استادیار دانشگاه امام صادق گفت:سياست تقويت بنيه کارگران خارجي به وسيله واردات کالاي خارجي پس از رفع تحريم‌ها، به تعطيلي بيشتر صنايع و تبديل شدن صاحبان آنها به دلال منجر خواهد شد.

عادل پيغامي : بزرگترين آفت اقتصاد کشور واردات زدگي استگروه اقتصادي مشرق - مقاوم سازي اقتصاد کشور دغدغه‌اي است که در چند سال اخير با  شدت گرفتن تحريم‌هاي ظالمانه قوت گرفته است.

دکتر عادل پيغامي، استاديار دانشکده معارف اسلامي و اقتصاد دانشگاه امام صادق (عليه السلام) معتقد است که تمامي کشورهاي توسعه يافته جهان راه مقاوم سازي اقتصاد را رفته اند و با داشتن الگوهاي اقتصاد مقاومتي به توسعه دست يافته اند.

خلاصه گفت وگو پنجره با رئيس مرکز تحقيقات ميان رشته اي علوم انساني و اسلامي دانشگاه امام صادق (عليه السلام) به انتخاب مشرق از نظرتان مي گذرد:

*به روز رساني سيستم عامل اقتصاد، همان دانش بنيان کردن اقتصاد و تاکيد بر توليد ملي کشور است. اين کار در تمام کشورهاي پيشرفته و توسعه يافته جهان انجام شده که فروش مواد اوليه خام مانند نفت، گاز، زغال سنگ و... جاي خود را به توليد ثروت از طريق علم و تجاري سازي داده است.

*زماني که در يک اقتصاد انعطاف وجود داشته باشد، مي تواند بسته به تغيير شرايط خود را با شرايط جديد تطبيق دهد. اقتصاد مقاومتي اقتصادي انعطاف پذير است که در برابر محدوديت ها شکننده نيست.

* به عبارت بهتر اقتصاد مقاومتي به مفهوم واقعي آن، يک برنامه اقتصادي است. نبايد اقتصاد مقاومتي را به يک برنامه کوتاه مدت و موقتي تعبير کرد.

* کساني که اقتصاد مقاومتي را مختص دوره تحريم ها ميدانند درک درستي از اقتصاد ندارند. در بسياري از کشورهاي توسعه يافته جهان، الگوهاي اقتصاد مقاومتي اجرا شده است. 

* تمامي کشورهاي موفق و پيشرفته جهان در مسير توسعه از الگوهاي اقتصاد مقاومتي بهره مند شده اند. اقتصاد مقاومتي هيچ شباهتي به اقتصاد رياضتي ندارد. در الگوهاي اقتصاد مقاومتي انزواي اقتصادي مطرح نمي شود. عده اي به دليل نداشتن شناخت از مفاهيم اقتصادي چنين تعبيري را ارائه مي دهند.

عادل پيغامي : بزرگترين آفت اقتصاد کشور واردات زدگي است*تمام کشورهاي پيشرفته در مسير توسعه اي خود، با تکيه بر درون زايي و عوامل مولد داخلي و بازارهاي داخلي خود حرکت کرده اند. برخلاف تصور عده اي، درونزايي در ادبيات علمي اقتصاد مساوي انزوا يا حمايت گرايي نيست.

*اقتصاد ايران دچار يکسري تلاطم هايي هم است كه غير از تلاطم هاي مرسوم يک اقتصاد ساده است. ابعاد جنگ با استکبار اقتضاء ميکند که اقتصاد کشور مقتدر و متکي به خود حرکت کند. اين انديشه از زمان اول انقلاب وجود داشته است يعني همان خودکفايي که امام فرمودند.

*کشوري مثل ايران که هويتي انقلابي دارد، نمي تواند وابسته باشد و همچنين نمي تواند متاثر و منفعل باشد. مبادله با دنياي خارج هيچ ارتباطي با انفعال ندارد. در نتيجه اقتصاد ايران بايد در مقابل انواع جريانات بيروني غيرهمسوي خودش مقاوم باشد.

*درون زايي در تمامي اقتصادهاي موفق دنيا منوط به بهره مندي از فرصت هاي بيروني و به کارگيري آنها براي مولد کردن استعدادهاي دروني است. درون زايي به معني تعاملات بين المللي سازنده و بهره گيري از فرصت هاي مفيد جهاني است. در يک سيستم درون زاست که نگاه برون نگر حاکم ميشود.  

*يک اقتصاد مقاوم با درون زايي به سمت توليد و مولد بودن حرکت مي کند. اقتصاد مولد با بهره گيري از قابليت هاي بالفعل و بالقوه خود سرمايه هاي انساني و منابع طبيعي را در جهت توسعه به کار مي گيرد. 

*اقتصاد دانش بنيان اقتصادي است که با بهره گيري از علم و دانش به دنبال توليد محصولات جديد، خلق بازارهاي جديد در راستاي اشتغال زايي و صادرات محصولات داخلي و بهره مندي تمامي اقشار جامعه از ثروت حاصل شده باشد.

*سبد توليدي کشور بايد متنوع و همه توانمندي هاي مردم اين سرزمين را در نظر بگيرد. براي رسيدن به رشد اقتصادي بالا حتي بايد از ظرفيت هاي زنان روستايي خانه دار هم استفاده کرد.

*تمامي مردم اين جامعه بايد دست در دست هم در بخشي فعاليت کنند که بيشترين توليد و درآمد را براي خود و ملت ايجاد ميکند، اما در دوران گذار بايد به همه بخش ها و صنايع کوچک و بزرگ و خانگي و... بپردازيم و هر کس با توجه به توان خود بايد در توليد ملي کشور و ارزش آفريني سهيم باشد.

عادل پيغامي : بزرگترين آفت اقتصاد کشور واردات زدگي است*اگر نگاهي به کشورهاي توسعه يافته جهان داشته باشيد، هرگز جمعيت روستايي در اين کشورها تغيير نمي کند و دولت ها توجه ويژه اي به بالا بردن ظرفيت هاي جمعيت روستايي دارند. اين جمعيت مي تواند در رونق بخش کشاورزي که وابستگي کشور به ساير کشورها را کمتر مي کند، کمک شاياني کند.

* يکي از آفت هاي دوران پسابرجام دو نرخي بودن ارز و ايجاد رانت در کشور است. در شرايطي که  هيئت هاي تجاري مختلف در سراسر جهان به کشور مي آيند به ميزاني که مسير واردات هموار ميشود مسير صادرات آسان نمي شود. در نتيجه کساني که دسترسي بهتري به منابع ارزي دارند، بيشتر تشويق مي شوند تا ميزان واردات با ارز کم قيمت را بالاتر ببرند.

*آفت اين دوران براي اقتصاد کشور واردات زدگي است. در نتيجه بايد توجه داشت که در دوران پسابرجام مسير اقتصادي و برنامه ها و سياستگذاري ها بايد به گونه اي باشد که چه در زمان تحريم و چه پساتحريم، کشور به واردات کالاهاي خارجي وابسته نباشد.

*سياست تقويت بنيه کارگران خارجي به وسيله واردات کالاهاي خارجي پس از رفع تحريم ها، منجر به تعطيلي بيشتر صنايع و تبديل شدن صاحبان آنها به دلالان کالا و املاک خواهد شد.

*برطرف شدن مانع تحريم براي تحقق اقتصاد مقاومتي، هم فرصت است و هم تهديد. فرصت براي مقاوم کردن اقتصاد براي مواقع خطر و تهديد براي ورود سيل خانمان برانداز واردات و خاموش شدن چراغ توليدکنندگان داخلي.

*دوران پسابرجام نياز به مديريت جدي و بهره مندي از الگوهاي اقتصاد مقاومتي وجود دارد. اين دوران را بايد از دوران تحريم ها هم جدي تر گرفت. اگر مديريت واردات در اين دوران انجام نشود آسيبهاي به مراتب جدي تري نسبت به دوران تحريم ها بر اقتصاد کشور وارد ميشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • 888 ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    ایشون یکی از لیبرال ترین اساتید لیبرال اقتصاد در دانشگاه ها هست.یکی از نظرات شاذ ایشون خوب بودن بدهی هست.ایشون از بدهی 19 هزارمیلیارد دلاری آمریکا و بدهی جهانی که بخاطر خلق پول بدون پشتوانه(چاپ پول) و ابر ربای جهانی حاصل از این کار بشدت دفاع میکنه و مدافع بانک ها هست.
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    فزایش واردات به تولید داخل ضربه میکنه و میزان صادرات کاهش پیدا میکنه که در نتیجه باعث افزایش بیکاری میشه و کارگران بیشتری بیکار میشن... واردات بی رویه بر ضد اقتصاد مقاومتیه....چرا در این دولت اینقدر واردات افزایش پیدا میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینجوری میخواهند بیکاری را کاهش بدن، اینها که دقیقا دارن بیکاری را بدتر میکنن.
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    دولت دچار سردرگمی شده و هیچ راهکاری برای حل مشکلات کشور ندارد.!!!!
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    وقتی اقتصاد دان درست و حسابی در کابینه دولت نباشد، وضعیت بهتر از این نخواهد شد..!
  • امير ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    وقتي خيلى چيزا تكنولوژى ساختش رو نداريم يا نميتونيم با كيفيتشو بسازيم پس راهى ديگه نيست جز واردات ... مثلا بجاى گوشى ايفون و سامسونگ وارد نكنيم چيكار كنيم ؟ يا مثلا لباسشويى مدرن وارد نكنيم چيكار كنيم با ماشين لباسشويى هاى ايرانى لباس بشوريم كه ظرف ٣ شستشو لباس از بين ميره ؟ كلا هميشه تو ايران راه حل بجاى بالا بردن سطح تكنولوژى حذف صورت مسئله ... تكنولوژى نياز امروز جامعه ....
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    باید بند های اقتصاد مقاومتی را به اجرا در بيارن تا آثار اونو در اقتصاد کشور ببینیم.
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    اقای پیغامی عزیز شما فقط به این سوال بنده پاسخ بدید که شما و دوستان پیشنهاد میکنید چه کالایی در کشورمون تولید کنیم که برای جهان خارج از نفت هم حیاتی تر باشه و بخاطرش نتونن تحریممون کنن؟
  • پويا ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    تنها مشكل اقتصاد ايران ، اقتصاد دولتي است به اين دليل كه مديران آن به علت وابستگيهاي سياسي و جناحي در پستهاي اقتصادي مشغول به كارند و تنها و تنها به فكر پر بار تر كردن رزومه كاري خود جهت پستهاي بالاتر هستند حالا هزينه اين كار اگر به قيمت نابودي بنگاه زير نظرشان هم باشد اصلاً مهم نيست
  • ناشناس ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    سلام بهتون قول ميدم خود ايشون تمامي لباس هاش و کالاهاي مصرفيش وارداتي و خارجيه!!! مملکت ما تا زماني که مسئولينش از کالاهاي وارداتي استفاده ميکنن و شعار اقتصاد مقاومتي ميدن پيشرفت نمي کنه و نميشه از مردم خواست از کالاهاي ايراني استفاده کنن! تمام حرفهاش فقط و فقط شعاره
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    اقتصاد دان فقط اقتصاد دان های دولت قبل که تورم رو به 35 درصد رسوندن
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    علت معلول را که ندانیم مشکل هرگز حل نمی شود . علت واردات مدیران دزد و بی سواد هستند که قادر به تولید باکیفیت وارزان نیستند .
  • دانشجوی امام صادق ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    دوست عزیز، بنده شاگرد ایشون هستم. اولا آقای پیغامی مخالف خلق پول بانک های تجاری است. ثانیا میگه آمریکا با قدرت سیاسی پول خلق می کنه از کشورا می دزده و هیچگاه نمی ذاره که دلارا به کشورش بگرده! در ضمن این موضوع یک سوء تفاهم بین آقای پیغامی و عباسی است. البته مقصر آقای پیغامی است که مطالبش رو خوب بیان نمی کند.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    شما که متوجه مفهوم رابطه بدهی ها و اعتبار کشورها نمیشی،میتونی سکوت کنی و برچسب به ایشون نزنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس