کد خبر 557475
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اگر دنبال عزت و سربلندی کشور هستیم تا با قدرت در عرصه بین‌المللی اقدام کنیم، باید توان تولید کشور را افزایش دهیم.

به گزارش مشرق، علی طیب‌نیا عصر امروز در دیدار با کارکنان واحدهای تابعه وزارت اقتصاد استان کرمان اظهار داشت: مجموعه بزرگ وزارت امور اقتصاد و دارایی و زیرمجموعه‌های آن نقش بی‌بدیلی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

وی بیان داشت: اگر فعالان اقتصادی و واردکننده‌ها در زمان کوتاه و مناسبت بتوانند محموله‌های خود را ترخیص کنند، فضای عمومی کسب و کار کشور تغییرات اساسی می‌یابد.

طیب‌نیا عنوان کرد: حجم بالای پروژه‌های گذشته در شرایط تحریم اقتصادی که با مشکل مواجه است، آن چنان ما را درگیر می‌کند که اصلاحات اساسی فراموش می‌شود.

وی افزود: اگر برنامه روشن نداشته باشیم و مسیر مشخص برای واحدهای خود به صورت عملیاتی ترسیم نکنیم، مسائل اساسی فراموش می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: به عنوان نخستین وزارتخانه برنامه عملیاتی تدوین کردیم که شامل اولویت‌های راهبردی و فهرستی از اقدامات و عملیات است.

وی ابراز داشت: تقویت توان ثروت‌آفرینی کشور نخستین راهبرد است، چیزی که به عنوان هدف اصلی سیاست‌های ابلاغی انتخاب شده است.

طیب‌نیا ادامه داد: اگر دنبال عزت و سربلندی کشور هستیم تا با قدرت در عرصه بین‌المللی اقدام کنیم، باید توان تولید کشور را افزایش دهیم و با این روش می‌توان نیازهای اساسی مردم را پاسخ گفت و با فقر و تبعیض مقابله کرد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین آسیب اقتصاد ما وابستگی به درآمدهای نفتی است، سهم درآمدهای نفتی در بودجه دولت و تراز تجاری بالاست، باید این وابستگی را قطع کنیم.

طیب‌نیا بیان داشت: باید بتوانیم نیازهای عمده دولت را از طریق درآمدهای سالم به ویژه درآمد پاک مالیاتی تامین کنیم.

وی گفت: با قطع وابستگی بودجه به نفت و اگر بتوانیم از مالیات نیازهای دولت را تامین کنیم، دیگر نیازمند نوسانات قیمت نفت نخواهیم بود و زیر تحریم‌های نفتی قرار نمی‌گیریم.

طیب‌نیا عنوان کرد: ارتقای سلامت مالی، اداری و شفافیت از دیگر اولویت‌های راهبردی است که در برنامه‌ریزی خود مدنظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: شایسته ایران اسلامی نیست که فساد در حوزه‌های آن رخنه کرده باشد، باید شفافیت و سلامت را در همه ارکان فعالیت اقتصادی کشور حاکم کنیم و می‌دانیم این هدف غیر از روش‌های سیستماتیک و ابزارهای نوین ممکن نیست.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: هفت اولویت راهبردی در نظر گرفتیم و براساس آن برنامه‌های عملیاتی با هماهنگی واحدها تنظیم شد، هدف‌های کمی برنامه‌ریزی شده و برای هر کدام از واحدهای سازمانی یک زمان‌بندی مشخص در نظر گرفته شد.

وی بیان داشت: اگر این برنامه‌ها به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع می‌کند و می‌توانیم در راستای اقتصاد مقاومتی گام‌های موثر برداریم.

طیب‌نیا ادامه داد: یک سیستم پایش در وزارتخانه راه‌اندازی شده و به صورت سه ماهه واحدها را ارزیابی و رصد می‌کند، درخواست داریم که که به عنوان یک ماموریت و رسالت ملی تحقق این برنامه را دنبال کنند.

وی ابراز داشت: این برنامه‌ای نیست که تنها در کتابخانه و ویترین برای تماشا قرار گیرد، بلکه برنامه عملیاتی است و می‌تواند در راستای تحقق برنامه‌ها موثر باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به طرح جامع مالیاتی گفت: نمی‌توانیم تورم را مهار و تشویش در بازارهای مختلف را رفع کنیم، مگر اینکه سیستم مالیاتی سیستم کارآمد و سالم باشد و بتواند نیازهای مالی دولت را تامین کند، تورم ما معلول سیستم مالیاتی ناکارآمد است.

طیب‌نیا عنوان کرد: طرح بهبود محیط کسب و کار به عنوان اولویت اساسی انتخاب شده و در حال اجراست و شناسایی مجوزهای زائد و حذف آنها را در نظر داریم.

وی ادامه داد: تا حدود یک سال قبل هیچ نهاد مسئولی که مدیریت بدهی‌ها دولت را به عهده گیرد، نداشتیم و برآوردی هم از بدهی دولت نداشتیم و امروز با ایجاد دفتر مدیریت بدهی‌ها برآورد اولیه از دیون دولت داریم.

طیب‌نیا با اشاره به بدهی 540 هزار میلیارد تومانی دولت گفت: با مشورت و همکاری کارشناسان تخصصی خارجی در حال طراحی سیستم‌های مدیریت هستیم تا بدهی‌ها به سامان شود.

وی ابراز داشت: بدهکار بودن برای دولت ناشایسته نیست و هیچ دولتی در دنیا وجود ندارد که بدهکار نباشد، مانند بخش خصوصی، اما مهم این است که بدهکار خوش حسابی باشید.

طیب‌نیا عنوان کرد: طرح دیگری که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، ساماندهی سهام عدالت است، این مسئله به شیوه‌ای که اجرا شد غیر از بی‌صاحب‌سازی واحدها تولدی کشور ثمره دیگری نداشت و 62 بنگاه اقتصادی بی‌صاحب شدند.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: طرحی ارائه دادیم که در دولت به تصویب رسید و در آینده نزدیک این لایحه را به مجلس می‌دهیم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سهام را آزاد کنیم.

وی ابراز داشت: با این کار مردم می‌توانند از منابع آن برخوردار شوند، شرکت‌ها صاحب پیدا می‌کنند و می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور و میدریت کارآمد بنگاه‌های کشور ایفا کند.

طیب‌نیا با اشاره به بستر یک‌پارچه تبادل اطلاعات کلیدی در وزارت اقتصاد گفت: ارتباط بین تمام سامانه‌های اقتصادی کشور را فراهم کردیم.

وی بیان داشت: مجموعه این طرح‌ها و پروژه‌ها در کنار برنامه راهبردی امور اقتصاد و دارایی می‌تواند زمینه را برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور فراهم کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس