دیوید که به عنوان پژوهشگر و با ادعای تحقیق علمی در مورد چین به این کشور آمده، با این دختر که در «سازمان تبلیغات خارجی» چین مشغول به کار است، وارد ماجرای عاشقانه‌ای می‌شود که به یک پرونده امنیت ملی ختم می‌شود.

گروه جنگ نرم مشرق- دولت چین با انتشار داستان مصور یا کُمیک‌استریپ به عنوان آگهی عمومی، به کارمندان دولتی مبنی بر دوری از افراد خارجی که می‌توانند جاسوس باشند، اخطار داده است.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند ///  در حال ویرایش
دولت چین این داستان مصور را به مناسبت «روز آموزش امنیت ملی» در معابر عمومی شهرهای مختلف این کشور نصب کرده است

مسئله نفوذ و جاسوسی جزو دغدغه‌های اصلی کشورهای قدرت‌مند و تاثیرگذار یا کشورهای دارای ثروت‌های طبیعی محسوب می‌شود که هریک از این کشورها راه‌های مختلفی را برای مقابله با این نفوذ با رویکرد امنیتی در نظر می‌گیرند. در واقع اقدامات ضدجاسوسی برای زمانی است که اقدام جاسوسی واقع شده اما مهم‌تر از اقدام سلبی، جلوگیری از وقوع اقدام جاسوسی و نفوذ است که باید با رویکرد ایجابی مانند آموزش همگانی و از طریق فرهنگی انجام پذیرد.

دولت چین نیز بر همین اساس به فکر پیشگیری افتاده و در روزی که در چین به «روز آموزش امنیت ملی» مشهور است، داستان مصوری در 16 قسمت جهت آگاهی بخشیدن به کارمندان در رابطه با اهمیت محرمانه بودن مسائل ملی و آشنایی با قوانین مقابله با جاسوسی توسط خارجی‌ها در معابر عمومی شهرهای مختلف چین نصب کرده است.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند ///  در حال ویرایش
قدامات ضدجاسوسی برای زمانی است که اقدام جاسوسی واقع شده اما مهم‌تر از اقدام سلبی، جلوگیری از وقوع اقدام جاسوسی و نفوذ است که باید با رویکرد ایجابی مانند آموزش همگانی و از طریق فرهنگی انجام پذیرد

این داسان مصور با عنوان «عشق خطرناک» به شرح زندگی یک کارمند دولتی زن به نام «شیائو لی» یا «لی کوچولو» می‌پردازد که در یک میهمانی ترتیب‌داده شده توسط یکی از دوستان خارجی، با شخصی به نام «دیوید» که به عنوان پژوهشگر و با ادعای تحقیق علمی در مورد چین به این کشور آمده، آشنا می‌شود.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

نام من دیوید است و برای پژوهش علمی در مورد چین به کشور شما آمده‌ام. خیلی از همنشینی با شما لذت می‌برم.


وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

دیوید: «لطفا همه خود را معرفی کنید و مختصری در مورد کارتان بگویید. از این خانم زیبا شروع می‌کنیم».
لی: «اوه، بله حتما».


درست همانند قصه‌های کلاسیک، "لی" که در «سازمان تبلیغات خارجی» مشغول به کار است، وارد ماجرای عاشقانه با "دیوید" می‌شود. دیوید شروع به تخلیه اطلاعاتی لی در مورد اینکه او در محل کار چه می‌کند و سازمانش در حال انجام چه کارهایی است، می‌کند. لی که عشق و پُز داشتن دوست خارجی رمانتیک و خوشتیپ، چشم عقل‌اش را کور کرده، اصلا توجهی به حرکت زیرپوستی دیوید ندارد.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

لی: «داشتن یک دوست خارجی رمانتیک و بااستعداد و خوشتیپ چقدر خوب است»


دیوید پس از مدتی لی را قانع می‌کند که منابع داخلی از محل کارش را در اختیار او بگذارد؛ چرا که برای نوشتن مقاله‌های علمی خیلی می‌تواند به او کمک کند.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

دیوید: «عزیزم! آن منابع داخلی را برایم تهیه کن تا بتوانم نگاهی در آنها کنم و مقاله‌های علمی‌ام را آماده کنم»
لی: «من نمی‌توانم این کار را بکنم دیوید. این اسناد، محرمانه است»


وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

دیوید: «عزیزم! بعد از این مدت هنوز من را غریبه می‌دانی. فقط می‌خواهم برای کار پژوهشم یک نگاهی به آنها داشته باشم»
لی: «خیلی خب، باشه»


وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

لی: «این هم یک نسخه کپی از آن چیزی که می‌خواستی. فقط سریعا به من بازگردان»
دیوید: «به روی چشمم عزیزم»


سرانجام پس از باخبر شدن پلیس از جریان، دیوید که یک جاسوس خارجی بود، از مهلکه گریخت و «شیائو لی» ماند و دستبند‌های پلیس امنیت ملی.

وقتی‌ چینی‌ها نفوذ را جدی می‌گیرند

لی: «باور کنید من نمی‌دانستم که او یک جاسوس است»
مامور پلیس: «شما سطحی از اطلاعات ملی را در اختیار او قرار دادید و عملا قانون کشور را نقض کردید»


در پایان این داستان مصور، هر گونه تبادل، خرید، و فروش اطلاعات ملی جرم اعلام شده و نسبت به آن به شدت اخطار داده شده است. طبق قانون چین، جریمه چنین جرمی، از 10 سال حبس یا در صورت احراز درجه خیلی محرمانه بودن اسناد، حبس ابد خواهد بود.

ظهور چین به‌عنوان قدرت جهانی و مراودات گسترده اقتصادی که این کشور با بسیاری از کشورهای جهان دارد، در حالی چین را به یکی از سوژه‌های جذاب جاسوسی تبدیل کرده که بسیاری از افراد خارجی با انگیزه‌های مختلف وارد این کشور می‌شوند؛ این اتفاق موجب شده که چین در مقابل نفوذ و جاسوسی آسیب‌پذیر شود که همین امر دولت این کشور را به آموزش همگانی برای مقابله با آن سوق داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    ای مشرق عتیقه چرا لباسهای شیائو لی را منشوری نکرده ای... وای بر تو...
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    نفوذ اگه تو همه کشورها مدنظر قرار ميگرفت الان جهانی به دور از تروریست رو شاهد بودیم؛ کشورهای عربی به دلیل نداشتن اتحاد و شعور سیاسی بی جهت به جون هم افتادن و منطقه رو نا امن کردن و کشور های قدرتمند مثل آمریکا، انگلیس و....سود زیادی دارن میبرن از این نا امنی!!!
  • پری مجرد38ساله ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    چرا ما خانم ها آخهههههههههه چراااااااااااا
  • sina ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    اینجوری به مردم آموزش میدند...نه مثل صدا سیمای ما!
  • مهدی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    مشرق جون داری عکسهای مبتذل چاپ میکنیا حداقل قسمتهای منشوری عکسها رو شطرنجیشون میکردی!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    اینکار بیشتر خارجی هراسی است تا آموزش امنیتی. در واقع معمولا جاسوس ها از بین خود هموطنان انتخاب می شوند. یا حداکثر از بین افراد دو تابعیتی. در درجه بعد جاسوسان از بین افراد ملیتهایی هستند که شما روی آنها حساس نباشید. اما اینکه خیال کنید جاسوسی به این راحتی است که یک آمریکایی بیاید از شما اطلاعات بخواهد نهایت ساده لوحی است.
  • سبحان ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    نفوذ یه واقعیته , باید جلوش وایساد بدون توجه به افراد ساده لوح
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    پسر این عالیه....چرا ما از این تاکتیک استفاده نکنیم.....(هرچند از ارگان های دولتی که انتظاری نمیره ، مگر اینکه برو بچه های حزب الهی یه کاری بکنن ، گروه رسانه ای اوج یا...)
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    با نمک بود
  • پری ترشیده ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    هووووووووووووووو شلخته جون کامنت ها رو بزار
  • یوسف بهلولی ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    با سلام با وجود تغییر نگرش کلی در سیاست کلان چین باید منتظر تغییرات عمده در پدافند اطلاعاتی خصوصا در سطح عمومی باشیم زیرا ایران این کار را انجام داده و تا حالا که الحمدالله جواب داده (البته در سطح عمومی با تفاوتهایی ) و چین هم از مدلهای موفق الگو برداری میکنه.
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    خارجی هراسی؟؟؟؟این موضوع تو ایران صدق نمیکنه داداش ،تو کره شمالی شاید...در ثانی ، برو بخون ببین که بعضی از اساتید دانشگاهی چجوری افتادن تو دامه پژوهشگرنما ها(جاسوس ها)....
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    یعنی شما با این نقاشیها هم احساساتت جریحه دار شد؟؟؟؟؟ جل الخالق!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس