کد خبر 560669
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

نمایندگان ناتو و روسیه در شرایطی قصد دارند امروز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی دیدار و گفتگو کنند که بعید است بدترین تنش‌ها در روابط مسکو و بروکسل از زمان جنگ سرد، کاهش یابد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، عالی ترین سطح نشست بین مقام های روسیه و ناتو قرار است امروز چهارشنبه برای نخستین بار در دو سال اخیر برگزار شود.

گسترش ناتو به سوی مرزهای شرقی با انتقادات شدیدی از سوی کرملین روبرو شده است. روسیه این اقدام ناتو را یک تهدید ارزیابی کرده ولی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گسترش این سازمان به سوی مرزهای شرقی را یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات روسیه ارزیابی کرده است.

ناتو بر این باور است که اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود امنیت اروپا را در معرض خطر قرار داده است.

شورای ناتو و روسیه در سال 2002 میلادی تشکیل شد ولی پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در مارس 2014 میلادی، فعالیت این شورا به حالت تعلیق درآمد. هر دو طرف اکنون موافقت کرده اند تا مذاکراتی را در سطح سفیر در بروکسل طی دو هفته آینده برگزار کنند.

در حالی که اختلافات مسکو و بروکسل بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد، برگزاری این نشست نشانگر تمایل دو طرف برای بهبود روابط خواهد بود و این نشست به جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی احتمالی در منطقه کمک خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ریاست مذاکرات از طرف نمایندگان 28 کشور عضو سازمان را بر عهده خواهد داشت و آلکساندر گروشکو فرستاده روسیه در ناتو نیز ریاست طرف روسی را بر عهده دارد.

استولتنبرگ در این باره گفت: ما از مذاکره هراسی نداریم. وی در ادامه ضمن اشاره به نزدیک شدن جنگنده های روسی به یک ناوشکن آمریکایی در دریای بالتیک و همچنین تعقیب یک فروند جنگنده آمریکایی توسط یک جنگنده روسی، افزود: مانورهای روسیه غیر حرفه ای و رفتاری ناامن بوده است. این مساله لزوم مذاکره را بیشتر کرده است. کشورهای ناتو نگران این هستند که خلبانان روسی تدابیر محتاطانه ای را که در دوران جنگ سرد مورد توافق قرار گرفته، مورد بی توجهی قرار دهند.

گروشکو نیز گفت: این ناتو و نه مسکو بوده است که خطرات درگیری در اروپا را افزایش داده است. بزرگترین طرح مدرنیزه کردن ناتو از زمان جنگ سرد و افزایش حضور در شرق اروپا و سپر دفاع موشکی آمریکا از مهمترین نگرانی ها به شمار می رود.

وی تصریح کرد: امروز با افزایش حضور نظامی ناتو روبرو هستیم که کاملا غیر توجیه پذیر است. اگر ناتو به طرح های نظامی و بازدارندگی خود ادامه دهد، هیچ امکانی برای ارتقای روابط بین روسیه و ناتو وجود نخواهد داشت.

واشنگتن اعلام کرده است که سپر دفاع موشکی در اروپا تهدیدی برای روسیه نیست و این سپر موشکی برای مقابله با موشک های بالستیک ایران است.

روابط روسیه و غرب طی ماه های گذشته به خصوص پس از بحران شرق اوکراین با تنش زیادی روبرو شده است. سطح روابط دو طرف به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل یافته است. آمریکا و سایر کشورهای غربی با طرح این ادعا که روسیه در تحولات شرق اوکراین دست داشته، تحریم های زیادی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس