دانلد ترامپ که بارها در سخنرانی‌های خود چین را به طرق مختلفی به نقد کشانده است، این بار با تقلید حرکات و گفتار آنها موجبات خشم دولتمردان چینی را فراهم آورد تا بار دیگر در عرصه بین‌المللی پر رنگ شود. چینی‌ها، وی را «دلقک دهن‌گشاد» نامیده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق - دانلد ترامپ پیوسته در سخنرانی‌های خود مواضع تندی نسبت به چین اتخاذ کرده و بارها خواستار کنترل رابطه تجاری بین آمریکا و چین شده است. به اعتقاد وی، هم‌اکنون اقتصاد امریکا ببه اقتصاد چین گره خورده و چینی‌ها با علم بر این موضوع در حقیقت در حال چاپیدن آمریکایی‌ها هستند. مواضع دیگر وی نیز بارها تداوم داشته اما دولت چین اعلام کرد که این مواضع ترامپ بر روابط این کشور با آمریکا تاثیر بد نخواهد گذاشت. اما با پیروزی ترامپ در سه‌شنبه بزرگ و افزایش چشمگیر احتمال ورود وی به دور نهایی‌ و طبیعتا نگرانی چین از این اتفاق، پس از اینکه اخیرا میلیاردر نیویورکی در سخنرانی خود ادای بیانی تجار چینی را تقلید کرد، چینی‌ها واکنش نشان دادند و نشریه  «گلوبال تایمز» روزنامه رسمی دولت چین در جدیدترین مقاله خود وی را یک «دلقک دهن‌گشاد» و یک «فرد بسیار گستاخ» خواند.


ترامپ یک دلقک دهن‌گشاد است


دانلد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در طول دوران رقابت پیوسته از چینی‌ها بخاطر زیان اقتصادی‌شان برای آمریکا انتقاد کرده است. وی بارها چین را سودجو و مضر دانسته و معتقد است که آمریکا باید کاملا در روابط اقتصادی خود با چین تجدیدنظر نماید. یکی دیگر از نقدهای تند و تیز ترامپ به چین، مربوط به کره شمالی است. ترامپ قویا معتقد است که دولت چین اصلی‌ترین حامی کره شمالی بوده و هم اوست که باید کره شمالی جاه‌طلب و خطرناک را کنترل کند.

چین که در چندین نوبت با اظهارات صریح ترامپ در رابطه با خود روبرو شده بود، چندی پیش اعلام کرد که اظهارات این کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌تواند بر کیفیت روابط بین چین و آمریکا تاثیر بگذارد و این اظهارات ارزشی برای چین ندارد. تا اینکه چند روز قبل، دانلد ترامپ پس از پیروزی در سومین سه‌شنبه بزرگ، موجی از وحشت را در میان جمهوریخواهان و اکثر رهبران جهانی ایجاد کرد. نگرانی از اینکه این مرد غیر قابل پیش‌بینی با رویکردهای عجیب را بر مسند کرسی ریاست جمهوری آمریکا ببینند. خطر ترامپ و ترامپیسم هر آینه سایه وحشت را بیشتر بر جامعه بین‌المللی می‌گستراند. ترامپ، در نطق پس از پیروزی اقدام به تقلید توهین‌آمیز منش و رفتار تجار چینی کرد. دولت چین که خطر ترامپ را بیش از پیش احساس کرده، این بار واکنش نشان داد و در مقاله روز گذشته روزنامه رسمی خود «گلوبال تایمز» وی را یک دلقک دهن‌گشاد دانست که پا را از گلیمش درازتر کرده است».

{$sepehr_media_1439314_400_300}

گلوبال تایمز نوشت: «جمهوریخواهان، این دلقک دهن‌گشاد را آوردند تا آرای مردم آمریکا را به سمت خود جذب کنند غافل از اینکه تبدیل به هیولایی می‌شود که دیگر توانایی کنترل وی را نخواهند داشت و خود آنها را می‌بلعد. موسولینی و هیتلر هم از خلال انتخابات به قدرت رسیدند اما دیدیم که چه بلایی بر سر دنیا آوردند. به قدرت رسیدن ترامپ با چیزی که آمریکا آن را دموکراسی خود می‌نامد، کاملا در مغایرت است. بهتر است که آمریکا اول مانع از تبدیل شدن خود به یک قدرت مخرب جهانی شود و بعد بیاید و رهبران وطن‌پرست چین را «مستبد» بنامد.

ترامپ یک دلقک دهن‌گشاد است


سی ان ان در مطلب خود به قلم «کریستی لو استوت» به تاریخ 17 مارس آورد: «جالب است. ترامپ با ما چه کرده که از یک طرف رهبران کمونیست چین او را مایه شرم می‌بینند و دموکراسی ما را به خاطر عمل او به سخره می‌گیرند و از طرفی دیگر رهبران قیام میدان «تیان آن من» (1989) به خاطر دفاعش از سرکوب آنها در آن سال، وی را یک طرفدار کمونیست می‌دانند. ترامپ در مناظره هفته گذشته خود در میامی، معترضین میدان تیان آن من را شورشی خوانده بود».


ترامپ یک دلقک دهن‌گشاد است



سی ان ان در ادامه نوشت: «رهبران قیام تیان آن من همچون «وانگ دان» و «ووئر کایژی»، نهایت ابراز تاسف خود را از اظهارات ترامپ بیان کرده‌اند. دان، اظهارات وی را مایه تاسف خوانده است و کایژی نیز در فیسبوک خود ترامپ را ضد چیزی خواند که آمریکا به عنوان ارزش آمریکایی می‌شناسد و بر اساس آن داعیه دفاع از مظلومین سرکوب‌ها را دارد. اما تندترین انتقاد از سوی «وانگ لیمینگ» کاریکارتوریست چینی در تبعید، شامل حال ترامپ شده است. این کاریکاتوریست که در ژاپن زندگی می‌کند، در صفحه توئیتر خود کاریکاتوری از ترامپ قرار داده که او فرمانده‌ای بر صدر تانک نشان می‌دهد که فرمان گلوله‌باران معترضین را صادر می‌کند. با این‌ حال، «لی که چیانگ» نخست وزیر چین اعلام کرده که هر شخصی که رییس جمهور آمریکا شود، همواره روابط دو کشور از قوت برخوردار خواهد بود».

واشنگتن پست در مطلب 10 سپتامبر 2015 خود به قلم فیلیپ بامپ آورد: «انتقاد و توهین به چین، برای ترامپ دو چیز دارد: اول اینکه، چین موضوع خوبی برای تبلیغات ترامپ است و می‌تواند سخنرانی‌ها بسیاری را به آن اختصاص دهد. دوم اینکه، محکوم کردن چین مثل محکوک کردن دیگران، برای ترامپ یک بازی است که حاصل دو سر برد برای او دارد. بطور نمونه، وی بارها در سخنرانی‌هایش خود را صاحب خانه چین معرفی کرده چرا که بانک چین که بزرگترین بانک جهان است چندین دفتر در برج وی در نیویورک دارد».





منابع:
http://www.globaltimes.cn/content/973564.shtml

http://edition.cnn.com/2016/03/16/world/china-donald-trump/index.html

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/08/07/what-china-thinks-of-donald-trump/

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2015/09/10/why-donald-trump-is-smart-to-talk-about-china-china-china/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    یعنی این ترامپ رئیس جمهور شه 4 سال فقط باید بخندیم :)) دیگه اگه زمان احمدی نژاد روی کار میومد که دوبله میخندیدیم .. یه جنگ جهانی رو کم کمش مهمون بودیم (توجه توجه: حیوانی به نام گاوماستان از مزرعه من فرار کرده و در مزرعه ای به نام عثمانی کوچولو با هویت جعلی خردوغان بر مزرعه ام خروج کرده. از یابنده تقاضا میشود با احتیاط کامل، شاخ هایش را بشکند.)
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    راست گفت خدای بزرگ و یتخبطه الشیطان من المس
  • محمود ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    این ترامپه هم میخواد با میمون بازی رای بیاره البته معلومه که دوروبرش میمون زیاده که تا اینجا رسیده
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    برو کمی سوات یاد بگیر اقا محمود که ناچار به فحاشی نشی
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    جمهوری خواهان همشون دیوانه هستند ترامپ ریس جمهور بسه بهتر از کلینتونه چون دموکراتها فجیع ترین وکثیف ترین کارهای طول تاریخ امریکارو رم زدند
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    ميگن اگه بياد به ايران حمله ميكنه
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    میگن ولی تو باور نکن
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    گل گاو زبون بخور برای عقلت خوبه
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    هیلاری هم همینو گفته بلکه بدترشو!!گفته ایرانو محو میکنه..خخخخخخ برنی سندرز از دموکرات ها و کسیج از جمهوری خواه ها فقط قابل احترامن..برنی از اوباما هم عاقل تره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس