تانک جدید «تیام» در حقیقت یک برجک جدید برای ام 47 های ایرانی محسوب می‌شود که تفاوت‌هایی خصوصا در بخش حفاظت با «سبلان» دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تعدادی از دستاوردهای جدید دفاعی نزاجا در آستانه 29 فروردین که روز ارتش نامگذاری شده است، روز چهارشنبه با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی و در اختیار یگان های تابعه این نیرو قرار گرفت.که از جمله آنها تانکی با نام "تیام" بود. با توجه به سوالاتی که در مورد شکل و تجهیزات نصب شده روی این تانک و نیز نحوه ورود و عملیاتی شدن "تیام" در نزاجا در بین کاربران مشرق و علاقمندان به دستاوردهای دفاعی ایجاد شده بود، در این گزارش به بیان این موارد پرداخته خواهد شد.

تیام که به معنای چشمانم و گرامی در فرهنگ لغات مورد استفاده قرار گرفته، در حقیقت یک ارتقاء بر روی ناوگان قدیمی تانک های ام 47 نیروی زمینی ارتش به حساب می آید. اما ام 47 های از کجا امده و تا به امروز در ایران چه کرده اند؟

 M-47 پیرمرد آمریکایی با 60 سال سابقه

تانکهای قدیمی ام 47 پاتن در اوایل دهه 1950 میلادی در زمان رژیم طاغوت از آمریکا خریداری شد. بر اساس اطلاعات منابع خارجی، ایران در حال حاضر چیزی نزدیک به 160 دستگاه از این تانکها را در اختیار دارد.

تانک تیام
تانک M-47

ام 47 تانکی میان وزن بود که در سالهای اوایل جنگ سرد به منظور مقابله سیل پایان ناپذیر تانکهای روسی که در نقاط مختلف از جمله منطقه آلمان در حال رشد بودند، ساخته شد. این تانک در حدود 48 تن وزن داشته و با یک قبضه توپ 90 میلی متری مسلح شده بود.

عمده "ام 47 " های ایرانی در زمان جنگ تحمیلی، در خدمت لشکر 81 زرهی کرمانشاه بوده و در هشت سال دفاع مقدس نیز حضور داشتند. اما این تانک مشخصا در قرن بیست و یکم با شرایط اولیه خود حرفی برای گفتن نداشته و یا باید برای اوراق شدن استفاده و یا این که فکری برای تغییر اساسی در آن داده می شد.

سبلان؛ اولین ارتقاء برای ام 47 های ایرانی

سبلان در حقیقت برجک جدیدی بود که برای ام 47 های ایرانی ساخته شده و بروی این تانک نصب شد تا همچنان این تانک در خدمت ارتش باقی بماند. برجک مورد نظر در کناره های توپ و بخش های کناری برجک، شباهت خاصی به نمونه مورد استفاده در تانک ذوالفقار داشت و این موضوع نشان از افزایش بقاء پذیری و فاکتور حفاظت در این تانک دارد.

همچنین دو عدد سامانه نارنجک انداز مخصوص پرتاب نارنجکهای دود زا نیز بر روی دو طرف این برجک نصب شده بود که می تواند در مواقع خطر از آن برای پخش دود بهره برد. همچنین بر روی چرخ های تانک نیز یک پوشش حفاظتی افزوده شده بود.

تانک تیام

نکته بعدی که شاید یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات پروژه سبلان باشد، تغییر سلاح اصلی تانک ام 47 یعنی توپ 90 میلی متری به توپ 105 میلی متری بود. چند نکته در مورد این تغییر وجود دارد که بایستی به ترتیب به آن پرداخت. توپ 105 میلی متری موجود بر روی سبلان شباهت خاصی به گونه مورد استفاده بر روی تانک های ام 60 ایرانی و همچنین گونه ارتقاء یافته صمصام داشت. در حقیقت می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که این دو تانک ایرانی از یک توپ مشترک بهره می بردند. این توپ در حقیقت مدل L7 ساخت انگلستان می باشد که به نوعی مشهورترین توپ 105 میلی متری، خصوصا در جهان غرب به شمار می آید. آمریکایی ها حتی از این توپ در مدل اولیه تانک آبرامز نیز بهره بردند.

تانک تیام

البته این مسئله در بخش آموزش نیز به کاهش زیرساختهای مورد نظر و در نتیجه صرفه جویی در هزینه می شود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی زمینی هزینه آماده سازی یک تانک ام 47، یک سوم یک تانک تی 72 می باشد که تایید دیگری برای به صرفه بودن تولید این تانک می باشد.

اما نگاهی دقیق تر به برجک تانک سبلان نکته دیگری را نیز برای ما مشخص می کند و آن هم نصب سامانه پریسکوپ توپچی بر روی برجک این تانک است که کمک می کند تا کاربر مورد نظر به راحتی به کنترل محیط اطراف پرداخته و به هدف یابی بپردازد. می توان این گونه نتیجه گرفت که مسئولین نزاجا سامانه هدف یابی و پریسکوپ مخصوص توپچی مشترکی را برای هر سه تانک صمصام، ذوالفقار و سبلان در نظر گرفته بودند تا به نوعی استاندارد سازی را در تانکهای ایرانی به انجام برسانند.

تیام دومین ارتقاء برای ام 47 های ایرانی

اما تانک جدید "تیام" هم در حقیقت یک برجک جدید برای ام 47 های ایرانی محسوب می شود که البته دارای تفاوت های مشخصی خصوصا در بخش حفاظت با سبلان است. این برجک جدید نسبت به سبلان کمی کوچک تر بوده و در عین حال با زره های واکنشگر انفجاری نیز پوشیده شده است. این زره ها در هنگام برخورد مهمات ضد زره منفجر شده و مانع از اصابت گلوله یا موشک مورد نظر به بدنه تانک می شوند.

تانک تیام

تجربیات نبردهای اخیر بر علیه گروه های تروریستی در عراق و سوریه ثابت کرده است که این زره های واکنشی شانس بقای زره پوش و خدمه را در برابر تهدیدات ضد زره به نحو قابل توجهی افزایش می دهد.

نکته جالب درباره این برجک جدید این است که زره های واکنشگر حتی بر بالای برجک نیز قرار گرفته اند و صرفا به بخش جلویی تانک و برجک بسنده نشده است. این حرکت می تواند تانک را در برابر تهدیدات حمله کننده از بالا به تانک نیز حفظ کند. با توجه به تجربیاتی که مستشاران ایرانی از نبرد در سوریه به دست آورده اند، موشک های" تاو 2 بی " از جمله قاتلان اصلی تانک های ارتش سوریه محسوب می شدند که نوع حمله آنها از بالا و اصابت بر روی برجک تانک بوده است و بر همین اساس، حفاظت از این محدوده، اهمیت ویژه تری یافته است.

سلاح اصلی تانک به نظر همان توپ 105 میلی است که بر روی "سبلان" نیز نصب شده بود. با استفاده از این توپ امکان استفاده از طیف وسیعی از مهمات های ضد زره و شدید الانفجار برای تانک "تیام" به وجود می آمد که اصولا توپ 90 میلی متری فاقد این توانایی بود. بحث دیگر این است که با استفاده از توپ 105 میلی متری مورد نظر یک گونه شبیه سازی بین تانکهای تیام، سبلان و صمصام ایران شکل می گیرد و هر سه تانک از یک نوع توپ و مشخصا یک نوع مهمات بهره می بردند؛ این امر پشتیبانی در زمان جنگ را از واحدهای استفاده کننده از هر سه تانک را راحت تر و البته ارزان تر می کند.

در تانک "تیام" همچنین یک قبضه مسلسل سنگین دوشکا با کالیبر 12.7 میلی متر اضافه شده است که قدرت درگیری با تهدیدات در فاصله کم را به تانک اعطا می کند.

تانک تیام

در بحث پریسکوپ نیز یک دستگاه از این سامانه دیده بانی بر روی تانک تیام نصب شده است که شبیه به نمونه نصب شده بر روی تانک سبلان است. به نظر می رسد در این بخش نیز مسئولین صنایع دفاعی به دنبال همسان سازی سامانه های موجود بر روی تانک های ایرانی بوده اند.

در بخش پیشران نیز به دلایلی که در بالا برای تانک سبلان نیز اشاره شد به نظر می رسد که تیام نیز همچنان از پیشران تانک ام 47 بهره می برد چراکه سیستم پیشرانه این تانک سالها بدون مشکلی برای تانک مورد نظر کار کرده و می تواند سرعتی تا 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک به ارمغان آورد و مسئولین نیز اشاره ای به تغییر در سیستم پیشرانه تانک سبلان نداشتند، می توان این گونه نتیجه گرفت که پیشران تانک مورد نظر همچنان به مانند تانک ام 47 یک دستگاه موتور بنزینی با توان 810 اسب بخار است که البته توان کامل سرویس و نگهداری از آن نیز در داخل کشور وجود دارد و شاید ارتقاء های محدودی نیز روی آن پیاده شده باشد.

اگرچه تانک هایی مانند سبلان و اکنون تیم نمی توانند جوابگوی نیازهای دفاعی نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش باشند اما همچون بسیاری از ارتش های مهم جهان که هیچ تجهیزاتی را بیهوده بازنشسته نمی کنند، این تانک نیز می تواند در بخشی از پازل توانمندی های دفاعی کشورمان، نقش خود را ایفا کند و مسئولیت های بزرگتر را نیز به برادران قوی تری همچون ذوالفقار و کرار سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • کاپیتان ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    ممنون از مقاله ای که نوشتید و دستتون هم درد نکنه من یه سوالی دارم که نمیدونم از کی بپرسم مقاله هم خوندم چیزی دستیگرم نشد، دست آخر بفرمایید که آیا مثلا این تانک تیام که شما فرمودی تی47 بود شد سبلان و بعد تغییرش دادن شد تیام همش یکیه؟ یعنی یه چیز جدیدی تولید شده یا نه روی بدنه ی قبلی برداشتن بهینه سازی کردن؟ اگه دومی درسته بفرمایید آیا ایران تونسته تانکی بسازه؟( صفر تا صد یعنی از دل یه کارخونه ای تانک بیاد بیرون نه این که یه تانکی بره توی کارخونه یه تانک دیگه بیاد بیرون)اگه هست اسم ببرید این رو به من جواب بدین باحث میشد زحمت نوشتن و وقت ما بی اثر نبوده باشه یا علی.
  • aras ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    جدا از اسم گول زننده این تانکها هیچ خبری از تانک جدید نیست ولی خبر خوب اول اینکه استاندارد شدن همه تانکهای داخل کشوره تا پشتیبانی از اونها بسیار کم خرج در بیاد برای ارتش و دوم اینکه زره های حفاظتی مدرن داره استفاده میشه که خودش بحث اصلیه ، ضد زره ها تو این دوران بسیار کارآمد شدن همین که برای مقابله با اونها سریعا ارتشمون دست به کار شده و بعد از چند ابرقدرت نظامی اونم با فاصله تقریبا 10 سال تانکهامون به همون فن آوری ها مجهز شدن بسیار خوشحال کننده ست
  • محمد ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    استفاده از شاسی ام 47 برای ساخت تانک یک اشتباهه به تصویر نگاه کنید اندازه کوچیک برجک نسبت به شاسی خدمه تانک چه زجری میکشن !!!!! نکته دیگه با بستن زره نسل یک کنتاک روی برجک تانک هم سطح حفاظت افزایش پیدا نمیکنه کما اینکه تی 72 سوری هم مجهز به این زره های واکنشگر بودن اما مقابل تاو مچاله شدن چرا این همه موازی کاری وجود داره طراحی یک تانک خیلی پیچیده هست و الکی نیست ای کاش تمام توان صرف اصلاح معایب ذوالفقار میکردن بهترین کار این بود اصلاحاتی روی توپ بهمن انجام میدادن و روی شاسی ام 47 نصب میکردن و با نصب رادار و سامانه های اپتیکی روش یک سیستم پدافند هوایی با قدرت و دقت زیاد ایجاد میشد!!!!!!!!!
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    ذوالفقار رو هنوز یادمون نرفته ک حتی5 تا دونه هم تولید نکردیم تورو خدا تی 90 بخرید
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    این جور بهینه سازی ها نشون میده ارتش هم به فکر بازاستفاده از موجوی انبار تسلیحات است و هم خواهان واردات تی-90 ، چرا ، چون میخاد تجربیات فعلی رو با تجربیات آتی از تی 90 ادغام کنه و انشاالله برای 6 ،7 سال دیگه تانک میدان اصلی نبرد داشته باشیم
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    ظاهرا توی ساخت تانک هم روش خودرو ساز های داخلی رو پیش گرفتیم. تغییر ظاهر و بعد تغییر اسم. کاش به جای این صرفه جویی ها یکبار هزینه درست و حسابی می کردیم و چند تا نک خوب می خریدیم.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تو میدان نبرد معلوم میشه
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    باید به فکر همون t90 باشیم.این تانک در نبرد واقعی اونم با دشمنانی که ما داریم با اون تجهیزات، اگر بخوایم واقع بین باشیم هیچ عملکردی نخواهد داشت
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    ھمون تى90بخریدبخدااىنکھ اىن تانک ھىچ شانسی درجنگ نداره
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    خدا رو شکر اسمای ایرانی میزاریم جدیدا... خدا قدیما رو نیاره که فقط اسم عربی روشون میزاشتن...
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    شکل برجک و زره واکنشهای به وضوح الگوبرداری از تانک T-90 رو نشون میده در حالی که ذوالفقار از نسل ۲ تا ۴ برفکی شبیه آبرامز آمریکایی داشته و سبلان هم برجکش شبیه ذوالفقار نسل آخر و در واقع آبرامز هست و میشه در این موضوع چرخش نگاه مهندسین نزاجا از غرب به شرق رو نتیجه گرفت شاید هم برای اینکه تی-90 که به زودی گفتن قراره بیاد،،احساس غریبی نکنه این کار رو کردن
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    مشرق جان اشاره نکردی که تیام هم به سامانه کنترل آتش EFCS-3 مجهز هست همچون سایر تانکهای ایرونی دریچه دید این سامانه روی برجک مشخصه نارنجک اندازه‌ای دودزا هم مشابه تانک سبک شناسایی-رزمی اسکورپیون هست
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    اره خدایی . همه کاراشون خوبه . خدا همراشون . فقط بهتره که اسما ایرانی باشه .
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    بنزینی!!! خوب نیست
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    به نظر میاد از فناوری های تی نود در اون استفاده شده باشه که با این وجود هم بدرد نمی خوره و از رده خارجه چون خود تی نود از رده خارجه
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 1
    آنچه شما نامهای عربی می نامید همه برگرفته از اسامی دارای بار ارزشی اسلامی و دینی بودند.
  • سید علی ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    چه زود وارد سوریه و عراق شده
  • Ali ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ارزش اسم به معنی آن هست که در ذهن ایجاد میکند نه به محدوده ی جغرافیایی .
  • نهضت جهانی صلوات ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم برای موفقیت تمامی نیروهای مسلح بخصوص عزیزان ارتشی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تانک با موتور بنزینی حداقل موتورش را تبدیل به دیزل کنید
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تیام اسمی از دیار لرستان به معنی چشمان هستش
  • davood ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    این تانک مثل پژو آر دی می مونه که نه پژو و نه پیکانه و فقط سوخت مصرف می کنه و به درد جاده نمی خوره. به خود بیایید و پول بیت المال را صرف طراحی شاسی، موتور..... تانک های به روز نمایید. عوض کردن فرم بدنه در قالب شاسی های تانک های قدیمی موجب فریز کردن ذهن پویا میشه که برای ارتش خوب نیست. تجربه ایران خودرو رو شما نکنید
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    با عرض خسته نباشید به ارتش دلاور....اما این تانک کهنه با زره کم ضخامت و سیستم هدفگیری جنگ جهانی دوم و سرعت خیلی کم و هزار تا ضعف دیگه فقط به درد درگیری در مناطقی میخوره که دشمن مقابل حداکثر چند تا موشک آرپی جی 7 داشته باشه نه موشک های ضد زره و مین های نسل جدید
  • حسین م ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    به نظر بنده نباید روی نام گذاری وسواس بیش از حد به خرج بدیم؛ مهم پیشرفت رو به جلوی تجهیزاتمون هستش که ان شاءالله سرعت بیشتر و بهتری بگیره در آینده و این بروز آوری ها تبدیل به ساخت یک محصول کاملا ایرانی بشود. البته البته البته ! قبول دارم که در ادوار گذشته دیگه بیش از حد از اسم های غیر ایرانی استفاده شده بود و صرفا ایرانی بودن این تجهیزات داشت به فراموشی سپرده می شد. در هر حال از ارتش صمیمانه تشکر می کنیم برای انتخاب این اسم های زیبا.. "آرش، کیان، تیام، شهرام..." دم شما گرم !
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دوره خدمت رسته ام زرهی بود و با این تانک های ام 47 آشنایی دارم ، تجهیز این تانک ها همونطور که نویسنده گفته دردی رو درمان نمیکنه، بهتره از فرصت برجام استفاده کنیم و به فکر تانک تی 90 باشیم
  • حسین م ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ان شاءالله که کرار طبق گفته های مسئولین حداقل در حد T90 باشد.. چون دیگه با این خبرهای وعد S300 و سوخو 30 و.. داریم کم کم نا امید میشیم بخدا...............
  • سید دکتر محمود ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    چرا اسم مجری مسئله دار شبکه من و تو رو روش گذاشتید؟
  • بهروز ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    این ترکیبات ناهمگون به هیچ وجه یک MBT درست و درمون واسه ما نخواهد شد و واقعا نمیشه اسمش رو بهینه سازی گذاشت بلکه تو میدون رزم این تانک میشه سیبل موشک های هدایتی دشمن ، جون اون 4یا3 تا خدمه تقریبا کف دستشونه . MBT های امروزی مثل مرکاوا ، آبرامز آ2 ، چلنجر و لئوپارد و ... ببینید اولویت اولشون مقاومت و امنیت خدمست . ازجمله اینکه از انواع زره های اورانیومی و ساندویچی استفاده میکنن یا موتور رو به جلو انتقال دادن و ...
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    مشرق نظرم چه مشکلی داشت یه پیشنهاد خوب که از شاسی ام 47 بهترین استفاده بشه اینم سانسور کردی
  • صداقت ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    اینها را یا بفروشند یا در برابر تروریست‌های شرق کشور استفاده کنند، به درد جنگ که نمی خوره.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ساخت موشک پدافندی و هواپیما خیلی سخت تر از اونیه که مسئولین میان رو کاغذ ترسیم میکنن ولی ساخت تانک نسبتا ساده تره،ان شاالله کرار یه چیز درست و حسابی از آب در میاد
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    موتورشون چند اسب بخار قدرت داره، از اون به این نصب کردند یا ساخت خودمون هست.
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    حکم تانک، مثل سرباز آهنی هست. به یه سرباز یا ربات لباس آهنی بپوشانید و کاری کنید که در مقابله گلوله و توپ مقاوم باشه؛ حالا بفرستیدش جلو. اینم یه نوع تانکه و همون استراتژی های جنگی رو طلب میکنه.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دوست عزیز ایران نزدیک به صد تا تانک ذولفقار داره
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    متاسفانه گویا سیاست نظامی ایران بکارگیری نیروی انسانی بجای تجهیزات هست هیچ بودجه ای برای خرید تجهیزات جدید تخصیص نمیدن.من بعنوان مشاور تیراندازی درمورد صلاحهای تک تیراندازی که نمونه های چینی و رومانیای 50 سال قبل دراگانوف با دوربینهای ضعیف با بزرگنمایی 4x و 6x و فشنگهای غیر اصولی مخصوص اصلحه تیربار که اصلا دقت لازم حتی در 100 متر رو ندارن و حتی صلاحهای کالیبر .50 که کپی برداری از صلاح اشتایر هست و دوربین های کپی برداری شده از دوربین اشمیت و بندر که به هیچ عنوان قابلیت هم محور شدن با این صلاح رو نداره رو در عمل اصلا بعنوان اصلحه تک تیر اندازی کاربردی نیست اعلام کردم .
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    علت داره تو جنگ ۳۳ روزه این تانک قدیمی امتحانش رو بس داده تانک مرکاوا از این \شرفته تر بود ولی حزب ال.. ترکوندنشون ولی این تان به دلیل قابلیت برجکش میزان شیلدی که میشد روش قرار داد خیلی بیشتر از مرکاوا بود اسرایل تولید مرکاوا رو قطع کرد و این رو با بهینه سازی اقدام به تولیدش کرد بعد از اون ترکیه و امریکا
  • محمد حسین ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    باید خط تولید تی 90 ام اس و بگیریم.
  • میثم ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ببخشید من نمیخوام فاز منفی بدم اما باید واقع بین باشیم هر وسیله ای یه عمر مشخصی داره هرچقدر هم خرج بروزرسانی این تجهیزات بشه آفتابه خرج لحیمه چون موتور تانک و اتاق اصلیش و کلی وسایل دیگش مال همون ام 47 هستش و در دنیای امروز کاربرد آنچنانی ندارن به نظر من بهتره با یکم هزینه بیشتر تی 90 وارد کنن درسته هزینش بیشتره اما امنیت برا کشور مهمتره
  • ایمان ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ناشناس13:17،اسراییل کجا تولید مرکاوا را متوقف کرده است؟؟؟
  • حسین م ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دوست عزیزم ناشناس 11:46 بنده منظورم اون چیزی که شما برداشت کردید نبود؛ متاسفانه مشرق در عین ناباوری اصل امانتداری رو در انتشار نظر من رعایت نکرد، و به سلیقه ی خودش اون رو ویرایش و مورد عنایت قرار داد... منظور بنده این بود که متاسفانه در شرایط فعلی که نه سامانه ی پدافندی خریداری شده (S300) به طور کامل به ما تحویل نشده (جز چند بخش اون هم به صورت یک بود یکی نبود) و نه جنگنده های مناسبی برای نیروی هوایی داریم، فقدان یک تانک میدان اصلی نبرد به شدت احساس میشه و ابراز امیدواری کردم که حداقل صحبت های مسئولین در مورد رونمایی "تانک کرار" درست بوده باشه نه مثل خبرهای تبلیغاتی ای که از ورود S300 و خرید S400 و سوخو 30 و... هر از چندگاهی منتشر میشه... در ضمن بنده مطمئن هستم که عزیزان ما در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء توانایی فوق العاده بالایی در بحث پدافندی و سامانه های ضد هوایی دارند و شک ندارم در آینده ای نزدیک سامانه ی باور رو عملیاتی خواهند کرد ان شاءالله. در پناه خدا یاحق
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    O_o
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تیام به معنی چشمانم،واژه لری_ و کاملا ایرانی این اسم مناسب پهپاد و رادار و جنگنده است تا تانک دوستانی که هم به اسما عربی انتقاددارند در نظر بگیرند که این اسما جنبه اسلامی و قرانی دارند و گویا برای دوستان و رعب اور برای دشمنان منطقه ای که عموما سلفی و وهابی اند و با زبان عربی صحبت می کنند. البته مناسب است که جهت پاس داشت زبان پارسی، از نام های ایرانی هم استفاده کنیم.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    نخیر ذوالفقار3 فقط4 تا داریم
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    جوک نگو هیچی نمیدونی نظر نده برجک واسه تی72 هستش
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    مشرق واقعا خاک بر سرت تو مساعل نظامی هم کامنت های مخالف رو سانسور میکنی
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    سانسورچی های مشرق مثلا شماها خیلی باسواد هستید که کامنت انتقادی من رو سانسور کردید
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    مشرق کامنت های نظامی رو هم سانسور میکنی؟؟؟ این که دگه احمدی نژاد نیست
  • حسین م ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دوست عزیز حرف شما متین اما بهتره کمی منطقی باشید شک نکنید که مسئولین نظامی ما از ماهایی که اینجا نظر می دیم بیشتر نگران قدیمی بودن تجهیزاتمون هستند. بحث ما نه مالی هستش نه هیچ چیز دیگه چون مسئولین به هر قیمتی هم که بود تا بحال نیروهای مسلح رو از تجهیزات دفاعی بی نیاز کرده بودند. بحث در حال حاضر تنها سیاسی هستش و بس. اگر کمی دقت کنید متوجه میشید که مشکل از سمت ما نیست، بلکه این روسیه هست که از ایران به عنوان یک کارت بازی در مقابل غرب استفاده میکنه. اگر تاریخ رو مرور کنید می بینید که سر خرید هر تجهیزاتی از روسیه چقدر دست ما توی پوست گردو مونده. هر بار قرارداد بستیم، پول پرداخت کردیم اما یا چیزی در ازای قرارداد دریافت نکردیم یا بعد از قدیمی شدن اون تجهیزات بهمون تحویل شده. نمونه اش همین S300 که بعد از 10 سال تازه بخش اول اون رو (اون هم نه کامل !!) تحویلمون دادند. اگر همین دانش ساخت موشک رو هم نداشتیم، روسیه حتی یک موشک پیشرفته رو از ترس منافعش با آمریکا به ما نمی فروخت. هیچکس از پول بیشتر بدش نمیاد و مطمئن باشید همین دشمن دیرینه عربستان برای زدن رای روسیه در فروش تجهیزات دفاعی به ایران حاضره میلیارد ها دلار باج بده و روس ها هم از این همه امتیاز حتما خوشحال میشن. متاسفانه روس ها متهدین مورد اعتمادی برای ما نیستند و تنها چیزی که برای اون ها اهمیت داره منافع خودشون در بازی مقابل غرب هست و بس. ما بین یه بازی کثیف سیاسی بین روسیه و آمریکا گیر افتادیم دوست من...
  • reza ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    واقعا اگه واقع بین باشیم الان داشتم این قابلیت های این تانک رو با تانک امریکایی ابرامز مقایسه میکردم واقعا امریکایی ها بلدند وسیله های جنگی بسازن الان تانک های امرامز با زره بسیار پیشرفته خود در جنگ عراق و امریکا امتحان خودشو پس داده ... تو ویکی پدیا بخونید تانک های ابرامز در اون جنگ در مسیر های شنی در تاریکی شب در بدترین شرایط جنگی با سرعت و استقامت شدیدی که از خود نشون داده تونسته 1800 تانک عراقی را شلیک موفق 100 درصدی داشته باشه که من چند تا سایت دیگهه هم چک کردم تایید داشته از 250 تانکی که امریکا وارد کرده فقط 9 تا از اون ها صدمه دیدن ... دقت کنید صدمه دیدن اونم از مین های جاده ای و شلیک های ارپی جی ها در فاصله نزدیک وقتی شما گلولت از زره تانک های امریکایی عبور نمیکنه 1 میلیون نفر چمیدونم ارپی جی زن بفرست طرف تانک ... حتی تانک های تی 90 که الان دارین روش مانور میدین در مقابل این ایرامز هیچه در میدان واقعی جنگ ... شاید روی کاغذ بگین مساویه اما در جنگ همه چیز معلوم میشه ... و شاید یه قابلیت ساده امکان برد رو داره ... خیلی جتلبه در جنگ عراق هیچ کدوم از خدمه این تان های ابرامز حتی زخمی نشدن ... نشان از ثبات این تانک داره
  • علیا ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دومی درسته این هم که با بهینه سازی های مخصوص یک کشور نام محصول رو تغییر بدند مرسومه. این اتفاق حتی برای هواپیماها هم میفته چه برسه تانک حتی دیده شده که با مونتاژ در ی کشور دیگه نام رو تغییر میدند در صورتی ه همون ارتقا هم ایجاد نشده. ذوالفقار تانکیه که شما دنبالشی. به تعدادد زیادی تولید نشده اما ایرانیه و در یگانها وجود داره.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ۱۴:۴۵ وقتی ترکیه عظیم سفارش مرکاوا رو کنسل کنه و یه یه سری کشور دیگه دسته کمی از قطع نداره
  • حسین ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    به جای این حرفا چنتاشو ببریم سوریه تس کنیم ببینیم چطوره یا همشو بفروشیم به عراق یا سوریه خوبه به جاش تانک درس درمون درست کنیم نه هی بریم بخریم که طرف باز حال نکرد تحریم کنه
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    خوب در جنگ خلیج فارس شرایط دو طرف برابر نبود،عراق نه هوانیروز درست و حسابی داشت نه نیروی هوایی که تانک هاش را پوشش بده،تازه آبرامز خیلی نسبت به تی 72 پیشرفته تر بود از همه لحاظ،اگه اون زمان آرماتا یا تی 90 ساخته شده بود شاید نتیجه ی متفاوتی حاصل میشد
  • مهندس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    متاسفانه هنوز زره تانک و ریل راه آهن رو نمی تونیم بسازیم در فاز انبوه و اخیرا دارن در ذوب آهن اصفهان ماشین آلات وارد می کنن برای تولید ریل از هند...
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    هروسیله ای باید با اسمش هم مسما باشد... "چشمام" !!! برای یک تانک جنگی که باید مظهری از قدرت ، خشونت و مرگبار باشد بنظرشما درسته؟؟؟ احساساتی و باتعصب قومی جواب ندید چون این تانکها در کرمانشاه متمرکزند یک نام محلی آنهم به معنای چشمام ؟؟!! روش گذاشتید؟ الحق که چقدر خوبیم مممممماااااااا.....
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    هروسیله ای باید با اسمش هم مسما باشد... "چشمام" !!! برای یک تانک جنگی که باید مظهری از قدرت ، خشونت و مرگبار باشد بنظرشما درسته؟؟؟ احساساتی و باتعصب قومی جواب ندید چون این تانکها در کرمانشاه متمرکزند یک نام محلی آنهم به معنای چشمام ؟؟!! روش گذاشتید؟ الحق که چقدر خوبیم مممممماااااااا.....
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    یمن رو چی می گی که ابرامز ها شدند قوطی کبریت؟
  • رضایی ساری ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    دوستان و کارشناسان محترمی که میگویند موتور تانک تغییری نکرده لطفا پاسخگو باشید مجله صف شماره 385 صفحه 21 را خوانده اید که در آن نوشته شده : يكي از طراحان اين برجك ، توضيحاتي را براي فرمانده نيروي زميني و ديگران ارائه كرد؛ تانك m 47 ، چنان كه مي دانيم، يك تانك متوسط در ميدان نبرد به شمار مي آيد. اين تانك در كارخانجات مسجد سليمان به M47m تبدیل شده و قواي محركه تانك m60 روي آن كار گذاشته شده است.
  • محسن ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    میشه یکی از دوستان توضیح بده اصولا چرا باید در جنگ تانک داشت. وقتی با یک تاو از 4کیلومتری میزننش ، این تابوت متحرک به چه درد میخوره. خوب معادل پولش در دوش پرتاب های پیشرفته سرمایه گذاری کنیم.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اون ذوالفقار 1 هست که صد تا ازش ساختن،بهترینش که 3 هست را فقط با تور استتار تو رژه ها میبینیمش،چهار تا فیلم شلیک هم نشون دادن خلاص

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس