کد خبر 557161
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

با انتشار اخباری مبنی بر نظر مساعد وزارت نفت در راستای حذف کارت سوخت بنزین، اخبار و شایعات مختلفی مبنی بر اینکه برخی از نازل‌های بنزین بدون نیاز به کارت سوخت فعال هستند، منتشر شده است، البته در کنار این موضوع، جای سؤال دارد که چرا برخی افراد بدون کارت سوخت خودروی خود به سوخت‌گیری می‌پردازند؟

به گزارش مشرق، برخی گزارشات مردمی در چند روز گذشته حکایت از آن دارد که نازل‌های بنزین برخی از جایگاه‌های سوخت بدون استفاده از کارت سوخت فعال هستند.

چنین اخباری در حالی منتشر شده که زمزمه حذف کارت سوخت در چند روز اخیر افزایش یافته و مدیران و کارشناسان وزارت نفت به جمع‌بندی در راستای حذف کارت سوخت رسیده‌اند، البته حذف کارت سوخت بنزینی باید در هیات دولت رسیدگی شود و تنها با نظر هیات دولت حذف کارت سوخت امکان پذیر است، که این موضوع زیر سایه لایحه سوختی روز سه شنبه مجلس قرار خواهد گرفت زیرا در روز سه شنبه مجلس تصویب کرد تا همه دارندگان خودرو از کارت سوخت استفاده کنند و در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران مالیات آن را پرداخت کنند.

این مصوبه در آخرین ساعات کار مجلس در روز سه شنبه از سوی یکی از نمایندگان تهران مورد نقد قرار گرفت و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد و تا به این لحظه رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

در رابطه با فعالیت نازل‌های سوخت رسانی به واسطه کارت سوخت مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه نازل‌های سوخت گیری تنها با کارت سوخت فعال خواهند شد، گفت: حذف کارت‌های سوخت و چگونگی فعالیت نازل‌های سوخت‌گیری در آینده منوط به تصمیم هیات دولت است.

ناصر سجادی در گفتگو با میزان، در رابطه با آینده کارت سوخت و چگونگی فرآیند سوخت‌گیری، اظهار کرد: تمام اقدامات بعد از اعلام تصمیم هیات دولت صورت خواهد گرفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه تابع تصمیمات دولت است.

وی ادامه داد: کارت سوخت در سال 1386 وارد چرخه سوخت‌گیری شد و در آن زمان در راستای استفاده از کارت سوخت زیرساخت‌های لازم تهیه و نصب شد که اگر تصمیم دولت مبنی بر حذف کارت سوخت بنزین باشد دستگاه‌های نازل بنزین دچار تغییراتی خواهند شد تا بدون کارت سوخت آماده سوخت رسانی شوند.

او با بیان اینکه در حال حاضر نازل‌ها بدون کارت سوخت فعال نخواهند بود، یادآور شد: تغییر نازل‌های سوخت برای فعالیت بدون کارت سوخت کار مشکلی نیست حذف کارت سوخت از چرخه سوخت گیری همچون فرآیند سوخت گیری قبل از سال‌های 1386 است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به این ادعا که برخی نازل‌ها بدون کارت سوخت فعال هستند، تاکید کرد: چنین چیزی امکان ندارد و تمام نازل‌ها تنها با کارت سوخت قابلیت سوخت‌گیری دارند.

در اطلاعات ارائه شده از سوی مخاطبان میزان، یک جایگاه سوخت در محدوده میدان امام حسین تهران بدون نیاز به کارت سوخت آماده سوخت‌رسانی است، این موضوع تا حدودی به گفته‌های ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تناقض است.

بررسی‌های خبرنگار میزان در نگاه اول گفته مخاطبان خود را تائید کرد، زیرا مسئولان جایگاه کاغذی با این مضمون که "لطفاً به صورت رند بنزین زده شود، پول خرد در جایگاه وجود ندارد" بروی محل ورود کارت سوخت چسبانده‌اند. این کاغذ که در سمت ورودی نازل‌های سوخت چسبانده شده اجازه ورود کارت سوخت به دستگاه را نمی‌دهد و در صورتی که فردی خواهان استفاده از کارت سوخت خود باشد، پاسخ متصدی مبنی بر آن است که سوخت‌گیری نیاز به کارت سوخت ندارد و بدون کارت سوخت، سوخت‌گیری را انجام دهید.

در این جایگاه سوخت یک تفاوت در چسباندن کاغذ به پمپ‌های سوخت‌گیری وجود دارد و این تفاوت در آن است که کاغذی که در سمت ورودی نازل نصب شده است درگاه ورودی کارت سوخت را به طور کامل پوشانده است اما در سمت دیگر که در لحظه ورود در دید مشتریان نیست اندکی پایین‌تر از محل درگاه کارت سوخت است، که با دقت به محل ورودی کارت سوخت متوجه کارت سوخت متصدی جایگاه در آن می‌شوید.

با این اطلاع اگر بار دیگر به متصدی اصرار داشته باشید که از کارت سوخت خود استفاده کنید، متصدی کارت سوخت خود را خارج کرده و کارت سوخت شما را در محل مورد نظر قرار می‌دهد و برای شما پرسشی مطرح می‌کند که "سوخت گیری با کارت سوخت شخصی چه تفاوتی با کارت سوخت جایگاه دارد؟" پرسشی که اکثر افراد در پاسخگویی به آن عاجز هستند، البته شاید بهتر باشد که این سؤال را به گونه دیگری مبنی بر اینکه چرا افراد از کارت سوخت خودرو خود به جای کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده نمی‌کنند، مطرح کرد.

اکثر افرادی که از کارت سوخت خود در فرآیند سوخت‌گیری استفاده نمی‌کنند، پاسخی به این سؤال ندارند و تنها اعلام می‌کنند که تا به امروز به این موضوع فکر نکرده‌اند.

خانمی حدوداً 30 ساله در پاسخ به این سؤال که چرا در فرآیند سوخت‌گیری با وجود تک نرخی بودن قیمت بنزین از کارت سوخت استفاده نمی‌کنید، گفت: همسر بنده هیچگاه از کارت سوخت خودرو در فرآیند سوخت‌گیری استفاده نکرده و بنده به تبع ایشان از کارت سوخت استفاده نمی‌کنم.

همچنین جوانی 20 ساله که برای سوخت‌گیری موتور سیکلت خود به پمپ بنزین میدان شهدای تهران ورود کرده بود در پاسخ به این سؤال، بیان کرد: کارت سوخت موتور چند ماهی است که گمشده و به دلیل آنکه قیمت بنزین تک نرخی شده است، اقدامی در راستای دریافت کارت سوخت جدید نداشتم.

علی در واکنش به این گفته که شاید در آینده دو نرخ برای بنزین اعلام شود، تاکید کرد: در آن زمان سریعاً برای دریافت کارت سوخت موتورسیکلت اقدام خواهم کرد.

اما مردی میانسال که ظاهر خود و وسیله نقلیه آن نشان از بازاری بودن آن می‌داد در پاسخ به این سؤال که چرا از کارت سوخت جایگاه برای سوخت‌گیری موتور سیکلت وسپای خود استفاده می‌کند، با اشاره به اینکه 12 سال از عمر موتور سیکلت آن می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در تابستان سال 1393 کارت سوخت موتور سیکلت سوخته است و این در حالی است که موتور سیکلت آن با عمر 12 ساله هیچ عیب و ایراد و آلایندگی زیست محیطی ندارد.

وحید 30 ساله که در جایگاه سوخت خیابان نلسون ماندلا به سوخت‌گیری وسیله نقلیه خود می‌پرداخت در پاسخ به سؤال مورد نظر، بیان کرد: از زمانی که سهیمه بندی بنزین صورت گرفت همواره با نرخ آزاد بنزین خریداری کرده‌ام و این روند دیگر برای من عادی است از این رو هیچگاه از کارت سوخت وسیله نقلیه استفاده نکردم.

البته وحید تاکید کرد: از زمانی که خودرو بالای 2000CC سال 2014 خریداری کرده است خودرو دارای کارت سوخت نبوده و به اجبار باید از کارت سوخت جایگاه استفاده کنم.

مردی میانسال در رابطه با استفاده از کارت سوخت در فرآیند سوخت‌گیری، گفت: در زمانی که دو نرخی وجود داشت در اکر مواقع از بنزین آزاد استفاده می‌کردم تا در زمان سفر از سهمیه انباشته شده خود استفاده کنم، این رویه در بلند مدت باعث شد در زمان فعلی که تک نرخی سوخت وجود دارد، آنچنان توجهی به کارت سوخت خودرو خود نداشته باشم.

با توجه به تمام این تفاسیر می‌توان تاکید کرد که سوخت‌گیری بدون کارت سوخت امکان پذیر نیست و حتماً باید برای سوخت‌گیری از کارت سوخت وسیله نقلیه یا جایگاه‌دار استفاده کرد.
از سوی دیگر افرادی که از کارت سوخت جایگاه‌داران در فرآیند سوخت‌گیری استفاده می‌کنند هیچ دلیل برای این کار خود ندارند.

البته در حال حاضر با لایحه بنزینی ارائه شده به صحن مجلس توسط نمایندگان مجلس سؤالات بسیاری وجود دارد که آیا کارت سوخت برای خودروهای بالای 2000CC صادر می‌شود و آیا کارت سوخت سوزانده شده موتورسیکلت‌های بالای 10 سال بدون آلایندگی بار دیگر صادر خواهد شد؟
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس