کد خبر 554290
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

طراحی و تولید سریال‌های امسال و سریال‌های نوروز سال آینده از چندی پیش آغاز شده و این در حالی است که طی سال‌های گذشته تصمیم‌گیری دیرهنگام برای تولید سریال‌ها و شتاب‌زدگی در ساخت آنها، مهم‌ترین و جدی‌ترین انتقاد وارد شده به تلویزیون بوده است.

به گزارش مشرق، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلویزیون، ساخت سریال‌هایی برای ماه مبارک رمضان، دهه فجر، محرم و نوروز سال آینده در دستور کار قرار گرفته و فیلمنامه این سریال‌ها در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما، در حال نگارش است. همچنین معاونت سیما نیز تولید چند سریال را آغاز کرده که در طول سال جاری از تلویزیون به نمایش درخواهند آمد.

تنوع موضوعی

یکی از نکاتی که در نگارش فیلمنامه و تولید سریال‌های تلویزیونی مد نظر قرار گرفته، تنوع موضوعی سریال‌هاست. مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در حال حاضر فیلمنامه سریال‌هایی با موضوعات مختلف از جمله مضامین خانوادگی، انقلابی، طنز و تاریخی را در دستور کار قرار داده است.

امین صدیقی، رئیس این مرکز درباره اولویت‌های موضوعی سریال‌های تلویزیونی می‌گوید: موضوعات خانوادگی و طنز برای ما از اولویت ویژه‌ای برخوردار است اما با توجه به این که به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نزدیک می‌شویم، چهار مجموعه با این مضمون در دست نگارش داریم. براساس توضیحات رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما، سریال‌های «انقلاب دوم» و «تاریکی شب، روشنایی روز» از جمله این آثار است که هر دو در مرحله بازنویسی فیلمنامه است و تولید آنها امسال آغاز می‌شود.

تنوع گونه‌های سریالی

از جمله اقداماتی که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صورت می‌گیرد، توجه به گونه‌های مختلف و ارائه آثاری با تنوع موضوعی است. امین صدیقی در این باره توضیح داد: یکی از مواردی که درتدوین راهبرد‌های حوزه نمایش در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی مد نظر قرار گرفته، تنوع گونه‌های نمایشی است. متاسفانه در گذشته شاهد بوده‌ایم که گاهی دو سریال ماورایی در ماه مبارک رمضان همزمان از دو شبکه به نمایش درآمده و سال بعد از سریال‌های ماورایی خبری نبوده اما در عوض چند سریال طنز همزمان ارائه شده است.

به گفته صدیقی، گونه‌های نمایشی هریک کارکرد خاص خودش را دارد و لازم است سریال‌هایی از گونه‌های مختلف و متنوع در طول سال و در مناسبت‌های مختلف توزیع شوند تا هر مخاطب با هر سلیقه‌ای بتواند سریال مورد نظرش را در مناسبت‌های مختلف یا در طول سال از تلویزیون تماشا کند.

رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما درباره توزیع سریال‌ها در شبکه‌های تلویزیونی گفت: مؤلفه‌های متعددی در کنار ژانر آثار در توزیع آنها نقش دارد، به عنوان نمونه ماموریت شبکه‌ها، فصول مختلف سال و علایق مخاطبان را در توزیع سریال‌ها در شبکه‌های تلویزیونی مد نظر قرار می‌دهیم و می‌کوشیم مخاطبان مختلف با سلیقه‌های متفاوت را راضی نگاه داریم.

صدیقی معتقد است یکی از محاسن این شیوه برنامه‌ریزی و توزیع سریال‌های تلویزیونی آن است که خلأ‌ها مشخص می‌شود و می‌توان برای رفع آنها اقدام کرد.

پیوند داستان و فیلمنامه

توجه به داستان‌نویسی و استفاده از قابلیت‌های این بخش در نگارش فیلمنامه‌های تلویزیونی ازجمله مواردی است که مد نظر رئیس سازمان صدا و سیما قرار دارد و به عنوان یکی از وظایف جدی در دستور کار رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نیز قرار گرفته است. از همین رو در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی کارگاهی به منظور همراهی داستان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان تشکیل شده است.

بــراســاس توضیحات صدیقی در این کارگاه، طرح‌های داستانی با همراهی داستان‌نویسان شکل‌ می‌گیرد و گسترش پیدا می‌کند سپس نویسندگان فیلمنامه بر اساس این طرح‌ها فیلمنامه می‌نویسند. رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در این باره تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ سریال‌های تلویزیونی مضامین تکراری و دم‌دستی است و در این باره کمتر با موضوعات جذاب و دیدنی مواجه می‌شویم. امیدوارم پیوند بین داستان و فیلمنامه و حضور و همکاری داستان‌نویسان در روند نگارش فیلمنامه‌های تلویزیونی به تحولی در این زمینه منجر شود.

قصه‌های بلند خانوادگی

رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما ضمن اشاره به شکل‌گیری کارگاه‌هایی برای نگارش سریال‌های خانوادگی، درباره ویژگی این گونه آثار در سال 95 گفت: یکی از برنامه‌های مرکز، تولید فیلمنامه‌هایی با تعداد قسمت‌های زیاد است و به این منظور کارگاه‌هایی شکل گرفته و طراحی راهبردی برای شکل‌گیری سریال‌های بسیار بلند آغاز شده است.

به گفته صدیقی، علاوه بر نگارش فیلمنامه سریال‌های خانوادگی با تعداد قسمت‌های زیاد که مقدمات آن فراهم شده، فیلمنامه چند سریال نیز در آخرین مراحل تولید است. بر اساس توضیحات وی، فیلمنامه‌هایی که با مضمون خانوادگی آخرین مراحل نگارش را در این مرکز پشت سر می‌گذارند، عبارت است از: «پدران، فرزندان»، «بازگشت» و «نجوا» که بزودی تصویربرداری هر سه سریال آغاز می‌شود.

تولد دوباره طنز

طنزهای تلویزیونی همواره یکی از آثار پرمخاطب تلویزیون بوده و به همین دلیل است که در سال جاری نیز چند سریال طنز برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. بر اساس اظهارات رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما، تولید سریال‌های طنز با تعداد قسمت‌های بالا نیز در دستور کار این مرکز قرار گرفته است. سریال «قاعده بازی» که فیلمنامه‌اش در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما به پایان رسیده و سریال «دنگ و فنگ روزگار» که در دست نگارش است، از جمله آثاری است که امسال برای پخش تولید خواهد شد.

سریال‌های فاخر

تولید سریال‌های فاخر حتی در دوره‌ای که صدا و سیما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرده، جزو اولویت‌های تلویزیون بوده و براساس اظهارات صدیقی قرار است در آینده نیز این رویکرد تداوم داشته باشد. وی با اشاره به اهمیت سریال‌های تاریخی، از نگارش فیلمنامه 50 قسمتی «سعدی» بر اساس زندگی شیخ‌ مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر ششم و هفتم هجری، سریال 26قسمتی «هاجر»، «جلال‌الدین2»، «هفت پهلوان»، «آتش نیستان» و «آشپزنامه» خبر داد.

بر اساس اظهارات صدیقی، در حال حاضر نگارش فیلمنامه‌های «هفت پهلوان» و «آتش نیستان» رو به پایان است و نگارش فیلمنامه «هفت پهلوان» بتازگی آغاز شده است.

به گفته رئیس مرکز فیلمنامه‌نویسی، ساخت این سریال‌ها منوط به تأمین بودجه است و تلویزیون تلاش دارد هزینه تولید این سریال‌های فاخر را فراهم کند.

برای روزهای خاص

مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نگارش فیلمنامه سریال‌های مناسبتی برای ماه مبارک رمضان و ماه محرم را در دستور کار دارد .تصویرداری مجموعه داستانی «در قصه‌ها زندگی می‌کنیم» که به آموز‌ه‌های دینی می‌پردازد، از اواخر سال گذشته آغاز شده و فیلمنامه سریال‌های «عقیق» و «چراغ قرمز» نیز برای یکی از مناسبت‌های مذهبی امسال نوشته می‌شود.

تولید سریال «پاداش سال نو»؛ بزودی

نگارش فیلمنامه سریال «پاداش سال نو» به منظور پخش در نوروز سال 96 در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سیما به پایان رسیده و بزودی تولید آن آغاز می‌شود و نگارش فیلمنامه دیگری برای نوروز سال آینده آغاز شده که «خوش سفرها» نام دارد. همچنین سریال «پادری» یکی از گزینه‌های نوروزی امسال تلویزیون بود که در این ایام به نمایش در نیامد. بنابراین ممکن است پخش این سریال به نوروز سال آینده موکول شود.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس