عربستان به دولت اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا هشدار داده است در صورت افشای اسناد 11سپتامبر، 750 میلیارد دلار از اوراق بهادار آمریکا را می‌فروشد.

به گزارش مشرق، "ترکی الفیصل"، رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان سعودی گفته است روابط ریاض و واشنگتن برای همیشه متحول شده است و حتی با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید امریکا نیز به شکل سابق خود باز نمی‌گردد.

این شاهزادۀ سعودی در گفتگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: «در روابط ما با آمریکا ارزیابی مجددی باید به وجود آید. وابستگی ما به آمریکا تا کجا می‌تواند ادامه یابد؟ چقدر می‌توانیم بر پایداری رهبری آمریکا تکیه کنیم؟ منافع مشترکی که ما را دور هم جمع می‌کند چیست؟»

فیصل افزود: «همان‌طور که گفتم نباید از رئیس جمهور جدید آمریکا نیز انتظار داشته باشیم به سال‌های گذشته و زمانی که همه چیز طور دیگری بود، بازگردد.»

فیصل در ادامه از اظهارات اخیر ریچارد بلومنتال، سناتور امریکایی مبنی بر اینکه کاهش قیمت نفت و افزایش تولید داخلی نفت در آمریکا از وابستگی واشنگتن به ریاض کاسته است، انتقاد کرد.

بلومنتال پیش‌تر به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود عربستان سعودی «دیگر نمی‌تواند ما را در تنگنای انرژی قرار دهد».

فیصل گفت اظهارات این سناتور برجسته توهین به پادشاهی عربستان سعودی محسوب می شود.

وی افزود: «من همیشه تصور می‌کردم آمریکا و عربستان سعودی با میل و رغبت اقداماتی مشترک انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید مسیر را عوض کنید و زمینه‌های جدید برای تفاهم ایجاد کنید، نباید دست به توهین بزنید.»

فیصل همچنین از باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به دلیل آن که ریاض را «فرصت طلب» نامیده است انتقاد کرد. او گفت: «این موضوع من را آزار داد.»

فیصل در حال حاضر هیچ سِمت رسمی در حکومت عربستان سعودی ندارد اما گفته می‌شود دیدگاه‌های او معمولا  بیانگر مواضع مقامات ارشد عربستان سعودی است.

این اظهارت پس از دیدار اوباما با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگر سران کشورهای عربی در ریاض بیان شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات عربستان سعودی استقبالی «سرد و شرم‌آور» از اوباما در ریاض به عمل آوردند.

با این حال اوباما مجددا بر حمایت از متحدان عرب آمریکا تاکید کرد.

 وی گفت واشنگتن از تمام «عناصر قدرت خود برای تامین منافعمان در منطقه خلیج فارس و مقابله با تجاوز خارجی علیه متحدان و شرکایمان استفاده می‌کند.»

در سال‌های اخیر روابط عربستان سعودی و آمریکا به دلیل عدم موفقیت آمریکا در برکناری دولت سوریه، توافق هسته‌ای با ایران و لایحه‌ای در کنگره که حاکی از دست داشتن مقامات عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر بود، به سردی گراییده است.

عربستان به دولت اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا هشدار داده است در صورت تصویب این طرح، 750 میلیارد دلار از اوراق بهادار آمریکا را می‌فروشد.

در صورت تصویب این طرح در کنگره و احتمال انتشار اسنادی در این خصوص، شهروندان آمریکایی می توانند در محاکم قضایی از عربستان به علت نقشش در حملات یازدهم سپتامبر درخواست غرامت کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    این ها حرومزاده اند نه شاهزاده . لطفا از این به بعد بنویسسند یکی سعوذی زاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس