کد خبر 559421
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

انعکاس خبر جنایت اخیر در ورامین که در آن دختر شش‌ساله افغانستانی به قتل رسیده موجی از احساسات عصبی‌گونه در فضاهای مجازی ایجاد كرده است.

به گزارش مشرق، انعکاس خبر جنایت اخیر در ورامین که در آن دختر شش‌ساله افغانستانی مورد تجاوز پسر ١٧‌ساله ایرانی قرار گرفته و سپس به قتل رسیده موجی از احساسات عصبی‌گونه در جامعه به‌ویژه در فضاهای مجازی ایجاد كرده است که ظاهرا هر لحظه شدت پیدا می‌کند. کار به آنجا رسیده است که حتی صدای نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان بلند شده که چرا خبر حادثه -چنانچه باید و شاید- در رسانه‌های ایرانی بازتاب پیدا نکرده است. 

در اینکه جنایت یادشده بسیار دلخراش و غم‌انگیز است، شکی نیست و طبعا دل هر انسان پاک‌طینتی با شنیدن این خبر به درد خواهد آمد. 

اما در همین راستا لازم است به چند نکته اشاره کنم. 

اولا: هنوز جزئیات جنایت ارتکابی به صورت کمی و کیفی شفاف و روشن نیست. اندکی بردباری لازم است تا کُنه ماجرا به‌طور کامل مشخص شود. 

ثانیا: به خاطر داشته باشیم متهم حادثه وصف‌شده، خود به‌نوعی کودک محسوب می‌شود و صرف‌نظر از اینکه فعلا از او به‌عنوان متهم می‌توانیم نام ببریم، نه مجرم یا جانی، چه‌بسا وی هنگام ارتکاب جنایت دچار جنون بوده و یا چه‌بسا در فرض اثبات اتهام، واقعا ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکرده و یا در رشد و کمال عقل وی شبهه وجود داشته؛ چراکه هنوز وی به پزشکی قانونی معرفی نشده و به صورت نفیی یا اثباتی چیزی در‌این‌باره مشخص نیست. 

ثالثا: به‌ نظر می‌رسد بزرگ‌نمایی این جنایت به نحوی که مشاهده می‌کنیم، حاصلی جز ایجاد کینه و تفرقه میان اتباع مهاجران افغانستانی و شهروندان ایرانی به‌دنبال نداشته باشد؛ کما‌اینکه نگارنده این سطور در سال‌های گذشته که جرائم زیادی از سوی بعضی از مهاجران افغانستانی علیه تمامیت جسمانی هم‌وطنان ما صورت گرفته بود، عینا همین توصیه را به آنان کرده بود. با ایجاد جو و تنش پیرامون حادثه هیچ مشکلی حل نخواهد شد و چه‌بسا تبعات منفی نیز به دنبال خواهد داشت. آنچه مسلم است، درباره این جنایت، صرفا دادگاه صالحه قضائی است که می‌تواند نظر داده و فارغ از حواشی وجنجال‌های ایجاد‌شده حکم عادله را صادر کند. 

رابعا: جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، آن‌هم کودک، جرم و گناهی است بسیار بزرگ و مذموم که فرقی نمی‌کند مرتکب جرم هم‌وطن باشد یا بیگانه. قطعا نزد دادگاه نوع جنسیت و تابعیت متهم ملاک نیست و موجب تبعیض نخواهد بود. 

ماحصل کلام: به نظر می‌رسد بزرگ‌نمایی بیش‌از‌حد این حادثه و یا دامن‌زدن به حواشی آن، نه‌تنها نفعی به‌دنبال نخواهد داشت و مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه هرچه‌بیشتر مایه ایجاد تنش و اختلاف میان اتباع دو کشور خواهد شد.

اضافه کنم حادثه‌ای که اتفاق افتاده، آخرین حادثه از این نوع یا انواع مشابه آن نخواهد بود و تا زمانی که زمینه‌های ارتکاب جرم و علل و عواملی که باعث این‌گونه جنایت‌ها می‌شود، در جامعه از بین نرود، باز باید منتظر وقوع جنایت‌هایی از‌این‌دست باشیم. حال چه فرقی می‌کند قربانی حادثه ایرانی باشد یا افغانستانی یا تبعه کشوری دیگر. انسان، انسان است و جنایت هم جنایت.

منبع: شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بابک ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    شما فامیل قاتلی که انقدر ازش دفاع میکنی.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    موافقم. اصلا ربطی به ایرانی یا افغانی بودن نداره. کم نیستن افغانیهایی که ایرنی ها رو کشته اند یا با قاچاق مواد سبب مرگ هزاران ایرانی شده اند. به نظرم باید ابعاد فرهنگی و اجتماعی اینگونه فجایع رو بررسی کرد
  • يك جامعه شناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    سواي از اين بحث ها و با توجه به واقعيات فعلي ريشه يابي كنيد كه وجود و حضور يك نوجوان پسر 17 ساله در گروه هاي مستهجن متعدد موجود در تلگرام و ماهواره چند درصد در تحريك نوجوان به اين عمل شنيع و عادي شدن آن در ذهنش تاثير داشته است و بعد هم وقتي با واقعيت عملش روبرو مي شود و از فضاي كاذب تحريكي خارج مي شود دست به اين جنايت مي زند.
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    بنده ضمن اعلام انزجارازعمل كثيف اين فرد. مي خواهم اين نماينده هرات وامثال آن هم پيگيرجنايات واعمال كثيف عده اي افغاني مقيم ايران راكه سالها دركشورمرتكب شده را دردستوركارشان قراردهند . قانون جمهوري اسلامي ايران سزاي اين گونه جنايتكاران را مشخص كرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس