اظهارات دیشب عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری به سرعت در فضای شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و کاربران تلگرامی به تلاش عراقچی برای توجیه بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام واکنش نشان دادند.

مغلطه عراقچی در رسانه ملی برای توجیه بدعهدی آمریکا/ باز شدن راه برای توجیه بدعهدی های آینده غرب!
به گزارش مشرق، اظهارات دیشب عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و کاربران تلگرامی به تلاش عراقچی برای توجیه بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام واکنش نشان دادند، که در ادامه برخی از این واکنش‌ها را مشاهده می‌کنید.

وقتی رئیس برجام در سیمای جمهوری اسلامی ایران مغلطه می‌کند!

دکتر متولیان در کانال تلگرامی خود نوشت: حاصل ۴۵ دقیقه مغالطه ی آقای عراقچي به عنوان رئیس برجام در گفتگوی ویژه ی خبری شبکه ۲ سیما ، تلاش مضحک ایشان برای توجیه بدعهدی شیطان بزرگ بود.

ایشان در طول مدت زمان گفتگو به زبان های مختلف به توجیه و دفاع از بدعهدی آمریکایی ها پرداخت و گفت
ما می دانستیم که آمریکایی ها بدعهدی خواهند کرد!!! و باید با آنها در طول زمان برای رفع تحریم ها مذاکره کنیم.
ما باید بپذیریم که شرکت های آمریکایی به عنوان بخش خصوصی تابع حاکمیت آمریکا نیستند!!!
ما باید بپذیریم که تحریم معاملات دلار در مسیر سوئيفت جزء تحریم های اولیه است !!!
رئیس جمهور اتریش نسبت به سوئيفت اطلاعات کافی ندارد!!!
پولهای ما در اختیار ما در بانکهای اماراتی است و قابل خرج کردن و خرید است.!!!!

اگر می خواهیم شرکت های آمریکایی و... به ما اعتماد بکنند!!! و حاضر به سرمایه گذاری شوند و مذاکرات فعلی ما که از مذاکرات قبلی کمتر هم نیست به نتیجه برسد و تحریم ها زودتر لغو شود!!! لازم است صدا و سیما از برجام انتقاد نکند ، رسانه ها انتقاد نکنند و خلاصه همه و همه همراهی کنند تا شرکت های اروپایی و آمریکایی (به ما لطف کنند) به ما اعتماد کنند و حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند.

ما در این نوشتار مختصر، قصد تجزیه و تحلیل همه ی مغالطات وی را نداریم و صرفاً به یک مورد که اتفاقاً عبور از خطوط قرمز هم هست اشاره می کنیم.

ایشان هرگز نگفت که قرار بود همه تحریم ها به صورت هم زمان با انجام تعهدات ایران لغو شود ولي ایران ابتدا تمام تعهدات خود را انجام داد و دستش کاملاّ خالی شد سپس (جسارتاً باید گفت بسیار احمقانه و ساده لوحانه) برای لغو تحریم ها در طول زمانی بسیار بلند (بيش از ۱۰ سال) باید با شیطان بزرگ چانه زنی کنیم تا نه به عنوان انجام تعهدات آمریکا، بلکه به عنوان لطف آمریکایی ها بخشی بسیار ناچيز از تحریم ها تعلیق شود و یا از اعمال تحریمی جدید جلوگیری شود.

 ...و ایشان هرگز نگفت که در طول گفتگو در تلاش است تا ثابت کند که سخن مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در مورد "برجام خسارت محض" غلط است !!! و فرمایش معظم له در باره "لغو تحریم ها صرفاً روی کاغذ" غلط است!!! و این رفتار و گفتار آقای عراقچي در نوع خودش گناهی است نابخشودنی و مهم تر اینکه اقدام صدا و سیما نیز دز نوع خودش بسیار بدتر از توهین های عراقچي ارزیابی می گردد.

کاش میشد هر ایرانی گفته های عراقچي را ده ها بار گوش می داد تا به عیان به ضعف وی و تلاش عاجزانه اش برای توجیه ناتوانی های دستگاه دیپلماسی پی ببرند.
در این مورد سخن بسیار است که ان شاءالله به تدریج بیان خواهد شد.

مغلطه عراقچی در رسانه ملی برای توجیه بدعهدی آمریکا/ باز شدن راه برای توجیه بدعهدی های آینده غرب!

در سایه متن پرابهام و ساختار ضعیف برجام، داشته های ارزشمند ما برچیده شد و از بین رفت

حمید رسایی در کانال تلگرامی خود به صحبت های تلویزیونی عراقچی واکنش نشان داد و نوشت: آقای عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب در پاسخ به سئوال صریح مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا با وضع تحریم های چندماه اخیر آمریکا بویژه به بهانه آزمایش موشکی جمهوری اسلامی، برجام نقض شده یا نه، گفت: "تشخیص نقض برجام برعهده هیات نظارت بر برجام است."

وی سپس گفت: "تحریم موشکی از دید برجام ناقض برجام نیست اما رهبری فرمودند تحریم‌های جدید در هر زمینه ای که باشد، نقض برجام است و برای ما هم همیشه ملاک، فرمایشات رهبری است."

جناب آقاى عراقچی! اما فرمایش رهبری که برای شما ملاک است، چه بود؟ ایشان در بند اول نامه اجازه مشروط اجرای برجام خطاب به آقای روحانی، تاکید کرده بودند که هدف از مذاکره، لغو تحریم ها است و در بند دوم، صراحتا اعلام می کنند: "در سراسر دوره هشت ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای (ازجمله بهانه های تکراری و خود ساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس، اقدام های لازم را انجام دهد و فعالیت های برجام را متوقف کند."

در بند سوم مصوبه مجلس نیز تصریح شده است: "دولت موظف است هرگونه عدم ‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران را انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران سامان دهد..."

اکنون که مطالبه رهبری معظم انقلاب مرور و مشخص شد (در صورت وضع هرگونه تحریم، به هر بهانه ای باید از طرف دولت اقدام متقابل صورت بگیرد و همکاری داوطلبانه متوقف و توسعه سریع برنامه هسته ای آغاز شود) سئوال ما از آقای عراقچی، ظریف، روحانی و لاریجانی این است که:

- اگر از نظر شما با وضع این تحریم ها برجام نقض شده است که بارها توسط این افراد به نقض برجام اذعان شده،

- اگر برای شما مطالبه رهبری مهم است که بارها این ادعا تکرار شده،

- اگر رهبر انقلاب، در نامه مهم خود، تکلیف شما را در صورت نقض برجام مشخص کرده اند،

پس چرا به این مطالبه عمل نمی کنید؟!

تعارف را کنار بگذاریم، از دو حال خارج نیست یا نمی توانید به آن عمل کنید یا اعتقادی برای عمل کردن به آن ندارید.

اگر نمی توانید هم از دو حال خارج نیست، یا مطالبه رهبری را غیر منطقی می دانید یا نه، آن را مطالبه ای منطقی می دانید - که منطقی هم هست - اما شما برای عمل به آن ناتوانید.

به هر حال، نتیجه این است: در سایه متن پرابهام و ساختار ضعیف برجام، داشته های ارزشمند ما از روی زمین برچیده شد و از بین رفت اما تحریم ها فقط در روی کاغذ لغو شدند و در عمل. هر روز بر حجم آنها افزوده شد!

با این وضعیت، لطفا صراحتا پاسخ دهید که دلیل انفعال تیم مذاکره کننده، رییس دولت و رییس مجلس که در ۲۰ دقیقه برجام را از فیلتر مجلس گذراند، در برابر وضع موجود چیست؟

مغلطه عراقچی در رسانه ملی برای توجیه بدعهدی آمریکا/ باز شدن راه برای توجیه بدعهدی های آینده غرب!

تناقض های عراقچی درباره نقض برجام

کانال تلگرامی رجانیوز طی مطلبی تحت عنوان «تناقضهای عراقچی درباره نقض برجام» نوشت:

عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری:
تحریم موشکی از دید برجام ناقض برجام نیست. بنابر نامه رهبری تحریم موشکی نقض برجام هست و برای ما هم همیشه ملاک فرمایشات رهبری بوده است.

تعجب می‌کنم که برخی میگویند بعد از برجام آمریکا به سراغ بحث موشکی آمده. ما 10 سال است که بحث موشکی را داشته ایم و اصلا بحث جدیدی نیست. اگر آنها به خاطر موشکی تحریم جدید لغو کنند نقض برجام نیست همانطور که تست موشکی ما نقض برجام نیست.

تحریم یک سری افراد و نهاد ها توسط آمریکا میتواند نقض برجام حساب شود و میتواند نشود و تصمیم گیری در این خصوص به عهده هیئت نظارت بر برجام است. ما به این هیئت گزارش کرده ایم و آن هیئت باید جمه بندی کند و بگوید که آیا نقض برجام صورت گرفته یا نه.

موضوع قانون ویزای آمریکا را نقض برجام می دانیم و در همان زمان وزیر خارجه آمریکا نامه ای به ما زد و اعلام کرد که بر اساس ابزارهایی که وجود دارد اجرای برجام تضمین می شود.

پر از تناقض، مکث های مکرر و تپق زدن های غیر طبیعی

امیرحسین ثابتی فعال دانشجویی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود درباره ی مصاحبه امشب عباس عراقچی در شبکه 2 سیما نوشت: صحبتهای پر از تناقض، مکث های مکرر و تپق زدن های غیر طبیعی عراقچی در گفتگوی ویژه خبری به خوبی نشان داد به اسم اجرای برجام عملا چه اتفاقی در حال رخ دادن است و آنچه که امروز حتی عراقچی هم نمیتواند آن را توجیه کند بدعهدی ها و نقض چندباره برجام توسط امریکاست.

شاید مهم ترین بخش سخنان عراقچی آنجایی بود که در برابر پرسشهای صریح مجری برنامه درباره تحریمهای جدید امریکا نقض برجام، گفت این تحریمها میتواند نقض برجام باشد، میتواند هم نباشد! و در ادامه هم صراحتا اعلام کرد که برجام از سوی امریکا با تحریمهای جدید نقض شده است.

اما سخنان عراقچی بخش مهم دیگری هم داشت و آن اینکه وی اعلام کرد اصلا قرار نبوده و نیست با توافق هسته ای روابط ایران و غرب حسنه شود و اگر کسی غیر این تا الان انتظار داشته اشتباه میکرده است!

آقای عراقچی که این روزها با مشاهده نقض عهد مکرر امریکایی ها انقلابی شده و تاکید میکند قرار نبوده با توافق هسته ای روابط ایران و غرب حسنه شود و در واقع سعی میکند از این طریق تحریمهای جدید امریکا و بن بست برجام را توجیه کند، رسما دروغ جدید و ادعائی خلاف حرفهای گذشته مسولان دولت یازدهم بیان میکند زیرا بر اساس متن برجام اتفاقا قرار بوده با برجام روابط ایران و غرب دچار یک تغییر بنیادین یا همان Fundamental Shift شود.

این تعبیر دو بار در متن برجام و دوبار هم در متن قطعنامه 2231 آمده اما تحریمهای مکرر امریکا علیه ایران بعد برجام عملا این بخش از توافق را نیز به سخره گرفته است و جالب اینکه آقای عراقچی که بیشتر از همه ما به این مساله آگاه است نه تنها توضیحی در این باره نمیدهد بلکه با پاک کردن صورت مساله و بیان یک توجیه جدید، به بزک کردن و توجیه رفتار دشمن ترین دشمن ملت اقدام میکند زیرا هدف از برجام نه لغو تحریمها بلکه شروع بهانه ای برای گسترش رابطه با امریکا به طور حداکثری بوده است لذا حتی اگر امریکا تحریمهای جدیدی را هم علیه ایران اعمال کند، به جای اقدام متقابل تنها باید آن را توجیه کرد تا خدای ناکرده مسیر رابطه با امریکا به بهانه موضوعات دیگر در آینده بسته نشود.

آقای روحانی خورشید تابان برجام کجاست ؟

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای روحانی در 28 دی 1394 طی نامه ای به محضر رهبر انقلاب، این روز را رسما روز اجرای برجام را اعلام کرد.

رئیس جمهور در بند 9 نامه خود تأکید کرد :
"
تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم گردید. "

وی همچنین در بند 10 نامه خود اذعان کرد:
"
دارایی‌های مسدود شده مربوط به تحریم‌های هسته‌ای ایران آزاد گردید که امکان استفاده برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را در دسترس قرار می‌دهد. "

آقای روحانی، آنچه مرقوم داشتید چه شد ؟
نتیجه سهل اندیشی و اعتماد به آمریکا چه شد ؟
آقای روحانی خورشید تابان برجام کجاست ؟

پاسخ صدا و سیما به ادعای عراقچی درباره سخنان رئیس جمهور اتریش درباره سوئیفت

پس از آنکه دیشب عراقچی در گفتگوی ویژه خبری مدعی شد رئیس جمهور اتریش درباره سوئیفت «به دلیل بی اطلاعی به این استناد کرده که خود خبرنگار ایرانی می‌گوید برداشته نشده و رئیس جمهور اتریش از جزییات سوئیفت اطلاع نداشته است» رسانه ملی این ادعای او را رد کرد.

مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما:

سوالات مصاحبه اختصاصی با رئیس جمهور اتریش از قبل به اطلاع دفتر ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور رسیده بود.

خانم کاظمی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دقایقی قبل از آغاز مصاحبه، برای اطمینان مجدد، به رئیس جمهور اتریش تاکید می کند که آیا درخصوص سوال مربوط به سوئیفت مشکلی وجود ندارد که رئیس جمهور اتریش پاسخ می دهد هیچ مشکلی وجود ندارد و هر سوالی را که می خواهید بپرسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    دکترعراقچی هرچی بیان کردند،واقعیت روعنوان کردند،تندروها،ودلواپسان بیخود موضع نگیرند
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    واقعیت یا عجز در مقابل امریکا و غرب و ماست مالی کردن باختهای پی در پی ؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شما از اون افرادی هستی که اصلا فکر نمیکنی و اصلا توانایی تحلیل نداری و فقط دوست داری بهت دروغ بگن
  • پیمان71 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شما لطف کن اول سرتو از زیر برف بیرون بیار بعد سخنرانی کن..............
  • پیمان71 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    سلطان مغالطه و سفسطه ایران........................
  • مهدی 90085 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    تازه بعد از چند ماه که آقایون برای خودشون نوشابه باز کردند دیشب میفرمایند که از اول هم گفته بودند تحریم موشکی هم داریم فدای رهبر عزیزم شوم که روز اول همه چیز را پیش بینی کردند ولی کو گوش شنوا.....
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    منظورت از واقعیت اینه که اون موقع به دروغ ادعای برچیده شدن تحریمهای اصلی در روز موعود (که البته چند ماه پیش بود را میکردند) و امروز بر خلاف گفته های قبل سخن از مشکلات در رفع تحریمها و غیر ممکن بودن آن در حال حاضر میگویند.
  • هومن ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    متاسفانه ، واقعیت ها از تپق زدن ها، توجیه کردن ها، تناقض گویی ها ، و رو نمایی از بی معیاری ها ی آقای عراقچی عیان بود. اگر یک نفر عامی هم پای برنامه ی دیشب تلویزیون بود دقیقا می فهمید که چه اتفاقی افتاده است.
  • محسن ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    این که دکتر عراقچی می گوید این قدر در صدا و سیما (که ویترین نظام و صدای رسمی نطام هستند) از برجام انتقاد نشود تا خارجی ها برای سرمایه گذاری، به کشورمان اعتماد کنند آیا حرفی غیر منطقی و به نظر شما مغالطه است؟!
  • کریمخان ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    تیتر توهین آمیز شما به آدم نجیبی همچون عراقچی نشان نا نجیبی تان است. خدا شفاتان دهد که هرچه خورده اید سیرائی ندارید.
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ایشان نه تنها مرد دروغ گویی نیست؛ ازصداقت هم بی بهره نیست اما شجاعت اعتراف به اشتباهات را ندارد؛ این نبود شجاعت اعتراف ؛ درد مشترک همه ما آدمیان است. نمی خواهم در چنین مسئله حساسی کار ایشان را توجیه کنم اما گاه اعتراف بسیار سخت است تا آنجا که گویی مرگ از آن راحت تر است.
  • محسن ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد..........
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    عراقچی جون کف های روی آب رفت حالا دیگه نوبت واقعیته ....صدالبته که ماه پشت ابر نمی مونه..جانم فدای رهبر
  • ایرانی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    با تریپ عصبانی و مصنوعی برای فرار از توضیح!
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    با عرض سلام / به مجموعه مصاحبه های دو سال گذشته اقای عراقچی دقت بفرمائید متاسفانه گویی ایشان خود را به هر اب و اتشی میزند که اعمال و برخوردهای امریکا را توجیه کند . واقعا مایل نیستم که این جمله را بگویم ولی باز هم با کمال تاسف و البته حیرت ایشان کانه در نقش وکیل مدافع غرب مخصوصا امریکا وارد صحنه شده اند . بالاخره تاریخ اینگونه برخوردهای منفعلانه و ضد منافع ملی و مغایر روحیه اسلامی و انقلابی را ضبط خواهد کرد .
  • مرتضیsk ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    کاسبان عزیز برجام ، دیگر اواخر عمر سوءاستفاده شما فرا رسیده است دست و پا زدن و بهانه جوئیتان کارائی ندارد که ندارد !
  • خسرو ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    آقایون محبت کنند هرچه سریع تر فرش قرمز رو پهن کنند کلید کشور رو بدن آمریکایها
  • مرتضیsk ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    بنظرت الان مشکل لغو تحریمآ که حتی به تعلیق آن هم راضی شدیم ، از صدا و سیما هست ؟!
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    دلواپس منم وشما نیستی تندرو شما هستی و من نیستم توجه به عبارات صریح اقا را من دارم و شما نداری . سابقه شما را من ندارم شما هم ندارید . ولی هم من می دانم شما کیستید و به چه معتقدید . هم شما می دانید که من کیستم به چه معتقدم . یک بام و دوهوا نمی شود .
  • محمد ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    از اول هم قرار نبوده گوش شنوائی باشه یکی از مسئولین مهم دولتی که مشرق هم میدانه کیه در روی ریل غرب مرتب اهدافش را دنبال میکرد و پیام برجام دو را به مردم داد و لی رهبری در مشهد پایه چنین پیشروی را زد و خاک ریزی بزرگ در مقابلشان ایجاد کرد و از اون موقع دیگه اسمی از برجام دو نبردن قربان رهبری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس