کد خبر 549463
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱

امام صادق(ع) در روایتی از نوروز به عنوان یکی از روزهایی یاد کردند که شیعیان توقع ظهور حضرت مهدی(ع) را دارند.

به گزارش مشرق، نوروز که آغاز فصل شکفتن شکوفه ها و وزش باد بهاری است با عبارت های شاعرانه و عارفانه در ادبیات فارسی موج می زند و در منابع اسلامی نیز روایاتی در این زمینه نقل شده که به چند حدیث اشاره می کنیم.

شیخ احمدبن فهد حلی در کتاب مهذب از امام صادق (ع) روایت کرده که حضرت فرمود: نوروز، روزی است که قائم ما اهل بیت (ع)، صاحب امر خلافت، در آن روز قیام می کند و خداوند او را بر دجال پیروز می گرداند و آن حضرت، دجال را در کوفه به دار می آویزد.

سپس امام فرمود: هیچ نوروزی نمی آید، مگر اینکه ما، در آن روز انتظار فرج داریم. زیرا نوروز، از روزهای ماست. ایرانیان آن روز را حفظ کردند ولی شما عرب ها آن را ضایع کردید!

** روزی که خدا از بندگان پیمان گرفت

یکی از یاران امام صادق(ع) به نام معلی بن خنیس نقل می کند: در نوروز خدمت امام جعفر صادق (ع) رفتم که آن حضرت از من پرسیدند امروز را می شناسی؟ و من گفتم امروز روزی است که عجم ها آن را بزرگ می شمارند و به همدیگر هدیه می دهند.

امام صادق (ع) فرمود: در نوروز بود که خداوند از بنده هایش پیمان گرفت که او را بپرستند و برای او شریک قرار ندهند و به رسولان و حجج الهی و ائمه (ع) ایمان بیاورند.

آنگاه فرمود: نوروز، اولین روزی است که خورشید تابیده و باد وزیده، گل در زمین شکفته است، روزی که کشتی نوح بر کوه جودی نشست و نوروز، روزی است که خدا در آن هزاران نفر را که از ترس مرگ، فرار کرده و مرده بودند، زنده کرد و روزی است که جبرئیل بر پیامبر (ص) فرود آمد و روزی است که پیامبر (ص)، علی را بر دوش گرفت تا بت های قریش را از فراز کعبه انداخته و متلاشی کند.

امام ششم همچنین فرمود: نوروز، روزی است که ابراهیم، بت های قومش را شکست، روزی که پیامبر (ص) به اصحابش دستور داد تا با امیرمومنان (ع) بیعت کردند، روزی که دوباره، مردم با حضرت علی (ع) بیعت کردند و روزی است که حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد.

** هر روز را نوروز کنید
در نوروز هدیه ای برای امیرمومنان (ع) آوردند و حضرت فرمود این چیست؟ عرض کردند امروز، نوروز است و حضرت علی (ع) فرمود: هر روز را برای ما نوروز بسازید.

** اعمال روز نوروز

در کتاب مفاتیح الجنان اعمالی برای سال نو ذکر شده و امام صادق (ع) در این زمینه فرمود «روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش» و در حدیثی دیگر فرمود «روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزه دار باش و دو نماز دو رکعتی بخوان».

آنگاه امام صادق(ع) درباره نحوه خواندن این نماز دو رکعتی فرمود که در رکعت اول، سوره حمد و 10 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و 10 مرتبه سوره کافرون و در دو رکعت دوم نیز در رکعت اول، حمد و 10 مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه معوذتین (یعنی سوره های فلق و ناس) را بخوان.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس