کد خبر 554271
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

محدودیتی از نظر سنی در شمول این دستور وجود ندارد و تمام زنان خانواده را در بر می‌گیرد که بدون داشتن مجوز حق آمدن به اصفهان را ندارند و برای سفر باید اجازه اولیای خود را داشته باشند.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ سندی که در زیر معرفی می‌شود، دستوری است که ایلخانی و ایل بیگی بختیاری در خصوص ممنوعیت سفر زنان این ایل به اصفهان صادر کرده‌اند و به امضای بزرگان بختیاری رسیده است. این سند در مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران نگهداری می‌شود.

محدودیتی از نظر سنی در شمول این دستور وجود ندارد و تمام زنان خانواده را در بر می‌گیرد که بدون داشتن مجوز حق آمدن به اصفهان را ندارند و برای سفر باید اجازه اولیای خود را داشته باشند.

نکته بعدی این است: اگر زنان این خاندان بی اجازه اولیای خود سفر، و از این دستور تخطی کنند، حکومت بختیاری بدون ملاحظه ممانعت خواهد کرد.

این سند به تاریخ بیست و هشتم شوال 1337 قمری، برابر چهارم مرداد 1298شمسی، و یک سال پس از برکناری نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری از ریاست وزرا تحریر گشته است.

امضاکنندگان این سند عبارتند از: نصیر‌خان سردار جنگ؛ برادرش: غلامحسین خان سردار محتشم؛ خسروخان سردار ظفر؛ سلطان محمدخان سردار اشجع؛ یوسف خان امیرمجاهد؛ سلطان‌علی خان شهاب‌السلطنه؛ محمدجواد خان سردار اقبال؛ دو مهر و امضای دیگر نیز در ذیل سند مندرج است که به سبب رنگ باختگی قابل خوانش نیستند.

در خصوص زنهای فامیل چه مسن و چه غیر مسن هر کدام که بخواهند به اصفهان بیایند بدون اجازه ایلخانی و ایل‌بیگی حق ندارند اصفهان بیایند. هر کدام هم مسافرت به اصفهانشان لازم و محل احتیاج است باید به اطلاع و تصویب اولیای آن زن شهر بیاید. هرگاه اولیاء زن حاضر نباشند ناچار از ایلخانی و ایل بیگی باید تحصیل اجازه شود والا آمدنشان به شهر به کلی ممنوع است. اگر از قرار مرقوم تجاوز و تخطی کنند حکومت بختیاری بدون هیچ گونه ملاحظه و رعایت حق جلوگیری و ممانعت خواهد داشت . 28 شهر شوال‌المکرم قوی‌ئیل سنه 1337.

[مهر بیضی به سجع]: نصیر بختیاری؛ [مهر بیضی به سجع]: غلامحسین، [امضاء]: غلامحسین؛ صحیح است. [امضاء]: خسرو بختیاری؛ سلطان محمد؛ [مهر بیضی کوچک به سجع]: یوسف، [امضاء]: یوسف بختیاری؛ شهاب‌السلطنه؛ [مهر بیضی بزرگ]: جواد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خلی؟ حالت خوبه؟ مثلا چه نتیجه ای بگیریم از این برش تاریخیت شیرین خان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس