کد خبر 559660
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

"مجتهد"، افشاگر معروف اسرار پشت پرده آل سعود تأکید کرد که عربستان در اصل با در اختیار گرفتن حاکمیت دو جزیره صنافیر و تیران از مصر، پلی به سوی رژیم اسرائیل زد.

 به گزارش مشرق، مجتهد در صفحه تویتر خود نوشت: توافقی که بین سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر درباره دو جزیره تیران و صنافیر صورت گرفت، به سبب رابطه با اسرائیل بود. پل عربستان به جزایر صنافیر و تیران در اصل همان برقراری پل ارتباطی با اسرائیل است.

در پی سفر اخیر سلمان به مصر و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، قرار است عربستان از خاک خود به دو جزیره یاد شده و از آنجا به مصر پل احداث کند. نام این پل، ملک سلمان اعلام شده است.

مجتهد نوشت: فرصت برای اینکه عربستان رابطه با اسرائیل را به بهانه موفقیت پروژه پل اعلام کند، مهیا است.

وی "بعید ندانست که سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به اردن برای هماهنگی با مسئولان اسرائیلی بوده باشد".

مجتهد از پایبندی عربستان به قرارداد کمپ دیوید خبر داد و نوشت: این به معنای پایبندی به ضمیمه "جیم" قرارداد است که بر لزوم کسب موافقت اسرائیل با هرگونه فعالیت در جزایر تیران و صنافیر یا اطراف آن تاکید می کند.

وی افزود: مسیر قابل دریانوردی درغرب جزیره تیران درچارچوب آبهای منطقه ای مصر بود اما الان در چارچوب آبهای بین المللی و خارج از حاکمیت عربستان و مصر قرار گرفته است و این بدان معناست که براساس قوانین بین المللی، ساختن بخش غربی پل ملک سلمان باید با موافقت اسرائیل و اردن به عنوان دو طرفی باشد که از نظر جغرافیایی از این تنگه بهره می برند.

مجتهد نوشت: این بدان معناست که دو دولت عربستان و مصر نمی توانند مانع کشتیرانی در تنگه یا اعمال حاکمیت بر آن را بدون مصوبه شورای امنیت داشته باشند زیرا آبهای منطقه ای به شمار می رود.

وی در پایان نوشت: پایبندی به کمپ دیوید و تبدیل این تنگه به آبهای منطقه ای بدان معنا است که عربستان نمی تواند هیچ گونه نیروی دارای ماهیت نظامی را حتی به طور نمادین -مگر با هماهنگی اسرائیل- مستقر کند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس