقیلی ها میخوردند) ارزون فروشی نبود!!!
  • یوسف بهلولی ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام و اما بعد.... مومن بدی ها را می بیند اما چون توان اصلاح ندارد قلبش از درون چون نمک در آب حل می شود. ان الله مع الصابرین
  • مهدی از قم ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اونی که نفت و گاز را ارزان میفروشه قرداد کرسنت و استات اول است عزیز دل
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    برادر من یعنی ما بشینیم و ببینیم اموالمون داره غارت میشه و فقط قلبمون توی آب نمک آب شه؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    انتخابات که برعکس ادعای دروغ شما کاملا پنجاه پنجاه شد! محض اطلاع شما هیچ کشوری هم امنیت ملی رو به رای مردم نمی زارن! انرژی هسته ای!!!!! شما هنوز فرق غنی سازی با انرژی یه راکتور قدرت رو نمی دونی.....
  • روستایی بیچاره ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    امریکایها مردم ایران رو تحریم کرد که زیر فشار همین کار رو بکنن یعنی یا باید به امریکا رای بدن یا تحریم تر بشن..چندان ربطی هم به ادعاهای شما نداره چون تقریبا در تمام کشورهای دنیا طبقه ضعیف و متوسط 90 درصد مردم هستن تا اون اقلیت همیشه میلیادر در نظام سرمایه داری امروز جهان....
  • حقیقت ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرق سلام: ای همه بگیر وببند وجیغ وداد در مجلس وجلسات گوناگون .اخرش هم بزرگ ترین خیانت به مملکت وشهدا ء صورت گرفت
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چند سال دیگه معلوم میشه که در ازای تقدیم کردن انرژی هسته ای و فراورده های آن اقایون چه چیزی از کدخدا گرفته اند
  • شپلوتكا ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    ميگه طرف خورد يه آب هم روش!! حالا ديدن آمريكا پولهاي ايران را خورده اينا امدند يه آب هم دادند كه روش بخوره بره پائين! به نظر شما اينكار بديه!!
  • فرهاد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    یک کشور را در هشت سال نکبت بار به تاراج بردن صداتون درنیومد حالا واسه ما کارشناس آب سنگین شدین؟ اصلا فرق آب سنگین با آب معدنی را میدونین که ابراز فضل می کنین؟
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    نفوذی ها به کشور لطمه دارند وارد میکنند
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    لعنت بر نفوذی ها
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    آقا رامین زیاد عصبی نباش - حقیقت تلخ است - کتاب "تماس" را اگر بخوانی جوابت را پیدا میکنی. بشرط آنکه دنبال حقیقت باشی
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    در چند سایت درج شده بود بیش 14 میلیارد دلار محکومیت بابت قرارداد کرسنت داشته ایم که دولت آن را رسانه ای نکرده است. اگر درست باشد بابای آقازاده مفسد اقتصادی این خسارت را باید بدهد؟ آیا پنهان کردن فساد کرسنت توسط آقازاده مفسد اقتصادی خیانت به مردم نیست؟
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کتاب "تماس" را بخوانید تکرارتاریخ را بهتر لمس خواهید کرد
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کتاب "تماس" را بخوانید.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کتاب "تماس" را اگر بخوانید میبینید که بهتر از این نباید انتظار داشت
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کتاب "تماس" را بخوانید جواب خوبی پیدا میکنید
  • بهروز ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    فساد با ایشالا و ماشالا درست نمیشه !
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    درد و بلای این باصطلاح با شخصیتها و باسوادهایی که مملکت را به این روز انداخته اند بخوره تو کاسه سر تو و امثال تو
  • محمد ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    آدم تحصیلکرده ومومن زیاده آدم بابصیرت کمه، لااقل اگر اطلاعاتتون کمه گوش کنید که آمریکائیها چه تعریف وتمجیدی ازاین کابینه به اصطلاح مومن وتحصیلکرده شما میکنه
  • حسن ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    آقای کارشناس شما بفرمائید فرقش چیه لااقل یه حرف از خودت بزن ، حرف تکراری سخنگوی کدخدارا نزن
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    تكرار خزعبلات
  • ایرونی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    پروژه نفوذ و برجامهای سریالی در حال اجرا شدن هستند. ما ملت باید بصیرت داشته باشیم و در انتخابات سال آینده به پایمال کنندگان خون شهدا و عاملان خفت و خواری ایران عزیز در سیاست خارجی و دروغگویان رأی ندهیم.
  • حسن ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    وااای چی شد که اینجوری یه شبه این همه خسارت به بار اومد چی شد یه شبه معاونین عزیز دست و دل باز شدن وااااااای به کجا چنین شتابان آقا مگه رو دستتون باد کرده آقا مگه ما زیاد داریم که اینجوری میفروشید آقا مگه دوباره نیروگاهی داریم که تولیدش کنه وااااای بخدا سرم گیج رفت
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    خدایی قرار نیست کسی کاری بکنه؟....
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    من نمیدونم اینهای که مخالفت داشتند با برجام پس چرا در انتخابات اکثر صندلیها را اصلاحات تصاحب شدند نمی دونم مردم نمی دونن یا خودمون زدیم به بیخالی
  • کیان ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چهارشنبه رهبر انقلاب فرمودند: من صدها بار گفتم که آمریکا قابل اعتماد نیست، ولی کو گوش شنوا. بعضی وقتها شک می کنم که مبادا بنی صدر دیگری در کار باشد. بحث خرمشهر و گوش نکردن به نصایح و بعد محاصره آبادان و باز هم فرصت دادن به دشمن و....
  • کیان ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    تضمین؟ کدام تضمین؟ آمریکا هرکار دلش می خواهد میکند. مگر برجام تضمین داشت که این هم داشته باشد. در قاجار هم این چنین سرمایه مملکت به حراج گذاشته نشد. احتمالا آن دو میلیارد دلار کم بوده دارند کسری آن را با آب سنگین جبران می کنند. آقای ظریف هم که در حال نامه نگاری است.
  • کیان ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    رامین جان چشمات بسته است؟ از بس که این آهنگ "چشام بسته است" رو خوندی دیگه انگار هیچی رو نمی بینی. پسرک پول رو خوردن، هی هی، هسته ای رو بردن، هی هی، بهمون خندیدن، هی هی....
  • کیان ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اوباما گفت که پیچ و مهره ها رو باز میکنه، داره به حرفش عمل میکنه. ولی خب خاکریز به خاکریز. ما تا امروز همش به شاههای قاجار بد و بیراه می گفتیم که خیلی بی لیاقت بودن، الان یه چیزی بدتراز اون سرمون اومد، سرمایه ما به همراه عزت ما در حال ضایع شدنه.
  • حميد ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چهره ي خائنين خيلي وقته مشخص شده ولي اکثريت جامعه کور و کر هستند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    عراقچی در شبکه خبر:با اینکه راکتور اراک فعلا از فعالیت خارج شده اما کارخانه ی آب سنگین اراک همچنان با ظرفیت خوب کار میکند لذا همچنان در حال تولیداست و جای نگرانی نیست.(نقل به مضمون)
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    الهی هر کس که به وطن و ملت خودش خیانت میکند رسوای عالم شود .
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    پیف پیف نفت بو میده ... چقدر شبیه حرف انگلیسی هاست .... مگه قراره هرکی قبلا حرف نزده الان لالمونی بگیره دزدی دزدیه و بی کفایتی هم ایضا
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    خدا یا تمام مسلمین را شفا عنایت فرما
  • حمیدان ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا بعضی ها سرشان زیر برفه مگر نمی بینید آمریکا چه امتیاز هایی با هیله گری بدست می آورد فروش ذخایر آب سنگین به زیر قیمت اشتباه بزرگیه و مجلس باید به دولت هشدار بدهد که چنین حرکتی زیان باری تکرار نشود
  • حمیدان ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کار از کتاب خواندن گذشته اخوی . دولت مشکل ضعف مدیریتی دارد شما نسنجیده صحبت نکن از موقعی که دولت روحانی استقرار پیدا کرده فقط آمریکا سود برده
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    در شگفتم که یه عده چقدر بی سواد هستن. این منبع خارجی که مشرق به عنوان مرجع بهش استناد کرده (Quora) در واقع یک سایت پرسش و پاسخ آزاد هست. ضمن اینکه پاسخ مربوط به اول ژانویه 2015 هست یعنی تقریباً 16 ماه پیش که قیمت خود UF6 تقریباً 40 درصد بالاتر از الان بوده. منابع داخلیش هم که ماجرای روباه و شاهدش هست!!! منتشر نکردی هم طوری نیست، نوشتم که خودت بخونی تا فکر نکنی همه مردم ببو هستن!
  • حمیدان ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    همینطوره .
  • تازه مسلمان نروژی ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    ملت 9دی کجاست؟
  • نسل اول انقلاب ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    به ناشناس04:44 مردم ایران اگر رابطه با امریکا را میخواستن که انقلاب نمی کردند ! شاه ملعون بر سرکار بود و امریکایی ها 50 درصد نفت ایران را مفت می بردند و برنج و مرغ امریکایی بهمون میدادند و با کاپیتولاسیون هم تحقیرمون می کردند.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    وقتی نفت ملی شد به دلیل نبود زیرساخت صنعتی و تحریم نفت ایران، اوضاع اقتصادی خوب نبود و دولت اوراق قرضه منتشر کرد. انگلیس این جنگ را اینگونه آغاز کرد عزیز! پدربزرگم آن موقع رقم درشتی برای کمک به دولت مصدق، از این اوراق خریداری کرد. فیلم خوبه اما تاریخ را درست بخوان و البته باید در آن تعقل کرد.
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    برجام باعث کاهش قیمت نفت شد و در عرض 2 سال کشور 50 میلیارد دلار از این بابت متضرر شد.
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    50 میلیارد دلار بابت جریمه و عدم النفع کرسنت متضرر شدیم و 50 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت که نتیجه برجام بود و این 2 میلیارد دلار( 7 هزار میلیارد تومان )غارت شده را هم بهش اضافه کن و این نتیجه عملکرد دولت های اصلاح طلب است .
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چرت و پرت نگو.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    زنجیر انسانی چطوره؟
  • ناشناس ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    وقتی قلب راکتور اراک را بتن ریختن چگونه آب سنگین تولید می شود ؟!!
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • کیان ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    ایول به محمد. در مورد چمران حرف خیلی خوبی زد. چرا چمران و امثال چمرانها که در آمریکا تحصیل کردند به خاطر اسلام آن همه رشادتها و شجاعتها نشان دادند و اثری از خودباختگی در آنها دیده نشد. چقدر ما رزمنده در جبهه داشتیم که از آمریکا آمدند تا از اسلام و انقلاب دفاع کنند و اصلا هیچ تمایلی به رابطه با شیطان بزرگ نداشتند. اصلا مگر میشود با شیطان رابطه داشت؟
  • تایر درجه دو سمند ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    من اگه جای روحانی بودم با این همه سنگ اندازی جلو کار دولت درجا استفعا میدادم نشد این آقا یه کاری رو انجام بده و بعضیا بهش گیر ندن
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    الناس عبیدالدنیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس