کد خبر 545702
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

در حالی که به نظر نمی‌رسد عربستان سعودی از قراردادهای جدید تجاری عمان با ایران چندان رضایت داشته باشد، مسئولان عمانی بدون هیچ احساس سختی‌ای در جهت تقویت پیمانشان با ایران حرکت می‌کنند.

به گزارش مشرق، بندر صلاله، بزرگترین بندر کشور پادشاهی عمان توافقات تجاری با بندرهای اصلی ایران در چارچوب تقویت تلاش های دو طرف برای گسترش روابط تجاری به یکدیگر در دوران پسابرجام را امضا کردند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، جدای از این که امضای این قرارداد برای ایرانی ها بسیار باارزش است و در زمانی که کشورهای عربی جنوب خلیج فارس سرناسازگاری با ایران گذاشته اند بسیار باارزش محسوب می شود، برای عمانی ها نیز باارزش است چرا که آنها را از انزوایی که در شورای همکاری خلیج فارس به آن دچار شده اند خارج می کند و نفسی تازه به کالبد سیاسی – تجاری آنها می دمد. در سایه اختلافات شدیدی که میان عربستان با ایران در پرونده های مختلف منطقه ای از جمله پرونده یمن، سوریه و لبنان به وجود آمده، چنین توافقی می تواند برای ایران بسیار باارزش محسوب شود.

در حالی که به نظر نمی رسد عربستان سعودی از قراردادهای جدید تجاری عمان با ایران چندان رضایت داشته باشد، مسئولان عمانی بدون هیچ احساس سختی ای در جهت تقویت پیمانشان با ایران حرکت می کنند.

روابط ایران و عمان سال های طولانی است که بسیار حسنه است به گونه ای که عمان میزبان مذاکرات ایران و امریکا بر سر پرونده هسته ای قبل از امضای توافق نهایی بوده و حتی نقش میانجی را میان تهران با واشنگتن ایفا می کرده است. همچنین عمان میزبان دیدارهای حوثی های یمن با مقام های امریکایی و دیگر مقامات بین المللی بوده است.

از سوی دیگر محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان در اقدامی هم سو با ایران که باعث خشم عربستان سعودی شد گفت که باید ایران را از نظام سهمیه بندی اوپک که خواهان بازگشت کشورها به تولید نفت خود در ماه ژانویه هستند مستثنی کنیم. این اظهارات سبب شد بسیاری از چهره های ضد ایرانی او را "سخنگوی رسمی ایران" خطاب کنند. الرمحی در کنفرانس انرژی در هیوستون در ایالت تکزاس امریکا گفت که ایران می خواهد از توافقات کاهش تولید در اوپک مستثنی شود چراکه با توجه به تحریم هایی که متوجه آن شده این حق طبیعی ایران است.

بندر صلاله که در نزدیکی خلیج عدن واقع شده دو روز پیش تفاهم نامه ای با بندر عباس، بزرگترین بندر بارگیری ایران و بندر چابهار منعقد کرد که هدف از آن تسهیل در بارگیری و تجارت میان دو کشور عنوان شده است.

دیوید گلیدهیل، رئیس اجرایی بندر صلاله در بیانیه ای اعلام کرد، از کشورهایی که در همسایگی دریای مشترک ما با ایران قرار دارد دعوت می کنیم که از این توافق که در زمینه های مختلف حمل و نقل است استفاده کنند تا بتوانند به بازارهای جدید برسند.

بیشتر سهام بندر صلاله در اختیار دولت عمان است که در سال گذشته میلادی توانست 2.6 میلیون کالای تجاری به اضافه 12.5 میلیون تن کالا جابه جا کند. شرکت ای.بی.ام ترمینالز، وابسته به شرکت مولر میرسک 30.1 درصد از بندر صلاله را در اختیار دارد.  

در همین رابطه مسئولان بندر صحاری عمان که در شمال خلیح عدن واقع شده و 50 درصد سهام آن در اختیار دولت عمان است، اعلام کردند که در حال مذاکره با شرکت های باربری دریایی و بنادر ایران برای تقویت بازار بارگیری دریایی هستند و امیدوارند به زودی به نتایج خوبی در این زمینه دست یابند.


منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس آذری ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    روابط تجاری و اقتصادی ایران باید و باید و باید با کشور دوست و برادر عمان در سطح عالی ایجاد و گسترش یابد. کشور عمان و پادشاه فهیم و مهربان آن، دوست دوران سختی های ایران بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس