عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه خصومت‌های بین ایران و آمریکا وجود دارد و برطرف نشده، گفت: باقی ماندن تحریم دلار هم خواست ماست هم خواست آمریکا.

باقی ماندن تحریم دلار هم خواست ماست هم خواست آمریکا/ قرار نیست برجام خصومت ما و آمریکا را برطرف کندبه گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح سفر تیم هسته‌ای به نیویورک و برگزاری سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام بین ایران و ١+٥ در وین پرداخت.

وی در خصوص اظهارات سیف درباره برجام گفت: ما در اجرای برجام در قسمت رفع تحریم‌ها در برخی از حوزه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم در حوزه بانکی با چند مشکل مواجه هستیم.

عراقچی در بیان مشکلات در حوزه بانکی عنوان کرد: دلایل آن متعدد است.اگر چه روند رو به جلویی است، اما این روند کند است. یکی از مهمترین دلایل کارشکنی‌ها و عدم تسهیل مناسب روابط بانکی است که باید بعد از برجام برای ایران برقرار شود و مشکلاتی که بانک‌های خارجی با آن مواجهند و نگرانی‌هایی که دارند، تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه و نقش وزارت خزانه داری آمریکا و اوفک که تا به حال به اعتقاد ما نقش مثبتی نبوده است.

معاون وزیر خارجه همچنین به سفر سیف به نیویورک پرداخت و افزود: آقای سیف در سفر به نیویورک دو ملاقات خوب داشتند، با مسئولان آمریکایی و مسئول خزانه داری آمریکا. آقای سیف در سفر به آمریکا به دنبال دیپلماسی بانکی بودند و در دیپلماسی لحن صحبت با مخاطب خارجی فرق می‌کند و سیف به دنبال تسهیل روابط بانکی با بانک‌های خارجی بودند و طبیعی است که باید از ادبیات خاصی برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: نباید از این صحبت ها در داخل گونه ای دیگر برداشت شود و این مشکلی است که همواره دیپلمات ها در صحبت با طرف خارجی داشته‌اند و نباید از صحبت‌های دیپلمات‌ها به عنوان ابزاری در داخل سوء استفاده شود.

عراقچی افزود: نباید یک دیپلمات در صحنه عمل نگران حرف زدن با طرف خارجی باشد.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ایشان باید با این قدرت با طرف آمریکایی صحبت می‌کردند و کار درستی کرده‌اند. اگر بخواهیم این صحبت‌ها را در رابطه با مخاطب داخلی در نظر بگیریم درست نیست و برجام دستاورد داشته است.

وی با بیان اینکه ما با دشمن مشغول نبرد هستیم، عنوان کرد: دیپلمات برای رسیدن به اهداف خود در صحنه عمل مسلما از ادبیات خاصی استفاده می‌کند، آقای سیف در فشاری که به طرف آمریکایی ایجاد کردند و همچنین فشاری که ظریف به وزیر خارجه آمریکا داشت منجر به موضع گیری کری در روز جمعه شد که اعلام کرد بانک‌ها مشکلی برای همکاری با ایران ندارند و هر سوالی در این زمینه دارند از ما بپرسند و این نتیجه فشار‌های ما در این مدت بوده که طرف آمریکایی را وادار کرده‌ایم که به جز برداشتن تحریم، این اطمینان را به دنیا بدهد که مشکلی برای همکاری با ایران وجود نداشته است.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه یکسری دارایی در خارج از کشور داریم و این صاحبان مختلفی هم دارد و برخی به صورت سپرده است، اظهار داشت: این پول‌ها همه بلوکه شده بود و بعد از برجام آزاد شد. اینها در عمل با مشکلاتی مواجه بود نباید به جوسازی و فضا‌سازی آمریکایی‌ها توجه کرد، نه آن زمان که ارقام بالا اعلام می‌کردند چه الان مهم این است که اموال ما از بلوکه بودن خارج شده، اما در نقل و انتقال آن مشکلاتی وجود دارد.

وی عنوان کرد: من نمی‌گویم همه چیز به سهولت در حال انجام است، مشکلاتی وجود دارد اما آمریکایی‌ها نقش مثبتی تاکنون نداشته‌اند.

معاون وزیر خارجه در خصوص فروش نفت نیز گفت: نفتی به ژاپن می‌فروشیم و ین دریافت می‌کنیم تمام این مبالغ قابل دریافت است، الان فروش نفت ما در خیلی از حوزه‌ها قابل دسترسی و نقل و انتقال است.

عراقچی در عین حال یادآور شد: معنی اینکه پول ما قابل دسترسی بشود به معنی این نیست که حتما به صورت اسکناس وارد ایران شود و هنوز کاملا به شرایط قبل از تحریم بازنگشته‌ایم و این امر زمان می‌برد و برای اتصال به شبکه بانکی بین‌المللی نیاز به زمان داریم.

معاون ظریف گفت: ما 10 سال از این شبکه بانکی منقطع بودیم و در این 10 سال تحولاتی صورت گرفته و زمان می‌برد تا ما به شرایط جدید که برای مقابله با پول شویی و مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد هماهنگ شویم. روند هم روند خوبی است، اما سرعت آن از آنچه انتظار داشتیم، کمتر است.

عراقچی در ادامه درباره تحریم دلار با بیان اینکه تحریم دلار و تحریم استفاده از سیستم مالی آمریکا جزو تحریم هسته‌ای نیست و ریشه آن به تحریم‌های اولیه برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: این غیر هسته‌ای است و این تحریم وجود دارد و طبق برجام هم برداشته نمی‌شود و خود ما هم مایل به استفاده از این سیستم نیستیم و یکی از اهداف ما بعد از انقلاب این بوده که خودمان را از وابستگی به دلار نجات دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ورود به سیستم مالی آمریکا خطرات خود را دارد و یک نمونه آن را در همین روزها دیده‌ایم به حکم دادگاه عالی آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: البته اقدام آمریکا‌یی‌ها خصومت آمیز است و اقدام محکومی است و ما نباید پول‌های خود را وارد سیستم مالی آمریکا کنیم بنا به همین خطرات.

عراقچی با بیان اینکه ماندن تحریم دلار هم خواست ماست هم خواست آمریکا، عنوان کرد: کشورهایی که می‌خواهند با ما کار کنند باید به دنبال راه‌های جایگزین باشند و این هم به نفع ما هم به نفع آنهاست.
معاون وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: صراحتا گفته‌ایم که آمریکا کارشکنی می‌کند و خطاب جان کری به بانک‌های غیر آمریکایی است و می‌خواهد سردرگمی در بانک‌های خارجی را جبران کند.

عراقچی با بیان اینکه حل مشکلات بانکی روند مناسبی دارد اما زمان‌بر خواهد بود، اظهار داشت: این فعال شدن مجدد به نظر ما از سرعت خوبی برخوردار نبوده، اما امیدوار هستیم بازگشت روابط بانکی به قبل از تحریم‌ها سرعت بگیرد.

*قرار نیست برجام خصومت ما را با آمریکا برطرف کند
وی ادامه داد: اقدام آمریکا اقدامی کاملا خصومت‌آمیز است و خصومت‌های ما با آمریکا کاملا پابرجاست و برجام قرار نیست خصومت ما را با آمریکا برطرف کند و ماهیت رابطه ما با آمریکا تغییر نکرده و آنها هم کماکان به دشمنی خود ادامه می‌دهند.

عراقچی گفت: تعجب می‌کنم از دوستانی که انتظار دوستی با آمریکا بعد از برجام را داشته‌اند! این هدف ما و دولت نبوده و ما فقط موضوع هسته‌ای را پیگیری کرده‌ایم و ماهیت دشمن تغییری نکرده است.

معاون وزیر خارجه احکام دادگاه‌های آمریکایی را در این زمینه کاملا بی اعتبار خواند و گفت: این یک راهزنی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: این امر به دلیل بی احتیاطی صورت گرفته و اموال ایران در بانکی که به دولت آمریکا امکان مصادره کردن آن را داشته گذاشته شده و بی احتیاطی دوم این بوده که ما وکیل گرفته و در این دادگاه شرکت کرده‌ایم و این به معنای به رسمیت شناختن این دادگاه است و طبق مصوبه شورای امنیت ملی حضور ما در دادگاه‌های آمریکا ممنوع است. شاید در زمان خودش برای حضور در این دادگاه مجوز گرفته شده است و در مقطع خود با وزارت خارجه نیز مشورتی در این زمینه نشده بود.
وی اضافه کرد: در این زمینه به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران یادداشت داده و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که ما نباید وارد سیستم مالی آمریکا شویم و اینکه در گذشته این کار شده ممکن است که ما در عمل اشتباهی را بکنیم و همه در این اشتباهات سهیم هستیم و باید از این تجربه استفاده کنیم و این اشتباه را تکرار نکنیم.

عراقچی با ذکر این نکته که دادگاه‌های ایران هم متقابلا احکامی را علیه آمریکا صادر کرده‌اند، یادآور شد: اما دسترسی ما به اموال آمریکا وجود ندارد.

معاون ظریف با بیان اینکه روحانی دستور تشکیل ستاد برای بررسی این موضوع را داده است، خاطرنشان کرد: ما همه موارد را به هیئت نظارت بر برجام گزارش می‌کنیم و تشخیص اینکه آیا نقض برجام صورت گرفته و تصمیمی در خصوص اینکه چه اقدامی صورت بگیرد بر عهده این هیأت است و هرگاه ضرورت داشته باشد این هیأت تشکیل می‌شود و مصوبات آن هم به رهبری گزارش داده می‌شود.

وی گفت: طبق وظیفه خود در موعد سه ماهه گزارش خود را به مجلس ارسال کردیم.

عراقچی در خصوص سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام در وین اظهار داشت: نزدیک به دو ساعت در کمیسیون مشترک برجام در وین در خصوص برجام و تعهدات طرف مقابل صحبت کردیم در کمیسیون روز جمعه آیین کار برای گروه کاری نوشته شد و روال کار این است که ایران اگر احساس کند که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا نمی‌کند، می‌تواند به این گروه کار گزارش دهد. بحث‌هایی که در خصوص کوتاهی طرف مقابل در انجام تعهدات داشتیم در این کمیسیون به بحث گذاشتیم.

وی درباره آب سنگین اراک و قرارداد امضا شده با آمریکایی‌ها در وین برای فروش 32 تن آب سنگین با بیان اینکه تاکنون قریب به 200 تن آب سنگین تولید کرده‌ایم، اظهار داشت: در حال مذاکره با روس‌ها برای فروش 40 تن آب سنگین هستیم.

عراقچی ادامه داد: اینکه ما وارد بازار فروش آب سنگین شده‌ایم، امری مهم و مثبت است و اتفاقا با دلار معامله کردیم و قرار شده از طریق یک کشور ثالث پول را به ما بدهند.
وی در خصوص قیمت آب سنگین فروخته شده، اظهار داشت: من از قیمت آب سنگین اطلاع ندارم، اما تا جایی که در جریان هستم قیمتی که فروخته شده قیمتی است که هم اکنون در بازارهای بین‌المللی معامله می‌شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه تا الان نزدیک به 200 تن آب سنگین تولید کردیم که 130 تن آن را برای راکتور جدید اراک کنار خواهیم گذاشت، افزود: آمریکا مشتری اول خرید آب سنگین بود و روس‌ها و برخی کشورها هم خواهان مذاکره هستند. ما امروز فروشنده این کالای حساس و نادر هستیم و ما را به رسمیت شناخته‌اند.

معاون وزیر خارجه درباره برنامه موشکی ایران با تأکید مجدد بر اینکه سیستم موشکی ما قابل مذاکره و مصالحه نیست، عنوان کرد: اینکه موضوع موشکی را آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای وارد قطعنامه‌ها کردند و به شورای امنیت بردند، کار خطرناکی بود و یکی از دستاوردهای ما این بود که بحث موشکی را از بحث هسته‌ای جدا کردیم و خانم موگرینی در سفر خود به صراحت اعلام کردند که آزمایش موشکی نقض برجام نیست.
وی خاطرنشان کرد: بحث موشکی در حاشیه امنیت است. موضع ما از روز اول مذاکرات این بود که هر کس خواسته به بحث موشکی اشاره کند اجازه نداده‌ایم. 

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات درباره مباحث دیگری غیر از هسته‌ای گفت‌وگو کردید؟ گفت: در طول مذاکرات در خصوص هیچ موضوع غیر هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده‌ایم به جز موضوع آزادی زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی که نهایتا به یک تبادل منجر شد.

وی درباره سفر اوباما به عربستان نیز عنوان کرد: در سال‌های گذشته مگر ناوهای آمریکا در منطقه نبوده‌اند و مانورهای نظامی برگزار نمی‌کردند و مگر در پایگاه‌های خود در کشور‌های خلیج فارس پایگاه‌ها‌ی خود را مجهز نکرده بودند، اما ما با توانمندی‌های نظامی خود آنها را از فکر تعرض به ایران پشیمان کرده‌ایم.

عراقچی در ادامه و در خصوص ملاقات ظریف و کری در نیویورک در هفته‌ای که گذشت نیز گفت: روز سه‌شنبه در ملاقات ظریف و کری یکسری از مشکلات بانکی را مطرح کردیم و قرار شد طرف آمریکایی بررسی کند و در ملاقات روز جمعه مطرح شود و کری قول داد که بیانیه‌ای را برای اطمینان بخشی به بانک‌های غیر آمریکایی آماده کند و امیدوارم صدا و سیما این صحبت‌ها را کاملا پخش کند.

وی درباره قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا مقابل پرچم طرف مقابل نیز عنوان کرد: تا جایی که من دیدم برنامه‌ای برای قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا در مقابل پرچم کشورهایشان صورت نگرفته بود و دو وزیر بدون برنامه ریزی و بدون دقت در مقابل پرچم‌ها قرار گرفتند.

عراقچی درباره انبار نگهداری آب سنگین ایران در عمان نیز خاطرنشان کرد: انباری در عمان برای ذخیره آب سنگین داریم و این برای سهولت کار بوده و اجباری از سوی آمریکا در کار نبوده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه درباره گزارش سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در گزارش به مجلس خیلی صادقانه وضعیت را ترسیم کرده‌ایم و گفته‌ایم در اراک و فردو و بحث همکاری‌های هسته‌ای چه اتفاقی افتاده و همه مسائل بانکی و نفت و مشکلات را توضیح داده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات رویکرد غیر سازنده آمریکا در حوزه بانکی است و نگرانی را در بانک‌های خارجی حفظ کرده و به همین دلیل رغبت بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران کم شده و این موضوع در جلسات ما با کری و ملاقات‌های من در وین و ملاقات دکتر سیف مطرح و سرعتی در این خصوص ایجاد شده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    تشکر می کنم واقعا که
  • ناشناس ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    وقتی ایران تمام تعهداتش رو در برجام با عجله و یکطرفه اجرا کرده است دیگر اهرم فشاری در دست نداریم که امریکا را ملزم به اجرای تعهداتش نماید.
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    در طول 3 سال گذشته میگفتن که امریکا با توافق هسته ای مهربان تر می شود ! اما حالا میگویند خصومت و دشمنی بر طرف نشده و اما نظر ما این است که امریکا گستاخ تر شده و به اموال ایران دستبرد میزند.
  • ناشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    قیمت آب سنگین از 600 تا 700 دلار به بالاست اما گویا به امریکایی ها یک سوم قیمت فروخته شده است !
  • دلواپس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    بله، قرار نبوده خصومت برطرف شود، قرار نبوده معاملات با دلار آزاد شود، قرار نبوده پولهای بلوکه شده برگردد، قرار نبوده از ما دزدی نکنند، فقط قرار بوده فروشنده مواد استراتژیکی مثال اورانیم غنی شده و آب سنگین باشیم (که هیچ کشور دیگری حاضر نیست آن را در مقیاس زیاد بفروشد). خلاصه اینکه قرار نبوده آب در دل کدخدا تکان بخورد، قرار بوده ما همه چیز هسته ای را در ایران خراب و آن موادی هم که به درد بقیه کشورها می خورد به آنها بدهیم. این است دست آورد برجام. چطور این فضاحت را برای نسلهای بعد توضیح دهیم؟
  • یوسف بهلولی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با سلام تناقض گویی تا کجا ؟ چطور میشود تبادل با دنیا تا برجام امضا نشده خوب است و ما از آن عقبیم اما به محض اینکه در بازی سیاسی برجام اشتباهات راهبردی کرده و دارائی های ما بلوکه شده و سوئیفت و یوتورن آزاد نمیشود چرخه دلاری اخ میشود و باید تفش کرد پس با این قانون یوتورن که همه کشورهای بدهکار به ایران ملزم قانونی و یا اجبار اکونوپولتیکی‏(سیاسی اقتصادی‏)به آن هستند چگونه پولهای ما را برمیگردانند آیا آب پاکی را خودمان روی دست خودمان نریخته ایم پس اگر اینگونه باشد چرا به آمریکا فشار میاوریم چون کاری از کسی ساخته نیست چون ما خودمان به آنها گرا داده ایم که ما دلار نمیخواهیم و یادمان باشد هرگاه اموال بلوکه شده خود را از دشمن خواستیم بدانیم ندهند بهتر است خود کفا میشویم تازه ۳۰ تن آب سنگین دیگر هم میدهیم تا آمریکا از رو برود و خجالت بکشد!‏ منتشر کن عواقبش رو با فراق بال پذیرا هستم. لبیک یا خامنه ای
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اهرم فشار لازم نیست. تمام سازوکارها توی برجام اومده.
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    امروز سالگرد لشکر کشی آمریکا به ایرانه. خصومت آمریکا خیلی وقته که هستش.
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    در مغازه این قیمته؟ سیب هم توی مزرعه 100 تومنه. توی مغازه میشه 1000 تومن.
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    فروش 32 تن آب سنگين به آمريکايي ها در ازاي مبلغ 8 ميليون 600 هزار دلار بيانگر آن است که مقامات وزارت خارجه هر کيلو آب سنگين را به فقط به قيمت 270 دلار به آمريکايي ها فروختند. اين در حالي است که قيمت آب سنگين در بازار بين المللي از 700 تا چند هزار دلار براي هر کيلو برآورد مي شود و بنابراين دولت رقمي معادل 50 ميليارد تا بيش از 150 ميليارد تومان به آمريکايي ها تخفيفی باج گونه داده است!
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    ایران میتواند مقابله به مثل کند و هر کشتی و نفتکش حامل بار به مقصد آمریکا یا متعلق به دولت آمریکا که از آبراه سرزمینی ایران در خلیج فارس میگذرد (با توجه به تنگه هرمز و موقعیت جزایر ناچار است که بگذرد) را توقیف کند. همین راهکار میتواند در مورد عبور بارهای هوایی متعلق به آمریکا انجام شود. این اقدام البته نیاز به جسارت ویژه دارد که از عهده نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران برمی آید. پشتوانه حقوقی آن نیز فراهم است. البته از دولت کلید انجام چنین کاری بسیار بعید است بهرحال رضایت کدخدا شرط اصلی بقای برجام بدفرجام و خسارت بار است
  • ناشناس ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عراقچی: 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    وقتی میگی کیلویی اینقدره یعنی خرده فروشی. مسلما قیمت عمده فروشی با خرده فروشی فرق داره. مثلا موز توی بازار مصرف ایران کیلیویی 6500 تومنه اما توی آفریقا یک دهم دلاره.
  • پیروزپ ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    بحث فروش آب سنگین نیست موضوع اینه که کلا تعهد دادن دیگه آب سنگینی توی کشور تو دست نظام نباشه و حالا تاکی راکتور طراحی بشه نصب بشه جالب تر اینکه برای اثبات حسن نیت شون آقایون آب سنگین رو بردن توی یک کشور میانجی مورد اعتماد دوطرف یعنی عمان که بگن ماحتی بفکراستفاده از همون هم نیستیم توی مخازن انبار کردن که وقتی مجری شبکه خبر اینو گفت عراقچی خودش رو بد جور جمع و جور کرد و مثل جوابای قبلی یه جواب سربالا داد که آره انبار کردیم توی عمان پول انبار داریش رو از همون فروش بدست میاریم جدا که عجب مڋاکره کننده هایی داریم
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب عراقچي فرموده اند" آقاي سيف بايد در آمريكا اينگونه صحبت كنند و حقايق تلخ برجام را به آمريكاييها يادآوري كننداما نبايد درايران از اين نتايج زيانبار صحبتي شود و انتقادي به ميان بيايد"!! اين يعني دشمنان ملت ايران ,محرم تر از خود ملتند! به زعم اين حضرات ميشه با ماست مالي كردن خرابكاريها و بدعهدي دشمنان ,ملت را از حقايق پشت پرده دور نگه داشت تا همچنان به بالا آمدن آفتاب تابان برجام اميدوار باشند!! واقعا" ملت را چي فرض كرده اند ,خدا عالمه.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اون موقع ما میشیم راهزن دم گردنه!
  • مهدی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    یعنی شما هنوز فکر میکنید آمریکایی ها به تعهداتشان عمل خواهند کرد ؟ آقای عراقچی لطفا توضیح دهید برجام که دارای صفات و القاب : افتخار سیاسی و حقوقی است و دستاورد بزرگ ، نعمت و انتقاد از آن کفران نعمت است ، فتح الفتوح ، معجزه قرن ، فتح بزرگتر از فتح خرمشهر ، هدیه خدا و ..... میباشد چطوری نوشته و منعقد شده که ایران تعهداتش را یک ماهه انجام میدهد ولی آمریکا هنوز بعد از سه ماه کاری نکرده و فقط روی کاغد تعهد داده و ما مجبوریم برای راضی کردن آمریکایی ها به اجرای تعهداتشان دوباره برویم و مذاکره کنیم ؟ مذاکره برای اجرای تعهد مذاکره قبل !!!!! اگر در این دور از مذاکرات آنها تعهدی دادند و عمل نکردند باز هم باید برای اجرای این تعهد مذاکره کنیم ؟ این که میشود دور باطل هی مذاکره برای مذاکره !!! سوال اساسی این است مگر ما نمیتوانیم مازاد آب سنگین را تا زمان فروش انبار کنیم ؟ نکنه نتیجه مذاکره اخیر همین بوده که ما حتی اجازه انبار آب سنگین مازاد را نداریم ؟ فکر نمیکنید این برای ایران خفت است ؟
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خاک توسرت تو که عرضه واقعیت مطالب برای مردم نداری همه را سانسور میکنی ..چرا سایت زدی ...عوضی؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    کی باشه که ایشالللللللللللللللللللللله این یک سال به شب بره که از این حقارتها خلاص بشیم.مرگ بهتر ازین ذلت است.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    میخواستم به مشرق سانسورچی خسته نباشید بگم. همین.
  • یوسف بهلولی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با سلام چرا نظرات سیاسی بنده رو منتشر نمیکنید ؟
  • بهناز ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    وقتی که ما بسیار شتاب زده و نه تدریجی خلاف خطوط قرمز حضرت آقا تعهدات خود را اجرای کردیم و برگ های برنده خود را از دست دادیم در موضع ضعف واقع شدیم و آمریکا در موضع قدرت حالا باید دست به امن آمریکا شد برای وادار نمودنش به انجام تهداتش.... و این عاقبت رعایت نکردن فرامین رهبری است
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    شناس 08:33 یعنی مرده اون شم اقتصادیت هستم که آب سنگین رو با موز مقایسه می‌کنی ...
  • مهدی ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    سازوکاری که توی برجام اومده دست ایران رو بسته تر کرده عزیزم.
  • مهدی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب ناشناس ۰۸:۳۳ : خودتم میفهمی چی میگی ؟ اینکه دوستمون بر مبنای کیلو حساب کرده برای درک وفهم بهتر برای شماست نه اینکه دولت کیلویی به طرف مقابل به صورت خردهف روشی فروخته...........عمدهف روخته..........قیمت در بازار جهانی هم برمبنای تنی 700 تا 1 میلیون دلاره.......... تبدیل به کیلو اگر میکنیم بخاطر این است که مطلب ساده تر و قابل فهم تر باشد ........خواهش میکنم قبل نظر دادن کمی دقت بفرمایید
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    متن برجام اون چیزی که آقای ظریف و آقای عراقچی میگن نیست
  • انقلابی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    فردا هم میگن مذاکره فقط یک گفتمان بود ماکه چیزی نمی خواستیم
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دقت کردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس