آمریکا در شرایطی که به تعهدات خود در قبال برجام به‌طور کامل عمل نکرده، در نظر دارد از همین مدل برای محدودیت سایر توان‌مندی‌های راهبردی ایران استفاده کند. جنجال‌های اخیر در مورد آزمایش‌های موشکی ایران که با برخی از پالس‌های داخلی هم‌زمان شده است، نشان از برنامه غرب برای آغاز فرایند «برجامیزه‌» کردن توان دفاعی کشور دارد.

گروه جنگ نرم مشرق- موضوع موشکی ایران هیچگاه به اندازه امروز در صدر سخنان مقامات غربی و اخبار رسانه‌های آنان و همچنین نقل محافل داخلی قرار نگرفته است. این اتفاق نیز بی‌ربط به مسئله برجام نیست، چراکه دولت‌های غربی به رهبری آمریکا چند پروژه اصلی برای تضعیف، استحاله و در صورت امکان تغییر نظام جمهوری اسلامی تعریف کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران یکی از این پروژه‌ها بود. در واقع غربی‌ها به‌ویژه آمریکا با «برجام» درصدد آن بودند که به اهداف اولیه خود مانند کاهش انگیزه و حمایت مردم ایران از طرح‌های استراتژیک مانند برنامه هسته‌ای با بالا بردن هزینه‌های بین‌المللی آن برای جمهوری اسلامی، برسند.

پروژه‌های اصلی آنان به غیر از مسئله هسته‌ای عبارت است از:

1. از بین بردن قدرت موشکی ایران با برچسب «احتمال حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های بالستیک».

2. کاهش نفوذ و در صورت امکان از بین بردن قدرت محور مقاومت به رهبری ایران با برچسب «حمایت ایران از تروریسم».

3. اجبار ایران به ایدئولوژی‌زدایی و از بین بردن نهادهای قانونی حکومتی مانند شورای نگهبان با برچسب «نقض حقوق بشر و مغایرت با دموکراسی».

آمریکایی‌ها بعد از به نتیجه رسیدن با دولت کنونی ایران در موضوع هسته‌ای و اعلام این توافق که در ایران به برجام شناخته می‌شود، اکنون دارای انگیزه‌ای بیشتر برای به سرانجام رساندن پروژه‌های بعدی خود در قبال ایران شده‌اند که می‌توان نام‌هایی مانند برجام 2، 3 و 4 را به این پروژه‌ها اطلاق کرد.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
آمریکایی‌ها بعد از به نتیجه رسیدن با دولت کنونی ایران در موضوع هسته‌ای، اکنون دارای انگیزه‌ای بیشتر برای به سرانجام رساندن پروژه‌های بعدی خود در قبال ایران شده‌اند که می‌توان نام‌هایی مانند برجام 2، 3 و 4 را به این پروژه‌ها اطلاق کرد

برجام 2، آرزوی دیرینه آمریکا

موشک‌های ایران یکی از دغدغه‌های اصلی آمریکایی‌ها در چند سال اخیر محسوب می‌شود و مقام‌های سیاسی و تصمیم‌گیر، و بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم‌ساز آمریکا نسبت به قدرت موشکی ایران موضع خصمانه‌ای گرفته و حتی تحریم‌هایی را نیز در این باره به تصویب رسانده‌اند.

آمریکایی‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران، اصرار به طرح موضوع موشک‌های ایران در این مذاکرات را داشتند و بارها توسط رسانه‌ها و مقامات سیاسی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کردند. آمریکایی‌ها معتقدند در موضوع موشکی باید شبیه موضوع هسته‌ای رفتار شود؛ یعنی ایران مورد تحریم‌های جداگانه و شدیدتری قرار بگیرد و با هم‌سو کردن متحدان جهت فشار به جمهوری اسلامی، ایران را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره با دستور کار موشک‌های بالستیک کنند.

غربی‌ها به رهبری آمریکا برای تحقق این پروژه خود، ابتدا در متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق برجام تصویب شد، بندی آورده‌اند که می‌تواند مبنای حقوقی برای تحریم‌های جدید موشکی ایران باشد. در بند 3 از پیوست B این قطعنامه که توسط وزارت خارجه ترجمه شده، آمده است:

«ایران فراخوانده می‌شود به اینکه هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی می‌شوند، صورت ندهد؛ از جمله پرتاب با استفاده از این قبیل فناوری‌های موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید "نتیجه‌گیری گسترده‌‏تر" ارائه کند، هرکدام زودتر باشد».

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
در متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق برجام تصویب شد، بندی آمده که می‌تواند مبنای حقوقی برای تحریم‌های جدید موشکی ایران باشد

قطعنامه 2231 در رابطه با برجام، بسترساز تحریم موشکی ایران

در همین رابطه جان کری در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود: «برنامه‌ای 8 ساله که خود بخشی از برنامه 10 ساله راه حل شورای امنیت ملی است، وجود دارد تا ایران را در مورد موشک‌هایش تحت کنترل داشته باشیم» و در جای دیگری نیز گفته بود: «ما موضوع موشکی ایران را تحت ماده 41 و فصل هفتم منشور سازمان ملل به مدت 8 سال نگه داشتیم و همچنین موضوع تسلیحاتی محدودیت 5 ساله را اعمال کردیم».

لازم به ذکر است که لفظ «ایران فراخوانده می‌شود» به هیچ عنوان به معنای اختیاری بودن این تعهد نیست و با توجه به اینکه قطعنامه شورای امنیت طبق فصل هفتم منشور به‌صورت کاملا الزام‌آور تصویب شده و ضمیمه B آن به عنوان بخشی از قطعنامه، از درجه یکسانی از الزام‌آوری برخوردار است، این تعهد به اندازه سایر تعهدات الزامی است.

گام بعدی نیز بلافاصله یک روز بعد از اعلام اجرای توافق هسته‌‌ای شروع شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را در واکنش به آزمایش‌ موشکی اخیر ایران وضع کرد و اکنون نیز در صدد طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل هستند تا بتوانند تحریم‌های موشکی را از حالت یک‌طرفه توسط آمریکا به سطح بین‌المللی برسانند تا شرایط ایران شبیه زمان فشار در مورد تاسیسات هسته‌ای شود.

تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون رسیدگی به آزمایش‌های موشکی ایران در رزمایش اخیر سپاه و همچنین نامه مشترک آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن به "بان‌ کی‌مون" نیز در همین پازل قرار می‌گیرد. در این نامه آمده است: «آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران «در تقابل» و «ناسازگار» با قطعنامه 2231 شورای امنیت است» و در ادامه این نامه با بیان این ادعا که موشک‌های آزمایش شده ایران «ذاتاً قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد»، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است که «پاسخ‌های مناسب» به آزمایش موشکی اخیر ایران را بررسی کند.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون رسیدگی به آزمایش‌های موشکی ایران در رزمایش اخیر سپاه و همچنین نامه مشترک آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن به "بان‌ کی‌مون" در رابطه با شلیک موشک‌ها، در  پازل  تحریم‌های جدید تعریف می‌شود

آیا آمریکا واقعا نگران نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک ایران است؟

آمریکا در تبدیل موضوع موشک‌های بالستیک ایران به موضوع اول امنیت جهان، چند هدف را دنبال می‌کند؛ اما قبل از تبیین اهداف آمریکا لازم است تا یک نگاه فنی به بهانه‌ این کشور در رابطه با موشک‌های بالستیک انداخت تا میزان صداقت آمریکایی‌ها به خوبی روشن گردد:

تمام متخصصان نظامی هوا فضا می‌دانند که ساختار موشک بالستیکی که می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند، با سایر موشک‌های بالستیک که سر جنگی غیرهسته‌ای دارند، فرقی ندارد؛ در واقع نصب کلاهک هسته‌ای ربطی به موشک بالستیک ندارد و هر موشک بالستیکی می‌تواند با تغییراتی بر روی سر جنگی، قابلیت حمل کلاهک داشته باشد و ربطی به برد موشک هم ندارد و اصل موضوع به طراحی کلاهک مربوط می‌شود و نه به موشک.

اگر آمریکایی‌ها در این موضوع صداقت داشتند، خیلی ساده‌تر بود که طراحی و توسعه سر جنگی هسته‌ای برای موشک‌های بالستیک ایران را ممنوع و در قطعنامه به آن اشاره می‌کردند تا اینکه از اساس کل صنایع موشک‌های بالستیک ایران را به عنوان خطر جهانی مطرح و به واسطه آن ایران را تحریم کنند.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
نصب کلاهک هسته‌ای ربطی به موشک بالستیک ندارد و هر موشک بالستیکی می‌تواند با تغییراتی بر روی سر جنگی، قابلیت حمل کلاهک داشته باشد و ربطی به برد موشک هم ندارد و اصل موضوع به طراحی کلاهک مربوط می‌شود و نه به موشک

بنابراین آمریکایی‌ها و متحدان غربی‌اش نگران فقط کلاهک هسته‌ای نیستند و اهداف دیگری را در پی این پروژه دنبال می‌کنند:

1. توقف توان موشکی، جهت تضعیف بلندمدت قدرت دفاعی ایران

ایران از زمان شروع جنگ تحمیلی توسط صدام که توسط آمریکایی‌ها حمایت اطلاعاتی و تسلیحاتی می‌شد، خلا نداشتن یگان موشکی را احساس کرد و برای تکرار نشدن یک جنگ تحمیلی دیگری توسط آمریکا یا مزدوران منطقه‌ای‌اش مانند رژیم صهیونیستی، در راستای استراتژی دفاع نظامی خود اقدام به ایجاد یگان موشکی جهت بازدارندگی از حملات احتمالی کرده که اکنون به یکی از قدرت‌های مطرح در این حوزه تبدیل شده و توانسته قدرت بازدارندگی قابل توجهی را ایجاد کند. در واقع در صورت نبود این قدرت موشکی با برد بلند و همچنین عدم تقویت موشکی همپیمانان منطقه‌ای نظیر حماس و حزب الله، طمع برای حمله به ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی مدل آمریکایی‌ها در برخورد با حکومت رژیم بعثی عراق و یا کشور لیبی در زمان حکومت قذافی که آنها را قبل از سرگونی خلع سلاح کرد، بسیار معروف است. رویکرد غرب و به‌ویژه آمریکا در قبال عراق و لیبی، خالی کردن دست آنها از انواع تسلیحات نظامی استراتژیک بود تا در صورت جنگ یا حمله نظامی، قابلیت دفاعی این کشورها تا حد زیادی کاهش یافته و هزینه های نبرد نیز به همان نسبت کاهش پیدا کند. سیاستی که در قبال ایران نیز در حال پیگیری است و محدود کردن توان دفاعی کشور، یکی از هداف استراتژیک دولت‌های گوناگون آمریکا بوده است.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
در صورت نبود این قدرت موشکی با برد بلند و همچنین عدم تقویت موشکی همپیمانان منطقه‌ای نظیر حماس و حزب الله، طمع برای حمله به ایران افزایش پیدا خواهد کرد

2. جلوگیری از پیشرفت برنامه فضایی ایران

جمهوری اسلامی که از ابتدا توسط آمریکا و همپیمانانش تحریم‌های تکنولوژیکی شده بود، توانست چهل و سومین کشور صاحب فناوری فضایی و ماهواره در فضا گردیده و در باشگاه فضایی‌های جهان، نهمین کشور پرتاب‌گر ماهواره باشد.

از طرفی فناوری ماهواره‌برها در جهان معادل و یک به یک با فناوری موشک‌های بالستیک است و در واقع موشک‌های بالستیک دومنظوره هستند و نقش ماهواره‌بر را هم ایفا می‌کنند. موشک‌های ماهواره‌بر نیاز به قدرتی به اندازه موشک‌های قاره‌پیما دارند که این موضوع نیز یکی دیگر از چالش‌های آمریکا در قبال برنامه فضایی ایران است.

از طرفی افزایش قدرت فضایی ایران موجب نگرانی آمریکا شده زیرا می‌داند که تسلط بر فضا به یکی از مولفه‌های اصلی قدرت‌ کشورها تبدیل شده و اکنون اگر به بهانه‌های مختلف مانند توسعه موشکی و همچنین با ابزارهایی مانند تحریم‌های تکنولوژیکی جلوی برنامه فضایی جمهوری اسلامی را نگیرد، باید با یک ایران بسیار قوی‌تر روبرو شود که در این صورت هزینه مقابله با ایران بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
فناوری ماهواره‌برها در جهان معادل و یک به یک با فناوری موشک‌های بالستیک است و در واقع موشک‌های بالستیک دومنظوره هستند و نقش ماهواره‌بر را هم ایفا می‌کنند

3. ایران‌هراسی و کاسبی جدید از تحریم‌ها

شاید خیلی از افراد فکر می‌کنند بزرگ‌ترین کاسب تحریم‌های ایران توسط آمریکا بعضی دلال‌های رانت‌خوار داخلی و خارجی هستند، اما آمار و ارقام چیز دیگری را بیان می‌کند. بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا در گزارشی درآمد مستقیم آمریکا از جریمه کردن شرکت‌های بین‌المللی بابت نقض تحریم‌های ایران طی ۱۰ سال اخیر را بیش از 22 میلیارد دلار اعلام کرد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره، در واقع این رقم 22 میلیارد دلار، مجموع درآمد ناشی از جریمه‌ها و عوارض اعمالی علیه شرکت‌های ناقض تحریم‌های ایران طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ است که نشان می‌دهد لقب بزرگ‌ترین کاسب تحریم ایران را باید به خود آمریکا داد.

دانست این نکته نیز جالب است که در فاصله سال‌های 2005 تا پایان 2014 مجموعا ۳۷۳ مورد جریمه علیه شرکت‌های ناقض تحریم ایران وضع شده و چون قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران متعدد است، در این سال‌ها پیش آمده که شرکت‌های مختلف بابت یک همکاری تجاری با ایران، ناقض چند قانون تحریم شناخته شده و در نتیجته هم‌زمان مشمول چند جریمه بابت یک جرم شده‌اند و نکته دیگر آن‌که بخش عمده درآمدهای آمریکا از جریمه ناقضان تحریم ایران، مربوط به بانک‌های بین‌المللی است.

بنابراین آمریکایی‌ها این بار با تحریم‌های دوباره و جدید می‌توانند به کاسبی خود ادامه داده و بدون هیچ فعالیت اقتصادی و یا تولیدی، پول خوبی را به جیب بزند.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
آمریکا با دریافت بیش از 22 میلیارد دلار از جریمه کردن شرکت‌های بین‌المللی بابت نقض تحریم‌های ایران طی ۱۰ سال اخیر، لقب بزرگ‌ترین کاسب تحریم ایران را به خود اختصاص داده است

4. ترساندن اعراب از قدرت موشکی ایران جهت فروش تسلیحات بیشتر

از مناطقی که آمریکا از دوران جنگ سرد نیروهای نظامی خود را وارد کرده می‌توان به خلیج فارس اشاره کرد که البته بعد از وقوع انقلاب اسلامی شدت حضور ارتش آمریکا در این منطقه افزایش چشم‌گیری پیدا نمود. اکنون اصلی‌ترین دلیلی که آمریکا توانسته حضور نظامی خود را در کشورهای حوزه خلیج فارس توجیه کند، محافظت و توازن امنیت در برابر تهدیداتی که ناشی جمهوری اسلامی می‌داند، است و هر روز نیز به این تهدیدات دامن می‌زند.

آمریکا موشک‌های ایران را بزرگ‌ترین تهدیدکننده کشورهای منطقه غرب آسیا به‌ویژه کشورهایی مانند عربستان و امارات معرفی می‌کند و با این حربه توانسته میلیاردها دلار تجهیزات نظامی خود را به این کشورها بفروشد. برای تعطیل نشدن کارخانه‌های نظامی آمریکا، معرفی دائمی تهدیداتی مانند ایران برای امنیت منطقه و حتی جهان، برای آمریکایی‌ها ضروری است.

برجامیزه کردن توان موشکی ایران؛ دستورکار جدید واشنگتن // در حال ویرایش
آمریکا موشک‌های ایران را بزرگ‌ترین تهدیدکننده کشورهای منطقه غرب آسیا به‌ویژه کشورهایی مانند عربستان و امارات معرفی می‌کند و با این حربه توانسته میلیاردها دلار تجهیزات نظامی خود را به این کشورها بفروشد

فشار از بیرون، امید به نفوذی‌های داخلی

تا قبل از موضوع هسته‌ای، جمهوری اسلامی هر سال رزمایش برگزار می‌کرد اما شدت حملات زبانی و رسانه‌ای غربی‌ها به رهبری آمریکا تا این اندازه وجود نداشت؛ اما اکنون پس از برجام، بیش‌ترین تمرکز جامعه اطلاعاتی آمریکا بر روی موضوع موشکی متمرکز شده و پس از اینکه سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرد، حتی میزان کیفیت و کمیت تبلیغات منفی و تحریک‌سازی نسبت به برنامه موشکی ایران توسط مراکز و مقام‌های سیاسی و تصمیم‌گیر، و بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی پژوهشی که بازوی تصمیم‌سازی آمریکا محسوب می‌شوند، افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

از طرفی آمریکایی‌ها با پروژه نفوذ، درصدد تاثیرگذاری بر روی مسئولان سیاسی و تغییر در محاسبات آنها و همچنین تغییر نگاه نخبگان جامعه هستند تا آنها گفتمان «دنیای فردا دنیای گفتمان‌ها است، نه دنیای موشک‌ها» را در جامعه رواج دهند و افکار عمومی داخلی را نسبت به اهمیت مسئله موشکی کرخت و بی‌تفاوت کنند.

برجامیزه شدن قدرت موشکی ایران // در حال ویرایش
اوباما پس از توافق هسته‌ای گفت که همان گزینه‌هایی که امروز در اختیار من است، در اختیار هر رئیس جمهوری در آمریکا در آینده خواهند بود

در واقع آمریکایی‌ها در موضوع موشکی به‌طور هم‌زمان فشار از بیرون و امید به نفوذی‌های داخلی را دنبال می‌کنند تا بتواند مسئله موشکی ایران را نیز "برجامیزه" کنند و بعد به سراغ برجام‌های 3 و 4 یعنی دست کشیدن ایران از حمایت محور مقاومت و همچنین اجبار ایران به جدا کردن دین از سیاست (ایدئولوژی‌زدایی) بروند. در همین رابطه هفته گذشته معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت به واسطه توافق هسته‌ای، واشنگتن می‌تواند بدون نگرانی اتمی نسبت به تهران، با برنامه موشکی ایران مقابله کند

چکیده این مطلب را می‌توان در صحبت‌های اوباما پس از توافق هسته‌ای با ایران فهمید: در همین حال ما تحریم‌های خود را در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر وضع شده‌اند، ادامه می‌دهیم. اگر در بدترین حالت، ایران توافق را نقض کند، همان گزینه‌هایی که امروز در اختیار من است، در اختیار هر رئیس جمهوری در آمریکا در آینده خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    1 0
    من هم موافق برجام نیستم
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 1
    افرین بر روحانی دلاور پیرو خط رهبر
  • سعید ج ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    1 0
    پیرو خط رهبری، هرگز از خطوط قرمز نمیگذره!
  • محمد ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام
  • حمیدان ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    1 0
    شکست دادن آمریکا در عرصه تصمیمات سیاسی فقط به باور ما می توانیم از طرف مسئولین نیاز داره .
  • حسین ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دبیرکل آژانس اتمی: ایران حتی فراتر از تعهداتش تضمین داده!!!!! اوباما:اجازه معاملات دلاری با ایران از طریق نظام بانکی را نمی دهیم/تعامل با ایران از طریق دلار لازم نیست وووو افراد دیگه که صحبتهاشون حاکی از بی ارزشی تعهدات غربی ها در قضیه برجام هست و صحبت‌های هیچکدامشان مصرف داخلی نداره! چون اینا منتظر هیچ انتخاباتی نیستند!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    1 0
    خاک دو عالم بر سر کسانی که آمریکا را می پرستند و عاشق این حرامزاده ها هستند
  • علی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    هیچ کشوری نمیتونه ایران رو از داشتن موشک و تسلیحات دفاعی منع کنه،جالبه که کشوری مدعی حقوق بشر شده که تنها کشوریه که از بمب اتمی استفاده کرده،اونوقت میگه ایران نباید موشک داشته باشه.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دلواپسان درست می گفتند اما کدخدا دوستان انتقادات به حق اونها رو نادیده گرفتند همه می گفتیم که بعد هسته ای نوبت توان موشکی هست و همینطور قدم به قدم میان جلو غربیا اما مذاکره کننده ها گوششنوایی نداشتند
  • دریا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    خوب معلومه باید کاسبی کنه ! اصن کل این بازی ها فقط بخاطر سوده کشورهای خاورمیانه باید زرنگ باشند بعضی وقتا بزرگترین دوستشون ماییم و گاهی بزرگترین دشمن ! در کل بازیه فکر نکنم کسی آمریکا رو بپرستد! یه بازی است در خاورمیانه مانند جنگ گلادیاتور ها و کشور های ابرقدرت مانند امپراتوران روم سرگرم تماشا بازی هستند و کسب درامد میکننند! یعنی واقعا انسانی پبدا میشود که فکر کند این بازی ها بخاطر دموکراسی است؟ اون بنده خدا قذافی رو کل جهان( غرب شرق عرب غیر عرب) سرکوب کردند و کشتندش الان لیبی چخبره ؟ کسی چرا سخنی نمیگه !!! همش بخاطر نفت بود !!! باید هوشیار باشیم و در عین توانمندی با همسایگانمون سازش و روابط دوستانه ای داشته باشیم تا بتوانیم آنها را بیرون بیندازیم !
  • ناشناس ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    به فرموده رهبر معظم انقلاب برجام خسارت محض است .
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    تنها راه اینکه امریکایی ها از برنامه موشکی ایران دست بردارند و عقب نشینی نمایند توسعه مجدد صنعت هسته ای میباشد تا مجددا"ایران هسته ای به دغدغه اصلی آنها تبدیل بشود وگرنه باید شاهد تحریمهای جدید به بهانه های موشکی و غیره باشیم .
  • مسعود ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اصولا"ذات استکبار به این شکل است و هریک قدم که ما عقب نشینی کنیم آنها یک قدم به جلو می آیند و به چیزی کمتر از تسلیم شدن کامل ایران فکر نمی کنند که البته هرگز موفق نخواهند شد.
  • ناشناس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    قلب راکتور اراک را بتن ریختن و دو سوم سانتریفیوژها جمع آوری شد و 11 تن اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتقل شد و حالا باید منتظر تحریمهای جدیدی به بهانه موشکی و غیره باشیم !
  • ناشناس ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    کور بشه چشم آمریکا و حامیان داخلیش توان موشکی ما از این هم بیشتر می شود قابل توجه دولت تدبیروامید با ان افاده و کلاسی که بابرجام انجام دادن اخرش دیدنی شد
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    وقتي آقاي رئيس ميگويد برجام 2 ، 3 و.... در راه است از دشمن چه انتظاري ميشه داشت!؟ من از بیگانگان دیگر ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد!!
  • میرزایی ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام ممنون به خاطر مطالب داغ و دست اول سال نو رو هم به مدیریت محترم سایت و بازدید کننده گان عزیز تبریک عرض میکنم سایت بسیار زیبایی دارید ...
  • یک دانشجوی هنر ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا موشک نیار اساسی است اما اقتصاد هم مهم است شما مشرقی ها فقط از موشک مینویسدی در حالی که مردم در نان دارند و رهبری هم نامی اقتصادی برای امسال انتخاب کردند.
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دانشجوی محترم هنر باید توجه داشته باشند که در نیازهای اساسی، آنها را به مهم و حیاتی تفسیر می کنند امنیت حیاتی ترین نیازی است که جامعه برای آن تن به وجود حکومت داده و برای آن از آزادی های فردی بسیاری می گذرد این موضوع پایه پذیرش انواع حکومت ها در تاریخ بشر است. البته امنیت اقتصادی مهم است اما پس از اصل امنیت بودن و ماندن
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بريد ببينيد ريس جمهور امريكا در اجلاس امنيت هسته اي چي گفته گفته روي كاغذ تحريم ها برداشته شده اما بخاطر داشتن موشك بالستيك و كمك به حزب الله شركت ها و بانك ها در ايران سرمايه گذاري نمي كنند يعني چي؟؟ يعني امريكا پشت پرده به خاطر موشك هاي بالستيك و كمك به حزب الله شركت ها و بانك ها رو ترسونده و فقط برداشته شدن تحريم ها روي كاغذ بوده يعني چي؟ يعني ما توافق كرديم و راكتور اراك رو توش سيمان كرديم سانترفيوژ ها باز شد غني سازي 20 درصد متوقف شد اما هيچ اتفاقي نيافتاد يعني چي؟؟؟ يعني امريكا دست ما رو خالي كرد و اينكه دولت تدبير و اميد امريكا يه كلاه گشاد سرتون گذاشت قدم بعدي امريكا بهانه موشك هاي بالستيك و انهدام اون ها و خلع سلاح حزب الله به وعده باز شدن اقتصادي( كاري كه امريكا با عراق كرد و موشك هاي الحسين رو نابود كرد) و نهايتا خلع سلاح ايرانه قدم بعدي امريكا حمله نظاميه ديگه
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در حال حل و فصل برخی نگرانی‌های ایران هستیم و شرکت‌های خارجی می‌توانند از طریق بانک‌های اروپایی با ایران همکاری داشته باشند.آمریکا سعی خواهد کرد تا به شرکت‌های خارجی کمک کند تجارت آسان‌تری با ایران داشته باشند اما تهران نیز باید به آنها اطمینان دهد که ایران مکان امنی برای سرمایه گذاری است
  • محمد ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر شعور همه دانشجویان در حد موجودی مثل تو باشد که دیگه واویلا دانشجوی پرت از روزگار چندتا سوال ازت دارم : 1) آیا یمن کشور متخصامی بود؟ 2) قبول داری که ضعیف ترین کشور عربی همان یمن است؟ 3) آیا یمن به عربستان حمله کرد؟! 4) فرق یمن با ما در چیست که عربستان برای مقابله با نفوذ ایران (ادعای واهی اعراب وحشی حجاز) به یمن حمله کرد؟ 4) قبول داری که اندازه یک شامپانزه قدرت تحلیل نداری؟
  • محمد ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    در ضمن امام خامنه ای وارد به مشکل معیشتی مردم هستند که تنها راه حل آن هم اقتصاد مقاومتی است. عدم وابستگی به خارج همان اقتصاد مقاومتی است.
  • لطفا منتشر کنید ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگه موشک های دور برد و ما فوق جدید داشته باشیم اما تحت فشار اقتصادی باشیم تکلیف چه میشه ؟ و اگر اقتصاد قوی ای داشته باشیم و تحت فشار هم نباشیم و مثل تمام کشور های قدرتمند دنیا برنامه ی دفاعی داشته باشیم بهتر نیست؟ با همه ی این صحبتها سئوال من از مسئولان نظامی کشور اینه که ایا لازم بود در این موقعیت حساس رزمایش موشکی انجام بشه؟
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    من برای حفظ استقلال و عزت کشورم دیگرهرگز به روحانی و افراد همفکر روحانی رای نخواهم داد
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    برجامتون قرار بود با تعطیلی هسته ای نون بیاره من از شما می پرسم آورد ؟ تحریما لغو شد ؟ لغو نشد دیگه مشکل اقتصادی حل نشد پس تحریما ربطی به هسته ای و موشکی نداره اینا کلا تا ریشه ی ایرانی جماعتو از بیخ نکنن راضی نمیشن ما باید به توان خودمون تکیه کنیم
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    از خواب غفلت بیدار شو لطفا البته اگه خودتو به خواب نزده باشی !
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگه همین موشکها و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران نبود امثال تو الان بجای نظر دادن درحال واکس زدن پوتین سربازان آمریکایی و اسرائیلی بودی اکثر مشکل اقتصادبدلیل پیروی برخی سیاسیون از اقتصاد ورشکسته لیبرال سرمایه داری غرب است
  • وحید ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    انشا الله حداوند کسانی که مزدور داخلی آمریکا شده اند و میخواهند برجامهای بعدی رو با هدف از بین بردن توان نظامی کشورمون پیش ببرند سرنگون میکنه.
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    برید موشک هامون رو هم با سیمان تعویض کنید
  • افسر جنگ نرم ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    با منطق آمریکا توپخانه هم باید جمع بشه چه برسه به موشک چون بمب های هسته ای تاکتیکی این قابلیت رو دارن با توپخانه هم شلیک بشن این دیگه چه منطق مزخرفیه !!
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    امریکایها وقتی به توافق برجام عمل نکردن برجام های بعدی حماق مگه نیست!؟ خوب مشخصه درد اونها اسراییل هست نه هسته ای موشکی مقاومت و حتی حقوق بشر...امنیت ملی هم دست هیچ احدی نیست که بشه اون رو معامله کرد
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بله لازم بود . هر کاری که باعث عصبانیت دشمن میشه لازم است
  • رضا ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دانشجوی هنر کارشما مطربی وگرم کردن مجلس هاست در چیزی که سر رشته نداری حرف نزن
  • نصیر ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی راه لیبی و عراق رو بریم خلع سلاح موشکی بعد از تعطیلی هسته ای شما هنرمندان که اکثرا مخالف رژیم هستید چرا رودربایستی رو کناز نمی زارید بگید ما دوست داریم هر چه زودتر به ایران حمله کنن و رژیم عوض بشه چرا تعارف می کنید!؟؟؟؟
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اون موقعی که می گفتید هسته ای بدرد نمی خوره باید فکر اینجا رو می کردید که امریکا دنبال تغییر نظام در ایرانه و مهار و کنار آمدن با اون
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    جناب لطفا منتشر کنید روند اطمینان سازی برای غربیها چندین سال پیشبینی شده یعنی تا کی باید آزمایش موشکی تعطیل میشد یا اصلا نه رسانه ای نمیشد همین حالاشم که ایران اینطور واکنش منفعلی نشون داد تحرکاتی در منطقه صورت گرفت که اگر محکمتر برخورد میشد شاهدشون نبودیم
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بزار یه جور دیگه به ماجرا نگاه کنیم، چرا به کشوری فشار میارن و میگن توان دفاعی رو محدود کن تا بهت امکانات مادی بدیم؟ یعنی این قدر صلح دوست تشریف دارن که خرج یه مملکت رو بدن تا موشک نداشته باشن یا این که از اساس یه برنامه دیگه دارن؟ عراق و لیبی که موشک و هسته ای رو 2دستی تقدیم کردن به نون و نوا رسیدن یا از چاله در اومدن افتادن توی چاه و بدبخت شدن؟ همین موشک ها باعث شده که ما به سرنوشت اونا گرفتار نشیم وگرنه تو این دنیا کی با خوش خیالی پابرجا مونده؟
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دوستان لطفا مودبانه بحث کنید، دانشجوی عزیز کسی با اقتصاد قدرتمند مخالفتی نداره ولی راهش این نیست که دستمون رو ببریم بالا و تسلیم بشیم به امید این که آمریکا اقتصاد ما رو شفا بده، اگه میتونست کشور خودش رو به بدهکارترین کشور تبدیل نمیکرد، اگه جلوی آقازاده ها و قراردادهای بودار گرفته بشه و به تولید توجه بشه مملکت به جایی میرسه که از آمریکا گنده تر هم نمیتونه به ما آسیب برسونه
  • ناشناس ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    موشک برای دفاع از مرزها لازم است دفاع از مرزهای میهن فقط دفاع از ایران
  • مجتبی ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    توان موشکی برای توسعه برنامه های هوا فضا لازم و ضروری است. ولی بزرگترین ضعف ایران در توان تولید هواپیما است تا نیازهای حمل و نقل و دفاعی را تامین کند. ساخت هواپیمای جنگنده و بمب افکن تهاجمی به اضافه موشک برای افزایش توان دفاعی کارایی تحریم را از بین خواهد برد.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    وقتی اقتصاد دست آقازاده ها و رانتخوارها گیر افتاده و رکود همه جا رو گرفته، اگه کل نفت دنیا رو بفروشیم و پولش رو بگیریم باز وضع همینه که هست، هسته ای رو دادن رفت وضع عوض نشد، شما میگی موشکی رو هم بدیم بره باز چیزی عوض نمیشه چون اقتصاد با موشک و بی موشک مریضه، با آبکش که نمیشه آب حوض کشید
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سوال عزیزی این است که آیا لازم بود در این زمان قدرت موشکی را به نمایش بگذاریم. این دوست گرامی باید بداندکه چنین اقداماتی با مشورت جمعی از مسئولان سیاسی و نظامی و اقتصادی گرفته میشود و دارای این پیام است که ما حداقل این میزان آماده دفاع از کشور هستیم و وجود بیشتر ازآن هم محتمل است.این نوع پیام ها از سوی همه کشورها به جهان ارائه میشود و نیز باعث می گردد که دشمن اتهام پنهانکاری نزند و تکلیف بندهای توافقات معلوم گردد.
  • محمد ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    خدا لعنت کنه اون کسانی را که نفوذی هستن و اسم گفتمان را میارن خدا به خاک ذلت بکشانه اونهائی را که به اسم گفتمان ملتی را ذلیل کردن خدا ریشه همه کفار دوستان را بکنه
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    ای مشرق چرا از درگیری های جمهوری اذر بایجان با ارمنی ها مطلب نمیزاری
  • پویا ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    با اتحاد ملت ومسئولین محترم باید باشدت وبا توان بیشتر تسلیحات مدرن وموشکهای قوی ودقیق بابرد بیشتر تولید شود وبه هیچ وجه به یاوه گویی های دشمنان توجه نکنند چون هرچه قدر در برابر دشمنان کوتاه بیاییم بهمان اندازه ویابیشتر کشور را به مخاطره می اندازیم . دشمنان ایران شمشیررا از رو بستند
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دوست عزیزم موقعیت ایران با موقعیت سایر کشور ها فرق می کنه ایران از لحاظ جغرافیایی و انرژی و مهمتر از ان تاثیری که می تواند بروی دنیا بگذارد مهم است درد امریکا نه ایران(که البته انرژی و سایر موارد بسیار برای امریکامهم است) بلکه تشیع است شعار تشیع یعنی هیهات من الذله که در پوست و گوشت شعیان رخنه کرده بزرگترین دغدغه امریکاست اگر امت های ازاده و سایر ملل دیگر از امریکا حرف شنوی نداشته باشند امپراطوری امریکا سقوط می کنه خوب امریکا این را نمی خواهد ایا شما کشوری را سراغ داری که مخالف اوامر امریکا عمل کنه تنها کشور هایی که با اوامر امریکا مخالفت می کنند ایران چین روسیه وسوریه یمن حزب الله هستند چین و روسیه قوی هستند با این حال امریکا با انها گاهی مقابله و گاهی معامله می کند چون از لحاظ معرفتی و اعتقادی خطری برای امپراطوری امریکا ندارند و یا خنثی هستند و یا در راستای اعتقادی و فکری غرب گام بر می دارند روسها معامله گر و چینی هاهم همین طور هستند می ماند ایران عراق یمن سوریه و حزب الله عراق یمن و سوریه توسط همین امریکا و نوچه هایش نابود شده اند مانده است ایران و حزب الله حزب الله که یک گروه است و نمی تواند تاثیر زیاد بروی جوامع غیر اسلامی گذارد می ماند ایران. پس امریکا به دنبال نابود کردن ایران بعنوان اخرین پایگاه شیعی است کشوری که می تواند شعار هیهات من الذله را احیا کند و ملت ها را بیدار و در این صورت جریان لیبرال و سرمایه دار جهانی را بخطر بی اندازد مشکل امریکا تکبر است و شیطان بخاطر تکبر از درگاه خدا رانده شد و سیاست امریکا هم بر همین منوال است وگرنه نه وزنه اقتصادی و نه وزنه نظامی ایران خطری برای امریکا ایجاد نخواهد کرد
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    سردار حاجی زاده فرمودند 2 سال است که رزمایش های موشکی رسانه ای نشده اند و امریکایی ها پررو شده اند.
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اف به سطح تربیت و فهم و شعور محمد 18:07 و حاشا به شخصیت گردانندگان مشرق که کامنتش رو منتشر میکنن آدم عاقل و غیرشامپانزه! یمن ضعیف ترین کشور عربی بود چون ضعیف ترین و عقب مانده ترین اقتصاد رو داشت..مردمش در فقرمطلق بسر میبردن و میبرن وگرنه زرادخانه موشکیش بین کشورای عربی شاخص بود و از اسکاد گرفته تا توچکا رو در خودش داشت حالا دیدی خودت اندازه همین دانشجوی هنر قدرت تحلیل نداری؟
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    هواپیما پر هزینه هست ده برابر موشک.....
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اقتصاد بدون قدرت نظامی ظرف یک هفته توسط هر قدرت نظامی-اقتصادی که حتی از نظر اقتصادی به نفعش باشه می تونه اشغال بشه درک این موضوع واقعا سخته!؟ چرا یمن بحرین عراق افغانستان لیبی اشغال شد ولی ایران نه!؟؟
  • شانپانزه ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    یمن قدرت شاخص موشکی اعراب!! دوست عزیز عربستان که کلی موشک بالستیک 3000 کیلومتری دی اف 21 و دی اف 3 داره جرات نداره چنین حرفی بزنه بعد شما کشوری که کلآ 40 تا موشک 40 سال پیش 800 کیلومتی اسکاد داره که بعضی هاش در هوا منفجر میشه رو می گید قدرتمند ترین زرات خانه موشکی اعراب!!!!!!!!!! یمن حتی توان نظامی بحرین رو هم نداره مشکل یمن این بود که رئیس جمهورش که 20 سال از طرف سعودی بر یمن حکومت می کرد اجازه نداشت شیعیان یمن دارای قدرت اقتصادی و نظامی باشن تا سعودی رو دچار مشکل نکنن حالا که دم تکان دادن دارن سرکوب میشن...
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    جالبه عربستان سعودی در آخرین رژه خودش که توسط صداوسیما جمهوری اسلامی ایران سانسور شد موشک های بالستیکی رو رونمایی کرد که حتی از نسخه قبلی موشک های دی اف 21 چینی با برد 2800 کیلومتر بزرگتر بودن آنهم با کلاهک هایی در حضور فرمانده ارتش پاکستان که پیامی به ایران داشت بخصوص که اسراییلی ها هم گفتن که عربستان از پاکستان کلاهک اتمی خریده...
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    همه چیز لازمه موشک ناو جنگنده
  • نصیر ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    کشوری نیست که امریکایها تحریم کرده باشن زیر بیست سال برداشته باشن..وقتی بخوان فشار رو حفظ کنن حفظ می کنن مهم نیست بهانه چی باشه هسته ای موشکی حقوق بشر مقاومت تروریست یا به رسمیت شناختن اسراییل......حتی افراد بی طرف هم متوجه شدن امریکایها دنبال ورود به ایران هستن نه مهار ایران..اونها می خوان ایران مثل امروز عربستان و اسراییل بشه یکی از مهره های خود در برابر چین و روسیه یعنی تا رژیم تغییر نکنه ول کن نیستن....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس