برخی اخبار از نهایی شدن قرارداد فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو30 روسیه به ایران تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد.

به گزارش مشرق، چهارم شهریورماه سال گذشته در جریان برپایی نمایشگاه هوافضای ماکس در مسکو خبری درباره توافقات اولیه ایران و روسیه برای خرید جنگنده‌های سوخو30 منتشر شد.

در جریان یکی از این رایزنی‌ها، سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور کشورمان که برای حضور در نمایشگاه ماکس به مسکو سفر کرده بود، با ولادیمیر پوتین دیدار و در این باره نیز گفتگوهایی انجام داده بود.

ستاری در گفتگویی به بیان جزئیات دیگری نیز پرداخت و گفت که به همراه رئیس جمهور روسیه به مدت 3 ساعت و نیم از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرده و در جریان اجرای نمایش هوایی جنگنده‌ها نیز حضور داشته است.

وی همچنین تایید کرد که گفتگوهایی درخصوص جنگنده سوخو 30 نیز صورت گرفته اما اخبار بیشتری در این خصوص اعلام نکرد.

اینها اولین گمانه‌زنی‌ها درباره خرید جنگنده‌های جدید روسی توسط ایران بود.

برخی مقامات دیگر نیز تلویحا این اخبار را تایید کرده و البته از بیان جزئیات آْن خودداری می‌کردند.

* واشنگتن مانع فروش سوخو-٣٠ روسیه به ایران مى شود

روز گذشته کمیته روابط خارجی مجلس مجلس سنای آمریکا، نشست استماعی با موضوع «اقدمات اخیر ایران و اجرای برجام» برگزار کرد و تام شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز مهمان این نشست بود.

وی در این نشست، ضمن اشاره به موضوع فروش جنگنده‌های سوخو30 روسیه به ایران، آن را ناقض قطعنامه سازمان ملل خواند و گفت که واشنگتن از مسیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع فروش این هواپیماها به ایران خواهد شد.

* مسکو: فروش سوخو-30 به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست

این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا بلافاصله با واکنش مسکو مواجه شد و وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که مسکو فروش جنگنده و تانک (T-90) به ایران را خلاف قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

امضای قرارداد خرید «سوخو 30» از روسیه تا پایان 2016

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرده است که مسکو برای فروش این جنگ‌افزارها نیازی به مجوز شورای امنیت نداشته و درخواست چنین مجوزی هم نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را تائید کرد، برخی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران تا 5 سال ادامه یافته است اما مسکو می‌گوید این محدودیت‌ها قرارداد تسلیحاتی این کشور با تهران را مانع نمی‌شود.

* آمریکا حق دخالت ندارد

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، به اظهارات روزگذشته آمریکایی‌ها واکنش نشان داد و گفت: خرید جنگنده سوخو30 و تانک T-90 در راستای مسائل دفاعی-امنیتی بوده و هیچ کشوری از جمله آمریکا حق دخالت ندارد.

* امضای قرارداد فروش سوخو30 تا پایان سال 2016

در جدیدترین اخبار راجع به ماجرای سوخوهای روسیه، بخش خبری ساعت 9 صبح امروز شبکه یک سیما از امضای قرارداد فروش فلانکرها میان ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

گزارش خبری سیما که در آن به ویژگی‌های جنگنده سوخو30 (نوع SM) پرداخته شد، به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسد ماجرای فروش این نوع از جنگنده‌های روس به ایران به مراحل جدی خود نزدیک شده است.

جنگنده بمب‌افکن Su-30 با معرف فلانکر سی (Flanker-C) یکی از محصولات شرکت سوخو روسیه، در حقیقت نمونه پیشرفته‌تر جنگنده Su-27 است که علاوه بر برتری هوایی، توانایی درگیری با اهداف زمینی و همچنین حمل طیف وسیعی از تسلیحات مختلف را داراست.

سوخو ٣٠ در حال حاضر علاوه بر نیروی هوایی روسیه، در کشورهای چین، الجزایر، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، اندونزی، اوگاندا، قزاقستان و ویتنام فعال بوده و در کشور هند نیز تحت لیسانس تولید می‌شود ضمن آنکه دولت چین طرح J-16 خود را بر مبنای آن توسعه داده است.

از ویژگی های این جنگنده میتوان به بُرد بالا، مداومت پروازی و مانور پذیری فوق العاده آن اشاره کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    واقعا باعث افزایش قدرت نیروی هوایی ایران می شوند البته اگر روس هاقبل از ظهور نسل های جدید جنگنده انها را تحویل دهند.
  • وحید ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    ظلم و قلدری را ببین اوگاندا و ویتنام و قزاقستان و آنگولا و مالزی سوخو 30 داشته باشند عیبی ندارد، امّا برای ایران بد است؟ سپاه خواهش می کنیم دماغ این یابوی کابوی آمریکایی را به خاک بمال که برای نسل داریوش و کوروش اینطور رجزخوانی نکنند.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    آیا واقعا مدل اس ام را میدن؟غیر از اون باشه واقعا پول دور ریختنه
  • جواد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    تعداد ؟
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    تا آخر سال تازه میخوان قرارداد امضا کنن.... اگه روسیه بد عهدی نکنه تا ۲۰ سال دیگه نمونه قدیمیش رو میفروشن...شایدم پول بگیرن ولی....
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو 35 فقطططططططططططط
  • علی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    بهتر بود می نوشتی روسیه خائن جالب اینجاست که برخی بی دلیل هاشمی رفسنجانی رو به خاطر عقیده ی متفاوت خائن میدونن ولی روسیه رو که همش پول ما رو بالا میکشه و فریب میده دوست و مورد اعتماد میدونن ! این هم مثل اس ۳۰۰ هرگز به ایران نخواهد آمد ...
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    هر موقع اس 300 رو داد اینم میده
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اس ۳۰۰ رو به زودی در ایران خواهید دید. خوشبختانه در شرایط فعلی نیاز ایران و روسیه به هم از جالت یک طرفه درومده و تبدیل به نیاز دوطرفه شده. هر چند روس ها منافع رو به متجد ترجیح می دن ولی فعلا چاره ای ندارند.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اصلا بالفرض که امضا بشه تحویل مال 5 سال دیگس که با احتساب تاخیرهای روسیه میشه 10 الی 15 سال دیگه که در این صورت باید یک راست ببرنش اوراقی برای ضایعات
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    دروغ سیزده دیگه تمام شده مشرق
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به نظر من اگه قراره چیزی خریداری شه باید قراردادها مثل مذاکرات هسته ای مخفی باشه تا دشمنان نتونن با اعمال نفوذ مانع تحویلشون بشن. ای کاش این مذاکرات رو هم دکتر ظریف کبیر انجام میداد.
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو 50 بگیرین
  • Terminator ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    لطفا نظر بنده رو درج نمایید مشرق جان ........ این مدل از سوخوي 30 واقعا عالیه و از هر حیث چه برد پروازی چه حمل سلاح و چه مانور پذیری و جنگ هوایی بر تمام جنگنده های اف 14 و اف 15 و اف 16 حتی اف 18 برتری هوایی دارد ، در این مورد یقین نداشته باشید و تصور نکنید هر چی امریکا میسازه بهترینه .......... بعنوان مثال هر پنج فروند سوخو 30 به اندازه 6 فروند اف 15 و اف 16 حمل مهمات داره و زاویه چرخش حمله برای اف 18 و اف 16 و میراژ 2000 به ترتیپ 40 و 30 و 28 درجه است ولی برای سوخوي 30 این مقدار 180 درجه میباشد ، این یعنی در جنگ هوایی هیچ کدام از اینها حریف پسر بی باک و قدرتمند روسیه یعنی سوخوي 30 نخاهند شد ، در تمام مانور ها و شبیه سازی های کامپیوتری برتری سوخو 30 بر اف 15 و غیره ........ بارها ثابت شده ، شما به کشورهای بی عقل عربی نگاه نکنید که فقط گول تبلیغات امریکا رو میخورن به هند نگاه بکنید با اینکه میتونست اف 16 و اف 15 بخره رف سراغ سوخو 30 ، در یک نمایش هوایی بین هند و انگلیس بین جنگنده های دو کشور عقاب بی باک هند یعنی سوخوی 30 با نتیجه 1_6 یوروفایتر های انگلیس ذو در هم کوبید و باعث تعجب همگان شد شما فک کنید بهترین مدل و پیشرفته ترینش که حاوی بالچه است رو میگیریم مثلما هم هند و هم چین به ما غبطه میخورن چون سوخوی 30 هی انها نمونه صادراتی با قعات داخلی هستن ولی این مدل ما تماما با قطعات خود کارخانه سوخو که برخی از انها از سوخو 35 و 37 هستند پر شده است پس ارزش رو انداخت رو داره و حتی قادر به زدن ریتور است ، از حالا ترس و وحشت عظیمی بر اعراب و اسرائيل سایه انداخته چون با وجود این جنگنده حتی فکر تهاجم هوایی نخاهند کرد ، جنگنده صاعقه ما فقط 4000 کیلوگرم بمب و موشک حمل میکنه برخلاف سوخو بیش از دوبرابر این حمل سلاح داره پس باید جنبید بچه ها جنگ امروز و مدرن جنگ هواییه فردا پس فردا داعش و سفیانی ظهور کردند نباید فقط جنگ چریکی کرد باید اول از هوا دخلشون اورد ، نگا به روسیه و امریکا بندازید هرگز جنگ زمینی نمیکنند و ......
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      بی سواد اف15 از همشون بالاتره در زمینه برد وتوان حمل
  • حسين ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    كاملا درست است. در دنياي غرب غير از اف 22 , جنگنده ديگري بر سوخو 30 اس ام برتري ندارد.
  • منوچهر ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    ناشناس 14:01معلوم نیست بدن به این زودی ها خوش حال نباش
  • منوچهر ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مخفیانه هم امضا بشه آمریکایی ها میفهمن
  • منوچهر ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    این حرف شما اغراق آمیز زیاد اولا این جنگنده توان زدن ریپورترو نداره اشتباه به عرضت رسوندن بعدم شما از کجا میدونی اف 15 و اف 16 از پسش برنمیان مگه امتحان کردی این شبیه سازی ها همش علکی همه چی تو جنگ واقعی معلوم میشه بعدم شما یه سرچی توی گوگل راجع به F15SE یا (عقاب خاموش) یا رافائل حتما حتما بنداز حتی شده ویدیو هاشم نگاه کن
  • منوچهر ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به ما نمیدن
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سواد شما از همین جا معلوم جناب ترمیناتور قادر به زدن رپتور!!! هم هست! چه طور تو ذهن شما یا تو آسمون? بچه هر چیزی حساب کتاب داره الکی که نیست
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    جناب با سواد جنگنده های رادارگریز نمیتونن امواج قدرتمند راداری رو جذب کنن. اگه جنگنده دارای راداری قدرتمند باشه میتونه رادارگریزها رو کشف کنه. نمونش میگ ۳۱ هست. در جنگ یوگسلاوی یک فروند اف ۱۱۷ توسط پدافند سام۳(اس ۱۲۵ !) ساقط شد. در ضمن شواهدی موجوده که چند فروند اف ۱۱۷( جنگنده بمب افکن رادارگریز) توسط میگ۲۹ ساقط شدند ولی امریکاییها صداشو در نیاوردن. حالا کاری با این موارد نداریم. رپتور تا به حال هیچ برخوردی با جنگنده های مدرن و پدافند های پیشرفته جهان نداشته که بخواد خودشو اثبات کنه. زیادی تحت تاتیر تبلیغات امریکاییها نباش. کاربر ترمیناتور به نکته خوبی اشاره کرده. هند میتونست اف۱۶ یا اف۱۵ بخره چرا سوخو۳۰ رو انتخاب کرد؟ هند با اونهمه بودجه نظامی و ناو هواپیمابر. از طرفی من که اصلا باور نمیکنم روسیه به ما چنین جنگنده ای بده زیادی شلوغش نکنید.
  • آرش ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو30 اگرچه جنگنده قابلی در مانور پذیری و داگ فایت است ولی در نبرد فامد(نبرد دور) به دلیل سطح مقطع زیاد توسط جنگنده های مدرن غرب زود کشف میشه و به دلیل سطح مقطع بسیار کم راداری جنگنده های غربی زودتر امکان شلیک دارن حالا نظر بنده اینطور بود
  • آرش ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو30 اگرچه جنگنده قابلی در مانور پذیری و داگ فایت است ولی در نبرد فامد(نبرد دور) به دلیل سطح مقطع زیاد توسط جنگنده های مدرن غرب زود کشف میشه و به دلیل سطح مقطع بسیار کم راداری جنگنده های غربی زودتر امکان شلیک دارن حالا نظر بنده اینطور بود
  • محمد حسین ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو 30 اس ام در واقع دو سرنشینه ی سوخو 35 بی ام هست دوست عزیز.
  • علیا ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    اتفاقن به نظرم اس 300 خیلی سرنوشت سازه. نه بخاطر خود سامانه. وقتی این سامانه رو بهمون تحویل بدند راه برای خریدهای بعدی و تحویل اونها هموار میشه. چون اونموقع تابوی تحویل سلاح استراتژیک به ایران شکسته میشه
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    تــــــــــــــو چـــــــــــــــقــــــــــــــدر مـــــــیـــدونـــــــــی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد حسین ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    خا 59 برا چیه؟
  • هومن ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سوخو 30 بسیار عالی هست به شرطی که روسها به ما بدهند و حکایت اس 300 نشود که البته بنده شک دارم که روسها این جنگنده ها را به ما بدهند .
  • منوچهر ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    ناشناس یک سری تو اینترنت راجع F15SE بکن بعد بیا صحبت کن درمورد ریپورتر باید بگم از سال 2005 تا الان خیلی ارتقاش دادن خود روس ها هنوز شک دارن با اس 400 بتونن اف 22 ور شناسایی کنن
  • منوچهر ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    آرش با نظرت موافق
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    برد رادار و موشك تعيين كننده است
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سوخو 35 مدل دوسرنشینه جداگانه دارد.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    فقط سوخو35
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    به درد نمیخوره اف22 رپتور بگیرید
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سوخو30 میتونه رپتور بزنه؟؟؟اینجا رو یکم چرت گفتی دادا حتی سوخو35 وسوخو50 هم حریف رپتور نمیشن
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    رپتور در حال حاضر بهترین جنگنده ی دنیاست
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سوخو30 در جنگنده های هم نسل خودش(4++)بالاترین سطح مقطع راداری رو داره و زود شناسایی میشه این نقطه ضعفش هست
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    رفال هم در راه است 5سال دیگر پارک شده تو فرودگاهها ی نظامی هستند هم سوخو30 ها و هم رافال
  • ایران14 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    کاش در مورد خریدهای نظامی فقط به روسیه اکتفا نمیکردیم.چین در درجه اول و اروپای شرقی هم گزینه مناسبی برای خرید تسلیحاتی هستش.حداقل با این کار روسیه اینقدر با کارت ایران بازی نمیکرد.
  • سروش ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    منوچهرغربزده که هی اف۱۵میگی :اگه واقعا خوب بود عربستان پولداراون مدلو میخرید نه اینکه ایگل هایش را ارتقا دهدسطح مقطع راداری اش ۱ متره که اندازه اف۱۶ ضمنا همه هواپیماهای نسل ۴ توانایی رهگیری نسل ۵راازفاصله۴۰کیلومتری دارند حالا چه راداروچه فروسرخ
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    بعد از بسته شدن قرارداد تازه می ریم تو صف تولید تا نوبتمون بشه.
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    دقیقا همین طوره کشورهای دیگه ای قبل از ما قرارداد بستند.
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    F15se به عربستان نمی دهند.
  • محمد ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    رپتور یک جنگنده برتری هوایی هست و ماموریت ثانویه اون جمع اوری اطلاعات و شنود اکترونیکی و جنگ الکترونیکی هست نه یک جنگنده چند منظوره چرا مقایسه های بیخود میکنید هر جنگنده در کلاس خودش مقایسه کنید
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    آخه نمیدونی واسه چی کامنت میزاری رپتور یک جنگنده ی چند منظوره یا همون مولتی رول هستش
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    پشت گوشت رو دیدی سوخو رو هم دیدی عین اس سیصد که یه عمره داره دوره می گردونتون پولشم گرفته و کشیده بالا مشرق احمق
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    انتخاب درستیه یرای کشور . خصوصا مدل sm
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    sukhoi 30sm رو که به ما نمیدن
  • سعید ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    1 0
    آقايون بودنش بهتر از نبودشه، بزارید پول مملکت حداقل خرج این چیزها بشه تا بره به فلسطين ویه خراب شدی دیگه... زنده باد ایران...درود بر غیرت ایرانی!
  • Amirkhan ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    1 0
    باسوادترین افراد پیج منوچهر و ارش .جنگنده سوخو۳۰با سطح مقطع ۵متر چطور میخاد حریف رپتور خخخیا اف۱۸با جنگ الکترونیک قوی بشه برد رادار کیلو چند اصلا برد رادار باروس سوخو ۱۰۰۰کیبومتر ولی وقتی با r77فقط میتونی از شصت کیلومتری بطور موثر شلیک کنی حالا جنگ الکترونیک غربو بیخیال که رادار و موشک سوخورو اذیت میکنه.در هر صورت محکوم به فنایی چون رقیبت میتور داره یا انرام نسخه دی با توان شبکه محور و یا اصلاح مسیر.شاید ضعف اصلی سوخوها در واقع سلاحهای ضعیفتر روسیه هست و جنگ الکترونیکشون.در نهایت دوستانی که جویای واقعیت سلاح هستند سری به سایت جنگاوران بزنند و روشن شوند.
  • کم اطلاع از تسلیحات هوایی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    بودنش بهتر از نبودنش نیست؟ ما که نمی تونیم خرید هایی مثل همسایه های جنوبی داشته باشیم چکار می تونیم بکنیم؟ سوخو 30 در مقابل انواع اف ها عملیات ایذایی هم نمی تونه انجام بده؟ نقش بمب افکن و پشتیبانی نیروهای زمینی رو چطور؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس