کد خبر 561438
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

با اینکه دولت می‌گوید نرخ تورم در آستانه تک رقمی شدن است اما به گواه آمارها طی یکسال گذشته قیمت تمامی کالاها و خدمات مصرفی خانوار افزایش یافته و هنوز هم مردم گرانی‌ها را لمس می‌کنند.

قیمت‌ها یکساله چقدر بالا رفتند؟
به گزارش مشرق، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در اولین روزهای سال‌جاری در گفتگویی به  مهر اعلام کرد که رسیدن به نرخ تورم تک رقمی از برنامه های سال 95 بانک مرکزی است و در عین حال یکی از توفیقات دولت را کاهش نرخ تورم اعلام کرد.حال مرکز آمار ایران به عنوان نهاد رسمی اعلام نرخ های آماری، نرخ تورم اولین ماه سال جاری را اعلام کرده اما آمارهای اعلامی دوباره حکایت از این دارد که قیمت تمامی کالایی که هزینه یک خانوار ایرانی محسوب می شود، همچنان روندی افزایشی را تجربه کرده است.

شاید قیمت برخی از کالاها در ماه فروردین نسبت به ماه اسفند با اندکی کاهش همراه بوده است، اما قیمت تمامی گروه های کالایی در یکسال گذشته روندی افزایشی را تجربه کرده و قیمت هیچ یک از کالا کاهش نیافته است.

براساس وعده های دولتمردان، نرخ تورم همچنان رو به کاهش است و این موضع باعث شده که یک خوشبینی و انتظار برای کاهش قیمت‌ها در جامعه ایجاد شود، اما قیمت موادغذایی و سبد خانوار همچنان با جیب ایرانی ها همخوانی ندارد و مردم همچنان گرانی ها را احساس می کنند. 

چندی پیش هم رئیس جمهور تحلیل کرد که «معیار ما در زمینه گرانی و ارزانی، زندگی و جیب مردم است.» وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آمار کاهش تورم دولت شما با جیب مردم همخوانی ندارد، گفت: معیار ما همان جیب مردم است، اما آماری که مراکز رسمی اعلام می‌کنند، یک مبنایی دارند و یک سبدی دارند و بر مبنای آن محاسبه می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته، بدین معناست که سرعت حرکت ماشین تورم کاهش یافته، نه اینکه این ماشین متوقف شده یا دنده عقب رفته است؛ معنای کاهش نرخ رشد تورم، ارزانی نیست. به این معنا است که وقتی ماشین اقتصاد به سمت دره حرکت می کند، حالا به سمت جاده برگشته و سرعت آن نیز کم شده است.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران که مرجع تولید و انتشار آمار در کشور، قیمت تمامی 30 قلم کالا و خدمات با روندی افزایشی همراه بوده و هیچ یک از گروه ها کاهشی را تجربه نکرده است.

به عبارت دیگر، هر یک گروه های کالایی و خدماتی در کشور در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل روندی افزایشی را طی کرده و قیمت تمامی کالا و خدمات افزایش یافته است؛ به طوریکه قیمت گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات با افزایش 10.8 درصدی، خوراکی ها و آشامیدنی ها به تنهایی 9.4 درصد، خوراکی ها به تنهایی با 9.5 درصد، نان و غلات هم 9.5 درصد افزایش قیمت را در این مدت تجربه کرده اند. 

در عین حال نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها 4.5 درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان 2.9 درصد، ماهی ها و صدف داران 12.9 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 8.7 درصد، روغن ها و چربی ها 3.5 درصد، میوه و خشکبار 11.7 درصد، سبزیجات 13.1 درصد و شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی، (قندو شکر و شیرینی ها) 9.7 درصد در یکسال اخیر الا رفته است.

همچنین قیمت چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه در این مدت 8.0 درصد، دخانیات 3.1 درصد، کالای غیرخوراکی و خدمات 11.4 درصد، پوشاک و کفش 8.2 درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها 13.9 درصد، مسکن به تنهایی 10.8 رصد، اجاره مسکن به تنهایی 10.8 درصد و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی 11.4 درصد افزایش قیمت داشتند.

افزایش هزینه‌ها به گواه آمار

در یکسال منتهی به پایان اولین ماه سال جاری نرخ گروه آب، برق و سوخت 33.3 درصد، بهداشت و درمان 14.4 درصد، حمل و نقل 9.0 درصد، ارتباطات 2.8 درصد، تفریح و فرهنگ 9.7 درصد، آموزش 16.2 درصد، هتل و رستوران 13.0 درصد بالا رفته اند.

در مجموع گروه کالایی در یکسال اخیر 10.1 درصد و گروه خدمات بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار 11.6 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، در عین حال ضریب اهمیت این دو گروه به ترتیب در سبد ماهانه خانوار 50.7 درصد و 49.3 درصد بوده است.

این در حالی است که قیمت برخی از کالاها که دارای بیشترین ضریب اهمیت در سبد مصرفی خانوار هستند، دارای بیشترین افزایش قیمت هستند، به طوریکه ضریب اهمیت گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات در این سبد 25.5 درصد، خوراکی ها و آشامیدنی ها به تنهایی 25.1 درصد و خوراکی ها 24.1 درصد می باشد. 

همچنین ضریب اهمیت کالای غیرخوراکی و خدمات 74.5 درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها 35.6 درصد، مسکن به تنهایی 30.5 درصد، اجاره مسکن به تنهایی 30.1 درصد است. نکته قابل توجه این است که در گزارشات تورمی بانک مرکزی تنها قیمتی که با روندی کاهشی همیشه همراه است، قیمت دخانیات اعلام می شود، اما در گزارش مرکز آمار این نرخ هم افزایش نشان می دهد. بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به گروه آب، برق و سخت به میزان 33.3 درصد در یکسال گذشته بوده است.

براین اساس گرچه گزارش مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم حکایت دارد اما تمامی قیمت‌های مورد بررسی با روندی افزایشی همراه بوده و بنا بر گفته مسئولان اقتصادی کشور و بانک مرکزی، این تنها آهنگ نرخ تورم است که کند شده نه اینکه قیمت کالا با کاهش همراه شده باشد.

گزارش مرکز آمار از تورم

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه سال 95 نشان می دهد شاخص کل (بر مبنای 100=1390) در فروردین ماه سال 1395 به عدد 223.8 رسیده که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 7.7 درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8.5 درصد) کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.8 درصد است که نسبت به همین اطلاع در اسفندماه 1394 (11.3 درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 261.0 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 259.0 رسید که نسبت به ماه قبل 0.9 درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.2 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 9.5 درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.3 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.3 درصد است که نسبت به همین اطلاع در اسفندماه 1394 (9.7 درصد) کاهش داشته است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در فروردین ماه 1395 به رقم 211.0 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.7 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل، این گروه 11.4 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اسفندماه 1394 (12  درصد) کاهش یافته است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس