به گزارش خبرنگار مشرق؛ چند روزی است که فارغ
التحصیلان رشته های معماری برای دریافت پروانه اشتغال، از نظام مهندسی دچار مشکلات
اداری شده اند و با تجمع در مقابل ساختمان نظام مهندسی خواستار رسیدگی به تقاضای
خود هستند. سازمان نظام مهندسی، عنوان مدرک تحصیلی آنها که علمی کاربردی معماری
است را مغایر با مهندسی معماری می داند و وزارت علوم را مرجع تشخیص هم ارزی این
رشته ها دانسته و این امر موجب تجمع این فارغ التحصیلان رشته معماری در مقابل
ساختمان وزارت علوم شده است.
ریـاسـت محـترم سازمان مسـکن و شهـرسازی
با سلام؛ احتراماً اینجانبان فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات اعم از افرادی که دارای کد عضویت نظام مهندسی هستند و کسانی که در سال جاری اقدام به عضویت خواهند نمود. (اسامی در پیوست نامه) پس از ابلاغ بخش نامه جدید وزارت مسکن مصوبات کمیسیون ماده 7 قانون نظام مهندسی به علت ذکر واژه علمی کاربردی در مدرک فارغ التحصیلی و ایجاد شبهه در عنوان مدرک تحصیلی و زیر سوال بردن توانایی فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری و قرار گرفتن مدرک در زیر گروه مدارک مرتبط با رشته معماری قادر به اخذ پروانه اصلی اشتغال به حرفه مهندسی معماری نمی باشیم. خواهشمندیم با توجه به موارد قید شده در ذیل نسبت به رفع این نقص در بخشنامه مذکور اقدام نمایید.
1. کلیه فارغ التحصیلان تا این تاریخ از این امر که قادر به کسب پروانه اصلی نخواهند بود اطلاعی نداشتند و مدرک تحصیلی شان طبق روال با عنوان کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی ارائه گردیده (در صورتی که دانشگاه محل تحصیل علمی-کاربردی نبوده ومدرک از دانشگاههای سراسری یا آزاد صادر شده است) با توجه به اینکه قوانین صادر شده باید عطف به ماسبق نشود، در این بخشنامه این امر در نظر گرفته نشده است.
2. طبق نامه به شماره 38394/430 مورخه29/9/88 مصوبات کمسیون ماده7 کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری، رشته اصلی محسوب شده و بر اساس این مصوبه در سال های گذشته تمامی کدهای عضویت، کد اصلی صادر گردیده و پروانه طراحی نیز در صورت قبولی ارائه میگردید و از زمان شروع به تحصیل اینجانبان تا زمان صدور بخشنامه جدید به شماره90/430/8890 مورخه 11/3/90 (در طول مدت 9سال) هیچ گونه اطلاع رسانی صورت نگرفته است.
از تمامی مسولین امر استدعا داریم در بازنگری بر این مصوبات زحمات چندین ساله تحصیلی و ارزش علمی مدرک تحصیلی (کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی) اینجانبان را نادیده نگیرند.
در پایان از اینکه نسبت به احقاق حق فارغ التحصیلان معماری و جامعه مهندسی اقدام می نمایید، صمیمانه سپاسگذاریم.
جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری
رونوشت:
· دفتر مقام معظم رهبری
· نهاد ریاست جمهوری اسلامی
· نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
· دیوان عدالت اداری
· وزیر محترم راه و شهرسازی
· ریـاسـت محـترم سازمان مسـکن و شهـرسازی
· کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی
· وزیر محترم علوم وآموزش عالی
· دفـتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای
معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر نادری منش؛
با توجه به بخشنامه اخیر دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت مسکن و شهرسازی در تاریخ 11/3/1390 به شماره 90/430/8890 که در بند 25 آن ذکر شده: "به فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته علمی-کاربردی معماری و مهندسی تکنولوژی معماری از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مرتبط با معماری تعلق می گیرد"، بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته ها با مشکلات جدی برای دریافت پروانه اشتغال به کار مواجه شده اند.
از آنجایی که در پیوست بخشنامه شماره 89/400/62271 همان دفتر، خطاب به روسای محترم سازمان مسکن و شهرسازی استانها و روسای محترم سازمان نظام مهندسی و ساختمان استانها که به امضای نماینده های محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مسکن و شهرسازی، و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رسیده قید شده: "... کمیسیون هم ارزی، فراتر از آن، وارد اصلی کردن رشته های مرتبط با مهندسی نمی شود. چه در مورد رشته های اصلی و چه در مورد رشته های مرتبط با مهندسی، تشخیص عنوان رشته ها "این همانی" با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد..."، لذا ابهامات و سوالاتی را که در این زمینه برای فارغ التحصیلان رشته های فوق الذکر بوجود آمده با آن مقام محترم در میان می گذاریم، و تقاضای رسیدگی و همکاری داریم:
1- در بند 38 از "آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها بر اساس عنوان مدارک تحصیلی دانشگاه ها" که در سایت وزارت مسکن و شهرسازی موجود است (و فایل آن به نامه پیوست گردیده) قید شده: "به فارغ التحصیلان رشته علمی-کاربردی معماری از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروانه اشتغال به کار مهندسی معماری با کد 100 (پروانه اصلی) تعلق می گیرد" و این بند در تضاد با بند 25 از بخشنامه فوق الذکر است.
2- با توجه به مطلب بالا، این سوال مطرح است که اگر در بخشنامه شماره 90/430/8890 قانون تغییر یافته، آیا عطف به ماسبق هم می شود؟ آیا دانشجویانی که در هنگام ورود به دانشگاه و حتی بعضاً در هنگام فراغت از تحصیل، شامل چنین قانونی نبوده اند، ویا حتی فراتر از آن بسیاری فارغ التحصیلان که پروانه طراحی دارند هم مشمول این قانون میشوند و از دریافت یا تمدید پروانه اشتغال به کار مهندسی معماری با کد اصلی محروم می شوند؟
3- با توجه به اینکه واحد های درسی گذرانده شده توسط فارغ التحصیلان رشته های فوق الذکر، تقریباً مطابقت کامل با واحد های درسی فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری دارد، و حتی بعضاً یک یا دو ترم بیشتر از دانشجویان مهندسی هم تحصیل کرده اند، محرومیت این فارغ التحصیلان از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی معماری با کد اصلی، ضایع شدن حق تعداد کثیری از این فارغ التحصیلان نیست؟
4- اگر تنها پیشوند نام رشته ها، دلیل حذف آنها از کد اصلی معماری و قرار گرفتن این رشته ها در کد رشته مرتبط با معماری است، آیا انتظار بازنگری در واحدهای درسی (که منطبق با دانشجویان مهندسی است) و اتخاذ تصمیمی مقتضی برای انتقال مجدد آنها به کد رشته اصلی مهندسی معماری (که با توجه به بخشنامه 89/400/62271 به نظر می رسد در حیطه اختیارات آن وزارتخانه محترم است)، انتظار نامعقولی است؟
ضمن اینکه خاطر نشان می کنیم که در کنکور ورودی کارشناسی ناپیوسته،اکثریت دانشگاه ها پیشوند علمی-کاربردی یا مهندسی تکنولوژی را در ابتدای نام رشته هایشان دارند، و بسیاری از متقاضیان رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور کارشناسی ناپیوسته در این دانشگاه ها تحصیل کرده اند، که به موجب بخشنامه اخیر، از دریافت پروانه طراحی محروم شده اند... در حالی که فارغ التحصیلان تعداد اندکی دانشگاه های باقیمانده که بعضاً تراز پایین تری هم در آزمون ورودی داشته اند، با گذراندن واحدهای درسی مشابه، و صرفاً به دلیل قید نشدن پیشوند های مذکور در مدرک تحصیلی شان، قادر به دریافت پروانه طراحی هستند.
آیا محروم شدن تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته های علمی-کاربردی و مهندسی تکنولوژی معماری (اعم از دانشگاههای سراسری،غیر انتفاعی،آزاد، و علمی-کا ربردی)، صرفاً بخاطر وجود یک پیشوند (که در ماهیت فرایند تحصیلی آنها کاستی یا تغییری را ایجاب نکرده)، نباید انتظار همکاری و مساعدت وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری را در آنها ایجاد کند؟
در پایان، ضمن سپاسگذاری از توجه و همکاری آن مقام محترم، امضای تعدادی از فارغ التحصیلان رشته های مذکور (به نمایندگی از تعداد زیادی از آنان در شهر های مختلف کشور)، به همراه بخشنامه های ذکر شده در بالا (که بخش های مورد نظر در آنها های-لایت شده) پیوست میگردد.
با سپاس
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی و مهندسی تکنولوژی معماری
رونوشت:
_ معاونت محترم امور مسکن و ساختمان دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل های حرفه ای (جناب آقای دکتر ابواالفضل صومعلو)
پیوست به نامه دانشجویان کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی و مهندسی تکنولوژی معماری به معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: