کد خبر 563130
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

کمیته حقیقت‌یاب کنگره، در بیانیه‌ای دخالت دولت عربستان را در حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا انکار کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از الخلیج الجدید، رؤسای مشترک کمیته "حقیقت یاب 11 سپتامبر" در آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد عربستان سعودی هیچ دخالتی در حوادث 11 سپتامبر نداشته است.

"تام کین" --حاکم سابق ایالت نیوجرسی-- و "لی هامیلتون" --نماینده  سابق مجلس نمایندگان -- این کشور که به طور مشترک ریاست کمیته حقیقت یاب را بر عهده دارند در این بیانیه اعلام کردند اگرچه 19 نفر از مهاجمان تابعیت عربستانی داشتند، در تحقیقات خود به هیچ سند و نشانه ای از دخالت عربستان در حوادث 11 سپتامبر دست نیافته اند.

این کمیته همچنین خواستار افشا و انتشار گزارش 28 صفحه ای دولت آمریکا شد.

در این بیانیه که روزنامه "واشینگتن تایمز" منتشر کرد، آمده است: "ما در بررسی های خود به یک امام جمعه عربستانی برخورد کردیم که کارمند دولت است. این فرد "فهد ثمیری" نام دارد و در زمان حملات 11 سپتامبر در آمریکا حضور داشت. ما در عربستان با وی دیدار کردیم و مشخص شد او هیچ مشارکتی در این حملات نداشته است. ثمیری تنها کسی است که در گزارش 28 صفحه ای دولت مورد توجه و ابهام است و  اختلاف نظر زیادی در بر سر او وجود دارد."

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: "عربستان مدت های طولانی در معرض حملات افراط گراها قرار داشت. این موضوع از عربستان یک هم پیمان قوی برای آمریکا در مبارزه با تروریسم ساخت. دو نفر از کارمندان سعودی نیز در درگیری با عناصر "القاعده" کشته شدند."

در تحولی دیگر، رهبر دموکرات‌های کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار بخش های سری گزارش 28 صفحه ‌ی دولت شد. این بخش های سری گزارش، اختلافات زیادی را در آمریکا ایجاد کرده است.

 برخی معتقدند باید جزئیات این گزارش منتشر شود تا مردم آمریکا بتوانند از دولت عربستان تقاضای غرامت کنند. در همین حین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار بازنگری در قانون و تصویب طرحی شد که به موجب آن آمریکایی ها می توانند از  دولت عربستان تقاضای ضرر و زیان کنند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد رئیس جمهور این طرح را که کنگره در صدد تصویب آن است، رد خواهد کرد. این در حالی است که رسانه های آمریکا پیشتر اعلام کردند عربستان سعودی، اوباما و اعضای کنگره را به فروش دارایی های آمریکا تهدید کرده است. ارزش این دارایی هابالغ بر صدها میلیارد دلار می باشد.
 
در صورتی که نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب این طرح رأی مثبت دهند، دادگاه های این کشور می توانند نمایندگان عربستان سعودی را در خصوص حوادث 11 سپتامبر بازخواست کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ali ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اینجوری که بوش میاد اخرسر میندازنش گردن ایران و دوباره پولهای بلوکه شده ایران رو ضبط میکنند!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس