قحطی‌های سال‌های 1770 و 1946 مرگ‌بارتر از بقیه بودند، در این قحطی‌ها میلیون‌ها هندی به خاطر منفعت‌طلبی انگلیسی‌ها جان خود را از دست دادند و استعمارگران نه تنها خم به ابرو نیاوردند، بلکه جنایت‌کاری مانند چرچیل، هندی‌ها را «حیوان‌صفت» توصیف کرد.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: تاریخ انگلیس و هند به شدت به هم گره خورده است. طی استعمار وحشیانه بریتانیا در هند، از یک طرف انگلیسی‌ها این گره را می‌کشیدند تا محکم‌تر شود و از سوی دیگر، هندی‌ها تلاش می‌کردند تا خود را از آن رها کنند. در میان بالا و پایین‌ها، بخشی از تاریخ جنایت‌های انگلیس در هند به شدت برجسته است: قحطی‌های ساختگی به خصوص در بنگال. دست‌کم هفت قحطی بزرگ در دوران استعمار انگلیس، مردم هند را مبتلا کرد که از این میان، قحطی‌های سال‌های 1770 و 1946 مرگ‌بارتر از بقیه بودند. در این قحطی‌ها میلیون‌ها هندی به خاطر منفعت‌طلبی انگلیسی‌ها جان خود را از دست دادند و استعمارگران نه تنها خم به ابرو نیاوردند، بلکه جنایت‌کاری مانند چرچیل، هندی‌ها را «حیوان‌صفت» توصیف کرد. مرور تاریخ نسل‌کشی انگلیسی‌ها در هند می‌تواند چراغ راه هرگونه رابطه احتمالی با «روباه پیر»ی باشد که بعید است «کامرون»ش با «چرچیل»ش فرقی داشته باشد.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
مردی هندی که بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده،
جسدش طعمه لاش‌خورها و شغال‌ها شده است

دولت انگلیس در زمان استعمار شبه‌قاره هند، یک دستورکار اقتصادی و بی‌رحمانه را دنبال می‌کرد؛ دستورکاری که جایی برای ترحم نسبت به بومی‌های شبه‌قاره باقی نگذاشته بود. شبه‌قاره تحت «راج بریتانیا[1]» (حکومت انگلیس بر هند[2])، دچار قحطی‌های بی‌شماری شد که بدترین آن‌ها در بنگال اتفاق افتاد[3]. این قحطی‌ها از سال 1770 آغاز شد و سپس در سال‌های 1783، 1866، 1873، 1892، 1897 و 1943 تکرار شد.

{$sepehr_media_1441959_400_300}
دلیل کشته شدن میلیون‌ها نفر در قحطی سال 1943

برچیدن نظام‌های سنتی توسط انگلیسی‌ها بود - دانلود

البته شبه‌قاره هند در گذشته هم با قحطی دست و پنجه نرم کرده بود[4]، اما قحطی‌های دوران استعمار انگلیس یک تفاوت بسیار اساسی داشت: قحطی‌های قبلی به طور طبیعی پیش می‌آمد، در حالی که قحطی‌های دوران استعمار، علاوه بر دلایل طبیعی، ساخته دست انگلیسی‌ها هم بودند. پیش از استعمار انگلیس، قحطی‌ها نتیجه تغییر در شرایط اجتماعی و جغرافیایی و یا پیامد بلایای طبیعی بود و حاکمان بومی تمام تلاش خود را می‌کردند تا هرچه سریع‌تر و مؤثرتر، برای جلوگیری از گسترده‌تر شد ابعاد بحران، اقدام کنند.

این در حالی بود که در دوران استعمار انگلیس، بسیاری از قحطی‌ها با بلایای طبیعی شروع می‌شد، اما ادامه آن و کشته شدن میلیون‌ها نفر در اثر این قحطی‌ها، نتیجه مستقیم تصمیمات بی‌رحمانه انگلیسی‌ها بود. مثلاً در فرا رسیدن موسم بارندگی تأخیر ایجاد می‌شد، اما این پدیده که کم و بیش رایج بود، در شرایط طبیعی نباید موجب قحطی می‌شد، اما آن‌چه قحطی را به وجود می‌آورد، بهره‌برداری انگلیسی‌ها و بلکه مصادره منابع طبیعی شبه‌قاره به نفع استعمارگران بود. در عین حال، تنها مسئله‌ای که درباره بروز این قحطی‌ها انگلیسی‌ها را آزار می‌داد این بود که در زمان قحطی، اخذ مالیات از مردم اندکی دشوارتر می‌شد.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
کودکان هندی تلاش می‌کنند با سوراخ کردن گونی‌های برنج و گندم،
اندکی از آن‌ها را در کیسه‌های خود بریزند و با خود ببرند

قحطی سال 1770: چگونه انگلیسی‌ها وحشی‌تر از مغول‌ها بودند

اولین قحطی در شبه‌قاره هند طی دوران استعمار انگلیس، در سال 1770 رخ داد و تلفات آن نیز وحشتناک بود. اولین علائمی که نشان می‌داد چنین قحطی بزرگی در راه است، یک سال قبل آشکار شد و خود قحطی از سال 1770 تا 1773 به طول انجامید. در نتیجه قحطی، حدود 10 میلیون نفر کشته شدند؛ میلیون‌ها نفر بیش از یهودیانی که غربی‌ها ادعا می‌کنند در طول جنگ جهانی دوم در کمپ‌های کار اجباری نگه‌داری می‌شدند. «جان فیسک» در کتاب «جهان دیده‌نشده[5]» درباره این قحطی بزرگ[6] که یک سوم از جمعیت بنگال را از بین برد[7]، می‌نویسد که قحطی سال 1770 در بنگال، بسیار مرگ‌بارتر از طاعون سیاهی[8] بود که در قرن چهاردهم، اروپا را درنوردید و گفته می‌شود حدود 60 درصد از جمعیت این قاره معادل 50 میلیون نفر را کشت.

{$sepehr_media_1441948_400_300}
قحطی سال 1943 طبیعی نبود؛ ساخته دست بشر بود - دانلود

شواهد تاریخی به خوبی نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها نه تنها وحشی‌تر و بی‌رحم‌تر از مغول‌ها بودند. در دوران حکومت مغول‌ها در شبه‌قاره، دهقانان مجبور بودند 10 تا 15 درصد از محصول برداشت‌شده خود را به حکومت بدهند. این خراج، در خزانه‌ای نگه‌داری می‌شد و سوپاپ اطمینانی بسیار قوی برای خود دهقانان فراهم می‌کرد تا اگر در آینده، شرایط آب و هوایی، برداشت محصول آنان را با مشکل مواجه کرد، حکومت تضمین کند که از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

این در حالی بود که سال 1765 «پیمان الله‌آباد[9]» میان انگلیسی‌ها و «علی گوهر» موسوم به «شاه عالم دوم[10]»، امپراتور وقت، به امضا رسید[11] و کمپانی انگلیسی «هند شرقی[12]» یا همان «فرمان‌دار و جمع بازرگانان لندن که در هند شرقی تجارت می‌کنند[13]» وظیفه جمع‌آوری این خراج را به عهده گرفت. این خراج که انگلیسی‌ها اصرار داشتند نام «مالیات» را بر آن نگذارند تا جلوی شورش‌های مردمی گرفته شود، یک‌شبه از 15 درصد به 50 درصد افزایش یافت. بدتر این‌که دهقان‌ها حتی نمی‌دانستند که این پول به جیب انگلیسی‌ها سرازیر می‌شود. آن‌ها این افزایش شدید را پذیرفتند، چون فکر می‌کردند این خراج هنوز هم به دست امپراتور می‌رسد.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
دلیل اصلی گرسنگی مردم هند، منفعت‌طلبی انگلیسی‌ها بود

باران‌های سال 1769 بسیار مخرب بودند و اولین نشانه‌های یک قطعی قریب‌الوقوع و بسیار وحشتناک، از همین جا آغاز شد. اگر حاکمان مغول در این مدت سر کار بودند، قطعاً نشانه‌های قحطی را می‌دیدند و مانند گذشته دریافت خراج از دهقانان مناطق تحت خطر را متوقف می‌کردند و در عوض، دست به حمایت از آنان می‌زدند. اما این‌ها کاری نبود که استعمارگران انجام دادند. انگلیسی‌ها نه تنها نشانه‌های وقوع قحطی را نادیده گرفتند، بلکه اوج بی‌رحمی خود را نشان دادند.

بحران گرسنگی که از اوایل 1770 آغاز شده بود، یک سال بعد شروع به گرفتن جان مردم کرد. با کشته شدن تعداد بی‌شماری از دهقانان، کمپانی هند شرقی درصد مالیات دهقانان باقی‌مانده را از 50 درصد به 60 درصد رساند. از آن‌جایی که تعداد دهقانان هم کم‌تر شده بود، دهقان‌هایی که هنوز تسلیم قحطی نشده بودند، مجبور شدند دو برابرِ مالیات قبلی را بپردازند. همه این‌ها برای این بود که خزانه‌داری انگلیس از هرگونه ضرر و زیانی به خاطر قحطی در امان باشد.

{$sepehr_media_1441955_400_300}
میلیون‌ها نفر بر اثر قحطی در هند کشته شدند - دانلود

البته فقط این‌ها نبود. انگلیسی‌ها به محض به دست گرفتن بازار در شبه‌قاره، دستور داده بودند تا محصولاتی کشت شود که صرفاً ارزش نقدی داشتند. هدف از این کار، صادرات محصولات و رسیدن به درآمد نقدی برای انگلیس بود. بنابراین کشاورزانی که به کشت برنج و سبزیجات عادت داشتند و از این راه، زندگی می‌گذراندند، اکنون مجبور بودند به کشت گیاهانی مانند «نیل» (که رنگ نیلی را از آن می‌گرفتند)، خشخاش و دیگر اقلامی بپردازند که ارزش زیادی در بازار داشت، اما در زمان قحطی، هیچ کمکی به رفع گرسنگی مردم نمی‌کرد. انگلیسی‌ها هم کمکی به جمعیت گرسنه شبه‌قاره نکردند و هیچ منبع غذایی پشتیبانی نیز وجود نداشت تا در هنگام قحطی به کمک مردم بیاید. آن‌چه مضحک به نظر می‌رسد این است که سود کمپانی هند شرقی سود در سال 1771 یعنی اولین سال از قحطی، از درآمد کمپانی در سال 1768 بیش‌تر بود.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
میلیون‌ها هندی بر اثر قحطی‌های ساخته انگلیسی‌ها کشته شدند

جالب این‌که قحطی سال 1770، عمدتاً ایالت‌های «مدرن» مانند بنگال غربی و «بیهار» را تحت تأثیر قرار داد. البته «اوریسا»، «جارکند» و «بنگلادش» نیز قربانی قحطی شدند، اما بدترین پیامدهای این قحطی را ساکنین بنگال متحمل شدند. هزاران نفر در مناطق مختلف این ایالت به امید پیدا کردن راهی برای نجات، به مناطق دیگر فرار کردند، اما باز هم از گرسنگی مردند. آن‌هایی هم که در محل زندگی خود ماندند، سرنوشت بهتری نداشتند. هکتارها زمین کشاورزی رها و تبدیل به جنگل‌های وسیع و غیرقابل‌سکونتی شدند که به تدریج مناطق بیش‌تر و بیش‌تری از شبه‌قاره را فرا گرفتند.

قحطی سال 1943: چگونه قهرمان انگلیسی، هندی‌ها را حیوان می‌دانست

آن‌چه مردم قحطی‌زده بنگال (آن عده‌ای که هنوز زنده بودند) نمی‌دانستند، این بود که کابوسی که از آن جان سالم به در برده بودند، صرفاً اولین حلقه در زنجیره قحطی‌های فاجعه‌باری است که حرص و طمع انگلیس در کشورشان رقم خواهد زد. اگرچه همه این قتل‌عام‌ها به نوبه خود دردناک و مرگ‌بار بودند، اما وحشتناک‌ترین آن‌ها در سال 1943 روی داد، زمانی که دست‌کم سه میلیون نفر از جمعیت بنگال کشته شدند و بقیه هم برای زنده ماندن راهی نداشتند جز این‌که به خوردن علف و گوشت انسان‌های مرده روی بیاورند.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
در برخی نقاط هند، واقعاً هیچ چیز برای خوردن پیدا نمی‌شد

دولت انگلیس مسئول اصلی همه این قحطی‌های ساختگی بوده است، اما قحطی سال 1943 را به طور خاص به یک قهرمان جنگی انگلیسی و کسی نسبت می‌دهند که اروپا را از دیکتاتور دیوانه‌ای به نام «آدولف هیتلر» نجات داد: «وینستون چرچیل». نخست‌وزیر «مقدس» انگلیس که اروپا را از یک هیولا نجات داده بود، به طرز عجیبی درباره قحطی سال 1943 که جمعیت بنگال را به کام مرگ می‌کشید، سنگدل بود. وی بارها محموله کمک‌های پزشکی و مواد غذایی را که برای رسیدن به دست قربانیان بنگالی راهی این منطقه شده بود، به سمت سربازان اروپایی هدایت می‌کرد که هیچ مشکلی از نظر تدارکاتی نداشتند.

{$sepehr_media_1441958_400_300}
اطلاعاتی درباره قحطی سال 1770 در هند - دانلود

برخورد چرچیل با مسئله قحطی در بنگال، جنبه‌های تعجب‌آور دیگری هم داشت. وی در یکی از اظهارنظرهای بهت‌آوری که از وی نقل شده، می‌گوید: «من از هندی‌ها متنفرم؛ [چون] ملتی حیوان‌صفت با دینی حیوانی هستند. قحطی [سال 1943] تقصیر خودشان بود، چون مانند خرگوش زاد و ولد می‌کردند.» هنگامی که از چرچیل درباره نرسیدن کمک‌های ارسالی برای مردم بنگال به دستشان و این‌که چرا این کمک‌ها به دست سربازان اروپایی رسیده است، پرسیده شد، وی باز هم گفت: «چه قحطی باشد، چه نباشد، هندی‌ها مانند خرگوش زاد و ولد می‌کنند.» هم‌چنین وقتی دولت دهلی‌نو تصویری از ویرانی‌های وحشتناک و افراد بی‌شماری برای چرچیل فرستاد که بر اثر قحطی جان خود را از دست داده بودند، گویی به جای جریحه‌دار روحیه وی، حس شوخ‌طبعی او بود که برانگیخته شد: «[اگر این‌ها واقعی است،] پس چرا گاندی هنوز نمرده است؟»

قحطی سال 1943 را «هولوکاست بنگال[14]» نیز نامیده‌اند[15]. اما شاید این سؤال پیش بیاید که چرا نام هولوکاست را روی آن گذاشته‌اند. این قحطی مانند قحطی‌های دیگر، با یک سری بلایای طبیعی آغاز شد: گردبادی که 9 ژانویه 1943 بنگال را درنوردید و علاوه بر جاری کردن سیلی از آب شور به مزارع برنج منطقه، انبارهای نگه‌داری برنج را نیز تخریب کرد و جان بیش از 14 هزار نفر را گرفت[16]. اما آیا چنین گردبادی می‌توانست بیش از سه میلیون نفر را از بین ببرد؟

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند

تصمیمات بی‌رحمانه‌ای که مقامات انگلیس در کشور خودشان و درباره مردمی گرفتند که در شرایط قحطی زندگی می‌کردند و هر روز احتمال داشت گرسنگی به آن‌ها اجازه ندهد صبح فردا را ببینند، حقیقتاً حیرت‌آور بود. به عنوان مثال، چرچیلی که مردم هند را «حیوان‌صفت» توصیف می‌کرد، دستور داده بود تا تمام قایق‌ها و ذخیره‌های برنج در مناطق ساحلی بنگال را از بین ببرند، چون ژاپنی‌ها در همان زمان، «برمه» (یکی دیگر از مستعمره‌های انگلیس) را تسخیر کرده بودند و نخست‌وزیر انگلیس می‌ترسید ژاپنی‌ها بتوانند به این قایق‌ها و برنج‌ها دست پیدا کنند.

به این ترتیب راه‌کار موسوم به «سیاست سلب قایق‌ها[17]» که انگلیسی‌ها برای مقابله با ژاپن اتخاذ کردند، گرسنگی را به مردم مناطق ساحلی بنگال تحمیل کرد. به عبارت دیگر، بنگالی‌ها جان خود را از دست دادند تا چرچیل به ژاپنی‌ها باخت ندهد. قایق‌هایی که نابود شدند، علاوه بر ابزار نجات مردم این مناطق در صورت حمله احتمالی ژاپن یا حتی بروز قحطی، وسیله امرار معاش آن‌ها از طریق ماهی‌گیری و به طور کلی، رفت و آمدهای تجاری بودند[18].

{$sepehr_media_1441967_400_300}
هولوکاست واقعی که تمام شواهد آن موجود است، در بنگال

و به دست انگلیسی‌ها رخ داده است - دانلود

نخست‌وزیر انگلیس استقلال مستعمره‌هایش را برابر با حیوان‌صفتی می‌دانست

سیاست سلب قایق‌ها تمام آن چیزی نبود که چرچیل و انگلیس را مسئول کشتار میلیون‌ها بنگالی می‌کند. در همان زمان، هند به طور کلی و به عنوان کشوری که تحت استعمار انگلیس بود، با کم‌بود مواد غذایی مواجه نبود؛ اتفاقاً بعکس، طی 7 ماه اول سال 1943، هند بیش از 70 هزار تُن برنج را صادر کرد، اما حتی یک دانه از این برنج‌ها به مردم بنگال نرسید، بلکه همگی به دست نیروهای انگلیسی و مردم این کشور رسید. علاوه بر این برنج‌ها، محموله‌های گندمی که از استرالیا آمده بودند، از امتداد سواحل هند عبور می‌کردند، اما حتی یک بار هم یکی از این محموله‌ها مسیر خود را کج نکرد تا بلکه یک نفر از بنگالی‌ها را از گرسنگی نجات دهد، بلکه به دستور چرچیل، همه آن‌ها به سوی سربازان انگلیس در مدیترانه و بالکان روانه شدند.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
تصاویری که از هندی‌های قحطی‌زده موجود است، بیش‌تر شبیه به
یک فیلم سینمایی ترسناک است تا واقعیت

اگر فکر می‌کنید این، نهایت خودخواهی نخست‌وزیر انگلیس بوده است، این را هم باید بدانید: وقتی خبر قحطی در بنگال، در میان اخبار جنگ جهانی دوم، به گوش مردم دنیا رسید، برخی کشورهای دیگر به انگلیسی‌ها پیشنهاد دادند که کمک‌های غذایی را به طور خاص برای مردم بنگال به شبه‌قاره بفرستند، اما چرچیل پیشنهاد آن‌ها را رد کرد. شاید بپرسید چرا؟ جواب این سؤال را باید از تاریخدان‌ها پرسید.

بسیاری از هندشناسان معتقدند که دلیل این تصمیمات غیرانسانی، تا اندازه زیادی به نفرت وینستون چرچیل[19] از هندی‌ها برمی‌گشت. حتی وقتی برخی دیگر از مقامات انگلیسی مانند «لئوپولد امری[20]» وزیر خارجه در امور هند[21] که خود یک صهیونیست[22] جنگ‌طلب[23] بود، و «سر آرچیبالد واول[24]»، نایب‌السلطنه جدید هند[25]، به دنبال تأمین غذا برای گرسنگان بنگال بودند، چرچیل جلوی تلاش‌های آن‌ها را هم گرفت. «مادهوسوری مکرجی» خبرنگار و نویسنده هندی در کتاب «جنگ مخفی چرچیل[26]» جزئیاتی از این نفرت را بیان کرده که انسان را به فکر فرو می‌برد.

چرچیل که به شدت حامی استعمار کشورهای دیگر بود، می‌دانست هندی که نگین انگشتری پادشاهی انگلستان محسوب می‌شود، حرکت به سوی استقلال را آغاز کرده است. وی به همین خاطر از مردم هند متنفر بود. در حقیقت، دین و آئینی که مردم هند را از انگلیس مستقل می‌کرد، از نظر نخست‌وزیر این کشور، «حیوانی» می‌نمود. چرچیل[27] ترجیح می‌داد اگر قرار است تحولی صورت بگیرد، نژاد هندی‌ها از روی زمین برچیده شود، نه این‌که هند از انگلیس مستقل گردد. قحطی بنگال سال 1944 به پایان رسید، اما تا امروز، هیچ دولتی در انگلیس به خاطر این قتل‌عام در هند، عذرخواهی نکرده است.

قحطی‌هایی که انگلیسی‌ها به هند تحمیل کردند
یک کودک هندی در حال جان دادن از گرسنگی است

نخست‌وزیرهای جدید انگلیس شاید در ظاهر از چرچیل[28] خیلی مهربان‌تر باشند و حتی کشتار بیش از 1000 هندی[29] غیرمسلح طی ده دقیقه با تیر مستقیم در جریان قتل‌عام سال 1919، را هم محکوم کنند (حادثه‌ای که در آن فقط 120 نفر از قربانیان، هنگام فرار از دست نظامیان انگلیسی، در یک چاه کشته شدند)؛ با این حال، قطعاً حافظه تاریخی ضعیفی دارند که به خاطر کشتن 1000 نفر در «قتل‌عام باغ جلیان‌والا[30]» عذرخواهی می‌کنند (که باید هم بکنند)، اما یادشان می‌رود کشتار میلیون‌ها نفر دیگر را محکوم کنند. از جمله پیامدهای رابطه با چنین دولتی می‌تواند این باشد که یک روز نخست‌وزیر کنونی انگلیس هم عصبانی شود و مانند قهرمان ملی کشورش، همان صفتی را به ما و دینمان نسبت دهد که خودش سزاوارش است.



[1] British Raj Link

[2] From Empire to Independence: The British Raj in India 1858-1947 Link

[3] The Bengal Famine: How the British engineered the worst genocide in human history for profit Link

[4] An Explanatory note on the Famines in India Link

[5] The Unseen World, and Other Essays by John Fiske Link

[6] The causes of the Bengal famine Link

[7] Eating People Is Wrong, and Other Essays on Famine, Its Past, and Its Future Link

[8] The Black Death: The Greatest Catastrophe Ever Link

[9] Treaty of Allahabad Link

[10] Shah 'Alam II Link

[11] Treaty of Allahabad Link

[12] The East India Company: The original corporate raiders Link

[13] The British East India Company — the Company that Owned a Nation (or Two) Link

[14] Remembering India’s Forgotten Holocaust Link

[15] WW2 Bengali Holocaust: "Churchill's Secret War” By Madhusree Mukerjee Link

[16] The Bengal Famine of 1943 Link

[17] Boat Denial Policy and the Great Bengal Famine 1943 Link

[18] Boat denial policy Link

[19] How Churchill 'starved' India Link

[20] The Secret of Leopold Amery Link

[21] Secretary of State for India Link

[22] Balfour Declaration's author was a secret Jew Link

[23] Leo Amery Link

[24] Archibald Wavell: the Life and Times of an Imperial Servant by Adrian Fort - review Link

[25] Rating General Wavell Link

[26] Churchill's Secret War, By Madhusree Mukerjee Link

[27] Was Churchill largely responsible for the Bengal famine of 1943? Link

[28] Winston Churchill blamed for 1m deaths in India famine Link

[29] 8 Pictures Of Jallianwala Bagh That Will Leave You Teary Eyed Link

[30] Jalianwala Bagh Massacre Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    6 1
    انگلیسها در ایران هم در زمان جنگ حهانی دوم تقریبا نیمی از مردم ایران را کشتند اونم به جهت قحطی بود عجب جنایتکارانی هستند
  • مرتضیsk ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 3
    آخه به اینگیلیس میاد ازین برچسبآ ! کشور به این ماهی تازه کلی هم زحمت میکشن به زبون فارسی اخبارای خوب خوب رایگان بهمون میگن ، کدوم کشوری تو میتونی پیدا کنی اینقدر دلسوز باشه لیست انتخابات خبرگانی بهت بده ؟
  • حسن ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 5
    اه اه مشرق مشرق دروغ چرا آقا ؟این ها فتوشاپه شما از تمدن غرب چی می دونی؟ شما از گفت و گو و مذاکره چی می دونی؟ نمی تونی جلوی پیشرفت ایران را بگیری می دونی چرا؟ چون همش دروغ میگی!نمی تونی آفتاب را ببینی!
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    پاکستان شرقی
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    7 1
    قحطی ایران در زمان جنگ جهانی اول که ۷ میلیون ایرانی مردن رو هم بوین
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    5 1
    لعنت به این روباه پیر... جایی توی دنیا نیست که این انگلیسیا جنایت نکرده باشند
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    5 1
    متاسفانه چقدر هم دردناکه که در عکسها کنار این افراد قحطی زده همیشه چند نوزاد و بچه کوچک هم دیده میشه(متاسفانه در بین پناهجوها هم همینطور) اینا عقل ندارن که تو اون شرایط بچه دار نشن؟
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    5 0
    انگلیسی های خوک صفت که بنیانگذارانشان که از فواحش و ادم کشان بودن بیشتر از این توقع نمی شه و حالا بعضی از مردم ایران دنباله رو سیاست این حرامزادگان هستند
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    بد روزگاریه .... هی
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    5 0
    در مورد نسل کشی ایرانیان در جریان جنگ جهانی اول که توسط انگلیس با همکاری تجار یهودی انجام شد چیزی نمینویسی؟
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 2
    چقدر بی فرهنگی تو بالاخره مشکل شما دولت انگلیسه یا مردمش؟ متاسفم واسه مشرق که این کامنت از نظرش قابلیت انتشار داره ولی کامنتای دیگه رو بصرف زاویه داشتن با منویاتش منتشر نمیکنه فحاشی در این کامنت با کدوم معیار شرعی عقلی اخلاقی سازگاره که به مردم یک کشور لقب فاحشه قاتل و حرامزاده بدی؟ خدایا ببین با کیا شدیم یک ملت!
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    اینها مواردی هستند که کاملا آشکاره وگرنه تخریب دنیا توسط غرب هزاران برابر بیشتره. به عنوان مثال اختلاف طبقاتی رو نگاه کنید. تو فامیل ما دختری بود که برای من الگوی نشاط بود اما به خاطر اختلاف طبقاتی داروهای افسردگی مصرف میکنه. همین مساله در جامعه هم هست. چه کشوری این بدبختی را برای ما به ارمفان آورد؟
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    خون اجداد ما نردبان ترقي آنها شده است. در اين جنگل بايد قوي بود چون با شعار هاي قشنگ حقوق بشري دوباره با ما همين كار خواهند كرد
  • حسین ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    بله حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون ایرانی‌ به عمد توسط قحطی مهندسی‌ شده توسط انگلیس ( مصادره و خرید غله ایران) و محاصره اقتصادی توسط انگلیس کشته شدند البته در جنگ جهانی‌ اول بوده. یعنی‌ بیشتر ماها یک جّد مادریمون یا پدریمون در اثر این جنایت کشته شده. و جالبه که هنوز همون حکومت پادشاهی و همون خندان نحس سلطنتی در انگلیس حاکمه و فرزند همون پادشاه الان ملکه انگلیس هست اون وقت یک عده ایرانی‌ باز میان به اینها اعتماد می‌کنن...... من نمیدونم واقعا روش فکر و تحلیل اینا را درک کنم.
  • حسین ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    4 0
    وقتی‌ میگیم اینگلیسیا یا آمریکایی‌ها خوب معلومه که حکامش را میگیم وگرنه اون کشاورز و کارگر و کارمند انگلیسی‌ که اصلا اینها را نمیدونه. درضمن ملکه‌های سابق انگلیس روابط نامشروع جنسیشون کاملا ثابت شده خوب تعریف شما از فاحشه چیه؟ پادشاهان انگلیس هم که کثافت کاریهاشون کاملا مشهور هست .
  • ناشناس ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    3 0
    خاک تو روحت کنن که به خاطر پیشرفت حاضری عده ایی زیر چرخ های پیشرفت له بشن هم خاک این دنیا و خاک قیامت بر سر چنین تفکری . میگه فتوشاپه !!!! ابله برو کتاب ها و خاطراتی خود منحوسشون نوشتن رو بخون بعد زر بزن . ببخشید خیلی تند شد ولی نمیشد اروم بگم
  • ناشناس ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    4 0
    با مکیدن خون و ثروت ملت های گوناگون برای خود تمدن درست کردند انوقت عده ایی ابله میخواهند راه پیشرفت را از انگلیس بپیمایند . بی وجدان ها
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    مشرق چرا در مورد نسل کشی ایرانیا توسط انگلیس در زمان جنگ جهانی اول چیزی نمیگی؟
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    ایشون دارند در مورد بنیان گذاران انگلیس و آمریکا حرف می زنند. چیزی در مورد مردم انگلیس نگفتند.
  • فرزاد ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    مشرق جان عین این جنایت هم در ایران توسط انگلیس انجام شد که قحطی موجب کشته شدن میلیو نها ایرانی شد .و هنوز اسناد اون در انگلیس از طبقه بندی خارج نشده .
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    ناشناس ۱۶۴۸ با نگاهی به تاریخ مشخص میشه سردمداران و یا به تعبیری همان بنیانگزاران انگلیسی غالبا نامشروع پا به دنیا گذاشتن طرف ملکه میشه تهش در میاد اصلا دختر شاه نبوده اینکه دل خوش کنیم به قیافشون برای ما فقط ضرره
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 1
    مشرق جان! چرا از قحطی‌هایی که روسیه به سبب آن میلیون‌ها ایرانی را کشت ننوشتی در ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال ایران را اشغال کردند و هنگام خروج از ایران سیلو های گندم را آتش زدند .
  • ارمين ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 5
    من از هندی‌ها متنفرم؛ [چون] ملتی حیوان‌صفت با دینی حیوانی هستند. قحطی [سال 1943] تقصیر خودشان بود، چون مانند خرگوش زاد و ولد می‌کردند.» خدايي اينو درست گفته...
  • محمد ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    دمت گرم مهماندار هواپیما خوب بعضی هارو سوزوندی
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    ناشناس نمیدونی حرف نزن لطفا اصل و ریشه بنیانگذاران انگلیس همونه که مهماندار گفت تازه خیلیم مودبانه گفت متاسفم برات که ندونسته از اینا دفاع کردی
  • پريسا ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    مشرق جان مطلب در مورد پوريم جشن ايراني كشي يهوديان را فراموش نكنيد كه امسال هم منتشر كنيد چون يهوديان امسال هم جشن كشتار ما را خواهند گرفت پس ما هم هر سال بايد افشاگري كنيم با تشكر
  • اذربایجانی ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    هلوکاست انگلستان در ایران چند میلیون ایرانی رو به کام مرگ کشوند بر روح چرچیل لعنت بگو بیش لعنت
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 0
    دکتر عباسی در واکنش به تهدید چشم ابی های مو بلوند که گفته بودن ما نسل ایرانی ها رو از بین میبریم ایشون گفتن دکترین ریشه کردن نسل نژاد انگلاساکسون رو به یاری پروردگار مینویسم و روی اینترنت میزارم.همه به ایشون کمک کنن تا انشالله این هدف محقق بشه
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    هند همین الان هم مستعمره انگلیسه اما به نحو دیگر ، هر چند می گن نمایشی اما قطعا بودن نماینده ملکه انگلیس در هند به عنوان فرماندار و مشترک المنافع بودن با انگلیس دکوری نیست ، دقت کنید که هندی ها 2 دهه به سرمایه گذاری در بندر چابهار علاقه نشان می دن اما در عمل فقط حرفه و دید و بازدید !!! و ما هم منتظر هندیا !!!! حکومت هم چرخید باز هندی ها ورود نکردن پس تصمیم کلان تری در میانه ، توسعه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران در کنار ازادراه و راه اهن شرق می تونه شرق کشورو از اینرو به اونرو بکنه .
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 4
    مشرق نمیتونی با سفسطه و لاپوشانی و جو دادن چیزی رو که دوست داری ثابت کنی!! Ok? خشکسالی شده طوفان شده مردم هم که هر کدوم دوازده تا بچه تاران مردن از گرسنگی همین!
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    2 2
    با اين اختلاف طبقاتي در ايران داريم و هر روز هم بيشتر ميشه و همچنين سياست افزايش جمعيت ٥٠ تا١٠٠سال آينده دقيقا همين وضعيت رو كشورمون پيدا ميكنه
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    عزیزم اون جنگ جهانی اول بود
  • مهدی از قم ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    1 0
    این قوم عجوبه انگلوساکسون در ایران هم در جنگ اول و دوم جهانی از بی لیاقتی قاجار ها و اون مردک رضا میرپنج استفاده کردند و باعث یه همچین قحطی های شدند که طبق گزارش یه افسر انگلیسی فقط در تهران که تازه اوضاع بهتر بوده 186000 نفر که یه یک سوم مردم تهران بوده است میمیرند
  • امیرعلی ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    2 0
    4 تا وطن فروشه کوته فکر مثل تو برا ایران کافیه ! خجالت میکشم برا همزبون بودن و هموطن بودن با آدمایی مثل تو مشرق لطفا حق آزادی بیان رو رعایت کن یا حق
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    2 0
    فعلا که این برنامه با پیگیری ورود محصولات دستکاری شده ژنتیکی به سبد غذایی مردم در حال اجراست. آنجا با گرسنگی کشتند اینجا از راه سفره های غذایی. کسی هم سخنی نمی گوید پس همگی از این وضع رضایت داریم و آمار تلفات ایرانیان را هم دو- سه نسل دیگر وزارت خارجه انگلیس منتشر می کند پس همه چیز مرتب است.
  • ali ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    1 0
    اگه بتونند باز هم از این جنایت ها میکنند. اونها براشون فرقی نمی کنه تو کدوم قرن زندگی می کنند. فعلا زیاد گرسنه نیستند.
  • ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    2 0
    مكر در ايران ٩ ميليون ايراني را از قحطي مصنوعي كه بوجود اوردند را به كشتن ندادند كتاب قحطي بزرك از استاد محمدقلي مجد را بخوانيد ، آه از نهاد هر ايراني بر مياورد ، مرگ بر أنگل استان و همه انگل هايش مرگ مرگ مرگ بر انگل استان
  • بنده ی خدا ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    1 0
    اگه شما تمامی دنیا روهم بیارید که بگن انگلیس و انگلیسی بده باز هم آ دمهای یافت میشوند که دم از فرهنگ انگلیس بزنند وجواب آنها راباید در میدان جنگ داد
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    1 0
    الان هم یه سری از آقا زاده ... هعی...
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    2 0
    ناشناس بافرهنگ!!! ۱۶:۳۹ مي خواهي اداي روشنفكرنماهاي بي غيرت را در بياوري!! خود انگليس ها ميگويند حداقل نيمي از نوزادان متولد شده نامشروع هستند حالا تو سنگ اين آدمخواران حرامزاده را به سينه ميزني!! *** افرادي امثال شما هستند كه با خوشخيالي هسته اي را ميدهند و لبخند مي زنند و منتظر هستند كه غرب جواب لبخند آنها را بدهد. زهي خيال باطل! بله ما با شما شديم 80 ميليون! یکی مرد جنگی به از صد هزار.........
  • ناهید ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    3 0
    انگلیس تاحالا کدام کشور را آباد کرده که بعضیها سینگشو به سینه میزنند. همیشه کارد را تا استخوان میرساندند. گاندی ناجی هندوستان بزرگمرد فراموش نشدنی را دریابید. انگلیس چهارصد میلیارد لیره استرلینگ درزمان تسلط بر هند را از هندوستان با خود برد. حالا چهارتا آدم بی اطلاع میگویند به آنها زبان انگلیسی داده و این را آنقدربزرگ میببنند که چشمشان به جنایات انگلیس کور میشه.
  • حقگو ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    لازم است به جنایت بزرگ دیگری از سلسله جنایات استعمار انگلیس اشاره کنم : زمانی که مردم شبهه جزیره هند توسط گاندی از انگلستان جدا شدند انگلیسی ها برای ضربه زدن به حکومت نوپای هند با ایجاد اختلافات مذهبی و فرقه ای موجب درگیری هایی بین هندو ها و مسلمانان شد که نتیجه این درگیری هایی کشته شدن بیش از یک میلیون نفر از دو طرف بود و همچنین موجب شد کشورهای پاکستان و بنگلادش از شبهه جزیره هند جدا شوند و یک دشمنی دیرینه در آن منطقه شکل بگیرد بصورتی که هند و پاکستان با دستیابی به بمب اتمی و سلاح های جدید و ارتشی بزرگ بخش بزرگی از درآمد ملی خود را صرف خرید سلاح از کشورهای دیگر می کنند در حالی مبدا این تنش ها در منطقه سیاست های اختلاف افکنانه انگلیس است مرگ بر سیاستمدارن کشورهای استعمار گر جدید و قدیم مرگ بر سیاستمدارنی که سرزمین های فلسطینی را به متجاوزان صهیونیست دادند و یک فتنه بزرگ دیگر را در آسیا ایجاد کردند مرگ بر سیاستمدارن استعمارگری که به تقویت تفکر طالبانیسم و دائش و بوکوحرام کمک کردند تا فتنه مذهبی بین مسلمانان ایجاد کنند درود بر علما و انسان هایی که به آگاهی انسان ها کمک کنند تا فریب عوامفریبی استعمارگران فریب نخورند درود بر علما و مردم کشورهای غربی که نقشه های سیاستمدارن جنایتکار خود را افشا کنند درود بر انسان های آزاده ای که فریب سیاست بازان را نخورند
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    مهماندار هواپیما محمد 21:03 ناشناس 21:10 ناشناس 9:44 حقا که شما از ادب و فرهنگ بویی نبردید و شعورتون همینقدره متاسفانه...
  • ali ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    قرصات کو ، ها بگو ، کجان من از همه به خاطر حرفای ایشون عذر می خوام. این بنده خدا قرصاش دیر میشه نمیدونه چی میگه، من شرمنده شمام.
  • ناشناس ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    9:44 بدجوری قاط زدی
  • بینا ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    فیلمهایی که گذاشتید زحمت کشیدیدوازشبکه بی بی سی فارسی هستش ...منکه به شخصه باوجود علم به تمام جنایات بریتانیا درشبه قاره به تحلیل خود انگلیسیها درباره قحطی هند اعتقادی ندارم ومشکوکم...
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا چقدر خنگی تو دیگه!
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    خاک بر سرت. تو ایرانی نیستی، تو جزء همان ظالمان خبیثی هستی که دنیا رو برای خودشان می خواهند و از هیچ جنایت و کثافت کاری روی گردان نیستند و قیافه متمدنانه می گیرند.
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    همیشه خدا گرفتار گذشته یا آینده ایم . گزارش قحطی مصنوعی 100 سال پیش ایران و 70 سال پیش هند که در هریک از آنها نیمی از جمعیت این کشورها از فرط گرسنگی مرده اند اگر از باب عبرت باشد خوبست اما اگر برای پوشاندن قحطی فعلی که اهالی این کشور های محصور در بین دریاها دسترسی به زمین و آب کافی ندارند و برای جبران کمبود مواد غذایی مواد تراریخته دشمنان خود را بعنوان تست برای دشمنانشان مصرف و بابت آن چند برابر هزینه میکنند باشد خیانت است چرا اهالی کشوری که شمال و جنوب آن دریاست در خشکی و کویر تنفس میکنند و با مرگ تدریجی دست وپنجه نرم میکنند و برای خود راه نجات را در لبخند سران فعلی آمریکا و انگلیس جستجو میکنند؟
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی پرسیدن داره؟
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آقای آرمین خجالت نمی کشی به گاو پرستان و موش پرستان و ...پرستان اهانت می کنی ؟واقعا"که!
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 1
    همش فتوشاپه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس