در حالی که تد کروز فاتح رقابت در ویسکانسین شد، اما عنصر عدم جذابیت وی و فقدان کاریزما به عنوان نماینده جمهوریخواهان و رییس جمهور آینده همچنان پاشنه آشیل وی به حساب آمده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امید چندانی به وی نیست.

گروه بین‌الملل مشرق - مناظره ویسکانسین، در روز 5 آوریل برگزار شد و تد کروز توانست در نظرسنجی مربوطه، با کسب 527 هزار و 64 رای (48.3 درصد) و جدب 33 نماینده ایالتی، دانلد ترامپ رقیب پیشتاز خود را شکست دهد. ترامپ نیز، موفق به 383 هزار و 598 رای (35.1 درصد) و جذب 3 نماینده ایالتی شد. و جان کسیچ با کسب 153 هزار و 514 رای (14.1 درصد آراء) و بدون جذب نماینده ایالتی، در مکان آخر ایستاد. کروز، که هم‌اکنون با جذب 514 نماینده ایالتی فاصله خود با 740 نمیانده ایالتی ترامپ را کم کرده، امید بسیاری گرفته اما چالش و آزمون بزرگ رقابت در نیویورک که شهر ترامپ است را می‌توان بزرگترین چالش وی و یکی از سرنوشت‌سازترین مراحل رقابت درون حزبی جمهوریخواهان دانست.


کروز، ویسکانسین را فتح کرد


کروز پس از پیروزی در ویسکانسین از این واقعه به عنوان نقطه عطف رقابت خود با ترامپ یاد کرد و خطاب به طرفداران خود گفت: «شما مردان و زنان سختکوش ویسکانسین ثابت کردید که انتخاب مردم یعنی چه. امشب، شب امید و تکریم بود و چراغی برای ادامه مسیر من روشن شد. به شما قول می‌دهم که عزت و شرف را  به جامعه آمریکا بازمی‌گردانم و در اولین اقدام برنامه مراقبت و سلامت اوباما را لغو می‌کنم و اشتغال‌زایی می‌نمایم». وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «به امشب نگاه کنید. ستاد من توانست 2 میلیون فقط برای امشب جمع‌اوری کند. من ایمان دارم که با توجه سیر صعودی‌ام در این اواخر، می‌توانم به 1237 نماینده مورد نیازم برسم. این را بگویم که من از همین الان هیلاری کلینتون را در دور نهایی به عنوان حریف خودم می‌بینم و او را در نوامبر شکست خواهم داد. او امشب، شکست بدی را از حم‌حزبی خود خورد اما شکست بدتر برای او پیروز شدن من در رقابت امشب بود». یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی کروز در ویسکانسین، «اسکات واکر» فرماندار این ایالت بود.

اما یکی از بزرگترین چالش‌های کروز، مناظره و نظرسنجی نیویورک است که در روز 19 آوریل برگزار می‌شود. نیویورک، شهر ترامپ است و وی در این شهر از محبوبیت و اعتبار بسیاری برخوردارست. طبق برآوردهای منطقی روی کاغذ، وی فاتح رقابت نیویورک خواهد شد و با توجه به اینکه 95 نماینده ایالتی در این ایالت وجود دارد، این امر، می‌تواند ضربه سختی را بر کروز و امیدهایش وارد سازد.


کروز، ویسکانسین را فتح کرد

اما یکی از جالب‌ترین اتفاقات پس از پیروزی کروز، واکنش ستاد انتخاباتی ترامپ بود. سخنگوی ترامپ اظهارد اشت: «کروز حتی کمتر از یک عروسک خیمه‌ شب بازی است. او مثل اسب تروجان است. برخی از دانه‌درشت‌های حزب جمهوریخواه او را وسیله کرده‌اند تا نامزدی بحق آقای ترامپ را بدزدد».

حتی اگر پیروزی کروز در ویسکانسین در نیویورک هم ادامه یابد، پاشنه آشیل وی «همایش انتخاب آزاد» است که برای اولین بار پس از 40 سال توسط حزب جمههوریخواه در ویسکانسین در ماه جولای برگزار خواهد شد. در این همایش، به همه نمایندگان ایالتی اجازه داده می‌شود که در کمال اختیار، رای خود را از یک نامزد برگردانند و به هر نامزد دیگری که می‌خواهند بدهند.

کروز، ویسکانسین را فتح کرد

تصویری از آخرین همایش انتخاب آزاد در 1968


اما نباید فراموش کرد که پیروزی کروز در ویسکانسین، از سرعت ترامپ برای دستیابی به 1237 نماینده ایالتی به شدت کاست. نظرسنجی‌ها هم نکات جالبی را در خود دارد. طی نظرسنجی فاکس نیوز از 1532 طرفدار جمهوریخواهان، 58 درصد آنها گفتند که حتی از تصور اینکه ترامپ رییس جمهور آمریکا شود وحشت دارند. خبر بد برای ترامپ اینکه 37 درصد نظرشان بر این بود که در صورت رویارویی ترامپ با کلینتون، از وی حمایت نخواهند کرد. از طرف دیگر، این روزها که روزهای بد ترامپ است مصادف شده با خشم مردم علیه حرکت وی در قبال توهین به همسر کروز و مجادله رییس ستاد انتخاباتی‌اش با یک خبرنگار زن.

کروز، ویسکانسین را فتح کرد

یکی دیگر از مشکلات سر راه ترامپ و کروز، مربوط به جان کسیک است. این نامزد انتخاباتی، در حالی که با جذب نمایندگا ایالتی سرعت ترامپ را می‌گیرد و مانع از دستیابی کروز به جایگاه ترامپ می‌شود، هنوز حاضر به کنار کشیدن نیست. اخیرا، ترامپ و کروز از کسیک خواسته‌اند که با توجه به وجود نداشتن امید در مورد وی، از رقابت‌ها کنار بکشد اما جان کسیک قصد شکستن آرای آنها را دارد و حاضر به کناره‌گیری نیست.

اکنون نگرانی بالادستی‌های حزب جمهوریخواه این است که با توجه روند رو به ضعف ترامپ، اگر وی به دور نهایی صعود کند و وارد کارزار مبارزه با هیلاری شود، نتواند از پس قضیه بر بیاید و آبروی جمهوریخواهان برود. ستاد ترامپ، امید زیادی دارد که با حرکت به سمت ایالت‌های شمال شرقی بتواند آرای بسیاری را جذب نماید. هفته‌ای که گذشت، هفته سیاهی برای ترامپ بود. اظهارات شفاف او در مورد سقط جنین و اینکه مرتکب این عمل باید شدیدا مجازات شود، موجب اعتراض و قهر رای‌دهندگان زن شد و البته سریعا عقب‌نشینی کرد که فایده نداشت. از طرفی دیگر، درگیری لفظی و فیزیکی «کوری لواندوفسکی» (Corey Lewandowski)-رییس ستاد وی- با یک خبرنگار زن موجب کاهش محبوبیت وی شد که نتیجه آن را می‌توان در ویسکانسین دید.

کروز، ویسکانسین را فتح کرد

کوری لواندوفسکی

وقتی واقعیت ویسکانسین که به دلیل نگاه محافظه‌کارانه مردمش و تبلیغات رادیویی به نفع کروز، پیروزی را برای او به ارمغان آورد و ترامپ را شوکه کرد، وی در جدیدترین اظهارنظر خود بر رمز پیروزی‌اش تا اینجا یعنی مسئله مهاجرت غیرقانونی متمرکز شد و مکزیکی‌های مهاجر را تهدید کرد که در صورتی که دولت مکزیک حاضر به پرداخت 5 الی 10 میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی نشود، وی در صورت رییس جمهور شدن مانع از تحویل درآمد و کمک مالی مکزیکی‌های مقیم آمریکا به خانواده‌ها و خویشاوندان آنها در مکزیک خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست در جدیدترین مطلب خود به 4 مشکلی که مانع ایجاد کاریزما در کروز در بین رهبران حزب جمهوریخواه می‌شود، اشاره کرد:

1. کروز را فاقد عنصر جذابیت در بین روسای حزب و فاقد عنصر مشهوریت در بین مردم دانست. او آنقدر در میان جمهوریخواهان غیرمحبوب است که فقط 2 نفر از 53 سناتور جمهوریخواه از او حمایت علنی کرده‌اند و آن هم تا ماه مارس صبر کردند و سپس این کار را انجام دادند. ترامپ، برای کروز یک نعمت بود؛ چرا که رهبران حزب جمهوریخواه اصلا او را حساب نمی‌آوردند اما از هراس ترامپ، به کروز روی آوردند.

2. کروز کیست؟ او یک سیاستمدار راست‌‌گرای تند است که به نسبت جمهوریخواهان کمتر محافظه‌کار، در اذهان عموم آمریکا جای چندانی ندارد. جمهوریخواهان بسیار نگران هستند که در صورت صعود کروز به دور نهایی، وی به دلیل سیاست‌های افراطی نتواند آرای لازم برای ورود به کاخ سفید را جذب کند. طبق آخرین نظرسنجی شبکه ABC نیوز، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها (51 درصد) اصلا کروز را نمی‌پسندند. وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که محبوبیت کروز 35 درصد است و محبوبیت هیلاری کلینتون 46 درصد و باید این ار هم اضافه کنیم که کروز به اندازه هیلاری شناخته‌شده و قابل اعتماد نیست. در واقع، او مرد محبوب و شناخته‌شده‌ای نیست. خاستگاه کروز، ایالت بسیار محافظه‌کار تگزاس است و اندیشه بسته او نشانگر شخصیتش. کروز ایجاد دیوار مرزی با مکزیک و کنترل شدید زندگی مسلمانان آمریکا را خواستار است اما در حالیکه ترامپ حاضر به عقب‌نشینی از مواضعش در مورد مسلمانان شد، کروز هرگز ذره‌ای عقب نکشید.

آیا کروزِ‌ نامحبوب می‌تواند با فتح ویسکانسین امیدوار به ادامه راه باشد؟

3. غیرمطلوب بودن عنصر کروز سومین عامل ضدکاریزمای وی است. جمهوریخواهان یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ. آنها ترامپ را می‌خواهند چون اهل معامله است و در یک حرکت نمایشی و دروغین دائما می‌گویند که او از ما نیست. غیر مطلوب بودن کروز برای آنها مسجل شده است. کروز بشدت محافظه‌کار در صورت جلوس بر کرسی ریاست جمهوری، زندگی را برای مردم ایالت‌هایی که اصلا طبعشان با تندروی و محافظه‌کاری تطابق ندارد سخت خواهد کرد.

4. حرکات و رفتارات کروز پس از پیروزی در ویسکانسین، دستاویز دیگری هم به دموکرات‌ها داد. آنها، قبلا عیار جمهوریخواهان را با ترامپ می‌سنجیدند و آنها را به باد انتقاد و تمسخر می‌گرفتند و حالا هم کروز اضافه شده است. اظهارات و رویکرد جدید کروز آنچنان وحشتی در دل جمهوریخواهان انداخت که اخیرا 10 سناتور جمهوریخواه اعلام کردند که اگر قرار بود تا اینجا از کروز حمایت کنند، حمایت خود را از وی به ترامپ انتقال می‌دهند. اکنون، فرصت طلایی برای دموکرات‌ها به وجود آمده تا با تکیه بر مشهور نبودن کروز و خطرناک بودن وی، او را از چرخه محبوبیت و کسب آراء خارج کرده و ترامپی که به زعم آنها در نوامبر در مقابل کلینتون شکست خواهد خورد را در مقبال خود ببینند.


اما به نظر نویسنده مقاله، کروز یک برگ برنده بزرگ دارد که همانا می‌تواند موجب جذب اقبال سران جمهوریخواه به وی شود. کروز بسیار بر اصول خود پایبند است اما ترامپ یک روز مسلمانان را می‌کوبد و روز بعد حرفش را پس می‌گیرد. یک روز، اظهارات موسولینی را تکرار می‌کند و بعدش شاهد این هستیم که رییس ستادش با یک خبرنگار بی‌دفاع زن دست به یقه می‌شود و او را می‌زند. جمهوریخواهان به ترامپ اعتماد ندارند و نمی‌دانند که در پی تصمیم امروز او، فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. «کریس کلیزا» تحلیلگر آمریکایی معتقد است که حداقل طرح‌ها و سیاست جمهوریخواهان با کروز مشخص است اما تکلیف‌شان با ترامپ حکم خانه روی آب را دارد.


منابع:

http://edition.cnn.com/2016/04/05/politics/wisconsin-primary-highlights/index.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/04/06/cruz-sanders-pick-up-convincing-wins-over-trump-clinton-in-wisconsin.html?intcmp=hpbt1

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-35975052

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/04/06/why-gop-nominee-ted-cruz-should-worry-2016-republicans-too/

https://www.washingtonpost.com/politics/trump-shows-new-vulnerabilities--and-has-only-himself-to-blame/2016/04/05/65ae7b20-faa0-11e5-886f-a037dba38301_story.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    ترامپ انشا ال...
  • حسن ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خدا از زبونت بشنوه
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    چی شده؟!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    در کل مرگ بر آمریکا قرار نیست در آمریکا چیزی تغییر کنه
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    هلاری رئیس جمهور بعدی امریکا
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    چه فرقی به حال ما داره هر کدومشون بیان اول میرن خدمت حضرات! صهیونیست برای دستبوسی بعد کلی بودجه برای امنیت اسرائیل تخصیص میدن. برای دست گرمی هم ما رو دوتا تحریم میکنن و...
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    احسنت
  • احمدی ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    اشتباه مثبت دادم بمیری ...
  • مهدی ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    احتمال زیاد تد کروز رئیس جمهور میشه. و این یه نفع دنیاست چون دونالد ترامپ که اصلان شانس قهرمانی نداره و دمکراتها هم عادت دارن با دیکتاتورها مدارا کنن و به پرورش تروریست جهانی کمک کنن.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    لعنت بر ترامپ
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    هی هیلاری برو به جهنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس