اعترافات رئیس بانک مرکزی «بد»نیست ولی آیا پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود؟

مسئولان اقتصادی چرا بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی نکردند؟به گزارش مشرق، اخبار ویژه روزنامه کیهان را در ادامه می‌خوانید:

سانسورچی‌های نسبتاً محترم!مگر سیف درباره برجام دروغ گفته است؟
رسانه‌های زنجیره‌ای در واکنش به تیتر نشریات اصولگرا از سخنان رئیس بانک مرکزی، به کاهدان زدند.
روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد در تیتر اول خود ذیل عنوان «دلواپسان زنجیره‌ای» نوشت: پنج رسانه مخالف دولت با تیتر و عکس مشابه به برجام حمله کردند.
اشاره این روزنامه به جمله «تقریباً هیچ چیز از 3 ماه اجرای برجام عاید ایران نشده» است که از سوی آقای سیف رئیس بانک مرکزی در سفر به آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است. سایت اجاره‌ای انتخاب و برخی سایت‌های مشابه نیز گویا که کشف مهمی کرده باشند مدعی شده‌اند نشریات اصولگرا با این تیتر خاص «تقریباً هیچ» منافع ملی را زیر پا گذاشته‌اند.
این دستپاچگی در حالی است که همین رسانه‌های زنجیره‌ای، ارزیابی و قضاوت مهم رئیس بانک مرکزی (دیدبان اقتصادی کشور) درباره 3 ماه کارنامه برجام را سانسور کردند اما به جای اینکه درباره اقدام ضد حرفه‌ای خود توضیح بدهند با فرار به جلو جای شاکی نشسته‌اند که چرا خبر اظهارات صریح سیف را منتشر کرده‌اید گویی که به رسم همه بزک کنندگان آمریکا توقع داشته‌اند اظهارات مهم یک مقام مسئول اقتصادی به اطلاع مردم نرسد.
سیف در آمریکا گفته بود «3 ماه پس از اجرای برجام، تقریباً هیچ چیز عاید ایران نشده است... آنها ]آمریکا و غرب[ به الزامات خود عمل نکرده‌اند. نتیجه‌ای که ما انتظارش را داشتیم آن چیزی نیست که الان می‌بینیم. برای فعالیت‌های عادی بانکی هنوز شرایط لازم فراهم نشده است... توقع ما این بود که بعد از اجرایی شدن برجام ایران به اقتصاد جهانی وصل شود. متأسفانه چنین نشده است. ما باید نتایج ملموس برای ارائه به مردم خود در اختیار داشته باشیم... شرط زنده ماندن برجام این است که غرب به تعهدات خود عمل کند وگرنه برجام فرو خواهد پاشید... ایران 3 ماه پس از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده‌اش در خارج را ندارد».
در واکنش به سیاه‌بازی سایت انتخاب علیه روزنامه کیهان و دیگر نشریات اصولگرایان، مخاطبان این سایت کامنت‌های جالبی را زیر تحلیل انتخاب گذاشته‌اند از جمله؛
- زمانی که آقای روحانی افرادی مثل ایشان را رئیس بانک مرکزی کردند که دشمن ارزانی و کاهش قیمت دلار است و از اقتصاد فقط کاهش سود سپرده بانکی را بلد است و سیاستهای ایشان کشور را دچار رکود کرده باید انتظار این حرفها را هم داشت...
- یعنی باید یکی بذارن که «هر طوری» شده از برجام دفاع کنه؟ چرا نمی‌خایم واقعیت رو بپذیریم که برجام کارا نبوده و صورت مسئله رو پاک کنیم؟
- خوب دروغ گفتن مگه کو آثار برجام اصلاً شما یه نمونه مثال بزن که تحریمی برداشته شده اینهمه دروغ گفتین سوئیفت متصل شد جمع کنید بابا.
- عزیزانی که به این نظر رأی منفی دادند... خب مگه دروغ گفته این دوست عزیز (100)؟؟؟ اگه مثمر ثمر بود این لغو تحریمها خب ما هم دفاع می‌کردیم...
- قبل از هر چیز باید بگم من طرفدار روحانی و مخالف شدید دلواپسان هستم. این مورد که فرمودین خلاف امنیت ملی نیست و با حقیقت منافات داره واقعیت اینه که آمریکا اجازه استفاده از سیستم مالی خودش بر پایه دلار رو نمیده و اینه که نمیشه در این حوزه ورود کرد.
حوزه یورو هم رغبتی نداره.
مثل اینه که شما یه جنسی داشته باشی که خریدار نداشته باشه.
- و تلاش رسانه‌های خاص از جمله انتخاب و دوستانش در حال ماله کشی به قرارداد ننگین برجام البته میدونم اونقدر بزدلید که نظرات مخالف میلتونو انتشار نمیدید.
- جمع کنید بابا. اون همه امتیاز دادین.
- برجام کجاست دیگه... اخوی برو خودتو سیاه کن.
- خوب اگر دروغ است بگویید. قرار بود تحریم‌ها برداشته شود خوب هسته‌ای را دادیم و تحریم‌ها سرجایش است. این یعنی چه. غیر از شکست محض. خوب این نظر را بزنید تا خوانندگان هم نظر بدهند. دوستان غیر این است. اگر تحریم‌ها رفع میشد میشد دفاع کرد. آمریکا هر روز یه بامبول درمیاره حالا چی.
- دارم منفجر میشم این همه امتیاز دادیم آخرش هم سر بزنگاه سرمون کلاه رفت.
- خب اینها هم دارن حرفهای سیف رو منعکس می‌کنن دیگه یعنی چجوری دولت رو در زمینه دیپلماسی کمک کنن؟ بیان بگن سیف دروغ میگه خوبه؟ یا مثل شما گزینشی خبر بدن؟

سدهای ساخته شده اگر نبود سیل خسارت سنگینی بر جای می‌گذاشت
یک روزنامه زنجیره‌ای پس از مشاهده سیل ویرانگر اخیر در جنوب کشور اذعان کرد جنجال‌های منفی یکی دو سال اخیر علیه سدسازی در دولت قبل، بی‌ربط و ضد منافع ملی بوده است.
رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای و محافل شبه اصلاح‌طلب در چند سال اخیر با دستاویز قراردادن خشکسالی و خشکیدن برخی دریاچه‌ها، به تمسخر و تخطئه سدسازی در دولت قبل روی آورده بودند.
اما روزنامه اعتماد در این زمینه در سرمقاله‌ای نوشت: سیلی که روزهای گذشته در خوزستان و لرستان آمده است، در نوع خود بی‌نظیر و به تعبیر دقیق‌تر کم‌نظیر بوده است. شاید کسی تصویر دقیقی از میزان آبی که وارد رودخانه‌های خوزستان شده است نداشته باشد. وقتی که می‌گوییم 8000 متر مکعب آب در ثانیه وارد مخزن سد دز شده است، باید تصور روشنی از ماجرا به دست آورد، به بیانی دیگر در هر ثانیه به اندازه 90 دستگاه اتوبوس ولووی بین شهری آب داخل سد می‌شود! و این رقم بسیار بزرگی است، و باز برای اینکه تصویر روشن‌تری پیدا شود، حجم آب ورودی طی فقط یک روز آخر هفته گذشته به پشت سد دز به اندازه دو برابر حجم سد امیرکبیر کرج بود و معادل مصرف آب 4/5 ماه مردم تهران! روشن است که اگر این حجم آب در پشت سدها کنترل نمی‌شد، خسارت بسیار زیادی به مردم خوزستان وارد می‌کرد. یکی از بدترین این سیلاب‌های چند دهه اخیر سیلی بود که پیش از احداث سد کرخه آمد. رودخانه کرخه برخلاف رود کارون به نسبت رودخانه وحشی محسوب می‌شود و در حالی که آب معمول آن خیلی کمتر از کارون است، ولی در مواقع طغیان و سیل تا هزاران متر مکعب آب در ثانیه نیز در آن جاری می‌شود و همین موجب خسارت فراوان آن می‌شود.
این روزنامه می‌افزاید: لذا یکی از منافع مهم سدسازی را جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها می‌دانند. با توجه به حملات وسیعی که طی یکی، دو سال گذشته علیه سیاست سدسازی صورت گرفته بود، بارش‌های اخیر، این فرصت را فراهم کرد که وزیر نیرو به خوزستان و بازدید از سد دز رفت و معاون وی نیز از فرصت استفاده کرد و به مخالفان سدسازی پاتک زد تا در دفاع از منافع سدسازی چنین بگوید که: «با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد. با بررسی عمیق در خصوص اثرات سیلاب خواهیم دید که این سدها علاوه بر اینکه در همین چند روز چندین میلیارد متر مکعب سیلاب را در خود ذخیره کرده‌اند، از بروز خسارت‌های مادی و انسانی در پایین دست رودخانه‌ها نیز جلوگیری به عمل آورده‌اند. در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط زیستی مورد تأیید هستند، انتقادهای فراوان غیر کارشناسی صورت می‌گیرد.
اما در مواقع بحران‌هایی اینچنین می‌توان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمی‌شد، باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هزینه می‌شد. «فقط یادآور می‌شود سدسازی صنعتی بزرگ در دنیاست و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.» نشریات زنجیره‌ای به همراه رسانه‌های بیگانه سعی کرده بودند از این نقطه قوت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان حربه و نقطه ضعف علیه جمهوری اسلامی و کارنامه آن استفاده کنند.

خرده فرمایش‌های نامزد ناکام وزارت برای تغییر در دولت و مجلس
نامزد ناکام وزارت علوم خواستار برکناری و جابه‌جایی برخی وزرای کابینه شد. نجفی همچنین می‌گوید؛ بهتر است عارف به جای لاریجانی رئیس مجلس شود.
محمدعلی نجفی عضو سابق کارگزاران که اکنون عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور را یدک می‌کشد به روزنامه آفتاب یزد گفته است: اگر احساس کنیم که مثلاً معرفی آقای دکتر عارف به عنوان ریاست مجلس منجر می‌شود که اصولگرایان طرفدار آقای لاریجانی و طرفدار دولت به سمت جریان تندرو اصولگرا میل پیدا کنند به نظر من حتماً باید در آن تصمیم تجدید نظر کرد و در مورد آن دقت نمود. این مقدمه بحث بود اما در مورد مقایسه آقای دکتر عارف و آقای دکتر لاریجانی باید عرض کنم که به هر حال پیام رأی مردم این بود که آنها علاقه‌مند به یک نوع تغییر هستند که این تغییر حتی در سطح دولت و دستگاه‌های اجرایی هم هنوز مورد مطالبه است و همین طور در سطح مجلس، بنابراین انتخاب مجدد آقای دکتر لاریجانی به ریاست مجلس می‌تواند یک پیام ناامید کننده به مردم بدهد، چون مردم دلشان می‌خواهد حتی در سطح مجلس هم شاهد تغییر باشند.
در حالی که اصلاح‌طلبان فعلاً در اقلیت مجلس دهم هستند، وی ادامه می‌دهد: رأی مردم در انتخابات مجلس نشان دهنده خواست آنها برای تغییر است و این خواست آنها فقط در حد مجلس خلاصه نمی‌شود.
یعنی آنها انتظاردارند که در سطح دولت یا حتی خارج از دولت هم تغییراتی ایجاد شود، بنابراین من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به رأی مردم احترام بگذاریم و به آن توجه کنیم یکی از اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، ترمیم کابینه است. حالا اینکه این ترمیم کابینه در کدام یک از وزارتخانه‌ها و در چه سطحی انجام شود بستگی دارد به صلاح دید آقای دکتر روحانی ولی من به عنوان کسی که از بیرون نگاه می‌کنم به مسائل جامعه و همین طور مسائل دولت، فکر می‌کنم که در این مرحله ترمیم کابینه به صلاح دولت است.
نجفی افزود: من توصیه‌ام به دکتر روحانی این است که در مواردی که صلاح می‌دانند در ارتباط با بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هر چه زودتر در مورد ترمیم کابینه تصمیم بگیرند.

مسئولان اقتصادی چرا بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی نکردند؟
اعترافات رئیس بانک مرکزی «بد»نیست ولی آیا پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود؟
ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «دانا» و با اشاره به پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص بدعهدی آمریکایی‌ها عنوان کرد: اینکه امروز آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است بد نیست اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی کند و اینگونه بدعهدی آمریکایی‌ها را برای مردم بیان کند.
وی با بیان اینکه ما با مذاکره با آمریکایی‌ها از حیثیت بین‌المللی خودمان هزینه کردیم خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از برجام روز به روز عرصه را تنگ‌تر کرده‌اند اما هنوز هم مسئولان ما خوش خیالی می‌کنند که آمریکا به تعهداتش عمل خواهد کرد.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروز ما باید از حالت انفعالی که داریم خارج شویم افزود: خارج شدن از این حالت انفعالی بعید به نظر می‌رسد و من فکر می‌کنم که آقای سیف جزء استثنائات در این زمینه است.
رزاقی ادامه داد: باید ببینیم که حالا آقای سیف کاری می‌کند که نشان بدهد مسئولان ما واقعاً می‌خواهند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. یعنی کاری کنند که سرمایه‌های اقتصادی ما صرف تولید شود و از دلار ارزان برای واردات خبری نباشد.
وی با بیان اینکه دلار ارزان یعنی نابود کردن تولید داخلی تصریح کرد: تولیدات داخلی ما امروز وابسته شده به واردات و حجم واردات به دلیل دلارهای ارزان به قدری بالا رفته که دیگر تولیدات داخلی ما در کارخانه‌ها خاک می‌خورد.
رزاقی ادامه داد: این یک برنامه جهانی است که بخشی از آن در داخل پیاده می‌شود و برنامه این است که به مردم القا کنند که شما خودتان هیچ‌اید و برای پیشرفت به ما محتاج‌اید.
وی گفت: دولت‌های غربی به دنبال این هستند که همه وابسته به آن‌ها باشند و خط و خطوط آمریکایی را در کشورها پیاده کنند. سیاست‌های تعدیل در هیچ کشوری موجب پیشرفت اقتصادی نشده است.

کاش یک صدم جنجال حصر حل مشکلات اقتصادی را مطالبه می‌کردید
علی مطهری خواستار پیگیری حصر دو تن از سران فتنه توسط رئیس جمهور شد.
وی در مصاحبه با ایلنا گفته است: روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.
مطهری افزود: اینکه برخی عنوان می‌کنند «اگر دادگاه برگزار شود، حکم صادره سخت خواهد بود پس بهتر است برگزار نشود»، نمی‌تواند منطقی باشد؛ چرا که باید حرف‌ها و دفاعیات شنیده شود و مشخص شود چه عواملی موجب بروز چنان رفتارهایی از آنها شد و شروع کننده چه کسی بود. اینها طبعاً اتهام آنها را سبک‌تر می‌کند.
معلوم نیست چرا آقای مطهری که این همه به سرنوشت سران فتنه علاقه نشان می‌دهد، چرا به اندازه یک صدم این توجه و تمرکز، مثلاً درباره تشدید رکود اقتصادی و 3 برابر شدن حجم نقدینگی و افزایش نرخ بیکاری و چک‌های برگشتی و تشدید واردات کالاهای لوکس و کوتاهی در اجرای برجام و کم توجهی به نقض آن توسط طرف غربی و «تقریباً هیچ» شدن دستاورد برجام از دولتمردان و رئیس‌جمهور سؤال و مطالبه نمی‌کند؟ و آیا ادعای «صدای ملت، منتقد دولت» فقط برای دولت سابق بود و در دولت فعلی باید مطالبات اقتصادی و فرهنگی از دولت را تعطیل کرد؟
ثانیاً افراطیون قانون‌شکن و ضد اسلامیت و جمهوریت که پشت نقاب اصلاح‌طلبی پنهان شده‌اند،کی به حکم قانون (چه شورای نگهبان و چه قوه قضائیه) تن داده‌اند که اکنون هم در صورت محاکمه و محکومیت سران فتنه تمکین کنند؟ مگر برخی از همین فعالان محکومان فتنه 88، حامیان بعدی امثال علی مطهری نشدند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس