سخنگوی وزیر ارشاد درباره خرید کتاب‌های مهاجرانی گفت: تعداد محدودی از این کتاب‌ها در چارچوب ضوابط خریداری شده است؛ این اقدام نیز به منظور حمایت از آنها بوده و در شورای کتاب بررسی و تأیید شده است.

به گزارش مشرق، نشست خبری «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 17 بهمن‌ماه برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست ضمن تقدیر از رسانه‌ها در برگزاری انتخابات و خلق حماسه 7 اسفند، گفت: این حماسه پاسخ به فرمان رهبری بود و اعتماد به دولت و حمایت از برنامه‌های اعتدال و هچننین افراطی‌گری را نشان داد.

وی با بیان اینکه شور حضور مردم نشانگر رضایت کردم از دولت بود، افزود: در این زمینه نمی‌توان نقش رسانه‌ها را نادیده گرفت. انتخابات امسال پیوند مردم و رهبری بود.

نوش‌آبادی خاطر نشان کرد: وزارت ارشاد ضمن تشکر از رسانه‌ها، از نهادها انتظار دارد از هرگونه مساعدت برای ارتقای منزلت خبرنگاران دریغ نکنند و دغدغه‌های مادی و معنوی آن‌‌ها را کاهش دهند.

سخنگوی وزیر ارشاد با بیان اینکه رسانه می‌تواند گفتمان‌سازی کند و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: این عالی‌ترین کار رسانه است بنابراین از اهالی رسانه انتظار می‌رود در دوران پسابرجام به ترویج اقتصاد مقاومتی بپردازند و ما را به اقتصاد درون‌زا تشویق کنند و در کنار این‌ها به برنامه‌های کلان ملی یاری رسانند.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در جهت تشویق رسانه به دنبال پارک‌های فرهنگ و هنر است، گفت: شهر رسانه‌ای به عنوان مرکز فرهنگی و رسانه ای در شهر و سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی و جهانی تعریف می‌شود که شامل موضوعاتی است که با هدف رشد اقتصادی دانش‌محور شکل می‌گیرد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه شهر اقتصادی در راستای اهداف توسعه کشور است، افزود: امروزه صنعت رسانه به عنوان اصلی‌ترین ابزار فرهنگ و هنر تعریف می‌شود. با تأسیس شهر رسانه فعالیت‌های فرهنگی و اقتصاد فرهنگی رشد می‌کند.

پاسخ عجیب سخنگوی ارشاد درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات

وی درباره ممنوع‌التصویری خاتمی نیز گفت: مانعی برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی نیست و نقش همه چهره‌ها در انتخابات پرشور مؤثر بوده است و ما تشکر می‌کنیم کشور متعلق به همه است و همه مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب حق حضور دارند بنابراین حضور چهره‌هایی که در تاریخ کشور نقش مثبت داشتند اشکال ندارد و جای تقدیر دارد.البته در این باره مصوبه‌ای که قانونی باشد و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده باشد نداریم و این مربوط به ما نیست و پاسخگو نیستیم.

سخنگوی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال فارس درباره خرید کتاب‌های عطاالله مهاجرانی نیز گفت: مجوز این کتاب مربوط به گذشته است و برای تجدید چاپ اقدام شده و مشکل محتوایی نداشته بنابراین تعداد محدودی در چارچوب ضوابط خریداری شده است؛ این اقدام نیز به منظور حمایت از آنها بوده و در شورای کتاب بررسی و تأیید شده است.

وضعیت دفتر موسیقی هفته آینده مشخص می‌شود

وی در ادامه نیز به وضعیت دفتر موسیقی اشاره کرد و افزود: دوره دوم سرپرست موسیقی تمام شده و در هفته بعد تصمیم‌گیری می‌شود. سرپرستی دفتر موسیقی دیگر تمدید نمی‌شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به فارس درباره سرگروه‌های اداره کتاب در سه حوزه شعر، ادبیات تألیفی و دین با بیان اینکه ارشاد باید دبیران را به شورای انقلاب فرهنگی معرفی کند، خاطر نشان کرد: این کار بر اساس ضوابط قانونی است و طبیعی است که جابجایی صورت گیرد و به جریان و اتفاق خاصی ربطی ندارد.

وی در ادامه به جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: امسال تلاش شد از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری آبرومند جشنواره فجر استفاده شود. ما منکر ضعف‌ها نیستیم امسال جشنواره فجر از گذشته برتر بود و تلاش کردیم عوامل اجرایی مشکلات را به حداقل برسانند و ما مشکلاتی که رسانه‌ها گفتند را حین کار رفع کردیم.

نوش‌آبادی با بیان اینکه جشنواره امسال با حضور گسترده فیلم سازان برپا شد، افزود: رشد محتوا و مشارکت بخش غیردولتی در جشنواره و همچنین سهیم شدن استان‌ها از نقاط مثبت این دوره از جشنواره بود اما باید ضعف‌ها را به حداقل برسانیم و فیلم‌ها طوری ساخته شود که پیام انقلاب را به جهان منتقل کنند.

وی با اشاره به راه‌‌اندازی سامانه‌ای برای فیلم‌های درخواستی، گفت: این اقدام قرار شد در راستای تقویت صنعت سینما و دسترسی سریع و آسان مردم به فیلم‌ها صورت گیرد تا فیلم‌سازان از طریق آن بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنند و این شبکه هم به انس مردم با هنر و اقتصاد هنر کمک کند.

نوش‌آبادی درباره کتاب‌های مسأله‌دار که با فرهنگ ما تطابق ندارد، اظهار داشت:کتاب‌های مسأله‌دار در میان 10ها هزار کتابی که از ارشاد مجوز می‌‌گیرند، انگشت‌شمار است. اما اگر دیده شود کتاب موردی دارد در چاپ‌های بعدی آن مورد اصلاح و یا حتی جمع‌آوری می‌شود. این کار در کارگروه‌ها بررسی و کتاب‌های مورددار که با فرهنگ اسلامی ما مغایر هستند، اصلاح یا جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه درسال جاری 74 هزار کتاب در کشور مجوز گرفته است، گفت: مجوز به ترجمه کتاب به هیچ‌وجه نشانه تأیید محتوای آن نیست اما باز هم ما بررسی می‌کنیم که مترجمان به بهانه نشان دادن فرهنگ غرب مطالب خلاف عفت عمومی را نشر ندهند.

نوش آبادی درباره چاپ قران کریم نیز گفت: بسیاری از قرآن‌هایی که در گذشته چاپ شده اشکالاتی داشته اما به نام جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است و ما برای ساماندهی چاپ قرآن با همکاری معاونت فرهنگی و معاونت قرآن و عترت و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی در حال هماهنگی برای ساماندهی مجوزهای چاپ و ترجمه‌های قران کریم هستیم. در نظر داریم قرآنی بدون غلط و اشتباه داشته باشیم.

وی با اشاره به خبر منتشر شده درباره دستور توقیف یک کتاب توسط یکی از مراجع، خاطر نشان کرد: من چیزی نشنیدم و اگر این اتفاق بیفتد حتما پیگیری می‌کنم.

سخنگوی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی تغییر مدیر خانه کتاب را نشنیده عنوان کرد و گفت: بعید است صحت داشته باشد.

آماده همکاری مجدد با آقای رهبری هستیم/ استعفای او مقارن با پایان قرارداد بود

این مقام مسئول درباره ارکستر سمفونیک تهران هم توضیح داد: در این باره خیلی تلاش شد تا ارکسترهای ملی و تهران احیا شود که این امر با پیگیری‌های وزیر به ثمر نشست و این وعده رئیس جمهور اجرایی شد. دغدغه‌های مالی آن‌ها هم بررسی و با کمک آقای نوبخت اعتباراتش تأمین شد. اما درباره آقای رهبری تلاش زیادی شد که از خارج بیاید، وی هم تلاش و زحمات زیادی کشید البته انتقاداتی مطرح شد اما قرارداد رهبر یک ساله بود و استعفایش مقارن با پایان قرارداد بود و اگر وی مایل باشد ما استقبال می‌کنیم در غیر این صورت باید صمیمانه استعفا حل و فصل شود.

نوش‌آبادی ادامه داد: ارکستر سمفونیک یکی از دغدغه‌های مسئولان است و باید مشکلات برطرف شود. ما آماده همکاری مجدد با آقای رهبری هستیم البته وی دلایلی دارد و ما معاونت هنری هم دلایلی که باید دوستانه مطرح شود تا اعتبار ارکستر سمفونیک که متعلق به جمهوری اسلامی است زیر سؤال نرود.

شهرداری و ارشاد به طور جدی پیگیر آمادگی شهر آفتاب هستند

سخنگوی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی پیرامون نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، توضیح داد: با وجود نواقص و کارهای ناتمام اما با پیگیری آقای جنتی و همکاری شهرداری، نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار خواهد شد و شهرداری متعهد شده که قبل از زمان تعیین شده شهر آفتاب را آماده کند. ما امیدواریم که نواقص رفع و نمایشگاه کتاب در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شود چرا که هم شهرداری و هم ارشاد به طور جدی پیگیر آمادگی شهر آفتاب و تأمین امکانات رفاهی در کنار آن هستند.

وی درباره اکران جهانی فیلم محمد(ص) نیز گفت: این فیلم در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله اروپا و آسیا مورد استقبال قرار گرفت؛ فیلم محمد(ص) به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد و با وجود امید ما به موفقیت این اتفاق نیفتاد. البته این موضوع در اکران جهانی اثری نگذاشته و در کشورهای مختلف در حال نشان دادن اسلام رحمانی است.

نوش‌آبادی با بیان اینکه فیلم محمد(ص) برای معرفی اسلام موفق بوده و سهمی در معرفی رهبر مسلمانان به جهانیان داشته است، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه عده‌ای با این فیلم مبارزه کردند اما ما همچنان از آن حمایت می‌کنیم و از همه ظرفیت‌ها برای اکران فرامنطقه‌ای استفاده می‌کنیم. البته باید باز هم چنین فیلم هایی ساخته شود.

سخنگوی وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به صنعت چاپ، گفت: صنعت چاپ از صنایع مادر است و هر مقدار در آن سرمایه‌گذاری شود نشر هم گسترده‌تر می‌شود. باید دوران پسابرجام بخشی از سرمایه‌گذاری را به سمت احیای چاپ و نشر و رفع فرسودگی صنعت چاپ و نشر به کار ببندیم؛ این کار ما را برای آینده بیمه می‌کند اما سرمایه‌های امروز کافی نیست و باید سرمایه‌های خارجی را نیز جذب کرد.

دولت در بودجه 95، اعتبار خوبی برای هنرهای نمایشی به مجلس پیشنهاد داده است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نام‌گذاری سال آینده برای وزارت ارشاد، تصریح کرد: هنوز شعار خاصی توسط وزیر اعلام نشده است. سال گذشته سال تئاتر بود و ما در سال بعد هم حمایت می‌کنیم چون هنر نمایشی هنر مادر است و بسیاری از سالن‌های نمایش بازسازی شد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه در بودجه سال آینده به هنرهای نمایشی توجه خوبی شده است، گفت: اعتبار سال آینده برای هنرهای نمایشی از همه سال‌ها بیشتر است البته امیدواریم در مجلس این اعتبار کاهش نیابد. بودجه فرهنگ و هنر به نسبت فعالیت‌هایش کم است البته این در همه حوزه‌ها است و بسیاری از بودجه فرهنگ و هنر به نهادهای دیگر واگذار و سهم ما ناچیز است.

سخنگوی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه باید به موازات پیشرفت‌های محتوایی سینما به تکنولوژی‌ هم توجه کنیم، افزود: فضای سال‌های بعدی متفاوت است، با برداشتن تحریم‌ها تعاملات هنری ما با دنیا سهیل می‌شود و اوضاع رو به بهبود خواهد بود.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    راست میگه مشکل از مغز مدیران فرهنگیکشوره که وقتی کسی را برجسته کردی در ذهنیت مردم دیگه هر حرفی بزنه مقبولیت داره. خدا مسئولین فرهنگی، را ارشاد به صداط مستقیم بفرماید. یا به زودی آنها را از سر این ممکلت کم فرماید. الهی آمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس