سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرحله نخست قرارداد « اس ۳۰۰» مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.

 به گزارش مشرق، حسین جابری انصاری صبح امروز در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۹۵ ضمن تبریک سال نو و همچنین تسلیت به مناسب شهادت امام هادی (ع) درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران گفت: سفر رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و هیات مقدماتی نیز قبلا آمده بود. همچنین مجموعه‌ای از نشست‌های بین بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف قزاقستان با ایران برگزار شده است.

جابری انصاری در  ادامه با اشاره به برنامه کاری سفر هیات قزاقستانی به کشورمان گفت: در این سفر همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه‌ای و بین‌المللی بررسی خواهد شد و مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهمنامه‌ها امضا خواهد شد.یازده توافق و تفاهمنامه بین روسای جمهور امضا شده و چهل توافق و تفاهمنامه پیشتر امضا شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متئو رنسی نخست وزیر ایتالیا فردا سه‌شنبه به تهران می‌آید، گفت: سفر قبلی روحانی به ایتالیا موفق بود و در سفر فرداهم مجموعه رایزنی‌ها و تفاهمات اولیه پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط ایران و ایتالیا در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

جابری انصاری به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه ٢٨ فروردین به تهران اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای جدی بین این اتحادیه و ایران در زمینه مسائل سیاسی و سایر موارد انجام خواهد شد.

وی افزود: موگرینی را در این سفر يك هيات ٧ نفره همراهی می کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امشب به تهران می آید

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص همکاری های ایران و سازمان ملل درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه، گفت: آقای دمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امشب وارد تهران خواهد شد و فردا دیدارهایی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۲۶ فروردین ماه قرار است مذاکرات سوری- سوری برگزار شود، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس سیاست خود همواره خواهان حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه بوده است و همچنین از تلاش های سازمان ملل استقبال و همراهی کرده است.

جابری انصاری افزود: این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم تلاش‌های آقای دمیستورا با همکاری طرف های درگیر در سوریه زمینه‌های خروج از این بحران انسانی را فراهم کند. سیاست جمهوری اسلامی همکاری با کشورهای منطقه و سازمان ملل برای حل این بحران است.

علی رغم برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری کردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص پیگیری ایران برای انجام مراسم حج، تاکید کرد: مسئله حج یک فریضه الهی است و یک موضوع انتخابی نیست، بنابراین سیاست جمهوری اسلامی همواره تسهیل مقدمات برگزاری حج و انجام آن بوده است. در این مسیر جمهوری اسلامی با همه مشکلات و برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری پیش گرفت و پیگیری این موضوع برای فراهم کردن مقدمات انجام آن را یک فریضه واجب می‌داند.

وی تصریح کرد: سفر هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی قرار است ۲۶ فروردین ماه انجام شود. این سفر باید ۴ ماه قبل صورت می‌گرفت، یعنی قبل از اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران، اما طرف عربستانی آن تاریخ را به تعویق انداخت و تاریخ ۱۹ اسفند را برای این سفر اعلام کرد، اما در این تاریخ کنسولگری عربستان در دبی که مامور صدور ویزا برای اعضای هیات ایرانی بود اعلام کرد که ما از این موضوع اطلاعی نداریم، در صورتی که تاریخ مذکور از سوی وزارت حج عربستان اعلام شده بود. در نهایت عملا تاریخ سفر هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی در ۱۹ اسفندماه سال گذشته به نتیجه نرسید و همین طور بازی تعلیقی آنها تا امروز ادامه دارد.

جابری انصاری ادامه داد: برای سفر ۲۶ فروردین‌ ماه نیز ویزای ۵ نفر از ۸ نفر هیات حج و زیارت صادر شده است و ما هم این مسئله را پذیرفتیم، اما دولت میزبان وظیفه میزبانی دارد و باید بتواند که امنیت حجاج را فراهم کند، ولی متاسفانه در سال گذشته ما نقض این تعهدات و فاجعه منا را شاهد بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی برای اجرای فریضه حج در حال پیگیری موضوع است و امیدواریم عربستان آن گونه که ادعا می‌کند مسئله حج را جدای از مسائل سیاسی در نظر بگیرد و مقدمات کار را فراهم کند تا امکان حج ایرانیان به شکل عزتمندانه برگزار شود.

جابری انصاری با اشاره به مواضع عربستان در خصوص نقض توافق هسته‌ای و قراردادهای بین‌المللی در خصوص تحریم‌ها در قبال ایران اظهار کرد: مواضع عربستان بالاتر از ظرفیت‌های این کشور است، چرا که در برابر اراده بین‌المللی و توافقات جهانی ایستادگی می‌کند و چون منافع خود را بر عدم اجرای توافقات دنبال می‌کند، دست به برخی از اقدامات می‌زند.

وی تاکید کرد: دوران این سیاست‌ها گذشته است، چرا که سیاست‌هایی که در مسیر خلاف عقربه‌های ساعت رقم بخورد، نهایتا عقیم خواهد ماند.

مرحله نخست قرارداد s۳۰۰ مسیر اجرایی خود را طی کرد

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه روند تحویل سامانه S۳۰۰ چگونه پیش می‌رود، تصریح کرد: توافقات جدیدی مابین ایران و روسیه برای اجرای قرارداد  تحویل ۳۰۰ حاصل شده و در مسیر اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.

توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک سیاست وزارت خارجه است

جابری انصاری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مطابق سیاست‌های وزارت امور خارجه ما شاهد تحرکات بیشتر در منطقه قفقاز و حوزه مشترک‌المنافع خواهیم بود یا خیر، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی سیاستی متوازن است و تمرکز در یک حوزه خاص محقق‌کننده منافع ایران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید ۱۲ روز قبل از تعطیلات عید وزیر امور خارجه به ۶ کشور آسیایی سفر داشت و همچنین پس از ایام عید ما نشست‌هایی را در باکو و همچنین در داخل کشور خود یعنی در رامسر داشتیم و برنامه جامع اقدام مشترکی را در رامسر با ترکیه و ارمنستان پیگیری کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سیاست خارجه جمهوری اسلامی سیاستی متوازن و توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک است و اصول ما در این زمینه منافع ملی کشور است.

ظریف در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی شرکت می کند

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در چه سطحی در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول ترکیه شرکت خواهد کرد؟ گفت: سازمان همکاری های اسلامی در پی حادثه آتش سوزی مسجد الاقصی در راستای تامین منافع امت اسلامی تاسیس شد. اما در مقاطع مختلفی سیاست برخی از کشورهای عضو این سازمان این بود که جهت گیری آن را تغییر دهند و از آن برای تسویه حسابهای سیاسی استفاده کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان عضو اساسی این سازمان استفاده از ظرفیت های این سازمان را در اولویت خود داشته است و سطح شرکت در اجلاس آینده استانبول را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظریف در این اجلاس شرکت می کند ولی شرکت ایران در سطوح بالاتر از وزیر، باید با هماهنگی دفتر ریاست جمهوری انجام شود.

جابری انصاری تصریح کرد: نباید از ظرفیت اجلاس سازمان همکاری اسلامی برای تسویه حسابهای سیاسی استفاده شود. بنابراین آرزو می کنیم که اجلاس استانبول در عالی ترین سطح برگزار شده و منافع همه کشورهای عضو و امت اسلامی را تامین کند.

امیرعبداللهیان خدمات شایسته ای در وزارت خارجه انجام داده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا قرار است که آقای امیرعبدالهیان از پست معاونت عربی-آفریقائی وزارت امور خارجه کنار گذاشته شود؟ توضیح داد: تغییر و تحول پست ها در وزارت خارجه یک امر عادی است و در طول هر سال به ویژه در فصل تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران وزارت خارجه به نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور اعزام می شوند.

وی گفت: مورد آقای امیرعبدالهیان نیز مسئله ای جدای از تغییر و تحولات و گردشهای طبیعی در وزارت خارجه نیست.

جابری انصاری اظهارکرد: هیچ کس از جمله وزیر، سخنگو و معاونت های وزارت خارجه، پست های ابدی و دائمی ندارند. یعنی یک زمانی پست آنها آغاز می شود و زمانی خاتمه پیدا می کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: امیرعبدالهیان چند سال است که در پست فعلی اشتغال دارند و کمک های زیادی را انجام داده اند و در صورتی که گردشی صورت بگیرد، یک امر کاملاً طبیعی خواهد بود. تفسیرها و تحلیل هایی که در این مورد مطرح می شود، نوعی تخیل است که هیچ ربطی به گردش نیروها در وزارت خارجه ندارد.

در جزئیات گروه های معارض شرکت کننده در گفتگوهای سوری- سوری دخالت نمی کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در قبال شرکت گروه های کُرد در مذاکرات سوری چیست؟ اظهارکرد: ما در جزئیات مسائل هیچ از کشورها دخالت نمی کنیم. مذاکرات سوریه قائده اش این است که بین گروه های مختلف معارض با دولت سوریه انجام می شود.

جابری انصاری افزود: اینکه کدام یک از گروه ها از کدام یک از قومیت ها و نژادها در گفتگوها شرکت می کنند، باید گفت هر گروهی و از هر قومیتی که در چارچوب توافق دولت سوریه و طرف های مقابل برای شکل گیری گروه های آشتی شرکت کند، مورد حمایت جمهوری اسلامی خواهد بود.

تامین منافع ملت عراق برای ما مهم است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در قبال تغییرات کابینه دولت عراق چیست؟ اظهار کرد: ما در مسائل جاری کشورها مداخله نداریم، مهم آنچه اهمیت دارد انتخاب و تصمیمات ملت عراق است.

وی افزود: جمهوری اسلامی به ثبات و تامین منافع ملت عراق اهمیت می دهد و هر تصمیمی توسط ملت و منتخبان آنها انجام شود، مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

امیدواری نسبت به اثربخش بودن گفتگوهای صلح یمن

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضوع آتش بس در یمن و گفتگوهای انجام شده در این زمینه در کویت تصریح کرد: اصل ثابت ما در بحران های منطقه ای از جمله یمن، حل مسالمت آمیز مبتنی بر گفتگوهای سیاسی و پایان کشتار و خونریزی بوده است.

وی افزود: طرحی که توسط جمهوری اسلامی ارائه شد، یکی از اصول اساسی آن آتش بس بود و هرگونه توافق مابین طرف های سیاسی یمنی در چارچوب حل مسالمت آمیز بحران یمن و پایان دادن به جنایات ضد انسانی علیه مردم این کشور و از بین بردن زیرساخت های یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: متاسفانه آتش بس هایی که در یمن برقرار شده توسط طرف های درگیری که ثبات منطقه را برهم ریخته اند، نقض شده اند و امیدواریم گفتگوهای در جریان و توافقاتی که در این مسیر قرار دارد زمینه پایان دادن به فاجعه انسانی یمن را فراهم کند.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در قبال رزمایش دریایی آمریکا به همراه ۳۰ کشور جهان در آب های خلیج فارس چیست؟ توضیح داد: سیاست ایران حفظ ثبات، امنیت منطقه و آبراه های بین المللی با همکاری کشورهای منطقه است، اما مداخله کشورهای دیگر از خارج از منطقه را در این چارچوب بیش از اینکه محقق کننده منافع، امنیت و ثبات کشورهای منطقه بدانیم، نقض‌کننده و مشکل‌آفرین در این مسیر می دانیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم زمینه همکاری های گسترده بین کشورهای منطقه برای تامین امنیت و ثبات و همچنین امنیت آبراه های موجود در منطقه فراهم شود.

تایید سفر وزیر اطلاعات به کویت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خبر سفر وزیر اطلاعات به کویت و ارسال پیام جمهوری اسلامی به دولت این کشور را تایید می کنید؟ گفت: روابط ایران و کویت یک روابط متمایز، ممتاز و همواره موفق بوده است. تبادل مستمر هیات های سیاسی و غیرسیاسی بین دو کشور وجود داشته و تبادل پیام ها مابین دو کشور در جریان بوده است.

جابری ان صاری افزود: سفر وزیر اطلاعات به کویت نیز در همین چارچوب و برای پیگیری سیاست ایران در زمینه ثبات، امنیت و هم کاری های ایران و کشورهای منطقه و تامین منافع متقابل انجام شده است.

وی گفت: دولت کویت در همین زمینه سیاست روشنی دارد و اقداماتی را انجام داده است. مسیر همکاری های ایران و کویت در جریان است و پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برخی از مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، مربوط به میانجی‌گری نیست بلکه مربوط به تعریف برخی بازیگران منطقه ای از منافع خودشان در یک مسیر اشتباه است، اظهار کرد: ما همواره از درخواست ها و ابرازتمایل های برخی کشورهای منطقه و جهان برای بکارگیری تلاش هایشان در جهت آرامش و برطرف سازی مشکلات موجود استقبال کرده ایم.

جابری انصاری ادامه داد: معتقدیم موضوعات منطقه بیش از آنکه نیازمند میانجی گری باشد، نیازمند فهم مشترک نسبت به خطرات موجود در منطقه و منافع مشترک میان ملت های منطقه است.

وی تاکید کرد: عربستان مسیری مقابل این روند را دنبال می کند و دائما به دنبال تشدید درگیری ها و اختلافات در منطقه است ولی سیاست ما این است که با افزایش همکاری ها و تبادل هیات ها با همه کشورهای منطقه اجازه موفقیت سیاست برخی بازیگران برای اختلاف افکنی بین ایران و کشورهای منطقه را ندهیم و راه تحقق این سیاست را مسدود کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سفر وزیر اطلاعات به کویت و انجام این ماموریت در قالب همین مسئله بوده است.

سیاست قطعی ایران عدم گفتگو در خصوص توان موشکی است

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات آمریکایی ها در قبال قدرت موشکی ایران و به مذاکره گذاردن آن گفت: منظومه دفاعی موشکی ایران اهداف دفاعی دارد و بر اساس نیازهای امنیت ملی کشور و تصمیمات ملی در خصوص آن تصمیم گیری می شود و جمهوری اسلامی و وزارت خارجه تاکنون بارها صراحتا این موضوع را اعلام کرده اند.

وی اظهار کرد: در گفتگوهای برجام فشار و تاکید طرف مقابل این بود که موضوع موشکی در دستور کار گفتگوها قرار گیرد، اما سیاست های قطعی ایران، عدم گفتگو در مورد امکانات و نیازهای دفاعی کشور بود و عملا هم مذاکرات در این مسیر پیش رفت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچ گونه اقدام و تردیدی در این زمینه وجود ندارد و موضع جمهوری اسلامی در مورد توان دفاعی کشور بسیار شفاف است.

وزارت خارجه تصمیم گیرنده نهایی در موضوع برجام نیست

جابری انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد وزارت خارجه و مواضع این وزارتخانه در موضوع برجام خاطرنشان کرد: برجام توافقی است که با طی مراحل قانونی خود در سطوح قانونی و تصمیم سازی کشور انجام شده است و وزارت امور خارجه مسئول بخشی از اجرای مذاکرات بود و در کنار این وزارتخانه نهادهای فنی دیگری حضور داشتند و جزئیات مذاکرات را پیگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از انجام مذاکرات بر اساس دستورالعمل های مقام معظم رهبری گزارش ها مرحله به مرحله در عالی ترین سطوح کشور مطرح می شد و مسئله مورد پیگیری قرار می گرفت. در نهایت آنچه اتفاق افتاد و توافقی که حاصل شد در شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و در جلسات سران کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و با دستوراتی که رهبر انقلاب دادند و مصوبه ای که مجلس تصویب کرد، زمینه اجرای توافق هسته ای فراهم شد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در مرحله فعلی یعنی اجرای برجام هنر ما باید این باشد که تعهدات طرف مقابل را در جنبه‌های اجرایی و فنی آن پیگیری کنیم و اتفاقات و نقض ها را در مسیر تصمیم گیری در نظر داشته باشیم.

جابری انصاری گفت: وزارت خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق نهایی و نه در مرحله اجرا تصمیم گیر نهایی نیست بلکه وزارت امور خارجه مسئول اجرا، رصد، پیگیری و ارائه گزارش این اقدامات به کمیته عالی برجام که با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته، است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی محسوب می شود، توضیح داد: این وزارتخانه منافع جمهوری اسلامی و سیاست های ملی را پیگیری می کند.

گزارش برجام طبق زمان بندی به مجلس ارائه می شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه زمانی گزارش برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود، تاکید کرد: جدول زمانبندی ارائه گزارش برجام طبق قانون این است که هر ۳ ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی مجلس و هر ۶ ماه به صحن علنی ارائه شود. وزارت امور خارجه به تکالیف قانونی خود متعهد است تا این گزارش نهایی شود.

جابری انصاری در پایان گفت: این گزارش در حال نهایی شدن است و طبق زمانبندی قانونی به نمایندگان مجلس ارائه خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مبارکه انشاالله مشرق بهت تبریک میگم
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    یک سرچ اس۳۰۰ تو همین وبسایت کنید و ببینید چند دفعه تا حالا تحویل داده شده و اگر برای یک سامانه دفاعی اینقدر بازی دربیاورند برای یک جنگنده چه خواهد شد
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اقا تبریک ٬ تبریک به خودم تبریک به مشرق وتبریک به همه
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مرحله اول فقط یعنی در حرف زدن به توافق رسیدیم
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    خدا را شکر، ما اس 300 را توافق کردیم که تحویل بگیریم. خبری خوبی بود. باز از این خبرها بگذارید!
  • نوشین خمارچشم ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مشرق خوشحال شدم که رویای اس 300بالاخره به واقعیت تعبیر شد به یمن این خبر خوش امشب از سوی من به صرف شام در یک رستوران بالای شهر دعوتی
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بعد از نه سال باید اس 900 بده نه اس300!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس