سرهنگ چارلز آلوین بکویث به عنوان بنیان‌گذار نیروی «دلتا» در نیروی زمینی ارتش آمریکا، فرماندهی عملیات پنجه عقاب را بر عهده داشت اما شکست در پروژه نجات جاسوسان آمریکایی، آینده و برنامه‌های نظامی‌اش را به طور کامل از بین برد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، عملیات "پنجه عقاب" و شکست مفتضحانه نیروهای ویژه آمریکا در صحرای طبس در کویر مرکزی ایران داستانی است که اکثر ایرانیان در سنین مختلف به صورت کم و بیش از آن اطلاع دارند. نیروهای عملیات ویژه آمریکا برای آزاد کردن گروگان های خود در لانه جاسوسی تهران، اقدام به یک عملیات سری و مخفیانه کردند که در صحرای طبس این عملیات با شکست مواجه و باعث عقب نشینی مفتضحانه آمریکایی ها از ایران شد؛ موضوعی که جوانب مختلف آن حکایت از اراده ای الهی برای حفظ و تداوم انقلاب و جمهوری اسلامی داشت.

اما شاید کمتر کسی در ایران توجهی به فرمانده میدانی عملیات پنجه عقاب داشته است. سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» شخصی بود که فرماندهی نیروهای مهاجم آمریکایی در ایران را بر عهده داشت. سرهنگ بکویث از جمله افسرانی مهم و تاثیرگذار در تاریخ ارتش آمریکا به حساب می آید و پایه گذار یکی از معروفترین یگان های ارتش آمریکا یعنی نیروی دلتا است.

آشنایی با فرمانده نظامیان مهاجم آمریکایی به ایران+عکس
سرهنگ چارلز آلوین بکویث

این نظامی آمریکایی، متولد شهر آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا به تاریخ 22 ژانویه 1929 میلادی است. او که از دوران مدرسه به بازی راگبی مشغول شده بود، در دوران تحصیل در دانشگاه جورجیا نیز این بازی را ادامه داد و حتی امکان حضور در لیگ حرفه ای راگبی آمریکا یعنی NFL را نیز داشت اما به ارتش پیوسته و در سال 1952 با درجه ستوان دومی خدمت خود را در نیروی زمینی ارتش آمریکا آغاز کرد.

از حضور در جنگ کره تا عملیات مخفی در ویتنام

بکویث خدمت خود را در زمان جنگ کره و در لشکر هفتم پیاده نظام آغاز کرده و بعد از مدتی به لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا انتقال یافت. وی سپس برای یگان عملیات ویژه داوطلب شده و پس از پایان دوره مدرسه رنجر، دوباره به جنوب شرق آسیا و این بار ویتنام اعزام شد. او در این دوره در عملیات های مخفی بر ضد مبارزان ویتنامی شرکت کرد و در سال 1962 به آمریکا بازگشت.

جنگنیدن در کنار SAS انگلستان

در سال 1962 و در جریان برنامه تعویض نیروها، او به یگان عملیات ویژه ارتش انگلستان SAS پیوسته و در طول یک سالی که در کنار این نیروها بود حتی به همراه انها در شبه جزیره مالایا در جنوب شرق آسیا بر علیه نیروهایی که بر علیه دولت مرکزی قیام کرده بودند نیز وارد جنگ شد و بعد از بازگشت از انگلستان ایده راه اندازی یگانی به مانند SAS انگلستان در ذهن او شکل گرفت.
 
او در سال 1965 میلادی به ویتنام بازگشت و در طی پروژه ای به نام "دلتا" تعدادی از نیروهای ویژه آمریکا را برای انجام عملیات در ویتنام انتخاب کرد. در اوایل سال 1966 میلادی وی در جریان یک درگیری، شدیدا مجروح و به آمریکا بازگردانده شد. قبل از بازگشت دوباره به ویتنام در سال 1968 وی فرماندهی بخشی از آموزش های مدرسه رنجر ارتش آمریکا در ایالت فلوریدا عهده دار شده و تغییراتی را در آن بر پایه تجربیات جنگ ویتنام ایجاد کرد.

آشنایی با فرمانده نظامیان مهاجم آمریکایی به ایران+عکس
چارلز آلوین بکویث در ویتنام

بعد از بازگشت به ویتنام در سال 1968 وی فرماندهی یگانی از لشکر 101 هوابرد را بر عهده گرفته و عملیات های زیادی را رهبری کرد. بین سالهای 1973 الی 1974 نیز در تایلند مستقر بوده و مدیریت بخشی از افرادی را بر عهده داشت که به دنیال نیروهای مفقود شده آمریکایی در جنوب شرق آسیا بودند.

بکویث در سال 1975 میلادی به فرماندهی مدرسه عملیات ویژه نیروی زمینی ارتش آمریکا منصوب شده و به درجه سرهنگ تمامی رسید. در دهه 1970 میلادی حجم حملات بر علیه منافع کشورهای غربی خصوصا آمریکایی ها در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافت. سرهنگ بکویث بر اساس تجارب به دست آورده در کنار نیروهای SAS انگلستان و همچنین حضورش در ویتنام سعی کرد که نیرویی برای اموری مثل مبارزه با نیروهای چریکی و رهایی گروگان در نیروی زمینی ارتش آمریکا ایجاد کند.

در ماه نوامبر سال 1977 میلادی یگان عملیات ویژه موسوم به "دلتا" در نیروی زمینی آمریکا به فرماندهی بکویث با ماموریت های اصلی شناسایی ویژه و رهایی گروگان شکل گرفت.

پنجه عقاب در صحرای طبس شکست

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از تسخیر لانه جاسوسی در تاریخ 13 آبان 1358 ، آمریکایی ها تلاش های مختلفی را برای آزادی گروگان های خود انجام دادند و در نهایت به سمت گزینه نظامی رفتند. در 5 اردیبهشت ماه سال 1359 هجری شمسی هواپیماها و بالگردهای ارتش به قصد حمله به سفارت سابق آمریکا در تهران و آزاد کردن گروگان های آمریکایی وارد عمل شدند. نیروهای دلتا به فرماندهی و با حضور سرهنگ بکویث به سمت ایران گسیل شدند.

آشنایی با فرمانده نظامیان مهاجم آمریکایی به ایران+عکس
نیروهای آمریکایی در حال آماده شدن برای عملیات پنجه عقاب. سرهنگ بکویث در عکس های سمت راست بالا و پایین با پیراهن سفید

 در ابتدا این نیروها در صحرای طبس فرود می آیند اما در عین حال بخشی از بالگردهای آمریکایی دچار مشکل شده و عملیات لغو می شود. با ابلاغ دستور خروج از صحرای طبس توسط بکویث، یکی از بالگردهای CH-53 آمریکایی که به قصد سوختگیری از یک هواپیمای هرکولس از زمین برخاسته بود در طوفان شن (که به تعبیر امام راحل مامور الهی بودند) که به ناگاه آغاز شد گرفتار شده و با هواپیمای مورد نظر برخورد می کند.

این انفجار، فاجعه را برای اولین عملیات نیروهای دلتا تکمیل کرده و نیروهای آمریکایی به فرماندهی سرهنگ چارلز آلوین بکویث با از دست دادن 8 نفر از نیروهای عمل کننده و به جای گذاشتن جنازه برخی از کشتگان و لاشه هواپیما و بالگردها ایران را ترک کردند.

بعد از بازگشت به آمریکا وی در جریان جلسات تحقیقاتی درباره علل شکست آمریکا در این ماموریت شرکت کرده و پیشنهاد تشکیل یک فرماندهی جدید برای نیروهای ویژه ارتش آمریکا را داد که در نهایت منجر به تشکیل "فرماندهی عملیات ویژه مشترک"  موسم به " JSOC"  و فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا موسوم به " USSOCOM" شد.

وی در سال 1981 با درجه سرهنگی از ارتش آمریکا بازنشسته شد، در حالی که بسیاری از دوستان و هم رده هایش در ارتش معتقد بودند اگر در عملیات نجات جاسوسان آمریکایی در ایران، موفق می شد می توانست ژنرالی برجسته در ارتش آمریکا شود. وی در تاریخ 13 ژوئن 1994 در شهر آستین ایالت تگزاس آمریکا از دنیا رفت و جنازه او در گورستان ملی فورت سم هیوستون در آستین تگزاس به خاک سپرده شد تا جعبه سیاه بزرگ ارتش آمریکا، با خاطراتی فراوان از مهمترین شکست نیروهای ویژه این کشور، زیر خاک مدفون شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهدی ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    4 0
    فکر میکنم از لحاظ نظامی شکست این عملیات ارتباطی به نحوه فرماندی سرهنگ بکویث نداشته و علت اصلی شکست عملیات نقص فنی بالگردهای sea stallion و همچنین ناتوانی خلبان بالگردی بوده که به هواپیمای c_130 برخورد کرده. البته عملیات قبل از برخورد بالگرد sea stallion به هواپیمای c_130 شکست خورده بود و این برخورد بعد از صدور دستور لغو عملیات و بازگشت از خاک ایران انجام شد. فقط این برخورد باعث شد که شکست عملیات همراه با تلفات نظامی و بصورت مفتضحانه و با آبروریزی بیشتری نمایان بشه که از مصادیق بارز امداد غیبی خداوند.
  • تنها 55 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    سرهنگ بکویث بمدت ۱ سال در واحد sas انگلیس آموزش دید و سپس نیروی دلتا را راه اندازی کرد
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    5 0
    نجات جاسوسان امریکایی؟؟؟ اگه جاسوس بدن چرا پس ولشون کردید؟ یه جوری میگید شکست انگار شما هوشیار بودید جلوی پیروزی اونا رو گرفتید!
  • علیا ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 0
    دوست عزیز علت اصلی شکست این عملیات عدم دقت کافی در پیش بینی وضعیت هوایی و محاسبات نا درست بوده. اگر بپذیریم حرف شما درسته که البته فکر میکنم غلط هم نیست نقص در بالگردها و ناتوانی خلبان ها در مواجهه با شرایط سخت و حتی عدم پیش بینی دقیق وضعیت هوا قسمتی از عملیات هست و چیزیه که فرماندهی عملیات باید به اونها دقت لازم رو داشته باشه. پس میبینیم عدم دقت سرهنگ بکویث در ایجاد شرایط مناسب برای عملیات به معنای ضعف در فرماندهی عملیات هست.
  • علیا ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    مهم اینه که اونها از این عملیات درس عبرت گرفتند و برای توسعه و تجهیز بیشتر خودشون قدم برداشتند و آموزش هاشون رو با کیفیت بالاتری ادامه دادند. البته منظورم این نیست که نقش امداد غیبی رو نادیده بگیریم که مهمترین عامل شکست خواست خداوند بوده. اما اینکه از شکست ها درس بگیریم و در جهت رفع نواقص قدم برداریم نکته ی مهمی هست.
  • منوچهر ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    خدا روحش را با شیطان محشور کند و لعنت کل مظلومان جهان که بدستور او بناحق کشته شدند بر او باد
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    3 1
    لطفا اظهار فضل نفرمایید هر چه شد خواست خداوند بود و عنایت اهل بیت علیهم السلام .
  • بی نام ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 0
    البته چند دلیل در این کار وجود داره : 1- از نظر ما ایرانی ها که همگی به آن معتقدیم که معجزه الهی بوده . 2- از نظر آمریکایی ها بد بیاری های بسیار بد بوده که اون هم یه احتمال وجود داره :: احتمال :‌شاید جاسوسان روسی که در ارتش آمریکا نفوذ داشتند و خود روسها هم که مخالف این عملیات آمریکایی ها بودند این احتمال وجود داره که روی هلی کوپترها خراب کاری کرده بودند همونطور که خواندیم در مسیر چند هلی کوپتر خود به خود دوچار نقص فنی شده بود و این یکی که به هواپیما برخورد کرد شاید جزء همون دست کاری شده ها بوده که اینطوری نتونسته خودشو کنترل کنه و این طوفان الهی هم که مزید بر علت شده و اونو کوبیده به هواپیما. به هر حال خدا خواسته بود که پوزه آمریکایی را به خاک بماله که همینطور هم شد .
  • یه بابایی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 1
    تنها عامل شکست در عملیات وارد نکردن "خدا" در محاسباتشان بوده است و دیگر هیچ!!!!!
  • محمد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با توجه به اون تجربه تیلت روتور cv22 رو ساختن
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    سرانجام هیچ قدرتی در برابر خدا یارای عرض اندام ندارد
  • ربانی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    در جایی به نقل از یکی از درجه دارانی که آن شب در صحرای طبس حضور داشت خواندم که بعد از انفجار هلیکوپتر و هواپیما، ما باز هم زیاد دستپاچه نشده بودیم، ولی ظاهر شدن نور سبز رنگی که کرانه‌های افق را پر کرده بود به شدت نیروها را تحت تأثیر قرار داد و بدون هیچ علت خاصی ترس و دلهره عجیبی سرتاپای ما را فرا گرفت و فقط در آن لحظه به فکر فرار از صحنه بودیم و به کلی تمام آموزشها و دستور العملها را از یاد برده بودیم. این را جز عنایت و نظر الهی چیز دیگری نمیتوان تعبیر کرد
  • قاسم خوشنویس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    کارتر گفت همه چی با ما بود بجز خدا
  • احمد ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 1
    خدالعنت كنداين سرهنگ شيطان بزرگ را
  • میلاد کورد ایران ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    آهای دوستدار آمریکا، میدونم که داری می سوزی، ولی منظور شکست از خداونده.... چرا که تا وقتی که خدا پشت و پناه انقلاب است، هیچ بشری نمی تواند به کشورمان آسیب برساند، به عبارت دیگر و به قول امام (ره) : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • میلاد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این کجاش برامون مهمه؟
  • جیمبو ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    یادش بخیر
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    خدا گوشه ای از قدرت خودش رو تو طبس به رخ کشید قابل توجه اصلاحات که از آمریکا میترسه
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    تنها علت خداوند بزرگ بود
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    تو چرا گیر دادی به ساس؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    خدا کمک کرد وگرنه ایران هیچ کاری نمیتونست بکنه
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    3 1
    شوروی سابق اینها رو ترکوندند.
  • علي عمار ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    واقعا" آمريكا درتمامي جنگ ها و عملياتهايش هميشه با شكست مواجه شده وهيچموقع به منافع خودشا با جون ودل نرسيده اميدوارم درپروژه داعش هم با شكست سنگين مواجه بشه كه شده وفقط بايد شاهد باشيم كه چه موقع خوده آمريكا منفجر ميشود ونابود
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    شوروی نبود جمهوری اسلامی تموم شده بود..... توی اینکه خدا نقش داشت که شکی نیست!!!!!
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    زرزر نکن
  • محمد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    بله دوست آمریکایی من!! اون زمان هم عده ای ساده اندیش و البته از نظر من خائن ، این گروگان ها رو بدون هیچ سودی برای انقلاب به امریکا تحویل دادند، ثانیا ،اگر اونها مهم نبودند،امریکا هیچ وقت ریسک عملیات نظامی رو نمی گرد...
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    به شوروی اخه چه ربطی داشت؟ جاسوسای شوروی خیلی زرنگ ودن جلوی فروپاشی خودشونو میگرفتن عملیات پنجه عقاب جزو محرمانه ترین عملیات ها بود
  • محمد ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    نه خیر، شوروی و امریکا که با هم دشمن بودند، ولی دشمن مشترک آنها انقلاب اسلامی بود،این رو میشه از همکاری اونها در جنگ تحمیلی و حمایت همه جانبه از صدام فهمید.... اگه این عملیات موفقیت آمیز بود انقلاب نابود می شد و این به نفع شوروی هم بود،پس دلیل نداشت اونها در این عملیات سنگ اندازی کنند
  • محمد ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دو پهلو حرف زدن کار منافقان است. اگه به دشمنی شوروی با اسلام و انقلاب شک داری از کم سوادی خودته...
  • محمد ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    بعداً اون وقت چرا همین شوروی که اگر نبود جمهوری اسلام تموم شده بود هشت سال تمام کلی هواپیما و تانک و موشک و اسلحه به صدّام داد ؟!
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    روسها این قدر عرضه داشتن شوروی سقوط نمی کرد آنهم توسط جنگ نفتی عربستان
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 1
    شوری خودش رو نتونست نجات بده و سقوط کرد
  • علیا ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    به شوروی ربط نداره. اما برخی دوست دارند همه چیز رو به دیگران ربط بدند تا خودباوری و خدا باوری رو نزد ما از بین ببرند. همین هایی که الان میگند به شوروی ربط داره توی ماجرای آرکیو 170 اول گفتند روسیه نشونده. پرسیدیم پس چرا توی ایران نشوندش و چرا توی روسیه این کار رو نکرد؟ گفتند ایرانی ها نشوندنش اما با کمک روس ها. بعد که اعتراف آمریایی ها رو دیدند از این حرف هم عقب نشستند و گفتند سپاه نشونده اما خب روسها اومدن و بردنش. بعد که نمونه ی مهندسی معکوسش رو دیدند گفتند که ایران فناوریش رو به روسیه هم فروخته. و این داستان همچنان ادامه دارد....
  • اذربایجانی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    محرمانه ترین امور نزد خالق مهربان از روز روشنتره اری فکر همه چیز رو کرده بودند الا فکر خداوند بزرگ رو همون افریننده بزرگی که شنها در دل شب به امرش به حرکت در اومدند
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    شوری خودش رو نتونست نجات بده و سقوط کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس