سیاسی‌ترین عضو خاندان هاشمی رفسنجانی که انتشار پیام تبریک نوروزی فرح پهلوی در روزنامه زن را در کارنامه دارد، در جدیدترین اظهاراتش، احکام اسلامی را زیر سؤال برده و با ژست روشنفکری به دنبال تدریس قانون دیه به علما برآمده است.

گروه سیاسی مشرق - اصلاح‌طلبان پس از شکست‌های متوالی از سال 1384 روند آسیب‌شناسی رفتار سیاسی خود را آغاز کردند؛ «هجمه به آموزه‌های دینی» یکی از مولفه‌های اثرگذار عدم اقبال مردم به این جریان سیاسی در جلسات درون تشکیلاتی اعضای برجسته اصلاح‌طلبان مطرح شد و پس از آن تصمیم به بازسازی چهره دینی اصلاحات با برپایی هیئت و جلسات مذهبی با سخنرانان خاص مدنظر قرار گرفت؛ که برخی از مراکز برای بازسازی چهره دینی اصلاح‌طلبان با محوریت نیروهای سنتی جریان اصلاحات مانند حجت‌الاسلام محتشمی‌پور و برخی از اعضای حزب منحله مشارکت که معتقدند «عاشورا در گذار به عصر سکولار» است؛ با این هدف فعالیت خود را شدت بخشیدند.

پس از پیروزی حجت‌الاسلام روحانی در خرداد 1392، اصلاح‌طلبان فرصت فعالیت در بستر «رحم اجاره‌ای» دولت یازدهم مهیا دیدند و بار دیگر بر عدم پایبندی به نتایج آسیب‌شناسی سیاست‌ورزی خود تاکید کردند؛ به نحوی که رسول حجت‌الاسلام منتجب‌نیا، یکی از افراد نزدیک به سران فتنه و قائم مقام حزب اعتماد ملی، اظهار داشت: «ایرادی که ما اصلاح‌طلبان داشتیم این بود که به جنبه‌های دینی مردم در فعالیت سیاسی توجه کمتری داشتیم. ما نمی‌توانیم سیاست را منهای دیانت تعریف کنیم. در واقع به دلیل کم‌توجهی هم بود. کمتر به دنبال مراسم دینی و مذهبی می‌رفتیم و بیشتر در مراسم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و هنری شرکت می‌کردند. کم‌توجهی به این مساله موجب شده بود که رقیب این را بهانه کند.»[1] اما گویا اجرای «دستور» عدم هجمه به آموزه‌های دینی «مقطعی» است و نیروهای تندرو این جریان سیاسی در هر فرصت مناسب اهداف اصلی خود ابزار می‌کنند به نحوی که از آغاز انتخابات مجلس دهم تا هفته‌های پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در تهران شاهد سه اظهار نظر دین‌ستیزانه از فعالان سیاسی اصلاح طلب هستیم.

854

· زمان حجاب اختیاری فرا می‌رسد!

فار جدید حمله به احکام اسلامی؛ حمله دختر هاشمی رفسنجانی به قانون دیهپروانه سلحشوری، از اعضای لیست امید و منتخب مجلس دهم، در گفت‌وگو با رسانهٔ خارجی قبل از اعلام نتایج انتخابات با اعلام این که «من جزء اصلاح‌طلب‌ها هستم» وی سپس پیرامون حجاب اظهار داشت که «حجاب باید اختیاری شود!» و اختیاری شدن حجاب را «روند پیشرفت و توسعه» دانست. منتخب اصلاح‌طلب مردم تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر این‌که «اگر من نخواهم روسری سرم نکنم، می‌توانم سرم نکنم؟» اظهار داشت: «البته! زمانش می‌رسد!»[2]

پس از این سخنان پروانه سلحشوری که گویا بدون هماهنگی با مدیریت "لیست امید" همراه بود؛ وی در گفت‌وگوی واکنش به اظهاراتش را «سوءبرداشت‌ها از مصاحبه» ذکر کرد.[3] و پس از این رخداد واکنش‌ها در میان اعضای اصلی مدیریت منتخبان مجلس دهم افزایش یافت؛ به نحوی که پس از این مصاحبه، یکی از سایت‌ها خبری را منتشر کرد که افراد اثرگذار در اتاق فکر شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات به این تحلیل رسیده‌اند که ترکیب ناهمگون لیست امید در مجلس، «باز» شده و هویت جمعی آن را تبدیل به هویت فردی خواهد نمود و همچنین دستور عدم مصاحبه به افراد جوان و ناآشنای لیست با رسانه‌های جریان اصولگرا به دلیل سؤالات چالشی برای جلوگیری از تکرار مصاحبه پروانه سلحشوری داده‌اند تا شرایط جدید سیاسی و محورهای سخنان آنان تنظیم شود.[4]

· تمسخر کلام معصومین(ع)/ سامان‌دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذی‌الحجه و رمضان است!

روزنامه صبح‌امروز با مسئولیت سعید حجاریان در عصر اصلاحات از اصلی‌ترین رسانه‌های توهین‌کننده به قیام امام حسین(ع) با یادداشت‌های ضدانقلاب فراری اکبر گنجی بود.[5] سعید حجاریان پس سکوت طولانی‌مدت نسبت به برداشت‌های خود از دین اسلام بار دیگر سخنان خلاف واقع خود را آغاز کرده است.

5در تازه‌ترین اقدام دین‌زدایانه سردمداران این جریان، «سعید حجاریان» تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاح‌طلب شرق، از او به عنوان «نظریه‌پرداز و فعال سیاسی» یاد کرده است، در مقاله‌ای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه‌های سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایتی از پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه‌السلام، خواستار حذف «تقویم هجری قمری» از زندگی ایرانیان شده است! وی با بیان اینکه «مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند»، نوشته است: «طبعاً [در صدر اسلام] محیط بی‌آب و علف بیابانی اقتضا می‌کرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟!»

حجاریان افزوده است: «اینک تمامی کشورهای جهان اسلام به تقویم شمسی رو آورده‌اند و امور خود را با آن تنظیم می‌کنند. به نظر می‌رسد راه‌حل برای سامان‌دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذی‌الحجه و رمضان است. اگر این دو ماه را نگه داریم، باقی تقویم قمری را می‌توان به شمسی تطبیق داد و ثابت نگه داشت.!» وی معتقد است: «ما ایرانیان مسلمان شدیم، اما عرب نشدیم. این مهم است. می‌توانیم تقویم هجری شمسی را جا بیندازیم و نوروز را که عملاً مطابق است با غدیر، ترویج کنیم. غدیر همان روز اول ماه (1/1) خودمان است.» تئوریسین اصلاحات هچنین با "بدوی"خواندن متشرعان معتقد به عمل به اعمال و مناسبت‌های تقویم قمری، با اختراع یک گناه کبیره جدید، نوشته است: «کسانی که مدنیت اختیار کرده‌اند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند.»

وی همچنین برای تقویت استدلال خود، به روش خشک مفتی‌های وهابی از جمله ابن‌تیمیه اشاره کرده و با نسبت‌دادن روایت مشهور امام جعفر صادق علیه‌السلام به این مفتی فرقه وهابیت، به تمسخر این دیدگاه پرداخته و نوشته است: «در نفی عقلانیت و سرایت فقه به همه چیز، بعضی از مجدّدین مانند ابن‌تیمیه تا جایی پیش رفتند که حتی منطق را چون واضعش ارسطو، فیلسوف یونانی است و ابزاری بیگانه با معارف دینی است، با آنکه دیگر مجددین، از جمله غزالی، بهره‌گیری از این ابزار را برای فهم احکام فقهی ضروری می‌شمردند، حکم به تحریم این فن دادند؛ چرا که استفاده از منطق را موجب دور شدن از روح ایمان دینی می‌انگاشتند. معتقد بودند اولین کسی که از قیاس به عنوان شیوه استنتاج در فن منطق استفاده کرد، شیطان رجیم بود، برای توجیه عمل شیطانی‌اش در برابر بارگاه حضرت باری‌تعالی! یوتوپیای سلف صالح به آنان سویه‌ای رادیکال و گرایشی کل‌گرایانه می‌بخشد..»

نظریه‌پرداز ارشد جریان اصلاحات در حالی رد ابزار "قیاس" در فقه را به مفتی‌های وهابی و مجددان نسبت می‌دهد و از آن با لحن تمسخربار و تحقیرآمیز یاد می‌کند که مردود بودن استفاده از ابزار "قیاس" در منابع مهم شیعه و حتی برخی منابع اهل سنت، از شخص رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل شده است. در تاریخ اسلام، اولین کسی که به قیاس اهمیت داد ابو حنیفه از امامان چهارگانه اهل سنت بود که به نفع حجیت قیاس موضع گرفت و به رأس‌القیاسیین مشهور شد و پس از او فرقه مالکی و شافعی نیز کمابیش به حجیت قیاس معتقد شدند، اقدامی که با مخالفت شدید امامان شیعه مواجه شد و شیعیان به پیروی از امامان راستین خود، سخت با قیاس مخالف شدند که مراجع و فقهای این مذهب، این موضع را تا کنون نیز حفظ کرده‌اند.

· فائزه هاشمی: دیه پایه قرآنی ندارد!

85فائزه هاشمی رفسنجانی به گفته محمد قوچانی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، «سیاست‌مداری است که در تضادی دوگانه به سر می‌برد از یک سو او فرزند پدر دیپلماسی پنهان است و از دیگر سو چنان در سخن گفتن لحن و صدای مردانه و شفافیت، بی‌پروایی جوانان را پیشه می‌سازد که همه دستاوردهای پدرش را برای گم کردن سرنخ‌ها بر باد می‌دهد» [6]

سیاسی‌ترین عضو خاندان هاشمی رفسنجانی همچنان «داغ»ِ روزنامه زن که منتشرکننده پیام تبریک نوروزی همسر پهلوی بود را بر دل دارد؛ وی یکی از گلایه‌های خود نسبت به توقیف روزنامه زن روز را کاریکاتوری درباره دیه زن و مرد دانست؛ فائزه هاشمی در ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد اظهار داشت: «یک کاریکاتور برای برابری دیه زن و مرد منتشر کردیم. اگر در متون اسلام تحقیق کنند، "دیه" پایه قرآنی ندارد! معلوم هست این‌ها یا سواد ندارند یا نخواندند و فقط موضوع را سیاسی دنبال کردند برای حمله و شلوغ کاری!»[7] این سخنان فائزه هاشمی در حالی بیان می‌شود که دیه در قرآن به صراحت بیان شده است و تقسیم‌بندی فرعی آن مانند دیگر رفتارهای عبادی مثل چگونگی اقامه نماز، در منابع روایی و سنت اسلامی یافت می‌شود که بهتر است وی، قبل بیان دریافت‌های شخصی و خلاف واقع خود از دین به متون اسلامی و یا افراد باسواد رجوع کند و این موضوعات مهم دینی را با اهداف سیاسی خاص خود وارونه‌سازی نکند.

برای یادآوری به فائزه هاشمی رفسنجانی باید گفت حداقل در دو آيه از آيات قرآن، به موضوع ديه اشاره مستقیم شده است:

1. و ما كان لمؤمن أن يقتل مؤمناً إلاّ خطأً و من قتل مؤمناً خطأً فتحرير رقبة مؤمنة و دية مسلّمة إلى أهله إلاّ أن يصّدّقوا فان كان من قوم عدوّ لكم و هو مؤمن فتحرير رقبة مؤمنة و إن كان من قوم بينكم و بينهم ميثاق فدية مسلّمة إلى أهله و تحرير رقبة مؤمنة فمن لم يجد فصيام شهرين متتابعين توبة من الله و كان الله عليماً حكيماً (نساء/92)

هيچ فرد با ايمانى مجاز نيست كه مؤمنى را به قتل برساند, مگر اين كه اين كار از روى خطا و اشتباه از او سرزند; و (در عين حال) كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند بايد يك برده مؤمن را آزاد كند و خونبهايى به كسان او بپردازد; مگر اينكه آنها خونبها را ببخشند. و اگر مقتول, از گروهى باشد كه دشمنان شما هستند (و كافرند) ولى مقتول با ايمان بود, (تنها) بايد يك برده مؤمن را آزاد كند (و پرداختن خونبها لازم نيست). و اگر جمعيتى باشد كه ميان شما و آنها پيمانى برقرار است, بايد خونبهاى او را به كسان او بپردازد, و يك مؤمن برده (نيز) آزاد كند. و آن كسى كه دسترسى(به آزاد كردن برده) ندارد, دو ماه پى در پى روزه بگيرد. اين يك (يك نوع تخفيف) توبه الهى است و خداوند دانا و حكيم است.

2. يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى الحرّ بالحرّ و العبد بالعبد و الأنثى بالأنثى فمن عفى له من أخيه شىء فاتباع بالمعروف و أداء اليه باحسان ذلك تخفيف من ربّكم و رحمة فمن اعتدى بعد ذلك فله عذاب أليم (بقره/178)

اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص درمورد كشتگان, بر شما نوشته شده است: آزاد در برابر آزاد, و برده در برابر برده, و زن در برابر زن, پس اگر كسى از سوى برادر دينى خود چيزى به او بخشيده شود, (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند. (و صاحب خون, حال پرداخت كننده ديه را در نظر بگيرد) و او [= قاتل] نيز به نيكى ديه را (به ولى مقتول) بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين, تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما! و كسى كه پس از آن تجاوز كند, عذاب دردناكى خواهد داشت.

حالا این سؤال در افکار عمومی طرح می‌شود که آیا اصلاح‌طلبان خط جدید تخریب و توهین به آموزه‌های دینی را در سال آینده در پیش خواهند گرفت و این اظهارات «گام اول» برای تست فضای جامعه است و «گام دوم» با جدیت بیشتر از سوی نیروهای دیگر اصلاحات تندرو بیان خواهد شد یا برنامه‌ای دیگر را مد نظر دارند که هنوز از آن پرده برنداشته‌اند؟!



[1] «تأسیس حزب فراگیر اصلاح طلبان»، حجت الاسلام رسول منتجب نیا، روزنامه اعتماد، 10 شهریور 1393، صفحه 7

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/541995

[3] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/12/11/1016078

[4] پارس نیوز؛ کد خبر: 348805

 http://www.jahannews.com/fa/doc/report/450572[5] بنگرید به: 

[6] عصر آزادگان، 13 دی 1378

[7] ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد؛ صفحه 228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 124
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    توصیف محمد قوچانی در مورد فائزه هاشمی عالیه! واقعا این دختر اهداف پدرش را نقش بر آب می کند
  • حمید ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    آقای هاشمی باید از این فرزندان ناخلفش برائت کند وبه کلام مقام معظم رهبری گوش کند و عاقبت بخیر شود و الا سقوطش را با جدایی از دست دلسوزانه نظام و رهبری و انقلاب حتمی میسازد امثال فائزه بهتر است ... و در مقابل احکام اسلام چیزی نگویند چنانکه هم اکنون بر علیه دین قیام کرده اند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ناخود آگاه یاد آن آیه قرآن افتادم که می گوید کسانی که گرفتار گناه و معصیت و پرستش زخارف دنیا هستند کارشان به جایی می رسد که تکذیب آیات الهی و نفی وحی میکنند و حتی برای ضربه زدن به اسلام از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بدبخت و مفلوک کسانی هستند که حماله الحطب شان امثال فائزه هاشمی و حجاریان اند این ها به دست کسانی که پیروشان هستند و اوامر آن ها را امتثال می کنند زقوم و ضریع می دهند تا نوش جان کنند
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق جان وقتی یکی یا چند نفر از اصلاح طبان حرفی میزن که نظر شخصی خودشون لطفا اون طرز فکر را با به کل مجموعه نسبت نده همین اصولگرایانی که شما سنگ را به سینه میزنی اظهاراتی داشته اند که بیشتر از اینا نباشه کمتر نیست نمونه اش حرف های که یه نماینده اصولگرا در مورد خر و الاغ و زن زد و .... شما که این طور فکر میکنه و کل یه مجموعه را بخاطر چند نفر زیر سوال میبری اون بنده خدایی که تو غرب نسشته و وحشی گری داعش را می بینه باید هم کل مسلمان ها را تروریست بدونه این نظر شخصی منه ممکنه درست و مکننه غلط باشه اما باید انصاف داشت
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    1 0
    کجای این دو ایه تفوت دیه زن ومرد را گفته بود
  • محمد ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من یقین پیدا کردم این دو نفر ، خودشون از بقیه بی سواد ترند..... واقعا مردم رو چی فرض کردن؟
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دختر همون پدر هست
  • ناشناس ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    نکته جالب توجه اینجاست که دختر حجت الاسلام هاشمی که باید به احکام اسلامی کاملا"آشنا باشد از دیه حکم صریح قرآن اطلاع ندارد و آنرا زیر سوال برده است !
  • ویشکا ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق کامنت من رو چرا تایید نمیکنی ...
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بیضه اسلام چرا محذوف شد نوشته های علما که مشحون است از این واژه بی سواد
  • ناشناس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    عزیزم فائزه گفته که دیه پایه قرآنی ندارد ! و این دو آیه شریفه موید پایه قرآنی دیه هست .
  • گاوچرون ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    چرا شما نمیفهمید؟ برید از هر اهل فنی بپرسید که فرق قیاس منطقی و فقهی چیه. عبارت آقای حجاریان اینه (( معتقد بودند اولین کسی که از قیاس به ***عنوان شیوه استنتاج*** در فن منطق استفاده کرد، شیطان رجیم بود )) خوب راست ميگه وهابی ها این اعتقاد رو دارند. دقت کنید: قیاس به عنوان شیوه استنتاج. اما اون روایت امام صادق علیه السلام که فرمودند: اول من قاس ابلیس، در نفی و نکوهش قیاس فقهیه. قیاس فقهی همون تمثیل منطقیه و با قیاس منطقی فرق داره. ائمه (ع) هرگز از قیاس منطقی نهی نکردند و اتفاقا هم خود و هم شاگردانشون از این قیاس در بحث ها استفاده میکردند. ========= منظور خانم فائزه هاشمی هم با توجه به قرائن قبل و بعد از مصاحبه، اختلاف دیه زن و مرد بوده که گفتند پایه قرآنی نداره نه اصل دیه. ========= منظور خانم پروانه سلحشوری هم نفی اجباری بودن حجاب بوده نه نفی وجوب حجاب. این برای صدمین بار. در میان مجتهدین بزرگانی مثل ایت الله طالقانی و ایت الله بهشتی هم در باب اجباری بودن حجاب در نظام اسلامی، نظر متفاوت داشتند. ☚ گاو و گوسفند چرانی نیز، چون معلمی، شغل انبیا بوده است ☛
  • مسعود ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ایکاش حجت الاسلام رفسنجانی کمی به فرزندانش قرآن و احکام دین را آموزش می داد .
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اااااااااااه چقدر ... فک میزنه ! برو غذا سر رفت .
  • َArem ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بچه جون زمانی که تو وجود خارجی نداشتی هاشمی ایت الله بوده و یار نفر اول امام بوده پس حرف الکی نزن
  • مهران ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    صحبت های فائزه و خانم سلحشوری و سعید حجاریان اوج وقاحت و جهالت اصلاح طلبان را ثابت می کند.
  • بی سواد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ایکاش به جای وقت گذاشتن برای کامنت، میرفتی یکم مطالعات خودتو افزایش می دادی
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خطاب به arem مردم ایران هاشمی را از اول انقلاب به خوبی می شناسند ایشان حجت الاسلام بوده و هستن .
  • حسن ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دیه زن کم نیست بلکه دیه مرد رو زیاد کردن که مرد بخاطر اینکه نان اور خانواده است و حالا به هر دلیلی کشته یا به قتل رسید زن و بچه های مرد با پول دیه نیازهاشون رو برطرف کنن .متاسفانه خیلی از زن ها و دختران کلا جنس مونث شاکی هستن که مرد با زن چه فرقی داره که دیه مرد بیشتر .خب دیه بیشتریه به کی میرسه؟؟؟؟؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ببخش که اسائه ادب کردم من به تهیدستی خود در علم واقم و از شما ممنونم که برای من خیرخواهی و مصلحت اندیشی کردید پند و اندرز شما را نصب العین خویش و آویزه گوشم می کنم و حتما به آن عمل می کنم خداوند شما را از گزند روزگار ایمن فرماید و لطفش و رحمتش و عنایتش را پیوسته شامل حالتان کند و ...
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اگر از این قوم حرف خوب بر آید باید متعجب شد شماها کی هستین که بخوایین نظر بدین خدایا ببین کیا مفسر قرآن شدند چرا به آیاتی که فرمودند در زمین فساد نکنید توجه نمی کنند!!این مفسدان و فتنه گران افسادطلب
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فردا لابد مادرشون میگه اگه دیه ی زن و مرد یکی نشد بریزید تو خیابون!!!!!!!والا از این خانواده بعید نیست...........
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اصل دیه تو قرآن اومده و حضرت رسول طبق قرآن وظیفه داشتن مفهوم آیات رو برای مردم تبیین کنن، اگه قرآن رو ملاک قرار بدیم باید در سخن پیامبر به دنبال جزئیات احکام باشیم، انکار تفاوت دیه زن و مرد مثل اینه که کسی 2 رکعت بودن نماز صبح رو نفی کنه و بگه کجای قرآن اومده 2 رکعت نماز بخونیم؟ همون خدایی که بحث نماز و دیه رو مطرح کرده در مورد جزئیات مردم رو سراغ پیامبر فرستاده و البته ما شیعیان سخنان ائمه رو هم از جانب خدا و در ادامه تبیین قرآن توسط پیامبر (ص) میدونیم
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    پیامبر (ص) هم به شخصی عنوان سیف الاسلام داد ولی روزی همین فرد به روی خلیفه پیامبر شمشیر کشید، پس به جای مایه گذاشتن از امام به یاد داشته باشیم "ملاک حال فعلی افراد است"، این القاب و عناوین مایه آزمایش الهی هستن چون مسئولیت فرد رو بیشتر میکنن، کاش سیف الاسلام قدر عنوانش رو میدونست و این نعمت رو شکر میکرد نه این که مغرور بشه، افرادی مثل شما هم اگه در تاریخ با همچین نمونه هایی آشنا نشده بودین شاید الان مسئولیت کمتری داشتین و با همین القاب سرتون گرم میشد
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    حجاریان که برزگترین متفکر اصلاح طلبان است! هاشمی هم که الان بزرگترین حامی ! دیگه چی!
  • سلطانی ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اثرات برجام در زندگی مردم اینکه دینشان به تمسخر گرفته میشود توسط کسانی که ادعای روشنفکری دارند سفره های خالی مردم را با این حراجیف خواهشناً پر نکنید
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    درسته ما از سخنان اون نماینده برائت می جوییم و باید محاکمه بشه . شما هم از فائزه و حجاریان برائت بجوئید
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    یه نفر را می شناسم پدر و مادرش هر دو آخوند هستن ولی فرزندش کاملا ضدیت دارد .
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    پروانه خانمتون هم وقتی کم آورد گفت فیلم مرا کات کرده اند .
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    رفاه مثل سرسره می مونه ایمان و معرفت ازش سر می خوره و حفظ معنویات خیلی سخته
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شاید از آثار آفتاب برجامه که داره چهره واقعیشون رو نشون می ده تا مردم بهتر بشناسنشون مثل آل سعود که سال 94 خوب ذاتشونو نشون دادن .
  • ناشناس ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مردم کشورم را با این لالایی های آمریکایی دارند به خواب میبرند حقا که علی (ع) راست میگفت :قرآن را تفسیر نمیکنند مگر به نفع دنیا طلبانشان
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اینقدر همدیگر را تخریب نکنید مگر شما به اخرت و قبر و قیامت اعتقاد ندارید برای خوش امد عده ای اشخاص دیگر را لجن مال می کنید.
  • امین ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فقط سروش...حجاریان هم گاهی اوقات یه حرف های قابل توجهی داره ولی نظریه پرداز اصلی شون سروشه....با اون قلم حیرت انگیزش. دختر حاج آقا هم که خدا انشالا نگهدارش باشه!!
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    در این کشور اجتهاد حتی از فائزه هاشمی هم برمیاد دیگه چه برسه به عوام الناس
  • آرام ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    عمر هم میگفت حسبنا کتاب الله ایهنا هم انگار نه انگار که این همه روایت از اهل بیت رسیده در مورد دیه و اختلاف دیه زن و مرد همه رو میکوبن به دیوار اینجوری باشه خیلی چیزا ریشه قرآنی ندارن مثل کیفیت نماز خوندن و روزه گرفتن و امر به معروف کردن و صدها مساله دیگه چون هیچکدوم جزئیاتش تو قرآن نیومده و اهل بیت اونارو توضیح دادن. اما کسانی که میگن حجحاب نباید اجباری باشه دنبال فاسد کردن جامعه و مقابله با دین خدا هستند چون مسلمونی که حجابشو برداره عملا داره میگه من حکم حجاب و اسلامو قبول ندارم حجاریان هم دنبال زدن ریشه اسلامه منتهی با زرنگی میخواد اول شعائر اسلامی رو از بین ببره مثل تقویم قمری که حتی در قرآن هم اومده وقتی شعائر و نمادهای اشلام رو از بین بردن دیگه میشه یه دین شخصی که برای امور اجتماعی برنامه ای نداره و این یعنی سکولاریزه کردن دین کاری که رضاخان قلدر شروع کرد رو اینا میخوان تموم کنن
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    این جماعت وقتی گناه کبیره اختراع میکنه نهایتا به ابداع ثوابهای جدید هم میپردازن این کار رو هم در جهت اهداف حقوق بشری غرب انجام میده
  • ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اینا یه لحظه با خودشون فکر نمیکنن غرب از کجا شروع کرد و الان به اینجا رسیده و عاقبتش هم کمتر از پمپی نیست خود من هنوزم باورم نمیشه یه زن میتونه همزمان از دو مرد حامله باشه
  • ادمین 76 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فقط خدا به این انقلاب رحم کنه ...
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فرضا دیه را برابر کردید پس ارث چه میشود مسلما پیداست و هر ذهن عاقلی گواهی میدهد که اینها همه بهانه است برای زدودن و کمرنگ کردن کل دین امان از نفس مریض
  • دلداده ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    درود بر تو شیر زن
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا بعضي از حرفهاي فائزه هاشمي درست است، مثل اين حرف كه زماني گفت : باباي من شده مثل چوب دو سر طلا كه هم اصلاح طلبا ميكوبنش و هم اصولگراها.
  • عبد الله ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فائزه ناشر تفکر پدر ش است من اورا محکوم نمی کنم پدرش محکوم است.
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من نمی دانم چطوری امثال هاشمی را تو پاچه این ملت میکنند ، این آقا که میگن در زمان طاغوت همش در حال مبارزه و زندان بوده بعدش هم که انقلاب ومسولیتهای متعدد حکومتی ، خوب سوال اینجاست کی وقت کرده که درس آیت اله شدن بخونه ، اگه درس خون بود که اینهمه ضد آن چیزی که مثلا عمری براش زحمت کشیده که عمل نمی کرد ویا خانواده اش به بی راهه نمی رفت . بابا وجدان هم خوب چیزیه این همه ناسپاسی علیه اون ارزشهاییکه شما را بزرگ کرد روی کار آورد نوبره واله!!!
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    در اطرافتان که نگاه کنید برای فساد در هر امر زنده و پویا ابتدا باید از پوسته اش گذشت پس چطور میتوان انتظار داشت باطن دین منهای ظاهرش حفظ شود
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اينا مگه نمي خوان اقتصاد درست كنند ، پس چرا همش به فكر مشكلات ديني مردمند . مگه اينا مجتهد و عالمند .
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دوست عزیزی که فکر میکند هاشمی ایت الله است اولا ایت اللهی نشان سربازی نیست که بعد از گذشت زمان کسی بصورت اتوماتیک صاحب شود دوما هاشمی سالهای سال رفت و امد به قم سعی در اوای علما داشت تا اجازه دهند به او این لغب داده شود که مرحوم مشکینی هیچ وقت جنین نظری نداشت و دیگران هم اجازه ندادند سوما ایشان سواد دینی زیادی ندارند تنها سیاستمدار باهوشی هستند که متاسفانه راهشان به انحراف کشیده شد
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شما هم مثل هاشمی قرآن رو تفسیر به رای نکن
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    گاو چرون شما جای ماس مالی روی همون شغل انبیا تمرکز کنی گویا شاد تری دیگه گاوچرونا هم واسه ی ما فیلسوف شدند والا
  • ناشناس آذری ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق سانسورچی سواد حقوقی نداره اول برو مطالعه کن بعد مطلب بنویس! در اسلام و تشیع در خصوص مسائل دیه زن و مرد و ارث و همچنین قصاص و ... مسائل اختلافی کم نیست.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من هم با شما موافقم ،ليكن هميشه در نقدهاي خود ميبايست رعايت انصاف و ادب را هم داشته باشيم تا تاثير سخنان گفته شده بر مخاطب دو چندان گردد بكار بردن الفاظي همچون رحم اجاره اي دولت يازدهم فكر نمي كنم كاربرد صحيحي از كلمات در بستر نقد باشد و توهين به شعور سياسي مردمي است كه دولت يازدهم را به عنوان منتخب خود جهت سكانداري قوه مجريه انتخاب كرده اند
  • الف رسول پور ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اگه وقنت میذاشت که این نمی شدند
  • الف رسول پور ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    یعنی منظورت اینه اون این برنامه ها رو محض کم نیاوردن در مقابل م ه بیان میکنه؟ یعنی برا فردای ارثیش از اون داداشش کم نیاوره؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    افکار و رفتار فرزندان حتما نباید ارتباطی با والدین آنها داشته باشد که این بوضوح در جامعه ما مشخص و بارزاست...همانطور فرزند آیات جنتی ، گیلانی و خزعلی متفاوت از پدرشان بوده اند پس به صرف سیاه نمایی آنرا دستاویز برای تخریب هاشمی قرار ندهید
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    تلاش مذبوحانه سایت مشرق برای رنگ کردن مردم - اما خداوند هم مکر می کند و مکر سایت مشرق را باطل می کند
  • صادق ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    سوره بقره 11آیه : وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ و چون به آنان گفته شود: در زمين فساد مكنيد، می ‏گويند: ما خود اصلاح گريم.
  • حمید ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا درست تربیت شدی جایگاه زن اینه از نظرت؟ اونم تو ایام فاطمیه
  • yas ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    قشنگ بود,احسنت.
  • دکتر مریم ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بنده خدا نه سواد دینی دارد ونه قانونی دیه اضافی مرد برای تعهدات اضافی مالی است که شرع بر گرده ااو گذاشته است اما چون در بسیاری از مواقع مردان تعهدات مالی شرعی خود را در قبال خانم ها درست رعایت نمی کنند قانون مجازات اسلامی در تبصره ماده 551 ترتیبی داده تا سهم دیه زن تا مقدار دیه کامل از صندوقی پرداخت شود لذا عملا در کشور ما تفاوتی بین دیه زن و مرد نیست این برای فائزه خانم تا قبل از حرف زیادی با یک ادم مطلع مشورت کنند تا اینقدر بیسوادیشون فاش نشه
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    افرین شما تونستی اختلافش رو در بیاری و اون علمایی که 50 سال وقت میزارن و درسش رو میخونن نفهمیده حرف میزنند ؟ برو یه فکری به حال خودت بکن با این طرز تفکر خودت رو داغون نکن
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شما هم میتونی دستت رو بزاری روی گوشت و بگی اینها رو نشنیدم و ندیدم . اخه آدم چی بگه اینقدر عملکرد اینها واضحه و مبرهنه باز هم متاسفانه میگن تفسیر به رای
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ناگفته نماند این حضرات از رفتار بچه هاشون علناً اعلام برائت کردن
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق هوچی مآب. همیشه تیترات وحشتناک تر از متنته. ی
  • ناشناس ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من به حرفت مثبت دادم ولی خدایی کلاهت رو قاضی کن کجا دیدی اصلاح طلب ها از این حرف ها و از این اشخاص اعلام برائت بکنند و روز به روز هم میبینی به تعداد کسانی که از طیف اصلاح طلب این حرف ها رو میزنند اضافه میشه ولی هیچ واکنشی از جانب خودشون صورت نمیگیره . به عنوان مثال دیگه فوقش مثل آقای عارف میگن ما وقت اعلام برائت از انگلیس رو نداریم آخه این یعنی چی تفکر تفکر تفکر
  • abbas ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مگر ما ی همچین افرادی رو در صدر اسلام نداشتیم که بعد از رحلت پیامبر (ص) رو به روی اسلام ناب محمدی قرار گرفتند...
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اینها عمرا از تاریخ درس بگیرند فقط زمانیکه به نفعشون باشه ازش استفاده میکنن
  • ناشناس ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    سوره بقره آیه 12 : أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا یَشْعُرُونَ بدانید كه آنها خودشان فسادكارانند ولى نمى‏فهمند یعنی ببینید خود خدا هم گفته اینها فساد گرند و خودشون نمیفهمند نمیفهمند نمیفهمند حالا ما دهن خودمون رو جر هم بدیم باز هم میگن قران رو تفسیر به رای میکنن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فائزه هاشمی چکارست که در مورد قانون اظهار نظر میده البته راست میگه اگه قانون درست اجرا میشد خودش برادرش تو فتنه 88 و خیلی مسائل دیگه باید مجازات سنگینی می شدند
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فائزه هاشمی حقوقدانه یا مفسر قرآن ؟؟؟؟؟؟؟ بره در مورد دیه در قرآن از آیت الله پدرجونشون به بپرسن
  • علی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دوستان دعا کنید دعا کنید دعا کنید خدایا از ذریه ما و نسل ما دشمن اهل بیت قرارمده و آمین
  • سجی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام من سنم قد انقلاب رو نمیده، ولی اینها جرات نداشتن در حضور امام رحمت الله اینجور گستاخانه حرف بزنن، حضرت آقا خیلی با این افراد راه اومده... واسه رهبری از ته دل دعا میکنم تنش سالم باشه تا همین اقتداری که داریم پا برجا بمونه... من متن رو تماما نخوندم، جز قسمت های Bold شده، اگر بی ربط بود خودتون ببخشید ;)
  • بي تدبير و نا اميد ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    كساني كه كاسه داغ‌تر از آش بوديد و پا را فراتر و جلوتر از ديدگاههاي رهبري قرار مي‌داديد و سريع در مقابل جريانات و اظهار نظرهاي يك عده مخالف خود عكس العمل تند نشان مي‌داديد مثلا: جريان مطهري و ماجراي شيراز، جريان لاريجاني و ماجراي قم، بيلان كاري آقاي رسايي در دوره نمايندگي و ... بايد اين باشد نتيجه انتخاب مردم و شهيد شدن عده‌اي دلسوز واقعي نظام چه در خبرگان و چه در مجلس. كمي به رفتارهاي خودمان بنگريم تا ببينيم چه نتيجه‌اي عايدمان شده است. واقعا برايتان متأسفم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    پس تیترهای سایت انتخاب و ندیدی!؟ هنر یک نویسنده موفق انتخاب تیتر مناسب و کشوندن مخاطب برای خوندن مطالبش هست
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام در موردی اگر می خواهید نقد منصفانه ای داشته باشید سخنان هر فردی را عینا نقل وسپس نقد کنید.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بی خود جو سازی نکنید ایشان دختر آیت الله هستند و می توانند فتوای بدهند !
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    1.در فقه مسائل اختلافی وجود دارد ولی اختلاف در اصل وجود دیه نیست شاید در کیقیت قضیه و مصادیق باشد 2.وقتی حرف از این دختر هاشمی به میان می آید من بیشتر یاد اشرف پهلوی در دوران شاه می افتم نمی دانم چرا!؟
  • مهدي ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خودمون رو اماده كنيم براي 4 سال فحاشي و وقاحت اصلاح طلبان كه از اساس با تفكرات بنيادي نظام و انقلاب و رهبري مخالف هستند و عمق كينه انها در سال 88 اشكار شد ايا مرتبه بعدي فتنه كي و چگونه اغاز مي شود؟
  • فعلاخاموش ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ازکوزه همان برون طراوت که اوست. دکترعالیجناب .البته بایستی اینچنین فرمایش کنند.تقریباشبیه اخرای فرح حرف میزنند.
  • مرادي ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد خاندان هاشمي وزنده شير زني همچون فايزه
  • مرادي ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد خاندان هاشمي وزنده شير زني همچون فايزه
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ببین کار به کجا کشیده فائزه هاشمی میاد درباره قرآن نظر میده البته این جور کارها فقط برای مطرح کردن خودشه تا یه وقت مردم چهره مبارکشو یادشون نره اون خانوم سلحشور هم اون حرفارو زد تا یکم خبرگزاریها بهش بپردازن و مطرح بشه وگرنه کی میشناختش اصلا
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    این عبارت را اصغرزاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب گفتند با یک سرچ کوچک متوجه می شوید
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    کاملا عین مطلب ایشان است، من اول شک داشتم چک کردم متاسفانه عین همین عبارت را گفتند
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    تاوقتی اینا قدرتو دارن خدا عاقبت ما مردم را به خیر کنه
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    حمید تو اصلا چه میدونی من چی گفتم این که همش سانسور شد ؟؟ الان شدی مدافع حقوق زنان تازه پای ایام فاطمیه هم میکشی وسط ؟ اون زنی که جایگاهش بالاست همچین زنیه ؟؟ الکی فقط میخوای یه چیزی در کنی . احتمالا هاشمی هم از فک و فامیلاتونه .
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    انقدر باهاشون راه اومده که اینطوری پررو شدن و هی دهنشونو چپ و راست باز میکنن . مادر و دختر و پسر و پدر همشون یکین .
  • ناشناس ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    الان مثلا خیلی خدایی هستی ؟؟ خودتی .
  • ناشناس ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    حمید نخیر شما درست تربیت شدی . خودم یه زنم و میدونم هر زنی لیاقت اینو نداره که باهاش باظرافت و ادب رفتار بشه . بعضیا ذاتشون کثیفه . ایام فاطمیه هم بیخود به رخ ملت نکش یعنی الان حضرت فاطمه رو داری با این مفسد فی الارض مقایسه میکنی ؟؟
  • احمد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اينها كه اظهارنظردرمورد اسلام وديه وارزشهاي انقلاب حرف مي زنندهمه انها نماينده انگليس وشيطان بزرگ هستند.
  • ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    گاوچرون ماله کشی نکن .
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد جونیور و کرسنت و استات اویل !!!!!!!
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    آقای حجاریان از خودش گناه کبیره نساخته. «کسانی که مدنیت اختیار کرده‌اند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند.» این جمله عین متن نهج البلاغه است. مشرق تو بی سوادی الکی ادعا نکن حجاریان از خودش گناه میسازه. من طرفدار ایشون نیستم بر عکس اعتقاد دارم نباید با پرداختن به این چهره های مثلا روشنفکر اهمیتشونو بالا ببریم. اما در این مورد اشتباه کردی مشرق.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خيلي عاليه حالا خانم محقق شما ك اهل تحقيق هستي ميشه بفرمايي چرا زن نميتونه چهار تا همسر داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من در پی اظهارات برخی از افراد یاد این جمله میفتم که( انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است) ای کاش به جای این حرفا و زیر سوال بردن عقاید افراد اول فکر میکردیم و بعد حرف میزدیم که گرفتار این همه مشکلات نمیشدیم. که کسی بخواد بیاد در مورد دیه حرفایی بزنه که اصلا صحت و پایه دینی نداره
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اگر عفت بچه هاشو درست تربیت می کرد حالا اینقدر بچه هاش اراجیف نمی گفتند و یا توی زندان نبودند .
  • بدرالدین ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    برائت پیشکش ایشون جانبداری نکنه این دختر حساب کاردستش میاد .
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    قلم حیرت انگیزش؟ چرا به قلم توهین میکنی. نوشته های ایشون صرفا تحقیر توهینه با منطق آبکی. در ضمن خدا خودش حافظ وحی اش هست
  • کریم ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا نگهدار شما آدم نما هم باشه.آمین
  • مملی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا در مجنهد بودن پدرشون هم شک و تردید هستش منم بابام دکتره پس باید نسخه پزشکی بپیچم باب یه چی میگی ها .
  • سخنور ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    نگو ترو خدا فردا اعلام میکنه بخاطر این حرف طرفدارای مرفه شون بریزند تو خیابون و اعتراض کنند .
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    گاوچرون کمتر برو آمریکا تا کمتر برای دوستانت بی سوادت ماله کشی کنی !
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    گاوچرون برو تو لاس و گاس بیشتر بهت نیاز دارند
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    یاد هلهله این جماعت در روز عاشورای 88 افتادم
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی ؟ یک عده دارند دین را فدای بی شعوری خود می کنند و تو داری شعر میگی ؟
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فعلا که شده تاج سر اصلاح طلبان و آمریکاپرستان !!!
  • ناشناس ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    باز اگر واقعا گاو چرون بود یه چیزی حداقل یه کار مفید میکرد . قول بهت میدم نهایت فعالیتش توی روز غلت زدن از اینور به اونور توی رختخوابه ! جوانان زحمت کش مملکتن دیگه !
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    این آیت الله ها همگی راه و منش خود را از فرزندانشان جدا کردند اما حجت الاسلام هاشمی حتی از فرزند متهمش و دخترش جدا نکرد
  • ناشناس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 13:46 استاد ماله کشی هستند ایشون . از هر انگشتشون یه هنر میباره . گاوچرونی و ماله کشی و در افشانی کردن در مورد چیزایی که تا حالا اسمشونم نشنیده تازه بخش کوچکی از استعداد های ایشونه ! یه انبیا هم میچسبونه اخر کامنتاش که مثلا ملت هیچی بهش نگن !
  • حمید ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مرفهین بی درد و کاخ نشین را چه به دادن فتوا و تامل در قرآن ! از کوزه همان تراود که دراوست
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شمارکه ازخداوقران وپیغمبرصحبت میکنیدموقع مطلب نوشتن کمی انهارادرنظربگیرید گیرم که یکی دونفرخطاکرده باشن نسبت دادن آن به کل اصلاح طلب هاوافرادمورداعتمادنظامو رهبری گناه نیست
  • ناشناس ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 18:05 بذار تو عالم خودش باشه از دنیا بریده !
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اینها چیه توی روزنامه ها می نویسند / این علیه اون / اون علیه این / دشمن هم این کارها را نمی کند .
  • محمد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    فائزه مجتهد شدی نظر فقهی هم میدی ...
  • محسن ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دیه باید برابر بشه ،اگرمردی زنی را از روی قصد بکشد خانواده آنها برای قصاص باید نصف دیه را بپردارند ،انگار که جان یک زن از مرد کم ارزشتر است
  • حسام ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    اون خانم منافقی که گفته حجاب باید اختیاری شود به دو نکته توجه نکرده یک احکام اولیه واحکام ثانویه دوما اگر اقتضای شغلی بی حجابی و پلاس بودن در خیابان ها برا کسب روزی است به زنان پاکدامن ایرانی نسبت نده
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 8:12 تفسیر نکرد اگه خونده بودی میدونستی خود آیه رو گفته. فکر کنم آل عمران باشه
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    امام باقر یادم میاد فرموده بودند قرار نیست جزدیات هر حکم در قرآن اومده باشه. مثلا در قرآن هست طواف و حج اما نیامده هفت بار اینها را باید از سنت یافت
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شما الان خیلی میفهمید!؟ واجب رو چی ترجمه میکنید؟ اولا که نفر اولی که از حجاب که هیچ اختلاط زن و مرد در اتوبوس و.. حرف زد همون شهید بهشتیه که میگی. دوما که شما که خیلی خیلی میفهمید و باسواد هستید و الان مثلا حدیث آوردی، انگار مهمترین حدیثی که توش از ثقلین گفتن یادتون رفته، که قرآن به تنهایی کافی نیست. وگرنه همون اما صادق که میفرمایین گفتن زن نفقه و جهاد نداره برا همین دیه و ارثش نصفه
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق متاسفم برات با این کامنتهایی که منتشر میکنین
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    کی رنگ میکنه؟ اونایی که یه روز میگن سبز یه روز ارغوانی یا اونایی که فقط حرفهای اینها رو منتشر میکنن که مردم بفهمین با عجب طایفه ای رو در رو هستن
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    کدوم نهج البلاغه؟ اگر راست میگی بگو کجاش. من خوندم همچون جمله ای یادم نمیاد
  • آسمان ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    بالاخره ایشون خودشونم گفتن نمره دینیشون 4 بوده،پس نباید ازشون توقعی داشت!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    هدی للناس شده وسیله سوء استفاده از ناآگاهی ناس . وقتی سواد قرآنی و علوم حقیقی آن در جامعه ضعیف باشد باید قبول افتد که طبق دستور قرآن نباید به نماز نزدیک شد . اگر بگویی نه ، انکار قرآن کرده وکافری و اگر قبول کنی باید تارک نماز بشوی .
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    مثل مفتی های وهابی که دست به فتوی خوبه
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حالا خوبه که باباش آخوند هست ولی ...
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    برابری دیه زن و مرد که پیشتر در لایحه بیمه شخص ثالث مطرح شده بود به تایید شورای نگهبان رسید. به گزارش انتخاب، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برابری دیه زن و مرد پیشتر در لایحه بیمه شخص ثالث مطرح شده بود و خوشبختانه شورای نگهبان این لایحه را تأیید کرد؛ به عبارتی، شورای نگهبان برابری دیه زن و مرد را تأیید کرده است. وی افزود: توجیه ما در باره برابری دیه زن و مرد این بود که برخی از بانوان سرپرست خانواده هستند و زمانی که دچار حادثه می‌شوند و از بین می روند،‌ بازماندگان آنها به مشکل برمی‌خورند. زارع تاکید کرد‌: ‌پس از اجرای قانون بیمه شخص ثالث و با نظر شورای نگهبان، این موضوع به دولت ابلاغ می شود و 15 روز پس از ابلاغ قابل اجراست.
  • طهورا ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام من اصلا از ایشون هیچ خوشم نمیاد برای افکارش و کارهاش. اما درباره این صحبتش اگه یه کم دقت کنید اون علامت تعجب رو بردارید حرف دو پهلو نوشته شده و دو مدل برداشت میشه کرد. میگه اگه کسایی برن تحقیق کنن دیه پایه قرآنی نداره سیاسی بازی کردن. نمیگه دیه پایه قرآنی نداره. طرف که نمیاد خودشو بی سواد جلوه بده. ولی اگه واقعا واقعا منظورش همون برداشت اوله جدا آبروی خودشو برده. یه بحثی هم درباره بیمه هست که حساب مرد و زن نداره و بیمه باید یکسان پرداخت کنه اما دیه تساوی نداره و شرع تعیین میکنه و دلایلشم واضح و منطقیه.
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    چقدر دردناکه. من نه کاری با حرفای فایزه دارم نه کاری با دلواپسان اسلام. پیج های مطبوعاتی کشور های مختلفو نگاه میکنم و کامنت مردمانشون رو زیر پست ها میخونم. خیلی دردناکه که میبینم خصمانه ترین بحثها بین ما ایرانی ها رایج هست. خیلی راحت توهین و دشنام رد و بدل میشه و حتی حرفهای رکیک زده میشه. اونایی که سنگ اسلامو به سینه میزنید آیا این ادبیاتی هست که دینتون بهتون یاد داده؟ اونایی که دنبال مدرینته هستید آیا زبان دشنام اون چیزی هست که خودتون رو باهاش معرفی می کنید؟ نه اولیای خدا هرگز دهانشون رو با حرف های ناشایست می آلودند نه اجداد پارسی ما که خرد ورزی رو تکریم می کردن. توی دنیای مدرن غرب هم زبان دشنام و توهین مردود هست. پس چرا بین شما اینقدر رایج هست؟
  • ناشناس ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    شما سایت خبر گزاری هستید چنان موضع میگیری انگار حاکم شرع شما مطلب بنویس نظر نده مردم باید نسبت به یک موضوعی تجزیه وتحلیل میکنند نه اینکه میخوای نظرت رو به دیگران دیکته کنی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس