صدها نفر از خانواده‌هاي شهدا و مردم بروجرد، در اعتراض به تحقير و تخريب مزار شهدا، در کنار قبور شهدایشان، تجمع اعتراض‌آميزي برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مشرق، در پي انتشار گزارشي از وضع نامطلوب مزار شهداي شهرستان بروجرد و يکنواخت‌سازي قبور شهدا در مشرق، صدها تن از اعضاي خانواده شهداي اين شهر، در آستانه روز پاسدار، با تجمع در اين محل، به عزاداري پرداخته و بر مظلوميت شهداي خود اشک ماتم ريختند.
در اين تجمع که پدران و مادران شهدا، بسيجيان و جمعي از فعالان حزب‌الله شرکت داشتند، "رضا کاوند" فرزند سردار شهيد جلال کاوند، فرمانده تيپ 145 مصباح‌الهدي، در سخناني، با يادآوري اين عبارت حضرت امام خميني(س) به مسؤولان و متوليان امر که "شهدا امامزادگان عشقند و مزارشان قبله گاه اهل يقين است"، اظهار داشت: «زماني ما خانواده‌هاي شهدا دلخوشي‌مان اين بود که روزهاي عيد و در مناسبت‌هاي مختلف به مزار شهداي‌مان بياييم و با گلاب قبورشان را بشوييم و گرد و خاک از مزار شهداي‌مان پاک کنيم و با اين کار ضمن اينکه دل‌مان را آرام مي‌کنيم فضاي مناسبي را براي زائران شهدا فراهم کنيم اما مزار امروز شهداي ما به دليل بي‌تدبيري‌هاي برخي مسؤولان، تبديل به گورستاني حقير و دون شأن اين بزرگواران شده و آن‌قدر گرد و غبار و رسوبات بر سنگ قبر شهداي‌مان جمع شده که با هيچ وسيله‌اي پاک‌شدني نيست.»
فرزند شهيد کاوند در اين تجمع که با پلاکاردي با عنوان "مزار شهداي‌مان را به ما برگردانيد" مزين شده بود سخن مي‌گفت، با مقايسه مزار شهدا با متوفياني که در قبرستان مجاور آن به خاک سپرده شده‌اند، ادامه داد: «مردم، شما خود قضاوت کنيد که آيا قبور شهدا بايد اين قدر حقيرتر و بي‌کيفيت تر از قبرستان مجاور مزار شهدا باشد و آيا مزار شهدا نبايد نشان‌دهنده ارزش و احترامي باشد که مردم و مسؤولان ايران، نسبت به شهدا و ارزشهاي والاي انقلاب دارند.»

اين مدرس دانشگاه با تأکيد بر اينکه ما در برابر نسل‌هاي آينده براي حفظ مزار شهداي‌مان مسؤول هستيم، افزود: «متأسفانه با اينکه حدود 14ميليارد ريال صرف يکنواخت‌سازي قبور شهداي بروجرد شده، بي‌کيفيت‌ترين مصالح ساختماني در اين مکان استفاده شده است.»
وي ضمن درخواست از مسؤولان براي بررسي اسناد مالي اين طرح، تصريح کرد: «سؤال ما اين است که چرا بنياد شهيد استان لرستان براي طراحي سنگ قبور شهدا با فردي قرارداد بسته که هيچ مهارتي در اين امر نداشته و نکته جالب اين است که حتي اين فرد نسبت به تعهدات خود در قرارداد هم بطور کامل اقدام نکرده است.»

اين فرزند شهيد در ادامه سخنان خود با اعتراض به بنياد شهيد استان لرستان به دليل جمع‌آوري عکس‌هاي شهدا از مزار آنان خاطرنشان کرد: «متأسفانه بهشت شهداي ما که روزي محل و مأمن دل‌هاي شکسته مادران و پدران شهدا بود به بهانه ساختن مکاني براي برگزاري مراسم‌هاي دعا، ضمن تحقير قبور شهدا و برداشتن تصاوير، مزار آنها را تبديل به يک سالن بزرگ کرده‌اند که هيچ شباهتي به مزار آنهايي ندارد که قرار است قبله گاه اهل يقين باشند.»
وي همچنين با تأکيد بر اينکه بيشتر تصاويري که بر قبور شهدا حک شده هيچ شباهتي به شهدا ندارند، اضافه کرد: «ما همچنين مي‌توانيم اثبات کنيم که محل سنگ مزار بعضي از شهدا نسبت به مزار اصلي شهيد، تغيير مکان داده و سنگ مزار آنها در جاي ديگري متفاوت از مکان اصلي که در آن شهيد به خاک سپرده شده نصب شده است.»

همچنين در ادامه اين مراسم، بعضي از پدران شهدا و همچنين "مرتضي موسوي‌نسب" برادر سه شهيد، در سخناني به وضعيت قبور شهدايشان اعتراض کردند.
برخي از خانواده شهدا نيز با بيان اينکه پارسال تحصني سه روزه براي اصلاح وضعيت زشت و نامطلوب مزار شهداي‌شان برگزار کرده‌اند، تصريح کردند: متأسفانه نه‌تنها هيچ پاسخي از سوي مسؤولان دريافت نکرديم بلکه حتي کسي براي دلجويي از تحصن‌کنندگان به بهشت شهدا نيامد.
در پايان اين مراسم، بيانيه‌اي خطاب به مسؤولان صادر شد که در آن به متوليان امر سه ماه فرصت داده شده تا اقدام عملي در اصلاح اين وضعيت انجام دهند.
در اين بيانيه آمده است: «براي ما سخت است که ببينيم قبور امامزادگان عشق که به تعبير حضرت امام خميني(س) مزارشان قبله‌گاه اهل يقين است به دليل بي‌تدبيري‌ها و کم‌کاري‌هاي عده‌اي از مسؤولان و متوليان امر مغفول مانده و تبديل به قبرستاني حقير با ظاهري نامناسب شود که بيش از هر چيز  باعث شکسته‌شدن دل خانوادهاي شهدا و امت حزب‌الله شده است.»
اين بيانيه مي‌افزايد: «ما معتقديم که شهدا و مزار مقدس آنها، سرمايه‌هاي ملي کشورمان است و متعلق به هيچ فرد، اداره و جريان خاصي نمي‌باشد و همين امر ما را وادار کرده که در برابر اين وضعيت اسفبار تصميم به اقدام مؤثري نماييم.»
امضاکنندگان اين بيانيه تأکيد کرده‌اند: «همه مي‌دانند که متولي اصلي بهشت شهداي شهرستان بروجرد، تا بيش از طرح يکسان‌سازي قبور شهدا که بهتر است از آن به عنوان "تخريب قبور شهدا" ياد کنيم، خانواده‌هاي شهدا بودند و آنها بودند که با جان و دل‌شان و با سليقه خود، قبور شهدا را مزين مي‌کردند.»
اين بيانيه تأکيد مي‌کند: «ما با هدف پاسداشت شهدا و مزارشان براي نسل‌هاي آينده، خود را موظف مي‌دانيم ضمن اعلام انزجار از تحقير قبور شهداي عزيزمان به دليل بي‌تدبيري‌ها و سهل‌انگاري‌ها، تا برآورده‌شدن خواسته‌هاي امت حزب‌الله و خانواده‌هاي معظم شهدا براي بهبود شرايط موجود از هيچ کوششي دست‌بردار نباشيم.»
اين بيانيه تصريح دارد: «خواسته ما، تغيير سنگ‌هاي قبور شهدا و استفاده از سنگ‌هاي زيبا و با کيفيت با سايزهاي بزرگتر همراه با برجسته‌سازي قبور در حد متعارف مي‌باشد. قبور شهدا بايد نشان‌دهنده ارزش و احترامي باشد که مردم فهيم ايران نسبت به اين امامزادگان عشق دارند. همچنين مزار اين پاره‌هاي تن ملت بايد با فضاسازي‌هاي متعلق به معماري اسلامي و استفاده از نمادهاي زيبا نشان‌دهنده و بازنمايي‌کننده فضايي معنوي و روحاني مزار شهدا باشد.»


اين بيانيه در ادامه با اشاره به اينکه خواسته ديگر ما بر طرف‌کردن فاصله زياد و بي‌موردي است که قبور شهدا از مزار قبلي شهدا پيدا کرده‌اند که همين امر نيز باعث تکدر خاطر خانواده‌هاي شهدا شده است؛ مي‌افزايد: «متأسفانه با اين بهانه که فضاي يکسان و يکنواختي براي ايجاد مراسم‌ها در فضاي بهشت شهدا ايجاد شود متوليان امر دست به تحقير قبور شهدا زده‌اند که اين نيز با برداشتن تصاوير زيبا و پر معنويت شهدا و حک کردن آنها با روشي بي‌کيفيت و زشت دوچندان شده است. خواسته ديگر ما، بگرداندن تصاوير پر معنويت شهداست که ضمن نشان‌دادن ارزش و احترام شهدا باعث ارتباط  و آشنايي بهتر زائرين با ابعاد شخصيتي و روح متعالي آنها مي‌شود.»

بيانيه خانواده شهدا در پايان خاطرنشان کرده است: «از متوليان امر مي‌خواهيم به جاي پيدا کردن مقصر، اقدام عاجلي براي رفع مشکلات نمايند. همچنين ما به متوليان امر که شامل بنياد شهيد انقلاب اسلامي استان لرستان و شهرداري بروجرد و ساير ادارات و مراکز مرتبط با اين امر است سه ماه فرصت مي‌دهيم تا براي اجابت خواسته‌هاي امت حزب الله و خانواده‌هاي داغدار شهدا اقدامات عملي را  انجام دهند. تقليل خواسته‌هاي بالا به هر نحو، خيانت به شهدا، خانواده‌هاي آنها و ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي  است.
و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته
جمعي از خانواده‌هاي شهدا و امت حزب‌الله»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    1 0
    ما موظفیم که مزار شهدایمان را برای نسلهای آینده حفظ کنیم . بنده از مسولان امر بخصوص مقام معظم رهبری استدعا دارم برای حفظ مزار شهدایمان مقابل این طرح بایستند ما تحمل دل شکسته خانواده های شهدا را نداریم.
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
    0 1
    عجب از ما واماندگان زمین گیر که در جستجوی شهدا به قبرستانها می اییم .این خود دلیلی است که از حقیقت عالم هیچ نمی دانیم مرده انست که نصیبی از حیات طیبیه شهدا ندارد و اگر این چنین است از ما مرده تر کیست؟شهدا شاهد بر باطن و حقیقت عالمند و هم انانند که به دیگران حیات می بخشند پس به راستی این عجیب نیست که واماندگان در جستجوی شهدا به قبرستانها می اییم
  • مجید ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    1 0
    نبش قبر گناه کبیره است . دشمنان دنیا پرست حتی به استخوان شهدا هم رحم نکردند. برای سود بیشتر از لودر استفاده میکنند.ما بسیجیان حاضریم مجانی کار کنیم اما به مزار مقدس شهدا بی حرمتی نکنین. شهید: .خدایا یاران از راه برگشتنن. دل امام را شکستن. خدایا از روی خونم گذشتن.آخر چرا استخوانم را شکستن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس