ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط رژیم اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی؛ و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

گروه بین‌الملل مشرق - تحویل محموله‌های اس-300 روسیه به ایران، می تواند منجر به سوق پیدا کردن عربستان سعودی و ترکیه به جانب اسراییل شود.

«هاکان گونش»، تحلیل گر ترکیه ای مسایل استراتژیک، در گفتگو با «اسپوتنیک» گفت که " ارسال سیستم دفاعی اس-300 روسی به ایران، تهدید حمله اسراییل را مرتفع می کند. همزمان، این مساله می تواند موجب افزایش تنش میان ایران و کشورهای بلوک ضدایران شود."

این تحلیل گر سیاسی در مصاحبه خود گفت که تهدید اسراییل برای حمله به (تاسیسات هسته‍ای) ایران، به واسطه تحویل سیستم های دفاع هوایی اس-300، بلاموضوع شده است، گرچه، این قضیه می‍تواند به افزایش تقابل میان ایران و کشورهای رقیب آن در منطقه تبدیل شود. گونش به طور ویژه بر این تاکید دارد که تحویل اس-300 به طرز قابل ملاحظه ای قابلیت های دفاعی ایران را بالا می برد:

" ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی. این سیستم تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و اصولا برای تضمین ایمنی هوا-فضای کشور در برابر حملات احتمالی موشکی طراحی شده است."


به نظر گونش، تحویل اس-300 به ایران، اسراییل و سعودی را مشوّش کرده است، به ویژه این که این دو، بارها ایران را تهدید به حملات موشکی کرده بودند:

" اسراییل و عربستان سعودی در چند نوبت اظهاراتی درباره حمله با موشک های میان برد بالیتسک به زیر ساخت های ایران داشته اند. این تهدیدات، حالا که ایران اس-300 را تحویل گرفته است، محلی از اعراب ندارد."

علاوه بر این، او به تناقضات در روابط واشینگتن و متحدان منطقه ایش همچون اسراییل، ترکیه، عربستان سعودی و قطر هم در 18 ماه گذشته اشاره دارد.

گونش معتقد است که این کشورها نمی توانند منتظر پایان دوره ریاست باراک اوباما برای تشدید اقدامات ضدایرانی خود باشد و از این رو پیش بینی می کند که در چند ماه آینده شاهد افزایش همکاری ها و هماهنگی ها میان ترکیه، عربستان و اسراییل خواهیم بود.

او اضافه می کند که ترکیه وسعودی در موضوع مواجهه با توسعه قدرت ایران، مایلند که از ظرفیت های لابی اسراییل در آمریکا، برای تقویت موضع خود بر ضد ایران استفاده کنند:

" با افزایش روزافزون فعالیت کشورهای بلوک ضدایران، احتمال مواجهه جدی میان ان ها بعد از انتخابات ماه نوامبر در آمریکا بالا خواهد رفت."

لازم به ذکر است که اولین محموله از موشک های سطح به هوای اس-300 که قادر به سرنگونی جنگنده ها هستند، در 11 آپریل به ایران تحویل داده شد.

قرارداد اس-300 به ارزش 900 میلیون دلار در سال 2007 ، علی رغم مخالفت های شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا، میان روسیه و ایران به امضاء رسید. اجرای این قررداد، به واسطه تحریم های سال 2010 شورای امنیت علیه ایران به تاخیر افتاد.

در آپریل 2015، در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، روسیه مذاکرات خود را با ایران برای تحویل سیستم اس-300 از سر گرفت.

اسراییل، طبق معمول، به شدت به تصمیم روسیه برای تحویل محموله اس-300 انتقاد کرد و آن را موجب افزایش بی ثباتی در منطقه خواند!


منبع: اسپوتنیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    اين عربستان خيلي تلاش ميكنه تا ايران را به مواجهه رودررو بكشونه،ايران بايد مواظب باشه كه اشتباه اول از طرف ايران نباشه
  • مخلوق خدا ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    وهابی فراماسونی اسراییلی بترکین بشینین تو اب کوهای الپ خنک شین چون بد فرم سوخت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    موتوا بغیظکم
  • ناشناس ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    عربستان سعودی واسراییل مال این حرفها نیستند حمله به زیز ساخت ایران عربستان سعودی دریمن از پس نیروهای انصارالله برنمی اید درسوریه با حمایتهایی که ازتروریستها کرده شکست خورده ان گاه می خواهد به ایران حمله کند اینها چقدر کودن و بی شعور هستن واسراییل که به زودی نابود می شود اانشاءالله
  • ReZa Jagvar ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    در این میدان تنهایی ایشالله پیروز بیرون خواهیم آمد.گرچه نامردی در کار است و ۴ کشور به یه کشور ولی خدا با ماست...
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    هیچ غلطی نمیتوون بکنن باید یک بار و برای همیشه شر صهیونیزم و سعودی ها رو از سر دنیا کم کنیم خیلی ور ور میکنن
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    مگه موشکاشم دادن؟؟؟؟
  • کمیل ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    نصر من الله و فتح القریب و بشر الصابرین.
  • یوسف بهلولی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    با سلام در خصوص اینگونه مواضع از سوی برخی حکام نادان در منطقه و رژیمهای جعلی و ایزایی باید گفت اینها تا اربابشان نباشد جرات غلط گفتن هم ندارند چه رسد به غلط کردن حالا هم که چنین مواضعی مطرح میشود به این دلیل است که از جمهوری خواهان آمریکا حمایت میطلبند چون بر اساس نظام دروغراسی غربی حالا نوبت جمهوری خواهان است ولو به اسامی جدید که بر سر مردم مسلمان بلاهای جدید بیاورند عده ای هم خام خیال بجای همت و پیروی از علما و بزرگان حقیقی اسلام یا با هم مشاجره میکنند یا بکلی به راهی دیگر میروند و کشورهایی مثل ما نیز که در شرایط خوف و رجاء هستیم و شرایط برایمان محیا نیست که شروع کننده باشیم و گرنه نه ما از نظر دانش فنی ساخت و نه از حیث تاکتیک و تکنیک در یک جنگ تمام عیار از ائتلافی از دشمنانمان شکست میخوریم و این بدلیل این است که ما راه حق را میرویم و از حق مدد میجوئیم اما از واکنش خورد کنند به حماقت کسی واهمه نداریم و به این واکنش اگر به سگی چون صهیونیزم باشد شادی هم میکنیم پس بگذار گور خود را هر قدر میتوانند عمیق حفر کنند. ان الله مع الصابرین.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    یه ده گردان دیگه هم نیاز داریم همراه با سایر سیستمهای دفاعی
  • رحمن ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    غلط کرده اند در سیستم دفاعی کشور پول تزریق کنید و همچنین خوکفایی در ارتش و غیر ارتش در دستور کار قرار دهید امروز هر که می خواهد به بزرگی ایران کمک کند بسم الله الآن وقتشه .فردا همدیگر را متهم کنید فایده ندارد دست در دست هم تلاش شبانه روز کنید خدا حتما با خادمین به کشور است و یاری می کند
  • علي ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    به آقايان ميدان داده شود در قالب برجام1، برجام2، ...برجامn همه چيز را حل مي‌كنند. سيستم دفاعي كشور را بر باد مي‌دهند، با تنها گذاشتن مقاوت ايران را از ابزارهاي قدرتش محروم مي‌كنند، فضاي كشور را در اختيار دشمنان قسم‌خورده نظام و ايران مي‌دهند و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس